| Forfatter |
|
Sinobi Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 126
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo et 7.1 lydkort så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne DTS-ES hvis du bruger den rigtige Player....
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinobi skrev:
Andre snitflader til lyd er f.eks. ASIO som bruges meget af bl.a. musikkere og Wave (den normale transportflade for stereolyd i windows) og Kernalstreaming som bruges af mange til afspilning af musik i stereo for at slippe uden om Windows lydmixer.Lydmixeren er man helst foruden hvis man vil have helt optimal lyd fordi man risikerer at musikken bliver resamplet (med en middelmådig algoritme) og fordi den reducerer 16bit opløsningen til 15bit (en afrundingsfejl som M$ ikke gider gøre noget ved).
|
|
|
Hvordan sætter man op til Kernalstreaming, skal man have et lydkort der understøtter dette?
|
| Til top |
|
| |
Sinobi Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sættes op i Den player man bruger. Jeg bruger Foobar2000 og i dens properties kan man vælge om man vil bruge Kernalstreaming eller Directsound 1 eller 2 eller Wave.
I Winamp skal man vist installere et plugin for at kunne det, men jeg er ikke sikker.
ASIO bringer også musikken udenom mixeren (mixeren hedder forresten K-Mixer).
Henrik
|
| Til top |
|
| |
sn1009 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal bruge min HTPC til både stereo og surround afspilning.
Såvidt jeg har forstået er det en fordel at køre digital overførsel
(optisk eller coax) til ens forstærker, da DA converteren i denne er
mange gange bedre end i de nævnte lydkort.
Så brug af det nævnte Audiotrak Prodigy 7.1LT i dette tilfælde er vel
fråds når man ikke anvender de udmærkede DA konvertere på dette kort.
Samtidigt er det ikke tilstrækkeligt med et almindeligt onboard lydkort
da dette ofte resampler.
Jeg har læst at et f.eks. Trust DX 514 skulle kunne sende det digitale
signal videre uden at resample men jeg ville dog gerne have et der ikke
optager 2 pci-slot.
Har jeg forstået dette korrekt og finder der et link eller en liste
over kort som kan sende det digitale signal videre uden at resample?
|
| Til top |
|
| |
Sinobi Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
sn1009 skrev:
Såvidt jeg har forstået er det en fordel at køre digital overførsel (optisk eller coax) til ens forstærker, da DA converteren i denne er mange gange bedre end i de nævnte lydkort.
Så brug af det nævnte Audiotrak Prodigy 7.1LT i dette tilfælde er vel fråds når man ikke anvender de udmærkede DA konvertere på dette kort. |
|
|
Øh.....det er bestemt ikke rigtigt. Eller....selvfølgelig, hvis du har en Lexicon surroundforforstærker til en god 100.000 kr's lap så er den bedre end næsten alle lydkort. Men hvis du har en "almindelig" surroundforstærker til under 15.000 kr så er mange lydkort til omkring en lille tudse bedre via de analoge udgange. For et par år siden var nogle af software decoderne til AC3/DTS ikke så gode som de hardware decodere der sidder i surroundforstærkere, men den tid er forbi og software decoderne er idag fuldt på højde med deres hardware ditto. Konverterne er ofte bedre på lydkortene så heller ikke her er en dedikeret surroundforstærker bedre.
sn1009 skrev:
Samtidigt er det ikke tilstrækkeligt med et almindeligt onboard lydkort da dette ofte resampler. Jeg har læst at et f.eks. Trust DX 514 skulle kunne sende det digitale signal videre uden at resample men jeg ville dog gerne have et der ikke optager 2 pci-slot. |
|
|
Det er altså kun Audigy serien der "auto" resampler, og nogle friske fyre har faktisk omskrevet driverne så man vidst slipper for resamplingen hvis man bruger deres drivere i stedet for Creatives egne.
Med alle lydkort er trick'et er at sætte windows op til at sende lyden uden om K-mixer så DEN ikke resampler. Da Kernalstreaming vist (så vidt jeg husker) kun virker med analog out må man (hvis man VIL køre digi-out) bruge ASIO eller hvis ens lydkort ikke har ASIO support; spøjse kombinationer med "ASIO over KernalStreaming" o.lign. Check bl.a. ASIO4all.
Henrik
|
| Til top |
|
| |
sn1009 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tror jeg at jeg har fanget den. Tak for svar
|
| Til top |
|
| |
sn1009 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige et supplerende spørgsmål.
Jeg har læst og har da også selv erfaret at der er forskel på
lydniveauet fra når man afspiller musik og så til DVD'ere i DD eller
DTS. Lydniveauet er betydeligt lavere ved DVD afspilning.
Er der en løsning på dette?
|
| Til top |
|
| |
Sinobi Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
sn1009 skrev:
Jeg har læst og har da også selv erfaret at der er forskel på lydniveauet fra når man afspiller musik og så til DVD'ere i DD eller DTS. Lydniveauet er betydeligt lavere ved DVD afspilning. Er der en løsning på dette?
|
|
|
Grunden til at der er forskel er at det meste musik er kraftigt dynamikkomprimeret (det svarer lidt til at du flytter gulvet opad i et hus uden at flytte loftet, alt bliver mast, de høje ting bliver meget mast , de lave lidt). Dette gøres for at musikken skal lyde "godt" på ALLE anlæg, fra clockradioen til highend anlæget uanset dynamikformåen.
Det samme gør sig ikke i nær samme grad gældende i film da de primært er beregnet til at blive afspillet i en biograf, sekundært i et hjem. Desuden er en af de vigtige faktore i filmlyd jo netop dynamikken. Der er dog som regel lige så stor forskel i dynamik mellem DD(AC3)/DTS som mellem musik/DD(AC3). Forskellen i dynamik mellem DD og DTS er fordi DTS er HighEnd formatet med større bitopløsning og man derfor er nødt til at komprimere lidt ved DD encoding. I de fleste afspillere sidder der jo så yderligere en mulighed for dynamik kompression hvis man vil ødelægge det hele endnu mere (kan dog være nødvendigt af hensyn til naboen nattesøvn).
Henrik
|
| Til top |
|
| |
sn1009 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinobi skrev:
Forskellen i dynamik mellem DD og DTS er fordi DTS er HighEnd
formatet med større bitopløsning og man derfor er nødt til at
komprimere lidt ved DD encoding. I de fleste afspillere sidder der
jo så yderligere en mulighed for dynamik kompression hvis man vil
ødelægge det hele endnu mere (kan dog være nødvendigt af hensyn til
naboen nattesøvn).
|
|
|
Så der er altså ikke en nem løsning på dette problem?
For at sikre korrekt playback er det nødvendigt at disable
volumenkontrollen i afspilleren (dvd som musik afspilleren) for ikke at
den skal pille ved bitmønsteret og dermed forringe kvaliteten af
afspilningen.
Derfor kan man altså ikke bare sætte dvd lyd afspilningen til at foregå
den tand højere end musik afspilningen for så er det på bekostning af
kvaliteten - eller hva?
MVH
Søren Wøhlk
|
| Til top |
|
| |
rockmeisster Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var en der nævnte det nye creative x-fi lydkort også. Ville det kunne måle sig med Audiotrak Prodigy kortet? Det kan jo også decode både DTS og Dolby Digital, samt køre 24 Bit?
|
| Til top |
|
| |