Emne: hvordan lyder Linn? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 03:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
jensen skrev:
[QUOTE=miju]
[QUOTE=johnhifi>Hvis du er hjemmebygger som Mike-j og gerne selv vil bestemme (farve) lyden så er Linn ikke noget for dig.
Jeg har det jeg har og laver det jeg gør, DIY. netop fordi jeg IKKE! ønsker farvning!.. og da Linn farver er det ikke noget for mig!... jeg ønsker musikken som den er på mediet! eller rettere så tæt på som nu muligt, både teknisk og for mig økonomisk!.. og her er Linn ikke en option! ( heller ikke selv om jeg havde haft råd til selv det dyreste Linn!) Linn formår ikke4 at leve op til mine krav om musikalitet og korekthed, eller korekt reproduktion / formidling! Linn FORTOLKER!..
Linn vil altid i en sammenligning i samme prisklasse med andet, lave de største forskelle og dermed farve Linn mindre.
Nope! jeg ku remse megt andet op der viser meget støre forskelle!.. ( selv min gamle Denon DCD3560 vser støre forskelle end en 100 gange så dyr cd12! for at give et af de grovere eks.)
Husker den sjove tråd hvor Jonas Bojer bankede Kurts anlæg med Linn Klassisk og Ninka højtalere på forskelle. Til prisen banker linn alt andet hvis du lytter musik for musikkens skyld og ikke for egne farvede holdninger
En hver afvigelse på frekvensgangen fra det mest liniære er en farvning! og her dumper Linn BIG time!!... deres udstyr er rimeligt!.. men ikke korekt og ufarvende! og er IKKE! det i verden der viser størst forskelle! at bilde sig ( og andre ) dette ind! er selvbedrag og løgn!
Linn er langt fra det bedste, mest musikalske og korekte!.. det er godt udstyr som så meget andet! lidt overpriset i forhold til ydelse.. men ok! og ganske pænt at se på!.. ala. B&O det er highendens B&O lækkert og dyrt men ydelsels mæssigt kun det halve værd!.. men ok! kan man lide det og DEN! lyd?? så er det vel ik for dyrt, så er pris subjektivt!..Happy Music
Happy music to you to!...
( selv om du har Linn )
|
|
|
[/QUOTE> Så må ML være highendens B&O i us . Hvorfor ikke bare lade dem være der kan lide LINN og alt andet . Vi alle ved godt du har den helt rigitg lyd og alt andet er langtfra så rigtig . [/QUOTE>
Hvis det bare var så vel!!! men ak! jeg må nøjes med noget der er et godt stykke ra det mest "rigtige" dette af rent økonomiske grunde!..
ML er fremragende og noget af det der kommer nærmest! men dog ikke DET! eneste der kan!... der er da andet fremragende graj der kommer tæt på det rigtige.. der ligger et stykke fra hvad Linn prestere!.. jeg fortrækker klart ML. men der er andet jeg lige så gerne ville ha! og som jeg mener også giver et rigtigt godt bud på et ærligt forsøg på at levere en reproduktion i så stor udstrækning som muligt og ikke som Linn og andet grej en fortolkning!..
Men er man til den farve / fortolkning Linn laver så fred med det! og respekt for det! på samme måde som dem der er til rør & vinyl mm..
Men ikke respekt for at fremhæve det som det mest rigtige over alt andet og som det besider magi intet andet har! og kan man ikke høre det, er man uvidende og ved ikke hvad musikalitet er!.. som nogle hardcore Lin,inister hævder! jeg finder eks. ML værende noget af det mest rigtige! og bedste!.. men hævder ikke at folk der ikke syntes dette ikke ved hvad musikalitet er!.. det er blot smag og behag.. og all respekt for det!
Jeg har selv noget LcAudio forstærker grej ( omend stærkt modeficeret!) og finder dette mere musikalsk og mere rigtigt end Linn!... men ikke helt i klasse med ML dog! men det er det bedste og det der komer nærmest af det jeg har råd til...
mvh.
|
|
|
Driller dig kun
Linn er som det er , det samme med ML .
Linn er lige så godt som ML det kommer helt an på manden der lytter , ML er bare blevet dårliger og dårliger med tiden .
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 05:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linn lyder billigt og forkert i mine ører. Jeg har selv haft en del Linn inden jeg blev klogere og fandt ud af, at Linn idag ikke har noget med hifi at gøre. Den eneste grund til at jeg overhovedet gider at skrive dette indlæg, er fordi at jeg synes det ville være synd, hvis andre skulle bruge så mange lærepenge på Linn, som jeg har gjort.
Desuden kan jeg ikke lide, når producenter bevidst prøver at tage røven på folk, og det mener jeg i aller højeste grad, at Linn forsøger at gøre. Man påråber, at man laver det mest neutrale og musikalske grej i verden, forsøger at skjule ens semi-skod produkter bag veltalende, belærende og indoktrinerede sælgere, flotte og velindrettede lokaler, og markedsføring der skal aflede opmærksomheden fra produktet, og i stedet fortælle lytteren hvor meget sjovere livet ville være, hvis de ejede et Linn system.
Så hvis dette indlæg har holdt bare en fra at investere i Linn, så er jeg tilfreds.
Hvis man derimod allerede har Linn og mener, at det er det bedste, så overse dette indlæg.
Til alle dem, som overvejer Linn - få hellere forhandlerne til at komme ud og stille det op hos jer, frem for at slæbe alt jeres grej med ned til dem. De har brugt timevis på at få det til at lyde som det gør, og de er trænet i at stille det op, så det yder optimalt.
Hvis du absolut vil slæbe dit grej ned i butikken, så insister på selv at stille Linn højttalerne op uanset hvad sælgerne siger. Desuden skal du holde fast i dine indtryk, for hvis du ikke kan lide lyden , får du helt sikkert at vide, at det er dig der galt på den, for lyden er som den skal være. Prøv bare at læse Oles indlæg, uanset hvad der bliver lagt frem af beviser, eller hvor mange der synes at Linn ikke er "all that", så bliver han bare ved med at sige, at Linn er det bedste.
Sådan er det også når du sidder i butikken og lytter, eller hvis du har en demo derhjemme - de er ikke bedre end de forsikringsdørsælgere der huserede for ca. 10 år siden. De vil gøre alt for at sælge dig noget Linn, og bider du ikke på deres salgstricks, så bliver de godt mugne.
Bortset fra det, så gå ned og lyt, men vær stærk og hold fast ved din mening.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
jensen skrev:
[QUOTE=miju]
[QUOTE=johnhifi>Hvis du er hjemmebygger som Mike-j og gerne selv vil bestemme (farve) lyden så er Linn ikke noget for dig.
Jeg har det jeg har og laver det jeg gør, DIY. netop fordi jeg IKKE! ønsker farvning!.. og da Linn farver er det ikke noget for mig!... jeg ønsker musikken som den er på mediet! eller rettere så tæt på som nu muligt, både teknisk og for mig økonomisk!.. og her er Linn ikke en option! ( heller ikke selv om jeg havde haft råd til selv det dyreste Linn!) Linn formår ikke4 at leve op til mine krav om musikalitet og korekthed, eller korekt reproduktion / formidling! Linn FORTOLKER!..
Linn vil altid i en sammenligning i samme prisklasse med andet, lave de største forskelle og dermed farve Linn mindre.
Nope! jeg ku remse megt andet op der viser meget støre forskelle!.. ( selv min gamle Denon DCD3560 vser støre forskelle end en 100 gange så dyr cd12! for at give et af de grovere eks.)
Husker den sjove tråd hvor Jonas Bojer bankede Kurts anlæg med Linn Klassisk og Ninka højtalere på forskelle. Til prisen banker linn alt andet hvis du lytter musik for musikkens skyld og ikke for egne farvede holdninger
En hver afvigelse på frekvensgangen fra det mest liniære er en farvning! og her dumper Linn BIG time!!... deres udstyr er rimeligt!.. men ikke korekt og ufarvende! og er IKKE! det i verden der viser størst forskelle! at bilde sig ( og andre ) dette ind! er selvbedrag og løgn!
Linn er langt fra det bedste, mest musikalske og korekte!.. det er godt udstyr som så meget andet! lidt overpriset i forhold til ydelse.. men ok! og ganske pænt at se på!.. ala. B&O det er highendens B&O lækkert og dyrt men ydelsels mæssigt kun det halve værd!.. men ok! kan man lide det og DEN! lyd?? så er det vel ik for dyrt, så er pris subjektivt!..Happy Music
Happy music to you to!...
( selv om du har Linn )
|
|
|
[/QUOTE> Så må ML være highendens B&O i us . Hvorfor ikke bare lade dem være der kan lide LINN og alt andet . Vi alle ved godt du har den helt rigitg lyd og alt andet er langtfra så rigtig . [/QUOTE>
Hvis det bare var så vel!!! men ak! jeg må nøjes med noget der er et godt stykke ra det mest "rigtige" dette af rent økonomiske grunde!..
ML er fremragende og noget af det der kommer nærmest! men dog ikke DET! eneste der kan!... der er da andet fremragende graj der kommer tæt på det rigtige.. der ligger et stykke fra hvad Linn prestere!.. jeg fortrækker klart ML. men der er andet jeg lige så gerne ville ha! og som jeg mener også giver et rigtigt godt bud på et ærligt forsøg på at levere en reproduktion i så stor udstrækning som muligt og ikke som Linn og andet grej en fortolkning!..
Men er man til den farve / fortolkning Linn laver så fred med det! og respekt for det! på samme måde som dem der er til rør & vinyl mm..
Men ikke respekt for at fremhæve det som det mest rigtige over alt andet og som det besider magi intet andet har! og kan man ikke høre det, er man uvidende og ved ikke hvad musikalitet er!.. som nogle hardcore Lin,inister hævder! jeg finder eks. ML værende noget af det mest rigtige! og bedste!.. men hævder ikke at folk der ikke syntes dette ikke ved hvad musikalitet er!.. det er blot smag og behag.. og all respekt for det!
Jeg har selv noget LcAudio forstærker grej ( omend stærkt modeficeret!) og finder dette mere musikalsk og mere rigtigt end Linn!... men ikke helt i klasse med ML dog! men det er det bedste og det der komer nærmest af det jeg har råd til...
mvh.
|
|
|
Problemet ligger nok mere i hvad har man og hvad har man hørt .
Jeg kan ikke finde noget der ligger tæt på ML lyd , de har ders lyd om det er den rigtig eller ikke vil jeg stille stort ? ved .
Nu har jeg Krell ML JR og andet til at står og 99,9% der har hørt det her siger krell og et andet mærker lyder mest rigtig hvis man kan sige det (kan man ikke ).
Hifi er sjovt hver person har sin smag og ikke noget af det er det rigtig og gør det noget ? nej det gør det ikke , mange der sidder og lytter til musik sidder ikke og sige nej det er ikke helt rigtig nej det er forkert .
Man skal bare lytte til musikken og hvis den er i ens smag så er det ok om det så er LINN krell ML ARC eller andre mærker man lytter til kan være ligemeget .
Om så LINN de gør det forkert ved at påstå det ene og det andet det har ML og krell mange andre mærker også gjort sådan er det .
Jeg selv er klart til krell af de store kendte mærker de har noget ML kun drømmer om at kunne , men skal så også lige sige det er de store krell de små kan jeg ikke lide .
PS
Lånte en ML32 her i lørdags og var slemt skuffer selv til de 59000kr jeg skulle give for den , min ML26 var bedre ganske rigitg som de sagde dem der kom med den  ærlig mennsker dem jeg kender det er bare sur røv med den ML26 den køre ikke bal ind .
|
Til top |
|
|
Skybums Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Denne tråd er for LAM. Tænk i gider at bruge så megen energi på at svine et produkt til ?
Nogle må godt nok kede sig !!
>> KLIP >>
De har brugt timevis på at få det til at lyde som det gør, og de er trænet i at stille det op, så det yder optimalt.
>> KLIP >>
Ja, men er det ikke det der er meningen, at en sælger skal kunne demonstrere det bedste en anlæg har at byde. De tilbyder jo den samme service i dit hjem hvis du køber deres udstyr. Vil da være meget glad for at mit udstyr blev "tunet" til at yde sit bedste hvis jeg lige havde brugt mange penge på det.
Relavante tråde i HTPC bliver lukket uden grund, men denne får lov at køre ?
Luk den og lad forsmåede folk uden bedre at lave finde noget relavant at skrive om.
Allan R.
__________________ Rigtige mænd, har rigtige motorcykler.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Ja, der er vist lidt deja-vu i denne tråd.....
Søren kæfter sædvanlig op bag sin lille skærm. Endnu engang kaster han sin galde over Linn. Det er ved at være lidt trættende....
Hvornår sætter du egentlig handling bag ved, Søren, og stiller dit anlæg op til en test mod Linn ?
Lars |
|
|
Hold da op et indlæg  ! Har du været på skrivekursus Von Pruttenschmeisser?
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
lars37 skrev:
Ja, der er vist lidt deja-vu i denne tråd.....
Søren kæfter sædvanlig op bag sin lille skærm. Endnu engang kaster han sin galde over Linn. Det er ved at være lidt trættende....
Hvornår sætter du egentlig handling bag ved, Søren, og stiller dit anlæg op til en test mod Linn ?
Lars
|
|
|
Hold da op et indlæg ! Har du været på skrivekursus Von Pruttenschmeisser? |
|
|
Kurt du bedes venligt undlade at tiltale andre brugere ved div. øgenavne, brug deres brugernavn - alt andet lige betragtes det som en overskridelse af god omgangstone.
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Kurt du bør lære brownnosingens ædle kunst for at kunne bevære dig i dette forum 
Og til David...fint indlæg der rammer godt.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=johnhifi]Musikalitet ?
Tjaaa på musikkonservatoriet kan man tage ind til og høre gratis koncerter og tænk!!!! de giver karaktere på denne skole så musik er åbenbart noget man kan vurdere kvaliteten af ?
JA DA! sagtens!! hvor godt spiller musikerne? hvordan fortolker de musikken de skal spille mm. ( teknisk kunnen, musikalsk forståelse, erfaring, indsigt osv.) og for optagelser mm. hvor godt er dette gjort??
Læren på disse skoler vurdere bestem ikke musikken udfra mængden af bass og perspektiv nææ men hvor godt spiller eleven musik
Vudere man hifi, som jo er et IKKE! skabende medie, men optimalt blot bør være et formidlende medie, og bestemt ikke fortolkende!! ( det bør man lade musikerne om!!) så er det en nødvendighed at vurdere faktore som dynamik, kontrol, opløsning, detaljering, perspektivske egenskaber, kontrol, timing, sammenhænge / homogenitet, frekvens udstragthed, frekvensgang, ( liniaritet, der er et must hvis man ikke ønsker FORTOLKNING! men nøktern og korekt REPRODUKTION!) lav forvrængning & tab mm.
Det nytter ikke at noget musikken gengives med +3 db. i et frekvensområde, når det ikke skal dette ifølge hvad der er på mediet!!.. derfor er mængden / niveauet af eks. bas, da en vigtig faktor!.. ( hvilket hidhøre under frekvensgangen der bør være så ret som muligt ved et TONE! sweap!.. da dette sikre at musikken gengives med de niveauer / spidser og dale i forskellige frekvensafsnint det vitterlig skal!..)
Men samtidigt skal HELHEDEN! også vurderes, og hvis denne er homogen, altså at intet stikker ud eller lades tilbage, af alle før nævnte faktore / parametre mf. det hele skal lyde "rigtigt" og intet "stikker" en i ørene.
Opfyldes disse krav, og alle faktore er optimale, ( bedst teknisk opnåligt) og det hele hænger rigtigt sammen, så er det også musikalsk! ( samtidigt med det spoiller tilnærmelselsvis korekt! i henhold til havd der ER! på mediet)
Hvorfor dælen kan man så ikke bare gå den korteste vej og vurdere anlægget på om det spiller musik og hvor meget musik det spiller ?? det fatter jeg ikke ?? hvorfor skal man være HIFI hjerne død og splitte det op i elementer det er da for dumt!!!
Hvem er det der siger at "vi" ( der ikke har Linn / ikke Linn'inister) ikke gør det da????????
Splitter I tingene op så bliver det farvet af jeres smag
Man er nød til at BÅDE! se enkelthederne OG helheden!.. helheden kan villede og give en subjektiv oplevelse, der ikke har holdt i fakta!.. kun enkelt parametere, giver ikke noget brugbart hellere!.. KUN! helheden sammen med enkeltheder / parametre giver det FULDE billede og en brugbar vurdering!.. ( happy hifi og designer lyd fokucere på udelukkende helheden og lader hånt om enkelte parametre er forkerte!.. herved opnås et ukorekt billede af virkligheden og en fortolkning fremfor en formidling!.. her falder Linn i med en del af deres produkter! dette afsløres når der dykkes ned i de enkelte parametre..)
og det er mange hifi nørder gode eksempler på og de værste mener enda at kvaliteten af musik er en smagssag LOL
Det er NETOP! det "vi" er nogen der IKKE! mener! og derfor har vi ikke Linn der jo ER! smags hifi!... ( designer lyd ) og FORTOLKER grej, istedet for FORMIDLER grej!... ( og dette med Linn fortolker er BEVISLIGT! og synligt på eks. deres højtalere! det er direkte visuelt synligt ved en måling, og den lyd denne type frekvansgange Linn prestere går igen i deres udstyr ( om end i noget mindre grad og knap så markant! men ikke desto mindre et klart Linn "fingeraftryk" / lyd filosofi!.. så man faktisk får en lettere forstærkende effekt fra et komplet setup!.. )
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt tilbage herfra? 
Scala Hifi skrev:
Hejsa på en søndag aften...
før der bliver draget for hurtige og nemme konklusioner omkring Linn, vil jeg da gerne lige give mit bidrag til tråden.
Der bliver spurgt "Hvordan lyder Linn ?". Til det kan jeg kun sige: Linn lyder af ingenting ! Det har altid været Linn's målsætning at behandle musiksignalet så intakt som muligt hele vejen igennem afspillekæden. Ikke at tilsætte noget (farvning) og heller ikke at miste noget. Pladen er blevet produceret én gang - det kan ikke være meningen at systemet herefter skal gøre det igen. Wow! Skal det forstås således, at Linn systemer ingen egenlyd har? Så kan de jo stoppe al udvikling i Skotland fra nu af og score kassen for resten, eller de kan sætte prisen ned og lade verdensnyheden brede sig helt ud til hr. og fru Streret
Det kan være en af årsagerne til at der er delte meninger om Linn, for alt for mange systemer farver lyden, så når man har lyttet en plade på sådan et system og bagefter lytter den samme plade på et Linn system, så mangler der "noget". Ja, der mangler farvningen. Hvad med dynamikken, skal den heller ikke være der? Er det bare en vildfarelse, at et rigtigt godt instrument er frygteligt dynamisk?
Men det betyder ikke at det bliver kedeligt at lytte på et Linn system. Hvis der er masser af liv, energi og stemning på pladen, så bliver det også meget tydeligt på et Linn system.
Det vil jeg da gerne opfordre til igen. Kom nu med et system i synes spiller bedre end et Linn system ! Vi kan lave sammenligningen i vores butik, i eller uden for åbningstiden. Jeg sørger gerne for afhentning og udbringning af jeres system. Da nu Linninisternes valgsprog er noget i retning af: "Don´t bother me with facts, I allready have my opinion" Så tror jeg hellere vi lader den ligge der.
Når vi laver en sammenligning er det jo udelukkende lyden som vil afgøre det. Så er vi ude over tomme postulater som "Linn er for dyrt" eller "Linn er ren markedsføring". Hvis det lyder bedre, så ér det bedre ! Din sidste sætning er jo et IT citat, som desværre ikke er noget faktum, men blot en mening. Og der er vist ikke megen tvivl om, at den ligger til grund for Linns companysound. Sådan oplever jeg den i det mindste. Alle de Linn nørder jeg har mødt, har altid haft en klar præference for gennemproduceret musik - altså gemen popspektakel eller det der ligner. For at få den slags ind i stuerne på en måde, så man ikke forstyrres for voldsomt , er det nødvendigt at lave en del krumspring. Det har intet med lydreproduktion at gøre, men er i stedet en slags "if it sounds better - then it is better" udløber.
Det kalder man at gøre HIFI til dogmatik fremfor at gøre det til videnskab.
Hvis folk flest helst vil have "if it sounds better - then it is better" filosofien, således at man ubekymret plasker en skive i maskinen og tager den for det den er, så er det jo helt fint. Man bør bare gøre sig klart, at det er det man gør. Det marked sidder Linn på en lille del af, og det er vel egentlig fint nok. En god del smooth, homogenized sound og for resten en omgang boligindretning, som fint går i tråd med den Skandinaviske minimalist tradition. Rolexificeringen er næsten fuldendt.
At der så sidder kritiske ryster tilbage, som hævder at ingen overhovedet kan snyde naturlovene - heller ikke herrens venstre hånd IT hamselv, er vel ikke så mærkeligt. Det klassiske eksempel er den gamle LP 12. Jeg har tilfældigvis ejen én engang, så faktisk ved jeg lidt om den. Den blev oprindeligt lavet som et billigt alternativ til de førende på markedet af dengang i 73. 1.500 dask kostede den og det var billigt også dengang. Jeg købte min brugt for 1.800kr tror jeg i 1979 eller deromkring. Efter at have levet med den nogen tid, blev jeg klar over, at den var en noget ustabil konstruktion, ganske vist driftssikker og alt det der, men specielt ophænget var ikke lige af mest stabile aftapning. den fik afmonteret bundpladen, stillet på stativ i vater og justeret op efter alle kunstens regler - med plade på. Skiftede man PU, som krævede mere vægt, så var det om igen. Ophænget har også den kedelige egenskab, at det kan bevæge sig i rotationsretningen, hvilket man normalt ville sige skulle give wow og flutter, men det er ikke den hørbare virkning. I stedet ryger dynamikken helt og aldeles. Efter en tid fik jeg fat i andre spillere, som jeg så kunne sammenligne med LP12. Det stod hurtigt klart, hvad det lige er den gør. En LP12 har en lettere rodet lyd, som kommer til udtryk ved, at alt "smoothes out". Det gøres gelinde og nemt at acceptere. det giver Linn nørderne ro til at få et overblik og hurtigt kunne "follow the tune". Selv Stravinsky og Bartok får lidt børnesangs karakter over sig. Prøver man andre mere gedigne spillere, så oplever man hurtigt hvad det er man får og hvad man forsømmer på en LP12. 1973 hvor LP12 opstod, var til undskyldning nok heller ikke nogen særlig god årgang af Pick Upper. Så faktisk havde man ikke dengang mulighed for, at høre hvad man lavede. Det er der også andre spillere og specielt populære plademåtter der vidner om. Nu er sagen en anden, men hertil har dygtige folk også brugt Newtons lidt gammeldags love, som grundlag for konstruktionerne. SME må her fremhæves, sikkert sammen med andre mærker.
Når så man i en rigtig velkonstrueret pladespiller, har fået styr på alle resonanser, bevægelser, elektronik og energistrømme, så kan man jo sætte sig ned og lytte på resultatet. Linn folket vil typisk udbryde "den lyder ikke som en LP12". Og nej det gør den ikke og det skal den heller ikke. Dynamisk kontrast får man alene fra et værk/arm/PU, der arbejder i fuldstændig tavshed og frihed fra mekaniske resonansfænomener o.lign. Hos Linn har man i stedet valgt at inkorporere de mekaniske bilyde og resonanser i det færdige resultat. Det hele brummer og synger lidt med på en - i nogle nørders ører - særdeles munter måde. Andre der har opdaget, at man må være opmærksom for at kunne følge partiturets svageste passager og pludselig opdager, at det er levende mennesker der sidder på knirkende stole og med tændte varmeblæsere og hvad ved jeg, finder ikke tilfredsstillelse i brummeriet fra en LP12. Der går simpelthen for mange informationer tabt i den vibrerende konstruktion. Men det er jo dem der er fortabt og ikke kan lytte til musik, tilmed lytter de kun efter mængden af bas og diskant og 3D findes jo alligevel ikke på pladerne, så hvad skal vi med det? Siger IT hamselv. Og man kan jo endda være tilbøjelig til at give ham ret, for det er jo kun en enkelt % af forbrugerne, der overhovedet går op i den slags. "So what is the point?" Alligevel skal vi høre på, at Linn ved hjælp af billige peerless enheder med polymembraner, kan alt det inge andre kan, nemlig lave en HT helt uden egenlyd?? Men ser man - det er sikkert en betingelse, at man hører dem med en LP12 foran.
PS! I øvrigt kan jeg da lige kort nævne, at er optagelserne gjort med det der hedder A/B teknik og med omnidirektionale mikrofoner, så er det 100% sikkert, at der på optagelserne gemmer sig 3D informationer, ligesom lyden kun kan komme direkte fra din HT hvis der er forvrængning til stede. Er man mere til pop/rock sager, så kan man finde nogle optagelser med Q-sound, der SKAL der også være tydelige 3D oplevelser. |
|
|
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=jensen] Driller dig kun
Linn er som det er , det samme med ML .
Linn er lige så godt som ML det kommer helt an på manden der lytter , ML er bare blevet dårliger og dårliger med tiden .
Her er vi ikke helt uenige!!
Jeg har hørt de nye 432 & 434 effekt forstærkere, og jeg vil sige at den "ældre" 334 ( som er den jeg har hørt mest på ) lyder klart bedre!...
33H'ne er dog klart i en klasse for sig!.. og ligger over alt forgående og andet nyt fra ML. samme med deres 32 Reference pre. amp. har man ikke hørt denne kombi har man ikke hørt hvad ML. kan og faktsik vil stå for! når de giver den fuld "skrue".. her falder Linn's Klimax serie der jo er deres ultimative bud, total til jorden, (sammen med det meste andet!)
Deres nye pre. amp. serie ( 320s & 360s ) syntes jeg virker ok.. har ik fået så indgående lytte kenbdskab til disse, kun ganske kort og det var da nogenlunde posetivt, og efter hvad jeg ku bedømme lidt bedre på enkelte parametre end den "gamle" 380s. ( men der er "mule" hår og flue knæpperi!!)
Jeg mener dog at ML i forhold til Linn er noget mere neutralt og korekt formidlende, hvor Linn ligger lidt for meget "eget" fingeraftryk på!..
ML. har da dog også deres "egen" lyd, ( det har jo praktisktaget ALT!.. da det helt usynlige i forhold til mediet og 100% neutrale ikke eksistere!)
ML. kommer bare lidt tættere på! med deres løsning og bud, og formidler lidt bedre og fortolker noget mindre end Linn.. ( der jo har en decideret lyd filosofi og opfattelse, hvor ML. går efter at lave det mest usynlige og teknisk optimale grej muligt!)
( Linn, inisterne er jo nok uenige.. )
[/QUOTE] __________________ M.
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nu at vende et øjeblik tilbage til emnet vil jeg da gerne kort tilgendegive min ringe mening:
Jeg synes helt personligt at Linn lyder kedeligt. alt lyder pænt, men efter min opfattelse skal ikke alt musik lyde pænt. Den manglende nerve bliver så forsøgt undskyldt med floskler om neutralitet mv.
Jeg ville finde et andet sted at bruge mine penge.... for billigt er det jo ikke.
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=David]
Linn lyder billigt og forkert i mine ører.
her syntes jeg du går lidt for hårdt til! det er ikke så korekt formidlende som de selv påstår og som visse Linn,inister påstår det! de farver betragteligt! MEN! ikke mere end meget andet grej..
Jeg har selv haft en del Linn inden jeg blev klogere og fandt ud af, at Linn idag ikke har noget med hifi at gøre.
Det syntes jeg også er lige i overkanten!.. det har lige så meget med hifi at gøre som rigtigmeget andet fint grej!! der er bare noget grej der formidler bedre og fortolker mindre! og dette skal man gå efter hvis man ønsker korekt reproduktion af mediet og ikke en fortolkning!..
MEN! for de der kan lide den fortolkning og ikke går op i om de får det der vitterligt er på mediet, men går udfra en subjektiv smag, er det da i høj grad god hifi og lækkert samt ganske besnærende og vellydende!..
Den eneste grund til at jeg overhovedet gider at skrive dette indlæg, er fordi at jeg synes det ville være synd, hvis andre skulle bruge så mange lærepenge på Linn, som jeg har gjort.
Dette kommer igen an på hvad man går efter1??? vil man korekt reproduktion af mediet eller en fortolkning der behager ens øre og egen opfattelse af hvordan det burde lyde.. ( can yoy handle the truth??? eller vil du en efter egen smag fremlagt fortolkning af denne sandhed der ER! på mediet)
Desuden kan jeg ikke lide, når producenter bevidst prøver at tage røven på folk, og det mener jeg i aller højeste grad, at Linn forsøger at gøre. Man påråber, at man laver det mest neutrale og musikalske grej i verden, forsøger at skjule ens semi-skod produkter bag veltalende, belærende og indoktrinerede sælgere, flotte og velindrettede lokaler, og markedsføring der skal aflede opmærksomheden fra produktet, og i stedet fortælle lytteren hvor meget sjovere livet ville være, hvis de ejede et Linn system.
HER! er vi tilgengæld 100% enige! og det er af samme grund jeg også fare i "blækhuset" / tasteraturet!! når Linn, inisterne folder sig formeget ud!!
Linn ER IKKE! formidlende ( neutralt) det fortolker! en fortolkning som Linn mener er hvad der lyder bedst!.. dette uden eller med meget lidt hensyntagen til virkligheden!.. de påstår så bare at DEN! lyd de servere vitterlig er den rigtige formidling!.. OG DET ER LODRET! OG BEVISELIGT LØGN!..
At de laver grej der har en bestemt lyd og at nogle mennesker falder for dette er ganske ok! sådan er der 1000 andre fine mærker der gør!.. og fred med det og dem der finder den fortolkning mest troværdig i følge deres opfattelse!..
Men at ophøje det til sandhed og alle os andre som umusikalske og uvidende hvad de direkte eller inddriekte gør er langt ude!..
Så hvis dette indlæg har holdt bare en fra at investere i Linn, så er jeg tilfreds.
Jeg syntes folk skal bruge deres øre! hvis man nu kan lide Linn's lyd er det jo grejet man skal købe!!..
Hvad nytter det mest korekt reproducerende grej, hvis man ikke kan lide lyden fra dette!... hifi er nydelse og underholdning!!.. og dette opnås kun hvis man selv finder det godt, troværdigt og rigtigt i henhold til egne erfaringer og opfattelse mm.....
Gode gamle unævnelige JB. ville da ikke blive lykkelig af en stabel ML. som jeg klart finder langt bedre og mere rigtigt, hvis han i følge sin opfattelse ikke oplever det samme!.. på samme måde som jeg ikke ville ofre så mange penge på linn når der er noget andet der i henhold til min opfattelse og hvordan jeg opfatter det skal være for at for mig give en god og troværdig oplevelse, giver lige det!..
Hvis man derimod allerede har Linn og mener, at det er det bedste, så overse dette indlæg.
Det er det nok! 
Til alle dem, som overvejer Linn - få hellere forhandlerne til at komme ud og stille det op hos jer, frem for at slæbe alt jeres grej med ned til dem. De har brugt timevis på at få det til at lyde som det gør, og de er trænet i at stille det op, så det yder optimalt.
netop!!!!
Hvis du absolut vil slæbe dit grej ned i butikken, så insister på selv at stille Linn højttalerne op uanset hvad sælgerne siger. Desuden skal du holde fast i dine indtryk, for hvis du ikke kan lide lyden , får du helt sikkert at vide, at det er dig der galt på den, for lyden er som den skal være. Prøv bare at læse Oles indlæg, uanset hvad der bliver lagt frem af beviser, eller hvor mange der synes at Linn ikke er "all that", så bliver han bare ved med at sige, at Linn er det bedste.
Sådan er det også når du sidder i butikken og lytter, eller hvis du har en demo derhjemme - de er ikke bedre end de forsikringsdørsælgere der huserede for ca. 10 år siden. De vil gøre alt for at sælge dig noget Linn, og bider du ikke på deres salgstricks, så bliver de godt mugne.
Bortset fra det, så gå ned og lyt, men vær stærk og hold fast ved i din mening.
ENIG!! __________________ M.
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt noget hjernevask agtigt det salgsarbejde der foregård omkring Linn, alene af den grund bør man holde sig væk.Fanatisme er sku en farlig ting. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
PS Lånte en ML32 her i lørdags og var slemt skuffer selv til de 59000kr jeg skulle give for den , min ML26 var bedre ganske rigitg som de sagde dem der kom med den ærlig mennsker dem jeg kender det er bare sur røv med den ML26 den køre ikke bal ind .
|
|
|
Undskyld lidt OT. Hej Jensen - det er da fordi den ikke kører balanceret den er musikalsk , så hvorfor ødelægge en god performer? Smid et par almindelige signalkabler på ML32 så kommer der i mindste bedre performance.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 September 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Hold da op et indlæg ! Har du været på skrivekursus Von Pruttenschmeisser? |
|
|
Kurt du bedes venligt undlade at tiltale andre brugere ved div. øgenavne, brug deres brugernavn - alt andet lige betragtes det som en overskridelse af god omgangstone. |
|
|
Ups det var en smutter  ! Jeg plejer som regel, at være blevet kaldt noget værre først af hr. 37, så nærmest pr. automatik eller i en slags trance om man kan sige, smuttede VP gennem censuren - det skal ikke ske igen.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bortset fra alt dette og den affødte diskution! så lød spørgsmålet jo egentligt, HVORDAN LYDER LINN??
SÅ! fjerner man alle floskler og salgs gas! så ville det være fint hvis nogen NØKTERNE linn indehavere ( hvis de findes!?? ) kunne svare manden på dette.. uden at komme med den der det lyder ikke af noget!.. FOR DET GØR DET ALTSÅ!..
Mine erfaringer er at det lyder ganske ok! det farver lidt i nedre mid og bas, og tilsætter lidt ekstra kulør hend over det hele op gennem mid området, men på en charmerende måde, det gør at musikken bliver ganske behagelig at lytte til, hvad du end sætter på, opløsning og detaljering er på det bedste af det, absolut i top.. her er ikke noget at sætte fingrene på!.. dynamikken er oplevet bedre, men er aceptabel, man får et ganske fint perspektiv, ( alt efter rum og kabler )
Der er vitterlig ganske god timing og fodstamp!.. der vises fine forskelle (som her inde fra salige JB. har som kæphest!..) men det er hørt mere markant på andet grej dog, men ok Linn er ganske godt med!..
Der farves lidt og tilsættes lidt sødme, men der er musik glæde og fest og farver, og det lyder ganske lækkert!.. INGEN! tvivl om det.
Kvaliteten er der intet at udsætte på!......
Så hvad det hele summere op eller kan koges ned til er hvorvidt man kan lide den fortolkning og lyd filosofi der ligger bag, kan man det er det fremragende udstyr!..
IGEN! formidlende er det IKKE! det fortolker en del, men der findes retfærdigvis en masse andet der gør dette i lige så høj grad (samt endda værre!) bare på en anden måde og eller i en anden retning, der er rør grej der farver og forvrænger betragteligt mere! og som har stor tilhænger skare.. intet suspekt i det!.. dog er de fleste rør folk ærlige, og ved godt at det forholder sig såledse at der farves og at det er en speciel lyd / klang filosofi og smag der ligger til grund her.. MEN! sådan VIL! de ha det! og de prøver ikke at "bilde" verden ind at det er den rette vej og eneste sandhed og det grej der formidler bedst!.. NEJ! de jeg kender siger som det er! det giver en speciel lyd de finder BEDST!.. ikke nødvendigvis rigtig men bedst og behageligst! PUNKTUM!!.. og det er en smags sag! intet galt i det1
Igen hifi er ganske subjektivt og drejer sig om underholdning og nydelse, hvad, hvordan og hvorlædes samt hvormeget der skal til er meget forskelligt person til person...!
Vigtist ( som med alt!) er at man bruger egne øre! og finder man at det lyder godt og troværdigt er det måske udstyret for en!... man finder ikke nogen sandhed og stræng neutral og korekt formidler i deres sortiment!.. men ikke alle er ude efter dette!.. og mange kan ikke engang lide den lyd der opnås når man får tingene som de er, på godt & ond, råt for usødt!.. dette er der ikke noget galt i!...
Linn er god kvalitet, lækkert design og ganske fin lyd (hvis man er til den??) længere er den ikke!..
Lyt!!
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
jensen skrev:
PS Lånte en ML32 her i lørdags og var slemt skuffer selv til de 59000kr jeg skulle give for den , min ML26 var bedre ganske rigitg som de sagde dem der kom med den ærlig mennsker dem jeg kender det er bare sur røv med den ML26 den køre ikke bal ind . |
|
|
Undskyld lidt OT. Hej Jensen - det er da fordi den ikke kører balanceret den er musikalsk , så hvorfor ødelægge en god performer? Smid et par almindelige signalkabler på ML32 så kommer der i mindste bedre performance. |
|
|
Ja ved det godt , men jeg har mine gode kabler , dem vil jeg så gerne bruge , så finder en ML26 uden riaa og køber en løs ML25 riaa .
Jeg tør næsten ikke skrive det .
vi prøvet org-ML kabler og noget VDH også MIT 350CVT , de MIT stå kanon til ML de giver lige det liv ML mangler især på ML32 .
Lidt l**t for havde sat næsten op efter den , men den skal falde helt i smag til sådan en pris .
Kan være man skulle lytte på en LINN
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Det lyder godt noget hjernevask agtigt det salgsarbejde der foregård omkring Linn, alene af den grund bør man holde sig væk.Fanatisme er sku en farlig ting. |
|
|
Helt enig. Jeg tror bare at nogle mennesker har brug for den "viden", at de har investeret i verdens bedste udstyr.
Præsenteres de for mere nuancerede bud på udstyr til musikgengivelse, kan de ikke sove godt om natten og plages af tvangstanker 
I bund og grund er min mening at Linn-religionen omslutter svage og usikre folk, på samme måde som visse alternative sekter og behandlingsmetoder giver folk en trykhed ved hjælp af attitude. Bemærk den firkantede formulering, helt i Linn tradition...for at holde trådens emne i syne  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 September 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm! Miju! Jeg synes ikke helt jeg kan genkende den beskrivelse du giver af Linn lyden. Når jeg hører det, så finder jeg ganske åbenlyse prioriteringer i lydbilledet. For det første er dynamik og udstrækning ikke noget jeg har oplevet prioriteret på et Linn set-up. Linn er lyd i stuestørrelse, altså lille lyd, der er til at overskue. Man har ikke realistiske lydtryk, udstrækning og dynamisk kontrast på programmet, og det er vel helt fint, hvis man hellere vil noget andet. Pæn og behagelig stuelyd i små pæne æsker er mere nøgleordene. Dernæst er der såmænd ingen der kan bygge højttalere og apparater, der ikke på én eller anden måde lydmæssigt, afspejler de anvendte komponenter. Sådan virker tingene også i Skotland. Man gør dog en del ud af, at implementere varianter af teknologier, som man så kan kalde sin egen. Se f.eks. Chakra teknologien, der sikrer dig opamp lyd helt ud på højttalerklemmerne  . Jeg mener det bedste man kan gøre, for at opleve lyden af de apparater er dog at lytte til dem. De har skam fans som alle andre har det. Kan man lide lyden er sagen da klar. Jeg vil blot advare mod at tro på de udsagn der kommer fra forhandlere, importører og andre der har anbragt sjælen i skotland og logikken i et fruentimmers underbenklæder. Og værst af alt, så skal man være ekstremt skarp til at læse mellem linierne, såfremt man ønsker at bruge anmeldelser til noget. Det er meget sjældent, at der skrives noget, der reelt kan bruges. Glem Rolexificeringen af produkterne, hvis det er lyden der interesserer dig. Banker hjertet lidt hårdt over den smækre mekanik, så vær opmærksom på, at selv så dyre ting som biler sælges bedst, hvis dørsmækket har den rette lyd.
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Rattenhuset
Tjek de mange tråde, der er skrevet om Linn. Ole fra Scala hifi, som forhandler Linn, har ligeledes deltaget i flere tråde om emnet, og givet sin mening til kende.
Du vil endvidere kunne konstatere ved gennemlæsning af disse tidligere tråde, at Søren (der kalder sig noget så org. som Kubikken!) fyrer den samme retoriske galde afsted mod Linn, som han har gjort i denne tråd. Det er ren deja-vu og temmelig monoton. For ham duer kun Dali!! Hjælp...
God læselyst.
Lars
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|