| Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 06:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan vi ikke lige få afklaret om det er ampen. eller driveren der ikke kan klare mosten.
den NAD er måske ikke en Crown X2000-12KW-turbo-afterburner-STR. men den skulle altså kunne spille en "alm". stue sub op.
jeg tro det er den PA sub driver. hvis max peak er +/-4, så er liniær noget mindre. det lyder som om det er den der er ude og hænge.
den er måske lavet til horn LA til PA brug, og så er den ikke specielt egnet til en hjemme bio sub. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
takker for info.
Den NAD burde kunne trække de to enheder uden problemer i mit lille rum. Jeg er mere overbevist om, som 3DX skriver at det er enheden der ikke er 100% egnet til stue brug.
Subberne bruges kun til 2 kanalt stereo.
Det er derfor jeg går efter en anden enhed. Hvad er et normalt peak på?. Audaxen har +/- 4 mm. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er meget forskeligt:
men en XLS'er har +/- 12 linært (ca. +/-25 max)
en SS 23W +/-13 (+/-20)
Adires tumult har vist 34mm
mens PA'er typpisk ligger meget lavere (men har altså så også høj følsomhed) __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke det er nogen god ide at gå specifikt efter en enhed med stor xmax.
Ørene må være det bedste måleudstyr.
Men som før nævnt, har jeg forskelligt udstyr hjemme du/vi kan teste, før du køber noget endeligt.
Har faktisk også en Zappulse 2x300W (8 Ohm) forstærker, hvis du vil prøve med en anden forstærker.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Daniel
Det kunne måske være en idé at lave en hyggedag hvor vi testede forskellige sager __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Transporten er min eneste forhindring.
Er det ikke muligt at lave en MDF frontplade til dine subwoofere, og så teste nogle basser, uden at skulle skære i kassen eller ødelægge udseendet?
Ellers skal vi lave nogle kasser til tests. Ikke fordi det er specielt dyrt eller besværligt. To 22mm MDF kasser på hver 100 liter koster vel 4-500 kroner, udskåret og lige til at lime sammen. Men pengene kan være givet godt ud, da du så kan teste forskellige enheder, før du skærer i dine pæne kasser.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
| Tror ikke det er nogen god ide at gå specifikt efter en enhed med stor xmax.
nej, men hvis man skal spille dybt og højt, skal der flyttes luft.
A. stor areal
B. flytte det areal meget
derfor nytter det ikke at have en der "kun" kan flytte sig +/-4, hvis man vil noget andet.
Ørene må være det bedste måleudstyr.
hvis det lyder godt men måler skidt er der noget galt
hvis det lyder skidt og måler skidt er det godt 
hvis det lyer godt og måler godt er det bedst 
Men som før nævnt, har jeg forskelligt udstyr hjemme du/vi kan teste, før du køber noget endeligt.
Har faktisk også en Zappulse 2x300W (8 Ohm) forstærker, hvis du vil prøve med en anden forstærker.
|
|
|
igen kan den ikke brokobles den NAD, og tilsluttes en sub. så kan man vel få en ide om hvad det er der ikke kan klare mosten... __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
| igen kan den ikke brokobles den NAD, og tilsluttes en sub. så kan man vel få en ide om hvad det er der ikke kan klare mosten... |
|
|
jo den kan brokobles, men så mister den, den sidste smule kontrol den har.
@henrik
det er muligt at det er enheden der er ude og hænge, ligeledes er det muligt at en anden enhed ville kunne bruges sammen med NADen, men hvis det var mig så ville jeg prøve at låne en anden forstærker eller bare prøve med den Classe CA-200 du har, skader ikke, koster intet og så har du da prøvet!
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@3DX Ja, XXLS vil også være et godt bud. Har dog ikke hørt dem, men på papiret ser de rigtigt fornuftige ud.
@Henrik300 Det ved jeg ikke. Han har flere prototyper igang. Har kun hørt hans egne reference med Manger enhed og 8" Swan Speaker basser.
|
|
|
hva er det for en swan speaker du har gang i?? og hva syns du generelt om mærket??
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@wuffer
Det hovedsagligt en Swan Speaker D10.8, men jeg har ikke testet nok til at komme med nogen konklusion. Men alt tyder rigtigt godt. Teoretiske beregninger ser flotte ud på denne enhed. F3 på 35Hz i lukket ca. 100 liter før EQ. Er selv lidt "vild" med isobariske løsninger, så det skal jeg have testet mere dybdegående.
Har hørt en række af Swan Speaker enhederne, blandt andet deres Isotropiske Bånd Ringradiator (!!?), der også lød ok, men det var kun et kort lyt. Ikke nok til at drage konklusioner.
http://www.un-audio.dk/enheder/ribbon/rt1l.aspx
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker.. kender godt siden... er lidt vild med deres d serie.. men har ik hørt dem...
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
kan vi ikke lige få afklaret om det er ampen. eller driveren der ikke kan klare mosten.
den NAD er måske ikke en Crown X2000-12KW-turbo-afterburner-STR. men den skulle altså kunne spille en "alm". stue sub op.
|
|
|
Inden du får afsporet den her tråd, så læs lige tilbage. Jeg har ikke nævnt C***n en eneste gang. Så det er ikke det jeg bruger som absolut reference når jeg siger at NAD 218 ikke er den bedste til bas. Som nævnt af andre, er der mange andre amps der er væsentligt bedre. Når du bruger udtryk som "men den skulle altså kunne spille en "alm". stue sub op" minder du mig om 70er tv serier, hvor der hver uge resettes tilbage til status quo og intet er husket/lært fra sidste afsnit. Det skuer næsten ligeså meget i ørene som hvis landstræneren sagde " kom lad os *sparke* noget fodboldt". Hvor "sparke" så er = "spille op" Hvis jeg ikke har misforstået dit erfaringsgrundlag, så burde du have en noget mere differentieret forståelse af situationen. Kontrol og styring af en bas driver er ikke kun et spr om volumen (effekt), volumen har nad218 nok af.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
rolig nu... jeg mener intet ondt med min Crown XXX bemærkning. kun at en NAD er meget langt fra, men at den jo nok skulle kunne bruges til at fastslå om enheden er ude og hænge, eller om den lyder grimt inden den er tæt på.
jeg ved godt at en skidt amp. er en dræber for en ht'er. men inden man afskriver NAD'en kunne man vel lige bruge lidt engergi på at fastslå om det er den eller enheden der er synder.
jeg kender folk der heller vil køre ht'er og sub's med ½ store NAD's frem for 500W icepower.
men Henrik har jo en Class'e der skulle kunne afgøre det.
men det er jo heller ikke sjovt at bruge X antal K kroner på en amp, for derefter at finde ud af at det er PA mellemtone enheden der ikke vil lege film sub.
jeg prøver bare at komme med nogen imput. ikke sandheden og jeg har som sagt aldrig oplevet andet end positive ting med XLS'er. derfor min anbefaling af den enhed. som sagt 10^6 gange, så er GTI'erne sikkert bedre. men altså også til en anden pris. men det hænger jo som regel sammen.
jeg så ikke så meget fjernsyn, andet end Ingrid og lillebro, -i 70'erne, så det kan jeg ikke tale med om
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg målte engang på en NAD-218! Og den kunne give +- 43V pr kanal, dette var dog ikke i brokoblet tilstand.
Og hvis man ser på hvordan den er opbygget! mht. trafo, antal udgangs transistore, sikringsløbets opbygning!? Så burde den nok kunne sætte lidt liv i en højttaler.
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Peter
Ja det er det jeg mener. Jeg er godt klar over at 218 ikke er "verdens bedste forstærker" med til at trække 2, 12 tommer i et rum på ca. 30 kvm. burde den kunne lever varen. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har du fundet ud af mere? Eller er det lille projekt faldet til ro nu da det snart er jul...
// ouT
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Syska
Jeg er nok kommet til den konklution at der skal prøves en anden enhed. Det bliver formentlig Peerless enheden og håber at det bliver i Januar. De er til at betale og har de spec. som jeg ønsker.
Jeg får lavet en ny frontbaffel i MDF som dækket hele fronten.
Jeg er stadig åben for muligheder hvis nogen har et godt forslag. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|

Har denne enhed været inde og vende i dine tanker ?
Jeg VED det er en bilsteroe-enhed, men den kan i den grad nogle tricks i hifisammenhæng
Den har stor X-max, er svær at få til at bryde sammen (lydmæssigt), kan tåle RIGTIG meget effekt og trækker også lidt mere effekt ud af effekten, da det er en 4 ohm´s enhed.
Efter min mening er det en knald god enhed til de kr/ører den koster + at der er god dybde, godt attack, høj følsomhed i det rigtige kabinet.
Den har 3" svingspole og pænt stor magnet og på trods af BILSTEREO"NAVNET", en fremragende subenhed til hifi/stuebrug. __________________ Behandler man det digitale signal ordentligt - lyder det analogt.
Sølv de rigtige steder - er guld værd.
|
| Til top |
|
| |