Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste bud på "all-round højttaler"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 29 September 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Det er noget vås ...

Selvfølgelig kan man finde sådan en højttaler ... det er bare dyrt. Det er fordi man rammer lige ned i at man skal have en højttaler, som stort set ikke er indeholder nogle kompromisser!

Normalt går man på kompromis med lydtryk og frekvensomfang, for at forbedre perspektiv og andre parametre som er vigtige ved aflytning af klassisk musik. Derfor er der mange små 2-vejs, der gør det rigtigt godt ... og til en billig penge

Så snart man skal op i en speaker der kan gengive bas med et ordentligt tryk, så skal man op i 15", og så er der ingen vej uden om en mindst 3 vejs konstruktion, med et kompliceret kabinet, såfremt man ikke ønsker at sætte stereoperspektiv, faselinearitet mm. over styr. Derfor bliver det bare stort og dyrt, hvis man skal have en 100% all-round speaker.

Endelig så må man også sige ... hvis man vil gengive de store symfoniske værker realitisk ... så skal man alligevel have sådan en speaker ... Det er jo ikke kun rock der kræver en højttaler der kan lever et ordentligt lydtryk.

SATMIT

Hvor dyrt du end gør det, så vil dit anlæg altid indeholde kompromiser. Vi er underlagt nogle fysiske love (selvom nogle konstruktioner ser ud til at bryde dem ), og de er lidt vanskelige at løbe fra. Vælger du at udstyre dit anlæg med store 15" basenheder, ja så må du leve med at dæmpningsfaktoren er mindre for netop disse enheder. Store driver-systemer (forstærker, magneter osv) kan hjælpe på dette, men du har altså en "konservatisme" indbygget i dine komponenter som er svær at komme ud over.

Til slut: Ovenstående indlæg er ikke et forsøg på at drive debatten over i om man skal have store eller små enheder, samt hvad er bedst. Den debat har vist kørt rigeligt indtil nu.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 September 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
men hvis man vil spille rock med "Live tryk" så kommer man ikke i mål med 2x8", uanset om det er Sonus Faber eller andre kompetente konstruktioner.

Nja jeg vil nu mene at B&W 800D gør, (OK 2x10") men igen min pointe omkring lokalet, men ellers så er der jo 801eren

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 September 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Vil lige tilføje at Amati kan spille ned til 24 hz, det er faktisk dybt nok til mig... og der er masser af punch og kontrol. Men selvfølgelig er det svært når man ikke selv har hørt det, SATMIT. Så er det nemmere at sige "jeg tror","jeg har hørt at..:"

Personligt tro jeg ikke at allround højttaleren er noget for mig. Min musikmag er efterhånden så klart (jeg vil næste sige) indskrænket, at jeg kan "nøjes" med en god tovejs´, som f.eks. EA2 eller Guarneri.

PS. Stradivari blev lige nævnt. Folk der har hørt den siger at Amati er en bedre allround højttaler end Stradivari. Stradivari skulle dog være helt eminent til at gengive strengeinstrumenter og flygel / piano.. Interssant! (læs eks. test i HIFI+)

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu hørt Amati indtil flere gange ... men ikke Stradivari eller Wilson X1 og X2. Og som jeg jeg også skrev så ville jeg da gerne have Amati hjemme i min stue... så det er ikke en kritik af denne højttaler. 

De går rigeligt langt ned til mig. Men det er jo ikke et spørgsmål om hvor langt de går ned, men den fysiske oplevelse af bassen, som f.eks. JBL kan give selvom de ikke går langt ned, og som Wilson Maxxx kan give.

SATMIT

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 September 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Jeg har nu hørt Amati indtil flere gange ... men ikke Stradivari eller Wilson X1 og X2. Og som jeg jeg også skrev så ville jeg da gerne have Amati hjemme i min stue... så det er ikke en kritik af denne højttaler. 

De går rigeligt langt ned til mig. Men det er jo ikke et spørgsmål om hvor langt de går ned, men den fysiske oplevelse af bassen, som f.eks. JBL kan give selvom de ikke går langt ned, og som Wilson Maxxx kan give.

SATMIT

cool! jeg kender jo selvfølgelig ikke dine præferencer. Men decideret bas svag vil jeg absolut ikke kalde den, tværtom! Og det var sådan jeg først forstod dig. Den spiller meget mere bas end du regner med, men er dog allligevel meget fin tonalt afstemt.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 September 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Prismæssigt synes jeg bestemt Audio 'Pro FX 04 levere en ret powerfuld ydelse. De spiller pænt og kan også spille råt! Har selv lige købt et sæt for at høre lidt nærmere på dem! Blev total overrasket ved første lyt, så jeg blev nød til at købe dem!

16000kr for et sæt! Også ser de skide godt ud!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes