Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 10:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Renovering af 30 år SAE effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:
KANON :-D 

Så er der bare lige det største problem for mig, det er. Hvordan søren ved jeg hvad bias´en skal være på, og hvordan justere jeg den så jeg kan tænde for forstærkeren, uden jeg brænder dem af, ved for høj tomgangstrøm, til dem. ??
Jep, den må ikke være for høj. Noget for høj kan den jo sagtens være til en start, bare man ikke lader den blive faretruende varm og bare det ikke er så den brænder af når man tænder den, men det er jo lige at finde den balance. Så er det mere sikkert bare at skrue den helt ned

for der er nemlig 2 drejepotmeter og den ende er jo nok til Bias, men hvad søren er den anden til..??
Det er højst sandsynligt til DC-offset. Dvs. den skal justeres så der er så tæt på 0 volt som muligt på højttalerudgangen når den er tændt.
Har bestilt det Schematics til forstærkeren hvor svaret nok vil stå i, men den kommer først om en uges tid..!!
Hvis det er et diagram står det der måske, måske ikke, men hvis det er servicepapirer står det der helt sikkert

for jeg har nemlig udskiftet drejepotmeterne, med nogle nye, og de står helt vildkårligt :-(

Sæt dem ca. som de gamle hvis du absolut vil igang inden du modtager papirerne.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 September 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Har bestilt det Schematics til forstærkeren hvor svaret nok vil stå i, men den kommer først om en uges tid..!!
Hvis det er et diagram står det der måske, måske ikke, men hvis det er servicepapirer står det der helt sikkert

Altså jeg har tjekket det, og det endeste som eksistere af papir til SAE 2400L, er:

SAE 2400L Power Amplifier Owner's Manual
SAE 2400L Power Amplifier Schematics - RARE

så det hele må vel stå i den Schematics - RARE ?
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Er der nogle som har nogle forslag, til nogle fede lytter til strømforsyningen??

Det skal være nogle som er megen til de øldåser som der sidder 2 i nu, som jeg kan erstatte med de her 30 årrig gamle lytter, og få en god fast bund, i bassen.

De som sidder i nu, hedder: Sangamd type 500, 16.800MFD 75V (jeg tror det er nogle svenske lytter)
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jep, Rifa PEH 200 - Så får du i hvert fald rigtig god kvalitet!
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0& dok=2012735.htm

Har selv brugt dem til min Quad 303 jeg servicede med nye lytter her for nylig.

Find nogen af fysisk ca. samme størrelse på 100 v (75 volt bruges ikke mere, og jeg skal ikke kunne sige om 63 v er nok). Har de ikke præcis samme størrelse, køber du lige et par nye holdere med.
Værdimæssigt er de noget større end de gamle, men det gør ikke noget, da det jo er dioder og ikke rør, der foretager ensretningen - det betyder bare at der er mere slag i og mindre rippel på forsyningen.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Jep, Rifa PEH 200 - Så får du i hvert fald rigtig god kvalitet!
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0& dok=2012735.htm

Har selv brugt dem til min Quad 303 jeg servicede med nye lytter her for nylig.

Find nogen af fysisk ca. samme størrelse på 100 v (75 volt bruges ikke mere, og jeg skal ikke kunne sige om 63 v er nok). Har de ikke præcis samme størrelse, køber du lige et par nye holdere med.
Værdimæssigt er de noget større end de gamle, men det gør ikke noget, da det jo er dioder og ikke rør, der foretager ensretningen - det betyder bare at der er mere slag i og mindre rippel på forsyningen.

Hvad ville være passende, 22.000uf, eller 47.000uf??

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

hov nej jeg napper den på 22.000uf, hhe den på 47, kan slet ikke være i kabinettet, så sådanne 2 må da give en fantastisk dynamic, i hele frekvensområdet :-D

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

22.000 er fint. Ikke meget mere end de oprindelige så man bemærker det (sammenlignet med de originale da de var nye).

47.000 er derimod noget mere. Tror ikke du får problemer med ensretteren ved at sætte større i, der jo så udsættes for en større belastning i tændingsøjeblikket. Ellers, går den er den jo også nem og billig at skifte ud til noget nyt og kraftigt.

Jeg ville tage 47.000 uF.
I min Quad 303 var de originale i strømforsyningen på 2000 uF, men dem jeg satte i var på 4700 uf. Jeg havde uden at blinke sat større i hvis de fysisk kunne have været der. Men ok, den spiller nu alligevel pænt længe efter man har slukket for den

EDIT:
Ja, hvis den på 47.000 ikke kan være der fysisk, så giver det jo sig selv

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

hehe, altså måske kan jeg få plads til dem, men så den kabel samleren som sidder over lytterne, nu, den skal fjrnes og placeres et andet sted, for så er der lige plads til skruen, på de nye lytter, for kabinettets højde inden i, er 15,4 cm

og de lytter på 47, er hele 14,5 cm, høje. og så er der knap nok plads til skruen, men man kan jo komme plastic over, så kabinettet umuligt kan komme i berørning med skruerne, så jeg kan nok få plads til dem..

men tror du ikke der bliver for meget bøvl, eller skal jeg prøve afligevel??

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hvis det er så presset, så ville jeg nok nøjes med dem på 22.000 uf. Jeg har jo kun billeder at gå efter og så kan det være ret svært at vurdere størrelsen af de originale
Det må jo godt være ordenligt og afspejle sådan som den var originalt IMHO. Så hvis dem på 22.000 ligger meget tæt fysisk op ad de originale, så ville jeg tage dem. De er jo stadig bedre end de oprindelige - og så meget tror jeg altså heller ikke man kan høre forskel på 22 og 47 med mindre man virkelig presser den.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

he, nej okay, men jeg kan fortælle dig, at fra de oprindelige lytter, til de nye på 22.000uf, så er de kun 2 cm. støre, så det er ikke meget.

tror du ikke den lille diode ensretter,også trænger til en udskiftning, ??

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:
tror du ikke den lille diode ensretter,også trænger til en udskiftning, ??

Med mindre den er brændt af, så IMO klart nej. Det ud fra to betragtninger. 1. Vil æde en hat på ingen kan høre forskel. 2. at holde den så original som muligt.
Så vil jeg sige det giver langt mere at skifte ledninger, sno dem parvis dem der hører sammen og bruge skærmet signalkabel fra indgangen - Det er til gengæld noget der chance for vil kunne høres!
Men, lige en ting ad gangen. Få den lige til at spille først, så kan du kaste dig over ledningerne hvis du lyster - det er lidt nemmere at lave og fejlfinde når man kun har gang i én ting ad gangen

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

hehe, ja men du har fuldstændig ret, det er bare mig som sådan glæder mig til at få den totalt frisket op, så jo jeg må nok hellere lige tage et skridt ad gangen :-D

Men det jeg så bestiller til at starte med, er:
(2x 30MJ15025-DIV) (2x 30MJ15024-DIV) fra el-supply
og lige køber, de der diverse dioder og modstande, som er stået af, og prøver om jeg kan få bare den ende kanal til at funge, hvis det bliver tilfældet, køber jeg de MJ15025-MOT til alle udgangende, og udskifter alle elektrolykondensatore, og for så begge kaneler til at funge.

Og så derefter kigger jeg på kabler og de store lytter til strømforsyningen, og de andre små detaljer.

Var det ikke nogen lunde det som du også havde forstillet dig, jeg nu kan gå igang med??

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:
Var det ikke nogen lunde det som du også havde forstillet dig, jeg nu kan gå igang med??

Jo, det lyder meget fornuftigt
Så håber jeg bare de MJ15024/5 er passende, for ellers har jeg ikke så mange ideer.

Men med en forsyningsspænding på max +/- 70 volt (elektrolytterne var jo på 75 sagde du og det er aldrig godt design at presse dem til det allersidste), giver det et max udsving på lige under 140 volt. Og så åbner det jo lige pludselig også mulighed for også at prøve med MJ15003/4, der jo er specificeret til max 140 volt (mod MJ15015, som er specificeret til 200 v).

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Men med en forsyningsspænding på max +/- 70 volt

Der ligger en spænding fra 72,3V til 72,6V over lytterne ;-) kan jeg nemlig huske jeg målte dem til, da den virkede i sin tid, hehe

jeg skal nemlig sige dig, at den har været i en klub, og før det, var den på et stort mobildiskotek, da den bliv købt. Den kostede da 16.000kr i 1976 her i Danmark, den blev solgt i KT-Radio, sammen med andre, SAE produkter, da firmaet eksisterede.

og i de år, da den var i klubben, blev den gennem tæsket, i mange år, og til sidst, kostede det 3000kr for at få den lavet, efter at alle udgangene kortsluttede. så fik jeg den, og jeg havde delene liggende, så derfor ville jeg gerne have den.

men der har været nogle problemmer hele tiden, da alle transistorende ikke er ens, altså fra samme fabrikant. så der var snart ike noget originalt i den mere, efter alle de gange den er blevet lavet. kun strømforsyningen og printkortende.

hehe så du kan nok høre, jeg er spænt på at få den op at køre, som var den ny igen :-D

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

OK ja, så er det lige på grænsen til at MJ15003/4 kan klare det.

Nu kender jeg ikke SAE, men er det engelsk? Synes nemlig typisk englænderne kører elektrolytter lige på grænsen
I min Quad 303 ligefrem eksploderede én af de små lytter inden for de første 2 timer jeg havde den spillende. Ham jeg havde købt den af havde ikke haft den til at spille i umindelige tider, såe.... Heldigt jeg hørte det, for ellers kunne der nemt være smuttet andet af som følge af det. Nå, men nye elektrolytter, nye trimmepotentiometre, en justering og en vask, så er den tip top klar til endnu 35 år eller endnu mere, da elektrolytter jo generelt siges at være blevet bedre, dels sætter jeg ikke en 10 v elektrolyt når spændingen over den nominelt er omkring 9,5 v

EDIT: DOH, det er amerikansk siger første side jo

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg står faktisk i et dilemma, måske du kan hjælpe mig.

Jeg ringede ind til min forsikring, de dækker kortsluttede skader, og de har tilføjet min SAE som værnde accepteret, det går ud på jeg tager den fx. med til KT-Radio, for dem til at lave den, og så forudbetaler jeg, og sender regningen ind til min forsikring, og for betalt 20% af beløbet.

Så er det bare det med hvad jeg skal gøre, om jeg skal udskifte komponenterne, og bare sende den ind, og så laver de den, for hele udgangen er jo kortsluttet, derfor dækker min forsikring.

så hvad syntes du jeg kan gøre, send den ind først, og skifte lytterne bag efter. eller??

grunden til jeg spørger, er at de kan godt finde på at tage mange penge, for at de påstår noget skal skiftes, som måske ikke er nødvendigt, og have mange penge for timeløn, og sådan!

Så hvad er dit forslag til at jeg kan gøre det??

Og om de i det hele taget kan lave den på den måde vi har snakket, om, at finde de rigtig transistor, eller det er måske ikke noget jeg skal bekymre mig over ??

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Forsikringen til at betale for noget som ikke er sket mens den ikke var din og for så lang tid siden? Det synes jeg er lige over grænsen til forsikringssvindel... (undskyld, sådan opfatter jeg det)
Jeg kunne forstå hvis en anden havde ødelagt den (så måtte han eller hans forsikring betale) eller du har noget extra forsikring, som dækker normalt brug, dvs. ikke gennemtæskning, så er det naturligvis noget andet såfremt skaden er sket mens forsikringen er aktiv.

Men ud over det, hvis du ikke føler dig sikker, er det måske en god idé at få en fagmand til at kigge på den - hvis du ellers kan finde én der vil kigge på den, men regn roligt med det koster knapper, for han skal jo også have sin timeløn!

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 September 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Prøv at ringe til JJteknik.dk de giver gratis tilbud på reparation og jeg har en kammerat der har fået lavet en SAE forstærker.

Og MJ15015 og komplementær kan sagtens fås, så ummidelbart er der ingen grund til at sætte en erstatning i.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:
Og MJ15015 og komplementær kan sagtens fås, så ummidelbart er der ingen grund til at sætte en erstatning i.

Ja, du har ret
Farnell har den, men som bekendt er de noget omstændige at handle med som privat... Måske det var værd at ringe til dem med mindre man bare sender den til rep og betaler det det måtte koste?

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Forsikringen til at betale for noget som ikke er sket mens den ikke var din og for så lang tid siden? Det synes jeg er lige over grænsen til forsikringssvindel... (undskyld, sådan opfatter jeg det)
Jeg kunne forstå hvis en anden havde ødelagt den (så måtte han eller hans forsikring betale) eller du har noget extra forsikring, som dækker normalt brug, dvs. ikke gennemtæskning, så er det naturligvis noget andet såfremt skaden er sket mens forsikringen er aktiv.

Hmm Jeg ringede ind til min forsikring, og var HELT erlig, om at jeg havde fået den og at jeg fik den lavet igen, for det fik jeg jo, men så kortsluttede den, og jeg siger så at jeg TROR det er fordi at den snart har fået udskiftet så meget at det ikke fungere ens, og det sagde jeg til ham, og så sagde han, "jamen hvis udgangen er brændt af, er det jo en kortslutning, og så sender du bare regningen ind, og så betaler vi 20% af prisen".

det var det han sagde, så jeg har hvist ikke svinlet med noget?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes