Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 19:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sony ES og DAC eller.....? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 29 September 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Har selv indgående prøvet følgende DAC løsninger : Audiolab, Cambridge, Holfi, Arcam, Aida, Lc ZapDac, Electrocompaniet, Marklevinson, Parasound, Audionote,  NorthStar, Cayin, samt en Lc ZapPlayer (brugt som DAC udelukkende grundet defekt drev)

(Audiolab8000, ZapDac og ZapPlayer samt Cambridgen var/er mine egne. )

De bedste var klart : 1) Marklevinson, 2) Electrocompaniet, 3) ZapPlayer og 4) Audiolab.

Alle med mine egne drev : Audiolab 8000CDM & Denon DCD3560 som drev.

( Samt med lånte Sony 777 & 707 ES. en Denon DCD3300 og Teac, Arcam samt Pioneer og ikke mindst nogle dyre Waida, Proceed og en Marklevinson)

Denon DCD3560 er klart det bedste af elle prøvede drev, da den faktisk harmonere med samtlige DAC løsninger, hvilket indikere en optimal funktion og absolut minimal egen indflydelse, næst efter kom Waida drevet.

Pt. køre jeg udelukkende Dénon DCD3560 & ZapPlayer der er ombygget til ren DAC, med XO3 clock med egen strømforsyning og et par andre små modefikationer, dette med et Furukawa digital kabel..  ( lyder super!!)

Men jeg kan klart anbefale cambridge ligeså som en fantastisk god og økonomisk stærk løsning, og lidt dyre Electrocompaniet...

En ældre ZapDac, er heller ikke så ringe endda..  og skulle kunne fås for få penge!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 September 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hej Miju...

Nu driller jeg dig nok lidt... - Clock'en i din ZapPlayer kan du med fordel pille ud, da den kan virke som DAC uden clock i, da den udelukkende låser og synkroniserer på det indkommende signal. Og da den ikke er i brug, sidder den blot og støjer med sine 16.9344 mhz...

Derudover kan der med fordel bygges en anden strømforsyning / pilles en del i det bestående styreprint, da man lisså godt kan fjerne så mange støjkilder som muligt fra kassen, ex. sidder der så vidt jeg husker et lille 10 mhz. clock på styreprintet, det kan osse støje.

Så vidt jeg husker er det de to yderste pinne i hver side af fladkablet over til DAC board'et der bliver brugt til strømforsyning af dette, så det er faktisk en fordel at det kun er disse 4 der er forbundet. Dog kan HDCD-kontrol-lampen så heller ikke lyse længere, men der afspilles fint HDCD...

Clock og XO netdel du piller ud af ZapPlayeren, kan så med fordel monteres i din Denon, den er svjh. med samme frekvens, og det gør den bedre til perspektiv og detaljer. Du har jo alle stumperne i forvejen, så du kan jo prøve "gratis", hvis du er lidt fix med en varm ende...!!

Lars / Viborg  - Tech support for LC Audio  - Support@lcaudio.dk

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 September 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=NillerViborg]

Hej Miju...

Nu driller jeg dig nok lidt... - Clock'en i din ZapPlayer kan du med fordel pille ud, da den kan virke som DAC uden clock i, da den udelukkende låser og synkroniserer på det indkommende signal. Og da den ikke er i brug, sidder den blot og støjer med sine 16.9344 mhz...

OK??  Havde endda skiftet den oprindlige XO ud med en XO3  og nu når maskinens eget drev ikke anvendet er den altså slet ikke nødvendig mener du???

Gør så den intet når der kommer eksterne signaler ind, fra mi drev=DCD3560 samt DVD'n??

Derudover kan der med fordel bygges en anden strømforsyning / pilles en del i det bestående styreprint, da man lisså godt kan fjerne så mange støjkilder som muligt fra kassen, ex. sidder der så vidt jeg husker et lille 10 mhz. clock på styreprintet, det kan osse støje.

OK.. lyder interasant... 

Så vidt jeg husker er det de to yderste pinne i hver side af fladkablet over til DAC board'et der bliver brugt til strømforsyning af dette, så det er faktisk en fordel at det kun er disse 4 der er forbundet. Dog kan HDCD-kontrol-lampen så heller ikke lyse længere, men der afspilles fint HDCD...

Det vil jeg da se på!.

Clock og XO netdel du piller ud af ZapPlayeren, kan så med fordel monteres i din Denon, den er svjh. med samme frekvens, og det gør den bedre til perspektiv og detaljer.

Min Denon DCD3560 HAR allerede monteret en XO3 med egen strømforsyning.

mvh.

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
[QUOTE=NillerViborg]

Hej Miju...

OK??  Havde endda skiftet den oprindlige XO ud med en XO3  og nu når maskinens eget drev ikke anvendet er den altså slet ikke nødvendig mener du???

Gør så den intet når der kommer eksterne signaler ind, fra mi drev=DCD3560 samt DVD'n??

- Precis!!!

Når du bruger en af de eksterne indgange, bliver DAC Clock genskabt ud fra det indkommende signal, og derved er XO3'en i ZapPl. ikke aktiv... - Prøv og tage stikket af til clocken, og se om ikke det stadig kører?? - Og om du kan høre forskel???

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Øh, jeg tror i er ved at crashe fars tråd om ES-maskiner

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

ok...

Ja sorry...  lige et sidespring der....

mvh

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

ok...

Ja sorry...  lige et sidespring der....

mvh

det gør ikke noget, hyg jer bare . Men maskinen er nok på vej til en ny ejer.....

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Nåeh, hvad solgte du den for???

Lars / Viborg

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

...og hvad skal du have i stedet,...
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

Nåeh, hvad solgte du den for???

Lars / Viborg

Det forbliver imellem køber og mig  

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
...og hvad skal du have i stedet,...

Tja, måske man skulle prøve en thule cd150 digit II, Denon 3560, Densen eller måske en Sony igen men denne gang en maskine i 7-serien  

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

JaJaaeh, jeg spurgte jo bare for at fornemme om den var solgt, jeg ku jo godt ha været interesseret...!!

Lars / Viborg

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

JaJaaeh, jeg spurgte jo bare for at fornemme om den var solgt, jeg ku jo godt ha været interesseret...!!

Lars / Viborg

Jeg så et til salg forleden her på sitet hvor sælger modtog bud fra 1100,-

Det er vist meget godt rammende for brugtprisen for dem...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

Lars / Viborg

Det kunne du jo bare have spurgt om så

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Så er maskinen på vej ud af døren, det var et hyggelig bekendtskab og jeg må nok indrømme at her til sidst blev vi næsten gode venner.....Sony'en og jeg  . Så jeg fortryder sgu nok jeg har solgt den når den er væk, men den kommer hjem til en ny ejer der sætter mere pris på dens kvaliteter end jeg gør, det er ihvertfald en dejlig maskine . Lækker mekanik, min ellers udemærkede Denon virker helt skramlet ved siden af denne kampvogn. Mit ES-eventyr er ikke forbi, det er helt sikkert - men nu vil jeg lige prøve at se om jeg kan støve en 3560'er op - men kommer der en 777/779 min vej forbi kan det da godt tænkes jeg bliver ES-ejer igen   

De ES-maskiner er lavet af noget godt, men jeg syntes nu alligevel jeg mangler et eller andet frigjorthed/klarhed i toppen på denne 555'er, det finder jeg måske hvis jeg går op i 7-serien.....nu må vi se hvad det bliver til   

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Så er maskinen på vej ud af døren, det var et hyggelig bekendtskab og jeg må nok indrømme at her til sidst blev vi næsten gode venner.....Sony'en og jeg  . Så jeg fortryder sgu nok jeg har solgt den når den er væk, men den kommer hjem til en ny ejer der sætter mere pris på dens kvaliteter end jeg gør, det er ihvertfald en dejlig maskine . Lækker mekanik, min ellers udemærkede Denon virker helt skramlet ved siden af denne kampvogn. Mit ES-eventyr er ikke forbi, det er helt sikkert - men nu vil jeg lige prøve at se om jeg kan støve en 3560'er op - men kommer der en 777/779 min vej forbi kan det da godt tænkes jeg bliver ES-ejer igen   

De ES-maskiner er lavet af noget godt, men jeg syntes nu alligevel jeg mangler et eller andet frigjorthed/klarhed i toppen på denne 555'er, det finder jeg måske hvis jeg går op i 7-serien.....nu må vi se hvad det bliver til   

7 serien er klart bedst når talen falder på sonys es serie og selvfølgelig vil du få lidt mere luft i toppen, men du får stort set ikke et bredere perspekiv hvis det i virkligheden er det du søger, for her ER multibit klart bedre i mine øre. Jeg kan huske da jeg jeg skiftede fra min Sony dat 2000ES som jeg brugte som converter og den svare lydmæssig til en 707ES cd maskine og til en Denon DCD S1 at perspektivet blev en hel del bredere og der blev højere til loftet. 

Så det er sådan sony vil have det, ikke så bredt et perspektiv og klangmæssigt hælder de lidt til den lyse side. Til gengæld spiller 7 serien rigtig godt i bunden og der smæk for skilingen, det er absoludt gode maskiner, men man får dem ikke til at lyde som multibit.

Her vil nogen nok begynde at sige at det er noget vrøvl jeg lukker ud med henyn til 1bit og multibit og det jo bare fint nok, men i mine øre er det nu nogen egeskaber der går igen på 1bit maskiner. 

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Acer skrev:

7 serien er klart bedst når talen falder på sonys es serie og selvfølgelig vil du få lidt mere luft i toppen, men du får stort set ikke et bredere perspekiv hvis det i virkligheden er det du søger, for her ER multibit klart bedre i mine øre. Jeg kan huske da jeg jeg skiftede fra min Sony dat 2000ES som jeg brugte som converter og den svare lydmæssig til en 707ES cd maskine og til en Denon DCD S1 at perspektivet blev en hel del bredere og der blev højere til loftet. 

Så det er sådan sony vil have det, ikke så bredt et perspektiv og klangmæssigt hælder de lidt til den lyse side. Til gengæld spiller 7 serien rigtig godt i bunden og der smæk for skilingen, det er absoludt gode maskiner, men man får dem ikke til at lyde som multibit.

Her vil nogen nok begynde at sige at det er noget vrøvl jeg lukker ud med henyn til 1bit og multibit og det jo bare fint nok, men i mine øre er det nu nogen egeskaber der går igen på 1bit maskiner. 

Jeg kan godt følge hvad du mener med perspektivet, det er en smule klemt på denne ES-maskine . Men jeg vil hellere have smæk for skillingen i bunden end et bredt og højt perspektiv hvis jeg skal vælge, men hvad nu hvis man ikke vil vælge ?  Hvad skal man så have ?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Mark Levison. Altså i princippet er der mere smæk i bunden i min dat maskine end på min Proceed DAP, men her holder sammnenligningen så også op.

Proceeden har dog masser af smæk i bunden hvis kildematerialet tilader det, her har sony smæk i bunden hele tiden og så kan man jo så begynde at spekulere på hvad der spiller mest korrekt og her er jeg ikke i tvivl.

Men en sony779/707ES ville jeg prøve at få fingre i, en marantz cd16 måske, Denon DCD S10 er hvad jeg lige har af bud på stående fod. Alle disse maskiner skal findes på brugtmarkedet selvføgelig da de alle er gået ud i af produktion.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Mark Levison. Altså i princippet er der mere smæk i bunden i min dat maskine end på min Proceed DAP, men her holder sammnenligningen så også op.

Ah, gode gamle Mark....har deklareret overfor konen ind at jeg ikke forlader moder jord uden at have ejet en effekt fra det firma

Proceeden har dog masser af smæk i bunden hvis kildematerialet tilader det, her har sony smæk i bunden hele tiden og så kan man jo så begynde at spekulere på hvad der spiller mest korrekt og her er jeg ikke i tvivl.

Det lyder som en maskine lige efter mit hoved

Men en sony779/707ES ville jeg prøve at få fingre i, en marantz cd16 måske, Denon DCD S10 er hvad jeg lige har af bud på stående fod. Alle disse maskiner skal findes på brugtmarkedet selvføgelig da de alle er gået ud i af produktion.

Marantz er en tand for svampet for mig, bevares bassen skal være der, men den skal være tæt, hurtig og tung når det behøves . Det mangler jeg at høre fra Marantz . S10 har jeg hørt, dog på et sæt SA , og den imponerede mig ikke specielt    

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
[QUOTE=Ikke Slipsefyr]

Ah, gode gamle Mark....har deklareret overfor konen ind at jeg ikke forlader moder jord uden at have ejet en effekt fra det firma

Det lyder som en maskine lige efter mit hoved

Marantz er en tand for svampet for mig, bevares bassen skal være der, men den skal være tæt, hurtig og tung når det behøves . Det mangler jeg at høre fra Marantz . S10 har jeg hørt, dog på et sæt SA , og den imponerede mig ikke specielt    

Du skal bare høre S10 på et par gode højttalere. Ej , hvis det sametidig er fasthed i bunden du søger så skal du nok ikke lige vælge Denon. En Marantz Cd17 er nu ikke svampet i bassen for lige at tage en anden model, men ud over det bryder jeg mig ikke om den.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes