Emne: For høje CD-priser er skyld i piratkopier ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Cabal Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må jo også gerne forære eller sælge din CD væk?! såvidt vides, er der ikke nogen lov mod salg af brugte CD'ere.
Men tager du et billede med dit kamera, har du som fotograf rettigheden til det billede.. og jeg må altså ikke kopiere det uden din tilladelse... bruger Lundbeck et par hundrede millioner på at udvikle lykke-piller, må du ikke lave et kopi-produkt, før deres patent udløber. Så nemt er det..
Jeg kan se en vis fornuft i at beskytte en producents rettigheder til produktet. det være sig i form af firmaer, musikere, fotografer.
Jeg forstår da mange af argumenterne for at kopiere... jeg er bare ikke enig med dem alle... At man er uenig i en given lov, giver ikke én ret til at bryde den lov.
Cabal
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 393
|
| Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kwwel skrev:
|
hejsa !!
poul skrev :
altså om musik som f.eks. Eminem har være gennem MP3 eller ej er da total underordnet. men med høj kvalitets musik er sagen en anden.
kwwel :
sikke noget vås at skrive , lad da være med at ophøje dig til smagsdommer over andres musiksmag
ved omformatering til mp3 mister musikken al pace og drive,,, samt en masse detaljer detaljerne er måske ikke så tydelige i eMinem men pace og drive skulle jeg ikke mene mangler,,,,,, at det ikke betyder noget for dig er så en anden ting
hilsen kwwel
|
|
|
det har da intet med smagdommer at gøre.
det er faktum.
hvis du tror af f.eks eMinem bruger lige så lang tid i studiet som f.eks. Van the Man, så er du da ikke helt med på hvordan tingene hænger sammen.
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa !!
poul sagde:
det er faktum.
hvis du tror af f.eks eMinem bruger lige så lang tid i studiet som f.eks. Van the Man, så er du da ikke helt med på hvordan tingene hænger sammen.
kwwel :
øhhh nu sker der vist noget hos dig som jeg ikke forstår,,, vi snakker om degerering af matraile hvad har det med den tid man bruger i studiet at gøre??
hvis ikke det er smagsdommeri ,,, så det basker så ved jeg da ikke lige , det er ligepræcis den holdning der gør at så få unge gider hifi,,, men vælger mp3 filer fremfor den rigtige vare , det kan jo alligevel være ligefedt !! der forgår en degenerering af filer ved kopiering og specielt ved konvertering til mp3 og der går både jodle birge og van morrison gennem samme mølle,,,,,så lad være med at fremhæve dine egne musikalske præferencer fordi du synes noget er skod !! eller jeg synes det er det ,,,,mp3 filer mangler pace og liv ,,, hvis ikke du kan høre det på en eMenem cd,,, så så køb da den transistor,,,, og smid resten af dit udstyr ud *S*
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
|
| Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
kwwel skrev:
|
hejsa !!
poul sagde:
det er faktum.
kwwel :
øhhh nu sker der vist noget hos dig som jeg ikke forstår,,, vi snakker om degerering af matraile hvad har det med den tid man bruger i studiet at gøre??
hvis ikke det er smagsdommeri ,,, så det basker så ved jeg da ikke lige , det er ligepræcis den holdning der gør at så få unge gider hifi,,, men vælger mp3 filer fremfor den rigtige vare , det kan jo alligevel være ligefedt !! der forgår en degenerering af filer ved kopiering og specielt ved konvertering til mp3 og der går både jodle birge og van morrison gennem samme mølle,,,,,så lad være med at fremhæve dine egne musikalske præferencer fordi du synes noget er skod !! eller jeg synes det er det ,,,,mp3 filer mangler pace og liv ,,, hvis ikke du kan høre det på en eMenem cd,,, så så køb da den transistor,,,, og smid resten af dit udstyr ud *S*
hilsen kwwel
|
|
|
lang tid i studiet = høj kvalitet
kort tid i studiet = lav kavlitet
det de unger hører (bal. eMinem) er af en kvalitet hvor mp3 ikke betyde det store i afspilningen. det er mere fede video på mtv. og denne forme skades ikke så meget at mp3 !
jeg her ikke noget i mod det. men det er bare ikke lige mig ! det er 12 toners klassisk heller ikke, men det er ikke der samme som det er dårligt.
pace og liv er jo bare 2 ord, ligesom bojers forskelle og rytmik ! det er dig der bedst ved hvad det betyder for dig. men det er ikke sikkert jeg tolker dem som dig.
mp3 er fint til noget, noget møg til andet. sådan er det bare. alt er ikke S/H, heller ikke hifi og mp3.
|
| Til top |
|
| |
tChAd Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
poul skrev:
|
Lol, sikke noget Bull. Det kan da være at Eminem synger perfekt hver gang, hvor din Van Morrison skal stå hele dagen i studiet, for at ramme tonerne. Det gør jo ikke hans musik bedre. Jeg tror du skal passe på med at generalisere på den måde.
det de unger hører (bal. eMinem) er af en kvalitet hvor mp3 ikke betyde det store i afspilningen. det er mere fede video på mtv. og denne forme skades ikke så meget at mp3 !
Nu generaliserer du igen..
|
|
|
Når i taler om mp3, er det så den klassiske 128 kbit/sek bitrate? For så er det klart at man kan høre forskel, men når man kommer op i f.eks. 320 kbit/sek er det meget svære at høre forskel.
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
|
| Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
tChAd skrev:
poul skrev:
|
Lol, sikke noget Bull. Det kan da være at Eminem synger perfekt hver gang, hvor din Van Morrison skal stå hele dagen i studiet, for at ramme tonerne. Det gør jo ikke hans musik bedre. Jeg tror du skal passe på med at generalisere på den måde.
Nu generaliserer du igen..
|
|
|
Når i taler om mp3, er det så den klassiske 128 kbit/sek bitrate? For så er det klart at man kan høre forskel, men når man kommer op i f.eks. 320 kbit/sek er det meget svære at høre forskel.
|
|
|
det var mest et eks.
men som trenden er nu, at der på samme budget skal laves videoer, tv reklamer osv, så er der er altså mindre tid til det det drejer sig om MUSIK.
eMinem er mixet til at kunne bruges på et mini TV/MTV, på en walkman, på en mp3 piller, på en pc osv osv. det er Van the Man altså ikke. derfor egner eMinem sig langt bedre til det format ! en dem der henvender sig til hifi anlæg.
der er ikke noget galt idet, men det viser bare at alt til sit medie og alt til sin tid.
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa !!
til poul , jeg tror godt jeg har en anelse om hvor du vil hen ,,, ja selfølgelig er det kun et par ord jeg bruger, men det siger sig selv at hvis man fjerner ca 90 % af programmatraialet så er det uanset hvilke krumspring man gør sig altså kun de sidste 10% der er tilbage . ved de fleste mp3 filer lytter du til ca 10% af det oprindelige lydspor så du fjerner alle yderkanter af det oprindelige .
Det er i sig selv utroligt at man kan gøre det og så stadigt ha noget tilbage der kan lyttes til,,,, selv kan jeg ikke holde mp3filer ud til andet end når jeg løber
det jeg reagerer på er den holdning jeg selv mødte da jeg begyndte at interressere mig for lyd , dengang var hifidelity en ophøjet forsamling der kun gad at lytte til klassisk musik ,,,, og da ihvertilfælde ikke den musik min aldersgruppe gad !!!
og den holdning kunne jeg såån se snerten af i dit indlæg , det er jo netop ved at vise sine poder at selv de lo..t de lytter til kan høres på bedre udstyr med bedre lyd til følge , med større oplevelser til følge ,,
at sige at lang tid i studiet er = go lyd ,, ja det kan være det passer med van
men de cd'er jeg har allerstørst fornøjelse af er lige netop onetake cd'ere den sidste var sørme en jazzer optaget i stockholm omkring 80,,,, wooow,, det rykker
men de nirvana cd,er jeg har kan altså også noget som slet ikke ville komme til deres ret med mp3 formatet !! og det der blev sagt om nirvana ,, hmm det er vel det du lidt siger om mr mm
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
tChAd Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er enige om at mp3 ikke er guds gave til mennesket, men jeg synes faktisk at man får en "okay" kvalitet ved 320 kbit/sek. Desuden tror jeg at kvaliteten på den musik der bliver delt på nettet bliver bedre, i takt med at flere får multi mbit forbindelser. Om ti år bliver der download DVD-Audio DVD'er og SACD'er måske HDCD'er på få minutter i stedet for de middelgode mp3'ere der er populære pt.
|
| Til top |
|
| |
tjille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 04:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
for mig har kopier den fordel, at jeg får kendskab til nyt musik, som jeg ellers aldrig nogensinde ville have turdet købe.
Ved at hente mp3 kopier på nettet, har jeg fundet rigtigt mange perler, som jeg så senere har købt (selvfølgelig på vinyl, hvis det er til at finde)
et hurtigt kig på cd hylden får mig også i dårligt humør da der står række efter række af elendigt musik, som aldrig bliver spillet.
men vinyl samlingen er fyldt med perler, da det altsammen er noget jeg har fundet på nettet og er blevet meget glad for, og derfor har investeret i det
|
| Til top |
|
| |
Hede Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg synes også at cder er dyre i DK , hvis man sætter prisen ned til ca. en hund ville jeg købe flere her hjemme i stedet for at købe dem over nettet i UK. Det er kun dem jeg ikke kan få i UK jeg køber her. Hvad angår kopiring, låner jeg tit cder på biblotektet og hvis jeg kan lide musikkken kopier jeg dem .
Mvh Hede
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm
Det er muligt I kan høre forskel på original cd og en kopi lavet på pc. Men, jeg tror nu nok at de fleste (nok 99%) mennesker ikke kan høre forskel. Ang. undertegnede er jeg meget i tvivl om hvor vidt jeg kan høre forskel. Og det er ikke et Bilka anlæg der lyttes på. Muligvis er der forskel, men jeg kan ikke sige hvilken der er den originale og hvilken der lyder bedst. Og det er der flere i min omgangskreds der har på samme måde, så det med at en kopi lyder af l... er ikke sandt. Men selvfølgelig kan man nok træne sig til at høre forskellen.
Mvh
Og ha' en god dag.
|
| Til top |
|
| |
Spindle Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hede skrev:
Hvad angår kopiring, låner jeg tit cder på biblotektet og hvis jeg kan lide musikkken kopier jeg dem . |
|
|
Det er det som der bliver sat en stopper for nu ikke? Jeg tænker på afgiften på de blanke skiver som forsvinder...
Noget andet som ikke forstår fra artiklin i JP - hvorfor skal der gå 2 år før man kigger på afgiften på DVD formatet? Cd formatet med sine 700mb rækker jo ikke langt i dag. 
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
KBAndersen skrev:
|
Hmm
Det er muligt I kan høre forskel på original cd og en kopi lavet på pc. Men, jeg tror nu nok at de fleste (nok 99%) mennesker ikke kan høre forskel. Ang. undertegnede er jeg meget i tvivl om hvor vidt jeg kan høre forskel. Og det er ikke et Bilka anlæg der lyttes på. Muligvis er der forskel, men jeg kan ikke sige hvilken der er den originale og hvilken der lyder bedst. Og det er der flere i min omgangskreds der har på samme måde, så det med at en kopi lyder af l... er ikke sandt. Men selvfølgelig kan man nok træne sig til at høre forskellen.
Mvh
Og ha' en god dag.
|
|
|
Hmm, du har nok lige ret i den med 99%af befolkningen, desværre. .
Men i dette forum som jo kun udgør en ret lille skare af den danske befolkning, er de fleste af os jo hi-fi entusiaster og her vil jeg nok skyde på at 99% af os kan høre forskel på en original kontra en kopi. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det sandt. Så må jeg i gang med den store vatpind, for jeg har lyttet til musik i mange herrens år. Kan være jeg lytter "forkert" ??

|
| Til top |
|
| |
Hede Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spindle skrev: Det er det som der bliver sat en stopper for nu ikke? Jeg tænker på afgiften på de blanke skiver som forsvinder...
Hvis du mener det med at låne på biblotektet så er det rigtigt at der bliver fremsat en lov om at kopiring af lånte cder bliver ulovligt!. Men hvem vil kontrollere det?
Jeg må indrømme at jeg aldrig har lavet A/B test af cder!. Kan være man skal prøve?. 
Hede
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
KBAndersen skrev:
|
Er det sandt. Så må jeg i gang med den store vatpind, for jeg har lyttet til musik i mange herrens år. Kan være jeg lytter "forkert" ??

|
|
|
Har du det, det er sjovt for jeg får altid at vide at fordi jeg har været musiker i over 26 år , så er det ikke ensbetydene med at høre bedre og det er det selvfølgelig heller ikke, men det kunne jo være at JEG lyttede efter nogle andre ting.
Hvis vi taler kopi fra cd-dat, har jeg også meget svært ved at høre forskel. Men kopier på alle andre medier kan jeg personlig sagtens høre forskel på og det er IKKE til det gode.
Om du lytter forkert eller ej skal jeg ikke kunne sige, kan du ikke høre forskel, så kan du ikke høre forskel og så er det jo ba´r dejligt hvis man holder af kopimusik. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke fordi jeg laver kopier i stor stil. Har faktisk kun en enkelt kopi og lavet enkelt opsamling med div af den musik jeg bruger når jeg er ude og lytte.
Kan være man skulle prøve igen med en test. Min bror som har MEGET fine øre mener heller ikke der alverdens til forskel, selv hos en bekendt med et kanon anlæg i 200.000.- klassen er der en forskel der meget svær at høre. Skal så ikke kunne sige om det kan høres tydeligere på klassisk musik, men på "eldrevet" musik, mener jeg det et svært. Men som skrevet, må jeg jo lave en test igen.

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
KBAndersen skrev:
|
Det er ikke fordi jeg laver kopier i stor stil. Har faktisk kun en enkelt kopi og lavet enkelt opsamling med div af den musik jeg bruger når jeg er ude og lytte.
Kan være man skulle prøve igen med en test. Min bror som har MEGET fine øre mener heller ikke der alverdens til forskel, selv hos en bekendt med et kanon anlæg i 200.000.- klassen er der en forskel der meget svær at høre. Skal så ikke kunne sige om det kan høres tydeligere på klassisk musik, men på "eldrevet" musik, mener jeg det et svært. Men som skrevet, må jeg jo lave en test igen.

|
|
|
Jamen der er også mange faktore der spiller ind. En cd-optager er det næstbedste at kopiere på og her er forskellen også maginal, men den er der, du skulle genre oplelve en anelse mindre luft mellem de udøvende muskikere og klangen vil også maginalt være en anelse lysere.DEt er selvfølgelig kun ved direkste a/b test man oplelver forskellen.
Taler vi om computer kopier (DIV Brænd OSV.) så syntes jeg nok forskellen er meget tydelig, sådanne kopier ville jeg personligt ikke kunne leve med. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har brændt via pc'er med en brændhastighed på 2x. Kender en hjmmeside hvor en tekniker prøver atdesigne et program der tager højde for alverdens parameter etc.
Her er linket: http://www.exactaudiocopy.de/
Mener engang han var en meget seriøs person.
|
| Til top |
|
| |
duck64 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke kopiering er problemet blandt hifi entusiaster...
Men mere blandt de der er skide ligeglade med lydkvalitet mm. og som bare er til konsum pop. afspillet på deres pc. eller "Bilka" anlæg.
Det er her det gør ondt på pladesleskaberne mm.
De fleste af os er nok igrunden ret ligeglade med Popstars cd. plader ( Jon & Julie mf.) og alt det der, og jeg tror at det er NETOP! det der kopieres i stor stil.
Ligegyldigt pop musik der høres et par gange, for så at smides op i bunken på "hylden" for aldrig eller sjældent at høres igen.
Det er også her det for de fleste gør mest "ondt" at slippe 159 kr. meget af det er jo ikke det værd, ( selv om pladeselskaberne tror det )
Med alt det "møg" der væltes ud hver dag har jeg ikke ondt af dem.
En god kvalitets plade jeg vil høre gang på gang også om 10 år. giver jeg gerne 159 kr. for. men en popstar plade eller lignende NOT!.. meget sjov at lytte på til næste fest og druk gilde, og så aldrig mere. ( det giver jeg sgu ikke 159 kr. for hvis jeg kan få den for en "flad" tier brændt eller downloadet på mp3 som er mere end godt nok til dette brug og denne type musik )
__________________ Hifi-Duck
Ducks rule!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|