Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste bud på "all-round højttaler"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 September 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

MBl er lidt ineffektive... har set dem et par gange i Tyskland... men så skal du bare se MBLs tilsvarende effekttrin... de store af dem er bare voldsomme....

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 September 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke haft lejlighed endnu til at høre absurt dyre højtalere, men ville da meget gerne bruge lidt tid på det når muligheden byder sig.

mit bud ville være B&W703. Den har en meget flot gengivelse ag de fleste musikarter, og samtidig en ganske vedefineret bund, som fint står mål med, en fantastisk veldefineret mellemtone. Dejlig højtaer, som efter min menning ville være et oplagt allround valg... som ikke kræver man sælger bilen først

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 28 September 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Så meget kan jeg ikke få for vores bil!

Alle gode højttalere kan spille alle typer musik, men om lyden lever op til lytterens forventninger ... ja se det er jo en anden sag. Derfor har nogen CV, andre Proac, og nogle drømmer om MBL ... men får dem aldrig!

SATMIT

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Er jeg den eneste der mener at en højttaler der spiller Klassisk og dødsmetal lige godt ikke findes (uanset pris)

Jeg har haft lejlighed til at høre en masse forskellige højttalere gennem tiden, men jeg har aldrig oplevet en hvor jeg tænkte: "Denne højttaler spiller stille akkustisk lige så godt som pumpende guitarer"

Det tætteste jeg kommer på er nogle højttalere der fik alt til at lyde lige kedeligt (ingen navne nævnt, gider ikke starte den diskussion)

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Er jeg den eneste der mener at en højttaler der spiller Klassisk og dødsmetal lige godt ikke findes (uanset pris)

Jeg har haft lejlighed til at høre en masse forskellige højttalere gennem tiden, men jeg har aldrig oplevet en hvor jeg tænkte: "Denne højttaler spiller stille akkustisk lige så godt som pumpende guitarer"

Det tætteste jeg kommer på er nogle højttalere der fik alt til at lyde lige kedeligt (ingen navne nævnt, gider ikke starte den diskussion)

Jeg vil tillade mig (påståelig som jeg er ) at give MaltheK ret: Efter at have hørt Amati er jeg rimelig sikker på at det kan den faktisk. -Du kan regulere lyden fuldstændig efter det grej du spænder foran, og samtidig besidder den både tyngde og finesse.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Tja, efter mange gennemlytninger af diverse højtaler (til ikke-ubegrænset budget vel og mærke), synes jeg B&W DM 603 S3 lød fantastisk til alt fra Metallica til kammermusik... Helt klart en value-for-money højtaler
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

For ikke at gentage nogle af de nævnte vil jeg så foreslå Dunlavy SC IV-A.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

jkjaers skrev:
Er jeg den eneste der mener at en højttaler der spiller Klassisk og dødsmetal lige godt ikke findes (uanset pris) Jeg har haft lejlighed til at høre en masse forskellige højttalere gennem tiden, men jeg har aldrig oplevet en hvor jeg tænkte: "Denne højttaler spiller stille akkustisk lige så godt som pumpende guitarer" Det tætteste jeg kommer på er nogle højttalere der fik alt til at lyde lige kedeligt (ingen navne nævnt, gider ikke starte den diskussion)

Jeg vil tillade mig (påståelig som jeg er ) at give MaltheK ret: Efter at have hørt Amati er jeg rimelig sikker på at det kan den faktisk. -Du kan regulere lyden fuldstændig efter det grej du spænder foran, og samtidig besidder den både tyngde og finesse.

Har desværre ikke hørt Amati. Du åbner i øvrigt for et andet spændende aspekt i denne debat; Hvad skal der spændes for? Hvis man skal skifte anlæg hver gang man skifter genre, er man vel lige vidt

Jeg ved det er at sætte tingene på spidsen men er det ikke ligegyldigt at have en allround højttalere - hvis anlægget alligevel favoriserer bestemte genrer?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:

Har desværre ikke hørt Amati. Du åbner i øvrigt for et andet spændende aspekt i denne debat; Hvad skal der spændes for? Hvis man skal skifte anlæg hver gang man skifter genre, er man vel lige vidt

Jeg ved det er at sætte tingene på spidsen men er det ikke ligegyldigt at have en allround højttalere - hvis anlægget alligevel favoriserer bestemte genrer?

Du har en rigtig lækker oplevelse til gode..

Nej, som sagt så ligger "problemet" sjældent i højtaleren alene, men derimod i det lydideal som man tuner sit setup hen imod. Dette lydideal har det med at være kraftigt farvet af hvilken musikgenre man primært kan lide, og dermed er vi jo tilbage hvor vi kom fra.

Problemet ligger vel således primært i det skiftende lydideal når der lyttes til forskellige genrer?

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Problemet ligger vel således primært i det skiftende lydideal når der lyttes til forskellige genrer?

Se der er vi fuldstændigt enige!

hvor kan man høre såden et sæt Amati? (hvad er prisen, ser pebrede ud)

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 September 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Amati lider ligesom andre speakers med denne bestykning 2x8" under manglen på det ultimative tryk i bassen ... uanset hvad du spænder foran.

Description: Three-way, floorstanding, dynamic loudspeaker. Drive-units: 1.2" (28mm) soft-dome tweeter, 7" (180mm) paper/carbon-fiber/titanium-cone midrange unit, two 8.3" (210mm) rigid paper/carbon-fiber-cone woofers. Crossover: first-order "attenuated," 200Hz and 2.5kHz. Frequency response: not specified. LF extension: 24Hz. Measured impedance: 4 ohms nominal. Measured sensitivity: 92dB/W/m. Power requirements: 30-300W.

Selvfølgelig kan man smide nogle SUB-Woofers på men den alene gør det ikke, efter min vurdering. Men jeg ville nu gerne have den alligevel

Tror mere på Stradivari fra Sonus Faber i denne sammenhæng!

Description: Three-way, floorstanding loudspeaker. Drive-units: Scan-Speak 1" silk ring-radiator tweeter, Audio Technology 6" pulp-cone midrange unit, two SEAS 12" aluminum/magnesium-cone woofers. Crossover frequencies: 300Hz, 4kHz. Frequency range: 22Hz–40kHz. Sensitivity: 92dB/W/m. Nominal impedance: 4 ohms.

jkjaers

Jeg er uenig
Jeg har nævnt nogle stykker som jeg mener vil gøre det lige godt. Wilson Maxx, Wilson X1 og X2 (Har selv hørt Maxx). Om man så kan li Wilsons lyd ja det er jo så op til den enkelte, men de kan levere trykket i bassen, de kan spille afsindigt højt (har høj følsomhed), og de leverer også varen mht. til Stereoperspektiv mm.

De store JMLAB er en anden mulighed (Grande Utopia BE), og de store modeller fra Rockport er en anden mulighed.

En anden sag er så om man fortrækker at høre det der er på skiven, eller man gerne vil have en højttaler der tilfører noget ... f.eks. en oppustet bund.

SATMIT  

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
hvor kan man høre såden et sæt Amati? (hvad er prisen, ser pebrede ud)

Hej Jesper

Jeg lyttede til dem hos Timbre i Göteborg (privat). Alternativt mener jeg også de har et sæt hos Hifi stället i Göteborg. Om de findes i Danmark (og eventuelt hvor) ved jeg desværre ikke. Jeg mener prisen ligger omkring 120.000,-/sæt (kan ikke huske det, men kan skaffe prisen hvis interesseret )

SATMIT:

Igen, så er vi ude i hvad man vægter i bas-gengivelsen. Stradivari er selvfølgelig en tand mere ekstrem!

Jeg har dog endnu ikke haft muligheden for at lytte på disse, men vi har planer om en tur til Göteborg hvor den skal prøvelyttes.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 September 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Shras,

Jeg vægter ikke bassen anderledes end dig ... men hvis man vil spille rock med "Live tryk" så kommer man ikke i mål med 2x8", uanset om det er Sonus Faber eller andre kompetente konstruktioner.

Jeg lægger imidlertid ikke selv stor vægt på dette ... men tråden handler jo netop om hvad der skal til for at man kan spille både klassisk og dødsmetal. Og her mener jeg vi skal op i 2x12" eller 15" for at levere trykket til dødsmetallet ... om den så er full-range (under 20hz) det er i den sammenhæng ikke så vigtigt.

Er helt med på at Timbre har et fantastisk setup, men jeg tror heller ikke at hans fokus er på dødsmetal!

SATMIT

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Er helt med på at Timbre har et fantastisk setup, men jeg tror heller ikke at hans fokus er på dødsmetal!

Meget musik har han, men dødsmetal fandt vi ikke noget af .

Egentlig burde jeg ikke deltage i denne tråd, da spørgsmålet efter min mening er for diffust til at føre til noget konkret. Vil man have live lydtryk burde man måske kigger efter noget PA-gear?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 29 September 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

... men tråden handler jo netop om hvad der skal til for at man kan spille både klassisk og dødsmetal. Og her mener jeg vi skal op i 2x12" eller 15" for at levere trykket til dødsmetallet ...

Derfor igen: Dunlavy SC IV-A eller måske endda SC V , men den har jeg ikke hørt. Problemet er at de ikke produceres mere.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
Vil man have live lydtryk burde man måske kigger efter noget PA-gear?

... vi lader lige billedet stå.

Diskvalificerede du ikke dit eget indlæg der? Well jeg må jo tilstå at jeg stadig tvivler på at højttaleren der spiller Døsdmetal og Jazz lige godt ikke findes. (det er så min påstand)

PS: Tak for prisen - tror jeg passer denne geng

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 29 September 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et modspørgsmål!
Hvilke forskellige krav mener du at Mozart og Metallica stiller til højttalere?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 September 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Det er noget vås ...

Selvfølgelig kan man finde sådan en højttaler ... det er bare dyrt. Det er fordi man rammer lige ned i at man skal have en højttaler, som stort set ikke er indeholder nogle kompromisser!

Normalt går man på kompromis med lydtryk og frekvensomfang, for at forbedre perspektiv og andre parametre som er vigtige ved aflytning af klassisk musik. Derfor er der mange små 2-vejs, der gør det rigtigt godt ... og til en billig penge

Så snart man skal op i en speaker der kan gengive bas med et ordentligt tryk, så skal man op i 15", og så er der ingen vej uden om en mindst 3 vejs konstruktion, med et kompliceret kabinet, såfremt man ikke ønsker at sætte stereoperspektiv, faselinearitet mm. over styr. Derfor bliver det bare stort og dyrt, hvis man skal have en 100% all-round speaker.

Endelig så må man også sige ... hvis man vil gengive de store symfoniske værker realitisk ... så skal man alligevel have sådan en speaker ... Det er jo ikke kun rock der kræver en højttaler der kan lever et ordentligt lydtryk.

SATMIT

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
shras skrev:
Vil man have live lydtryk burde man måske kigger efter noget PA-gear?

... vi lader lige billedet stå.

Diskvalificerede du ikke dit eget indlæg der? Well jeg må jo tilstå at jeg stadig tvivler på at højttaleren der spiller Døsdmetal og Jazz lige godt ikke findes. (det er så min påstand)

PS: Tak for prisen - tror jeg passer denne geng

Nej, for det afhænger af meningen med det første indlæg. Følgende spørgsmål/svar er noget vås:

Spørgsmål: Hvad skal dit setup kunne?

Svar: Alt!

Held og lykke med det!

Tolker man i stedet første indlæg som et forsøg på at finde en all-round højtaler, ja så har du faktisk fået et rigtigt godt bud!

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 29 September 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:

Jeg er helt enig med dig. Der er så mange ubekendte når en højttaler skal spille i et rum!? Rummets akustiske forstærkninger i div. Frekvenser, hvordan netop ens forstærker driver højttaleren ”jeg vil påstå at forstærkere er relative ens i det smalle tone område der kræves til audio! Men højttalerens retur reaktion, gør at en forstærker kan være super på en højttaler og dårlig på en anden!? Tit oplever man det jeg kalder køkkenbords højttaler, der kræver super store forstærkere for at lyde godt ”som konstruktøren, ofte siger: den er så neutral at man virkelig kan høre hvordan forstærkeren lyder. NEJ du har fejl konstrueret din højttaler1? Den har måske så mange fase drej at den er ved at aflive forstærkeren” (en sådan højttaler konstruktion i 2005! Er efter min mening en dårlig højttaler! og vil ikke kunne være kandidat”

For nogle af os der er vokset op med ”de store gamle” højttalere (JBL, CV, Jensen, byggesæt fra CORAL og Fostex) vil aldrig syntes at en slank pind med en række 5” basse, kan bare det der ligner lave en stortromme. Men derimod er der ingen tvivl om at produktions modning, har i dag gjort at man til eks. kan få to diskanter til at spille indenfor 1dB, hvilket jo et stort skridt fremad mht. perspektiv ”dette er jo klart en ting! At de folk der lytter til mere stille musik vil prioriterer”

Og der er jo også hele emnet omkring! Det psyko-akustiske! At tingenes udsende og rummets belysning, har en indvirkning på hele oplevelsen ”nogle syntes at det er den store åbenbaring, når de skifter spikes eller klæber hele fronten med et gammelt gulvtæppe” ”og nogle syntes at lyden er bedre når der er ryddet helt op i stuen, og det lugter lidt af AJAX mens man lytter”

Personligt har jeg bygget, købt, konstrueret og ledt efter den helt rigtige højttaler i mange år, men det jo det sjove ved at være interesseret i hi-fi..??? for det ville sku`være trist hvis jeg lige pludselig stod med de helt rigtige højttalere.  

Så vi vel tilbage ved det gamle ordsprog..! Nogle kan lide moderen og nogle kan lide datteren?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes