Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 10:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: hvordan lyder Linn? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

[Hmm!
Men hvad skal det føre til for butikkerne?
Hvis man nu må erkende at det ene set-up er langt mere naturligt end det andet, skal man så fortsat sælge det, hvad med varelageret eller evt. agenturet.
Kan man overhovedet få det solgt, efter at have opdaget, at græsset er grønnere andre steder?

Det vil jo ikke være nemt ser du! Jeg tror næppe, at det ville ende sådan, at den enes lydfilosofi totalt ville sætte den anden til vægs. Det er vel heller ikke meningen. Jeg mener at kunne tolke dine udtalelser om Linn derhen, at det kan sættes i en bås, og en ikke atråværdig bås. Men mange andre hører noget særligt i Linn. Slet ikke alle - og der er mange der ikke rigtig har hørt det - og det ville være interessant for dem, at få lidt mere svar på: Hvordan lyder Linn?

I en lukket forsamling på et par hoveder, vil det være nemmere at holde fast i sit standpunkt og bevare integriteten.

Så jeg forstår Ole & Otto.
At evt. indehavere så kunne finde sammen og lave det samme, kunne da være vældigt sjovt, måske de kunne slå dørene op for den måbende hob?

Hvordan Linn egentlig lyder er der vist ikke noget entydigt svar på. Jeg mener ellers at have læst dine udtalelser derhen, at jeg på ingen måde overhovedet er i tvivl om, at du har en mildt sagt ret præcis mening om hvordan Linn lyder.

Jeg har hørt det så forskelligt gennem tiderne, så jeg var enddog særdeles overrasket. Enig - jeg har faktisk ALDRIG på en hifi-udstilling hørt det sådan, at jeg kunne forstå hvordan de overhovedet kunne sælge noget (lukket, dødt, ingen perspektiv i nogen retning, tyndt og hårdt. Deres foottrapping kunne jeg heller ikke høre). Det er efter min erfaring langt fra det eneste sted på udstillingerne der var god lyd. Det var mene det normale, bare ikke lige lyd som Linn's Men hos et par jyske Linn-forhandlere var det totalt anderledes - og også hos mig selv.
Keltik er en stor monsterbamset HT med en monsterbamset lyd.
Kommer den først i gang, stopper den ikke igen det første kvarters tid. Det er godt nok længe!!!! I det mindste kan man spare en del strøm. Man slukker bare 15 min. inden man ikke gider lytte mere.
Nu om dage virker det mere som "lille" overskuelig lyd, med behagelig afstand til sceneriet. Kommer det fremad på et tidspunkt, skal det oftest findes i opstillingen af højttalere på spikes, som findes pinedød nødvendig, idet lyden ellers bliver for tam. Noget af min interesse i at læse og høre om Linns lyd i dag er begrundet i, at jeg kender faktisk kun noget af lyden i nogle af sen80'er apparaterne. 
Skulle man generalisere lidt over enkeltprodukter fra Linn, så ville jeg karakterisere deres CD maskiner som det der virker mest neutralt. Der er vi enige.Forstærkerne virker lidt grå og klemte, Signalkablet (silver) er meget blødt i lyden, HT kablet  er helt specielt, og meget af foottapping effekten ligger i det. Det er rodet og groft og tenderer mod bulder. HTérne fra Linn er forskellige, ligesom de også benytter forskellige principper. Du finder reflex og lukkede systemer. Jeg kan dog ikke få ørerne væk fra dok dok dok lydene fra polymembranerne. Ja, det er dæleme svært at pille fra dem - enig.
De er effekt-averse tillige.

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Jeg tror næppe, at det ville ende sådan, at den enes lydfilosofi totalt ville sætte den anden til vægs. Det er vel heller ikke meningen. Jeg mener at kunne tolke dine udtalelser om Linn derhen, at det kan sættes i en bås, og en ikke atråværdig bås. Men mange andre hører noget særligt i Linn. Slet ikke alle - og der er mange der ikke rigtig har hørt det - og det ville være interessant for dem, at få lidt mere svar på: Hvordan lyder Linn? Kanske du har ret i det.

Jeg mener ellers at have læst dine udtalelser derhen, at jeg på ingen måde overhovedet er i tvivl om, at du har en mildt sagt ret præcis mening om hvordan Linn lyder. Det behøver du heller ikke være i tvivlom, men gennem tiderne har lydfilosofien ændret sig en del.
F.eks. et par Keltik med de der lamme tv amps på, er altså en særlig oplevelse.
I sammenligning forekommer en Citroën som en fuldblods racer med en kontant undervogn

Enig - jeg har faktisk ALDRIG på en hifi-udstilling hørt det sådan, at jeg kunne forstå hvordan de overhovedet kunne sælge noget (lukket, dødt, ingen perspektiv i nogen retning, tyndt og hårdt. Deres foottrapping kunne jeg heller ikke høre). Det er efter min erfaring langt fra det eneste sted på udstillingerne der var god lyd. Det var mene det normale, bare ikke lige lyd som Linn's Men hos et par jyske Linn-forhandlere var det totalt anderledes - og også hos mig selv. Well! Jeg har kun mulighed for at forholde mig til mine egne oplevelser - dok dok dok.
Det er godt nok længe!!!! I det mindste kan man spare en del strøm. Man slukker bare 15 min. inden man ikke gider lytte mere. Det skal jo forstås som en yoke. Men det løb ikke af med nogen, skal jeg hilse og sige, man kunne næsten nå at bygge en carport eller læsetil præst imellem taktslagene.

Noget af min interesse i at læse og høre om Linns lyd i dag er begrundet i, at jeg kender faktisk kun noget af lyden i nogle af sen80'er apparaterne. 
Jeg tror ikke de fører de modeller mere, så det er da bare at lægge kursen omkring én af de standhaftige Linnforhandlere i Jyskland så.
Ole er nok den bedste, når det endelig skal være den slags. Så fyld da tanken og blæs mod den jyske hovedstad, Ole er helt sikkert mand for en fremvisning af det meste af programmet.

Der er vi enige. Se her er jeg også tilbøjelig til at postulere, at det er svært at ramme ved siden af alle de andre for alvor, fordi de inkorporerede komponenter langt hen ad vejen er identiske, så andet er næsten helt umuligt. Der vil med andre ord, stort set altid være nogen der allerede har gjort næsten lige sådan, på ét eller andet niveau.

Ja, det er dæleme svært at pille fra dem - enig. Ligegyldigt hvad hvem siger, så kan man aldrig slippe udenom, at materialer opfører sig som de gør, også selvom de er velsignet af Skt. Igor.
Han kan gå i spagat om han vil (måske han burde lade være af æstetiske årsager), polyprut siger det det siger, og så er den ged vist barberet.
Han kan også marinere TV udgangs ICérne i SM cask strength lige så længe han gider, de lader sig ej fornægte i jyskland.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Nu væddeløbet er aflyst af Ole & Otto, så kunne det måske være en idé at én eller anden ved hjælp af hjælpsomme hænder kunne fedte sit Linn set-up ned til f.eks. Otto i butikken eller evt. ind på neutralt område.
Så kunne Otto venligst udlåne et line-up der kunne matche.

Var det så måske en idé?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er vist meget tæt på, at en 100% Linn nørd stiller sig og sit Linn system til rådighed i sit hjem ved et åbent hus arrangement.
Her vil der så kunnemedbringes udstyr, der kan sammenlignes med Linn fiduseriet.

Efter sigende skulle Linn set-uppet endda være temmeligt kostbart.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jeg er vist meget tæt på, at en 100% Linn nørd stiller sig og sit Linn system til rådighed i sit hjem ved et åbent hus arrangement.
Her vil der så kunnemedbringes udstyr, der kan sammenlignes med Linn fiduseriet.

Efter sigende skulle Linn set-uppet endda være temmeligt kostbart.

Har du fået overtalt den gode JB ?

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Lars37,

** fyyyy det må man da ikke sige højt

SATMIT

Jo da
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2005
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Det er jo helt super - jeg er klart med på en lytter  
Til top Vis Jo da's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jo da

mac_bruger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2005
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hej til alle herinde

Jeg er ny i dette forum - ihvertfald som aktiv. Jeg har igennem flere år luret på diskussionerne herinde. Der har været mange spændende ting oppe og vende, og tak for det.

Men, jeg har det svært med den mudderkastning og ideolisering/mærkefanatisme, der ofte kommer frem. Om at dette ene mærke er bedre end det andet osv. Virksomhederne som producerer hifigrej (ja, alle virksomheder i alle brancher), står overfor et svært marked. Det er svært at skille sig ud fra mængden i et globaliseret marked.

Derfor sælges ALT i dag i forhold til en "story telling", det gælder om at forbrugerne kan forholde sig til netop dette eller dette firmas produkter. Derfor vil man aldrig kunne enes om, at det ene er bedre end det andet. Det er som at sammenligne æbler med pærer.

Jeg ved godt at indenfor hifi, er der jo også en vigtig parameter, nemlig gengivelsen af den lyd der er på medierne (cd, lp, dvd osv). At der også er mange, der er 100% ligeglade med design og indmad, ved jeg også. Disse folk, har et helt klart lydideal de eftertragter, og, leder efter. Fint. Det kaldes også afklarethed. Andre bliver påvirket af fabrikanternes, og andmeldernes meninger. Af testrapporter, som ikke kan bruges som andet end end rettesnor, eller sjov læsning.

Jeg er fotograf. Jeg vil tillade mig at drage en analogi mellem denne hifiverden og fotografernes verden. I fortografverden, diskuteres der enormt meget teknik. Megapixel, billedstøj osv.  Ikke uvæsentlige parametre. Men at diskutere i praksis usynlige støj forskelle mellem to forskellige kameraer, er jo absolut sekundært for, hvilke billeder der tages med kameraet.

Hvad et fotografi formidler af stemning og følelse, information o.l, har sjældent noget at gøre med, om kameraet er lavet af titanium, har en buffer til 8 billeder pr sek., om linsen har 8 eller 12 elementer osv. osv.

Et faktum er bare, at den væsentligste parameter for salg af konsumkameraer, er opløsningen. Jo flere megapixler, jo bedre er kameraet. Eller computere: jo hurtigere, des bedre. Paradoksalt, ikke?

Der er en helt skæv fokusering på tingene, syntes jeg! Alt for megen teknikfokusering, alt for lidt fokus på resultatet/slutproduktet. Det handler vel om, at man får en lyd, der kan gengive den stemning, man føler musikeren vil formidle. Dette er jo absolut individuelt. Desværre er firmaerne bare så gode til at fortælle historier om deres produkter, så gode til at pakke følelser ind i deres markedsføring, at det er blevet svært at være almindelig forbruger - svært at skabe sin egen mening om tingene. -Og oftest ender det i en diskussion om, hvad der er bedst... Ikke hvad man selv syntes er godt! Er man selv tilfreds, er målet vel nået?

Håber at det er okay, at jeg blandede mig i debatten......

Mvh

Til top Vis mac_bruger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mac_bruger

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Kære "mac_bruger"

Tak for et fint indlæg. Og så endda dit første af slagsen!

Ihvertfald er det ganske kloge ord, som vel næppe mange kan være uenige i?

Med venlig hilsen

Niels L.  (Nilau)

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Har du fået overtalt den gode JB ?

Det er ikke til at vide.

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

På én måde er det fint at JB stiller op, men på den anden side set er
han værre/ mere fundamentalistisk end SCALA-drengene. Og jeg
forestiller mig han vil have morderlig svært ved at tie stille, imens
demo/lytningen skrider frem.
Deisse to områder gør at jeg menr han som demosted skal diskes.

Det er tillige også enormt vanskeligt at finde et ikke-Linn anlæg der
matcher hans prismæssigt og det var et væsentligt kriterium vi
stadig må holde fast i.

Næ, lad os se en som har en okay stue, en Linn Kollektor, en LK 85,
et par Ninka og en Mimik/Genki CDafspiller. Så har vi et anlæg til
rundt regnet 35-40 K og det koster mange andre ikke-Linn anlæg
også.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Jo da
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

"Næ, lad os se en som har en okay stue, en Linn Kollektor, en LK 85,
et par Ninka og en Mimik/Genki CDafspiller. Så har vi et anlæg til
rundt regnet 35-40 K og det koster mange andre ikke-Linn anlæg
også. "

Jeg synes nu det kunne være fedt at høre et rigtigt stort og rent stereo linn system op imod 100 kg rent glohed jern.

Jeg har ikke selv linn-stereo, men en movie DI + Lk 85 der spiller på et par 5140 - og det giver ok billeder og lyd - såvidt som jeg kan bedømme. Og det må i da gerne komme at høre med et alternativ system under armen - evt en 3020.

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Det kan fint gå som et eksempel på Linnlyd. Såvidt jeg husker er 5140
en 3-vejs med bas på bagsiden, korrekt?

Stor lyd, go bas, lidt skarp diskant, er det ikke en keramisk membran
den har?

Om det lige skal være en NAD 3020 er jeg ikke enig i. Synes det skal
være en nutidig forstærker man kan købe her og nu.

Der skal vel også andre HTere ind over?

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Jo da
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

5140 er 3 vejs HT med bassen bag på - den har dog en port i fronten. Den bi-ampes således DI´en tager bassen mens KL85 tager diskant og mellemtone.

Jeg ved ikke om jeg vil sige, at diskanten er direkte skarp - men der gives en fornemmelse af "luft og plads foroven i lydbilledet". Der er flest nuancer i  mellemområdet - sådan oplever jeg det. Bassen er dejlig dyb men kunne godt tåle lidt mere fasthed og gengive lidt flere nuancer - efter min smag.

Alt i alt absolut hæderlig stereo af en snurrundt kasse.

Men lad os dog høre noget ægte High End linn mod High End glohed jern...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 14
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes