Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W ASW675, SVS PB10-ISD og alternativer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Okay! Efter svar fra MichaelWB, ManicMiner og Jan Ove fra Lsound vil jeg beskribe tilslutningsproblematikken af PB10 til min Marantz sr6200 som jeg ser det::

Ved tilslutnig via sub pre-out:

• 5.1 - giver ingen problemer pga. seperat LFE signal (.1 sporet)
  • 2.0 - Her kan jeg faktisk ikke være sikker på at subwooferen kan spille med, ligegyldigt om lydsignalet bliver kørt igennem tonekredsløbet (sound direct off), eller ej (sound direct on). Det giver manualen ikke noget 100% klart svar på; Hifiklubben-gut mener ikke det kan lade sig gøre, men jeg vil ligesom MichaelWB selv tro at det kan lade sig gøre ved valg af sound direct off. (Ved denne indstilling læser jeg så bare i manualen, at ved indgangssignal 96kHz PCM kommer der som en undtagelse intet sigal til sub pre-out - og jeg ved ikke hvornår et sådan signal bliver anvendt?) Det er stadig et spsm. om der skulle blive et problem, hvis forstærkeren deler for højt i frekvensgangen til sub pre-out - en løsning på dette ville være et eksternt delefilter, som Jan Ove siger ville fungere fint. (venter på svar fra Marantz om hvor der bliver delt).

Ved tilslutning via Y-stik fra front L+R pre-out:

• 5.1 - Heri kan der ligge et kvalitetsmæsigt spsm., om lyden fra fronterne bliver forringet, når de yderligere skal modtage LFE-signalet. Her er det desuden en nødvendighed at bruge et eksternt delefilter til sub'en.
  • 2.0 - Ingen problemer! (der skal selvfølgelig stadigvæk anvendes eksternt delefilter ved denne opsætning)
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Ved tilslutnig via sub pre-out:

5.1 Ingen problemer

2.0 Om ikke din receiver sender ud signal til subben ved højtalerene sat til small, eller ved sub til both/plus/LFE+LR eller hvad det hedder hos Marantz vil det være den første receiver jeg hører om der ikke gør det.

Ved tilslutning via Y-stik fra front L+R pre-out:

5.1 Ulempen her er at højtalerene bliver tilført LFE signalet, og dermed vil højtalerene blive det svageste leddet i kæden. Du kan selvfølgelig også købe et høypassfilter til fronthøjtalerene. Du taber også muligheden for at justere niveauet for subben vha fjernbetjeningen.

2.0 Ingen problemer

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

kan sub'en fjernbetjenes? Hvordan? Mener du at der følger en fjernbetjening med, eller at den skal tilsluttes remotecontrol-in på forstærkeren?
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Nei, men jeg regner med at din receiver kan justere udgangsniveauet for subwooferen?

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Ahhh! Ja, men det er via en OSD-menu, så det vil alligevel være nemmere at bruge sub'ens egen volume-control. (har ikke tilsluttet recieveren til fjernsynet normalt, men kun når jeg skal ændre i opsætningen)

Men så står der godt nok i manualen, at man skal sætte LFE-level til -10dB hvis DTS-musik kilde skal anvendes. Og så kan det jo godt være der er nemmere at skifte frem og tilbage vha. fjerneren.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hvis det ender med at jeg har brug for et eksternt delefilter, (enten fordi der ikke er signal til sub pre-out ved 2.0 lydkilder, eller fordi det skulle være et lydmæssigt problem at der bliver delt for højt ved sub pre-out), så er muligheden en Paradigm x30 controller:

http://www.paradigm.com/Website/SiteParadigmProduct/Paradigm Models/HighPassSWControlUnits/ControlUnit_Specs.htm

I linket kan man også se den mindre model x20, som har lidt anderledes specifikationer, men jeg kender ikke så meget til sådan noget, så jeg kan ikke lige gennemskue hvad fordelen ved x30 er frem for x20 - de har ihvertfald begge to trinløs subwoofer cut-off frequency....

Nogen der kender dette produkt eller alternativer?

venlig hilsen prse

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hvor meget koster den?

Et alternativ kunne være Behringer Ultracurve Pro, den har både delefilter, og PEQ

Behringer DSP1124P kan også emulere et delefilter ved hjelp af at bruge flere bånd

prisene finder du hos www.thomann.de

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ihvertfald det ser ud til at være et lækkert produkt - det er smart at man kan placere controlleren så man nemt kan komme til volume-controllen uden at skulle rode med opsætningen i forstærkeren eller bag på sub'en. Eller kan dette ovcerhovedet lade sig gøre da forstærkeren til sub'en sidder i sub'en, og altså bagefter controlleren i forbindelseskæden? Håber i forstår hvad jeg mener.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Hvor meget koster den?

Et alternativ kunne være Behringer Ultracurve Pro, den har både delefilter, og PEQ

Behringer DSP1124P kan også emulere et delefilter ved hjelp af at bruge flere bånd

prisene finder du hos www.thomann.de

Jan Ove mente den lå omkring 1000nok.

Jeg vil lige kigge lidt på den Behringer.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er 8024 modellen der har delefiltre. Om jeg var dig ville jeg startet med at købe subben, og så se om du behøver et eksternt delefilter/PEQ. Jeg kan da sende dig i retning af et forum hvor du vil kunne få svar på dine spørgsmål angående Behringers produkter.

Og om du bliver forvirret af at læse om Behringers produkter kan jeg berolige dig med at de er langt nemmere at bruge enn at læse om

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

8024 modellen fandt jeg ikke på thomann, men fandt vha. google en pris på ca. 230€. 

Manual:

http://www.behringerdownload.de/DSP8024/DSP8024_ENG_Rev_H.pd f

Heri står der på s. 23 følgende:

Set the shelving tool to give you a high pass filter. (Set the shelving slope in EQ SETUP to 12 to

18 dB/oct.) By using the horizontal cursor keys you can easily change the cut-off frequency for

the high pass filter, to enable you to rapidly tailor the monitor sound to suit the program being

reproduced.

Det er det eneste sted der står noget om cut-off frequency. Men er det til at filtrere de høje frekvenser væk eller omvendt? Er det det du mener med at den har delefiltre? og kan det bruges trinløst? Det virker også lidt som "emulering" af et delefilter.

Jeg kan huske at du (ManicMiner) har købt dig en DSP1124P. kan emuleringen af delefilter her bruges som trinløs indstilling?

Er det måske nu jeg skal have linket til den hjemmeside?

Hilsen prse

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Du bestemmer hvilken frekvens, og hvor mange db dempning pr oktav, det kan ikke blive mere trindløst

Digitale delefiltre har også den fordelen at de ikke introduserer faseforskyvninger (om jeg må få komplisere ytterligere  )

Her er siden

http://bfdguide.ws/

Men desværre er forumet nede

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Du bestemmer hvilken frekvens, og hvor mange db dempning pr oktav, det kan ikke blive mere trindløst

Digitale delefiltre har også den fordelen at de ikke introduserer faseforskyvninger (om jeg må få komplisere ytterligere  )

Her er siden

http://bfdguide.ws/

Men desværre er forumet nede

Tak!

Jeg går ud fra det er begge modeller du mener der fungerer sådan? hvisd det er det du mener, så har DSP1124P har jo også PEQ som 8024'eren, og hvad skulle fordelen så være at købe den dyre frem for den billige?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Angående DSP1124, den har 2x12 bånd. 1 bånd kan dekke 2 oktaver, og kan dempes med 48db

Jeg vil anbefale dig at bruge RoomEQ Wizard, eller Behringers egen software for at kalkulere filtrene

Forskellen er at 8024 har et innebygget filter, dvs at du bestemmer frekvens og dempning. 1124 skal bruge flere bånd for at emulere et filter, og det bliver derfor noget mere tankearbejde.

8024 har også en indebygget RTA (Real Time Analyzer). Dvs at du kan tilkoble en mikrofon og aflæse ditt roms frekvensrespons.

DSP1124 kan kun bruges i subbass området, dens lydkvalitet holder ikke for mellemtone og diskant. 8024 kan bruges som fullblods romkorrektion i hele frekvensområdet

Der findes også en 3 modell der hedder DEQ2496, jeg kan ikke huske forskellen mellem den og 8024 på stående fod

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Angående DSP1124, den har 2x12 bånd. 1 bånd kan dekke 2 oktaver, og kan dempes med 48db - men 48dB dæmpning vil da betyde at den ikke "slukker" for de pågældende oktaver/frekvenser, men bare dæmper dem...

Jeg vil anbefale dig at bruge RoomEQ Wizard, eller Behringers egen software for at kalkulere filtrene

Forskellen er at 8024 har et innebygget filter, dvs at du bestemmer frekvens og dempning. 1124 skal bruge flere bånd for at emulere et filter, og det bliver derfor noget mere tankearbejde.

8024 har også en indebygget RTA (Real Time Analyzer). Dvs at du kan tilkoble en mikrofon og aflæse ditt roms frekvensrespons. - Nice!

DSP1124 kan kun bruges i subbass området, dens lydkvalitet holder ikke for mellemtone og diskant. 8024 kan bruges som fullblods romkorrektion i hele frekvensområdet - Men jeg kan da kun bruge den til to kanaler, dvs. jeg reelt kun kan bruge den til sub'en, så ifht. hvordan den ville indgå i mit setup, er dette vel ikke en fordel?

Der findes også en 3 modell der hedder DEQ2496, jeg kan ikke huske forskellen mellem den og 8024 på stående fod

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
ManicMiner skrev:

Angående DSP1124, den har 2x12 bånd. 1 bånd kan dekke 2 oktaver, og kan dempes med 48db - men 48dB dæmpning vil da betyde at den ikke "slukker" for de pågældende oktaver/frekvenser, men bare dæmper dem...

-48db ville være nok til at jeg ikke gadd at bekymre mig

8024 har også en indebygget RTA (Real Time Analyzer). Dvs at du kan tilkoble en mikrofon og aflæse ditt roms frekvensrespons. - Nice! Jeg tror 8024, og en EMC8000 mic koster ca 3000kr samlet, og den kan da det samme som en Velodyne SMS1 til 6000kr

DSP1124 kan kun bruges i subbass området, dens lydkvalitet holder ikke for mellemtone og diskant. 8024 kan bruges som fullblods romkorrektion i hele frekvensområdet - Men jeg kan da kun bruge den til to kanaler, dvs. jeg reelt kun kan bruge den til sub'en, så ifht. hvordan den ville indgå i mit setup, er dette vel ikke en fordel?

Du sover ikke i timen Og det du siger er 100% korrekt

Der findes også en 3 modell der hedder DEQ2496, jeg kan ikke huske forskellen mellem den og 8024 på stående fod Eller den måske hed FBQ2496, jeg har ikke helt styr på det

Her er et BFD forum

http://66.160.191.241/forum/showthread.php?t=537&page=2

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
prse skrev:
ManicMiner skrev:

-48db ville være nok til at jeg ikke gadd at bekymre mig

--OK

Jeg vil anbefalbbbe dig at bruge RoomEQ Wizard, eller Behringers egen software for at kalkulere filtrene

8024 har også en indebygget RTA (Real Time Analyzer). Dvs at du kan tilkoble en mikrofon og aflæse ditt roms frekvensrespons. - Nice! Jeg tror 8024, og en EMC8000 mic koster ca 3000kr samlet, og den kan da det samme som en Velodyne SMS1 til 6000kr

--Endnu mere nice!

Du sover ikke i timen Og det du siger er 100% korrekt

Der findes også en 3 modell der hedder DEQ2496, jeg kan ikke huske forskellen mellem den og 8024 på stående fod Eller den måske hed FBQ2496, jeg har ikke helt styr på det

Her er et BFD forum

http://66.160.191.241/forum/showthread.php?t=537&page=2

Nå, hvis, jeg skulle bruge et delefilter:

så koster paradigm x30 ca. det samme som en Behringer DSP1124, og af dem ville jeg mene paradigm'en bedst passer til mit behov.

Behringer ultra-curve pro  DSP8024  ville kun blive udnyttet ordentligt med en microfon, men så taler vi også om 3000 kroner, men så får man også et fedt produkt!

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

OPDATERING

Mit hifi/hjemmesnurrerundtsetup har fået nye omgivelser, dvs. mindre plads.
Mit nye underholdningsrum er nu på små 12m2. (Men det har haft endnu mindre plads for nogle år senere... så mine små babyer skal nok klare det...)

Men jeg vil stadigvæk gerne have en hyggelig lille subwoofer - men spørgsmålet er så bare om en ASW675 passer bedre end en SVSPB10 nu - størrelsesmæssigt er en PB10 ikke et problem...hvis den kan klare at stå under mit skrivebord....

Gode råd modtages gerne

Hilsen Peter

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 30 December 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
OPDATERING

Mit nye underholdningsrum er nu på små 12m2. (Men det har haft endnu mindre plads for nogle år senere... så mine små babyer skal nok klare det...)

Men jeg vil stadigvæk gerne have en hyggelig lille subwoofer - men spørgsmålet er så bare om en ASW675 passer bedre end en SVSPB10 nu - størrelsesmæssigt er en PB10 ikke et problem...hvis den kan klare at stå under mit skrivebord....

Gode råd modtages gerne

Hilsen Peter

Jamen så køb da den Ace Bass 2 fra Audio Pro.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:
prse skrev:
OPDATERING

Gode råd modtages gerne

Hilsen Peter

Jamen så køb da den Ace Bass 2 fra Audio Pro.

Der skal lidt bedre argumenter på bordet....

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes