Forfatter |
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 30 September 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen.
Jeg er blevet lidt nysgerrig i T Line højttalere, og kunne godt tænkte mig at læse mere om det. (Links?) Det er mest det teoretiske jeg er interesseret i.
Jeg kunne godt tænke mig at lave et par T Line højttalere, og vil gerne hører hvad enheden skal opfylde af krav?
Er der nogen fordel ved at sætte 2 enheder i samme horn for at hæve følsomheden. Kræver de så et større horn?
Findes der nogen guides på nettet til at beregne horn og kabinet ud fra enhedens data?
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
Sendt: 30 September 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CarstenScan Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2004
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 30 September 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gichael
Jeg ved ikke helt hvilke krav der er fornuftige, at stille til en enhed til en TL-højttaler, men jeg har fået en rigtig god (stram og DYB) bas ved at bruge en ScanSpeak 18W/8531 i en 2,1 meter lang kanal (foldet én gang så HT'en er 110 cm høj). Kanalen starter med at være 300 cm2 (= 2 gange enheden areal) og snævrer ind til 150 cm2 (= 1 gang enhedens areal). Enheden har en Fres på 28 Hz.
Se iøvrigt følgende link:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21603&K W=tl+sub
Se også:
http://www.aos-lautsprecher.de/
På denne tyske hjemmeside benyttes samme enhed til de mindste TL-modeller (Studio 42 TL).
Nu du skriver om at bruge 2 enheder: http://www.madisound.com/thor.html
Jeg er p.t. i gang med at lave en TL med ScanSpeak 26W/8861: Her bliver der tale om en kanal, der er ca. 2,70 meter lang (foldet 2 gange) og med et tværsnit der starter på 480 cm2 (= 1,5 gange enhedens areal) og ender på ca. 260 cm2 (= 0,8 gange enhedens areal). At jeg er gået ned i tværsnit på kanalen skyldes pladshensyn: Dette baskabinet får målene: 95*30*46 cm. Jeg glæder mig til at blive færdig...
MVH
Carsten
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

|
Sendt: 30 September 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nogen Vifa enheder fra deres XT serie til at ligge, som jeg tænkte på om kunne bruges?
2 stk Vifa XT18WO09-08 og 2 stk Vifa XT25TG30-04
|
Til top |
|
|
Dunk the junk Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par Baileys transmissonslinie til salg for en billig penge. Så kan du i praksis prøve hvad du får. De er temmelig effek tørstige.men kan drives med en HK Signature 1,3. De er lavet af mdf og er hvidmalede. Bor i Middelfart.
Vh
Dunk the Junk
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

|
Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
gichael3257 skrev:
Jeg har nogen Vifa enheder fra deres XT serie til at ligge, som jeg tænkte på om kunne bruges?
2 stk Vifa XT18WO09-08 og 2 stk Vifa XT25TG30-04 |
|
|
Jeg tror de vil passe godt, men jeg tror også stadig du kommer til at
prøve dig lidt frem mht. længden af linien, volumen bag enhederne, og
udgangsåbningen, for at få afstemt dem til den frekvens du ønsker.
Forvent iøvrigt ikke lav følsomhed
__________________ | DIY Audio |
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en bemærkning: En TL er ikke et horn! Faktisk virker de næsten 'modsat', mht virkemåde og ideen bag. I et horn satser man på en pæn virkningsgrad (følsomhed), typisk på bekostning af dybbassen (idet et horn med ordentlig dybbas bliver enormt). I en TL satser man på dyb bas, og 'sælger' så følsomhed for at opnå det.
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

|
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Lige en bemærkning: En TL er ikke
et horn! Faktisk virker de næsten 'modsat', mht virkemåde og ideen bag.
I et horn satser man på en pæn virkningsgrad (følsomhed), typisk på
bekostning af dybbassen (idet et horn med ordentlig dybbas bliver
enormt). I en TL satser man på dyb bas, og 'sælger' så følsomhed for at
opnå det. |
|
|
Kunne ikke have skrevet det bedre selv.  og så er det rigtigt at langt de fleste TL'er har lav følsomhed
__________________ | DIY Audio |
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
TL-kabinetter:

Exp. horn-kabinetter:

1/4-bølge horn kabinet:

|
Til top |
|
|
TubeJ Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!
Bruger siden: 01 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var engang en helt ok artikel i High Fidelity der forklarede princippene i transmissionslinjer. Har vistnok en kopi et eller andet sted. Jeg kan evt. finde den frem i løbet af et par dage og lave en scanning.
Byggede selv en udfra artiklens tommelfingerregler med sandwichvægge med sand i. En 6 1/2 tomme med trådophæng og en elastik ophængt diskant.
Havde enhederne gennem lang tid, først i alm. lukkede kabinetter, så i kabinetter med klinkebeklædning og altså tilsidst i sandkabinettet. De lød rigtig godt. Kabinetterne har STOR indflydelse på lyden. Faktisk mere end man umiddelbart tror.
Nu har jeg vendt TL'en om, og bygget horn. Jeg drømmer stadig om et horn med sandfyldte sandwichvægge. Men det må vente til der er købt et lille (el. stort hus) med solide gulve jeg kan blive boende i i lang tid.............
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at blive lidt klogere.
Når nu man prøve bygger et TL kabinet, hvilke ting skal jeg så grundlæggende gå efter. (Areal messigt)
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge DIY-bladet Klang und Ton, der har eksperimenteret en hel del med TL-princippet, skal en TL ideelt set udformes efter følgende retningslinier:
Læmgde: 1/4 af bølgelængden ved enhedens resonansfrekvens. Indgangsareal: 1,25-1,75 gange enhedens membranareal. Udgangsareal (port): 0,5-0,8 gange enhedens membranareal. Desuden mener bladet, at enheden med fordel kan anbringes 1/3-1/4 inde i transmissionslinien, for at undgå visse udfasninger i frekvensgangen.
Du kan se en del af Klang und Tons TL-konstruktioner her:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/zeit_kut .htm
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
|
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gichael3257
På http://www.quarter-wave.com/ kan du læse alt om TL og andre kvartbølge systemer. Det tager nogle uger at læse Martin J. Kings site, derfor har jeg lavet en for Dummies, som jeg vil prøve at finde et sted og lægge, da man ikke her i forumet kan uploade en PDF fil. Min Dummies er i øvrigt på vej hos t-linespeakers.org.
Du får her lidt tips. Kabinettet tuner du til 5-10 Hz lavere end driver Fs. Hvis driver har en lav Qts (under 3.0), tuner du kabinettet 5-10 Hz højere end driver Fs.
En lige TL har en tuning på 1/4 bølgelængde. Hvis du mass loader (åbning mindre end linjen) bliver kabinettet kortere for den samme tunings frekvens. Hvis du taper linjen, f.eks. i forholdet 10:1, får du den korteste længde, bedre styr på de øvre, uønskede harmoniske - og lidt mindre bass.
Dæmpning har stort set ingen indflydelse på kabinettets/linjens tunings frekvens.
Et godt udgangspunkt kunne være en 4:1 eller 8:1 hvor den lukkede, tykkeste ende er 3-4 gange enhedens Sd.
Jo mere volumen, des mere bas.
På Martins quarter wave site, er der Aligments tables som viser længden på kabinettet ud fra en given geometri.
Jeg har med stor fornøjelse leget en del med Martins MathCad simuleringer, og jeg giver gerne tips om dette.
Jeg har bygget min egen "hideaway" sub, en mass loadet TL variant bestående af en kasse, med en sidebygning gemt under sofaen og med en ret lille åbning. Denne "usynlige" sub med en 10 tommer Beyma klarer det fint den til 20 Hz, da både åbning og enheden er i gulvhøjde.
Hej fra Bjørn
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt mere om TL og kvart bølge design i al almindelighed.
Her finder du min indledning til Martin J. Kings kvartbølge design.
http://www.coolcat.dk/bjoern/QWforDummies.pdf
I forhold til de gamle, klassiske TL, er der nu en tendens til at dæmpe mindre og til at anvende mass loading. Det vil sige anvende en linje som bliver smallere (tapered) eller lave en port som har et mindre areal end linjen. Du ser også varianter med en port, ligesom en bass refleks. Hvad man skal kalde en bas refleks, som er kvart bølge længde høj, ved jeg ikke rigtigt.
Jeg vil bare sige at "TL" i dag kan dække over en lang række varianter baseret på et kabinet med en resonans, som er en kvart bølgelængde af tunings frekvensen.
Selv med relativt let dæmpning, er mebranen bedre dæmpet end i IB (uendelig baffel) eller bas refleks. Kun et lukket kabinet har bedre dæmpning end en TL. Dette giver en ren og hurtig bas. Bassen ruller heller så hurtigt af i en TL, sammenlignet med andre kabinet typer, og du får dermed en dybere bas.
Min egen HideAwaya er kort beskrevet her
http://www.coolcat.dk/bjoern/Downsizing%20sub.pdf
Min Beyma enhed har Sd på 380 cm2, og kabinettet er en linje som starter med boksen som har et areal på 2,1 Sd, derefter er det den foldede linje som er 0,51 Sd og til sidst åbningen på 0,11 Sd. Midtpunket af enheden er 15 cm fra den lukkede ende. Det optimale ville være at montere enheden en tredjedel ned i linjen, da dette reducerer de øvre harmoniske resonanser, hvilket giver ujævn frekvensgang.
Linjen måler du fra den lukkede ende, følger midten af linjen hele vejen rundt og ud til åpningens afslutning. I mit tilfælde er dette 230 cm. Kabinettet har en tuningsfrekvens på 25 Hz. Dette kan jeg direkte observere, og simulering i Martin J. Kings MathCad viser præcist det samme.
Som enhver anden konstruktion er et kvart bølge løsning et kompromis. Ud fra en given enhed kan du let simulere det optimale kabinet med tiltrækkelig volumen. Denne løsning har en tendens til at blive rigeligt stor, så i praksis har du en design ide i tankerne, du med simuelring kan justere med hensyn til geometrien (og dermed tunings frekvensen), dæmpningen (helt eller delvist og hvor hårdt) og placering af enheden ned i linjen.
Hej fra Bjørn
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjorn skrev:
... Hvis driver har en lav Qts (under 3.0), tuner du kabinettet 5-10 Hz højere end driver Fs. |
|
|
Mener du ikke Qts under 0,3? For 3,0 er da er meget højt Qts.
Bjorn skrev:
Selv med relativt let dæmpning, er mebranen bedre dæmpet end i IB (uendelig baffel) eller bas refleks. Kun et lukket kabinet har bedre dæmpning end en TL. |
|
|
Nu ved jeg ikke så meget om TL, men en IB vil da alt andet lige give et lavere Q end ethvert (mindre) lukket kabinet og dermed en bedre dæmpning. Så hvad dæmpning angår, må IB i min verden da komme på førstepladsen. Her taler jeg naturligvis om dæmpning af eftersvingninger og ikke om at forhindre store membranudsving i det laveste område - det er måske det du mener med dæmpning..?
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boye, hvis jeg havde mulighed for det, ville jeg bygge IB. Det har jeg ikke, det er derfor jeg interesseret mig for TL varianterne. Og du har ret, det et dæmpning af mebran udsving, jeg mener.
Qts, du har igen ret. Skrive fejl. Forfatteren bliver skudt ved solopgang.
Selv betragter jeg Qts under 0,30 (bemærk at det nu er skrevet korrekt) som værende lav, ud fra fra simuleringer med tunings frekvens versus driver Fs og driver Qts i et kvart bølge design. Enheder over Qts 0,50 ville jeg undgå, selv om mange har gode erfaringer med denne type enheder. Det handler jo også om personlig smag. Det er blot nogle helt generelle retningslinjer, som absolut ikke skal tages som en "sandhed".

Kvartbølge har en helt egen udfordring, og der er så mange meninger om TL og søster varianterne - der alle kan være rigtige. Det er derfor denne type konstruktioner er så udfordrende og sjove at have med at gøre.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, du må endelig ikke skyde forfatteren. Giv ham hellere blomster.
Er der noget, der er værd at bevare her i forummet, er det mennesker med viden om og praktisk erfaring med specielle områder og der er ikke mange TL-eksperter tilbage... Dit indlæg er højt værdsat og hvis jeg kom til at virke lidt for skolemester-agtig, så må du undskylde.
Men jeg tillader mig at påpege faktuelle fejl for at undgå at selvbyggere kommer til at lave underdæmpede kabinetter, hvor membranen svinger som en amerikanerbil uden støddæmpere.
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boye, jeg er kun glad for at der er nogen, som læser det jeg skriver

Jeg er sikker på min gamle bas reflex ville have godt af et filter - den blafrede under tuning frekvensen og lavede portstøj i stedet for musik. I min gemvæk TL variant med samme enhed er der ingen problemer med store mebran udslag. Dels er tuningsfrekvensen lavere, dels er volumen relativt lille. Men det er noget man skal være opmærksom på, også i kvart bølge konstruktioner. Martins simulerings program anvendes også til dette, hvor du f.eks. kan justere dæmpningen så du opnår en balance mellem frekvensgang, SPL i bassen og en kontrolleret mebran bevægelse. Mere dæmpning = bedre lyd og mindre bas.
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhh.
Massere af læsestof til de næste mange weekender..
Tak for det!
|
Til top |
|
|