Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 21:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Transmission Line Højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 December 2009 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels

Hvis du bruger 2 enheder i kabinettet, skal boksen være dobbelt så stor, da Vas fordobles. En god løsning kunne være 4
kabinetter, hver med en 12" bas.

Så har du lidt at pusle med i juledagene.

Hilsen
Bjørn
Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

@Peelo
De PMC ser ret interessante ud.
Mit mål er ikke at lave en transmissionshøjttaler efter standard forskrifterne, men netop at forsøge mig med en af varianterne. Og de PMC ser absolut interessante ud. Desværre kan billederne kun give lidt desginmæssig inspiration. Uden mere tekniske specifikationer, bliver det noget af et sats, når jeg skal bygge.

Hej Bjorn.
Jeg vil gerne holde intern volumen lige under 150 liter for 2x12" (kabinetvægge, afstivninger etc. kommer ud over volumen på 150 liter) - hvilket da bliver en udfordring. Men jeg har lavet forsøg med basrefleks, hvor porten bliver så lang og stor at det nærmere ligner TL.
Basserne er Eton 12/680-62 er meningen er der skal bruges to styk i hver side som bassektioner til en topsektion. De skulle gerne kunne gå op til 100-200Hz, gerne lidt højere.

Jeg ved godt jeg måske er ude på et vildspor, men jeg synes bare at have oplevet meget vellyd i indledende tests, fra en mellemting mellem TL og basrefleks, hvilket får mig til at ville prøve at nærme mig mere TL end basrefleks.

Er jeg på vildspor?
Evt. gode ideer til hvordan jeg skal starte?

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej DanielS

Jeg har simuleret et kabinet, designet på samme måde som TABAQ, men noget større. Ca. 125 liter. Dette er til 1 enhed. Jeg vil anbefale du bygger flere kabinetter, hver med en enhed.

Kabintettet er 90 tommer langt. Enheden sidder 30 tommer ned, regnet fra toppen. De øverste 30 tommer er dæmpet med 3,4 kg dæmpemateriale. Arealet er 3 gange SD = 515 cm2 x 3.

Porten er på 10 tommer. Arealet er 0,5 SD (515 cm2 / 2). Denne poort er i forlængelse af linjen og laves på samme måde som TABAQ.

Kabinettet kan foldes, længden er en linje som går midt i linjen hele vjen rundt.

Din enheden har meget interessante egenskaber, og med dette kabinett får du en meget dyb og ren bas.

Hilsen

Bjørn

Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Der kan jo altid være mulighed for at skaffe original tegninger hvis man leder længe nok. 
Og rent faktisk har det lykkedes mig at finde tegninger til netop MB2 kabinettet. Hvordan det skal helt præcist skal dæmpes ved jeg så desværre ingenting om, og har ikke prøvet da jeg ikke har tid eller plads til at bygge dem. Men det er et ret spændende princip.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Bjorn
Jeg har testet de Eton i både lukket og basrefleks og i begge løsninger har de været blandt de bedste af sin slags jeg har haft fat i.
Men hvis nu transmissionslinie kunne gøre dem helt "perfekte", så må det prøves.

90" langt? = 228,6 cm højt kabinet!?
Hvis den kan foldes, bliver højden vel ca. det halve (114,3 cm)?

Tror ikke helt jeg er med på opdelingen.
Kan du lave en skitse (evt. per mail)?

Jeg har planer om at sætte et topkabinet (mellemtone/diskant) ovenpå konstruktionen, så det bliver en komplet højttaler, og så skulle 100-120cm i højden til bassektionen, ikke blive noget problem.

Jeg må se at få kigget på MatcCad og regnet lidt på det hele, for det hele virker nu ret spændende.

/DanielS
daniels@loka.dk

@Peelo
De har nogle fine billeder på deres hjemmeside ud fra deres ATL princip:
http://www.pmc-speakers.com/company/technology.php
Så må jeg jo nok næsten prøve mig frem med mine Eton'er.
De virker overkommelige i størrelsen - for selvom jeg har god plads, så vil jeg nu nødigt over 150 liter per siden.
Har lige givet mit gamle testkabinet væk:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72247&P N=1
Med en størrelse på H:104, B:45,D:55 og en endelig vægt på 120kg med enheder, var de ikke ligefrem små, og håber på at kunne lave de næste lidt mindre 

Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Ja okay, de er måske lidt store. Men med en størrelse på 87*38*53,5er de da også "lidt mindre".
Men MB2'eren er lidt anderledes end dem der er billeder af. Den har f.eks skrå bagside og porten foran. Men det er selvfølgelig svært at beskrive forskellene uden billede.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej DanielS, der er lidt mere beskrivelse her

http://www.coolcat.dk/bjoern/ETON_12_tommer.pdf

Som du sikkert ved defineres Martin J Kings software kabinettet i to dele. Fra enhed til top og fra enhed til den åbne ende.

Mit design giver en meget flad frekvenskurve. og du kan sætte delefrekvensen lige så høj som enheden klarer at håndere det.

Der er en afruling i den aller dybeste bas, og det er med vilje. Ellers får du bulder bas.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 December 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Bjorn skrev:
Hej DanielS, der er lidt mere beskrivelse her

http://www.coolcat.dk/bjoern/ETON_12_tommer.pdf

.......

sidder og "læser lidt på tingene" ...    Måske lidt overflødigt ?  men er en Tabaq ikke mere ovre i en quarter wave end end TL ?

Synes man i TL højttalere tilstræber at linien løbende indsnævres fra 2 x membranareal i starten til have en "port" hvis areal svarer til membranen's areal hvor linien ender.

et sidespørgsmål (måske mest relateret til tabaq)  -  hvoraf kommer de 90 tommer ?  er det 1/4 af bølgelængden ved ønsket "tuningsfrekvens" 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

@Bjorn
Ser rigtigt godt ud.

Men har du ikke en skitse over en tegning, hvor den er foldet?
Er ikke helt sikker på jeg har forstået hvordan selve kabinettet skal udformes hvis man folder linien.

Regner med at kunne hente træ om et par uger, og vil så prøve kabinettet.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hej Jan, TL er en Quarter Wave.

Kabinettet kan udformes på et udtal af måder. En af måderne er at gradvis lave linjen mindre og mindre. Det er den teknik, jeg bruger i min HideAway sub, hvor jeg desuden har tilføjet et "loading chamber" der hvor enheden sidder.

TABAQ designet er et prinsip jeg har fundet særdeles brugbart. Det er en lige linje som afsluttes med en port. Det kaldes "mass loaded". På denne måde kommer der mere styr på det uønskede output i de højere frekvenser.

Kabinettets udforming er bestemmende for tuningsfrekvensen. En linje som gradvis bliver mindre gør at linjen bliver kortere for en given resonansfrekvns. Hvis linjen udvider sig skal kabinettet være længer for den samme tuningsfrekvens. Til gengæld får du meget mere lyd fra åbningen og en masse uønskede bjerge og dale i frensforløbet - hvilket kendetegner hornhøjttalere.

Jo mere volumen, jo mere bas. Et tværsnit på 3 til 4 Sd er optimalt.

I forslaget til DanielsS har jeg lagt tuningsfrekvensen tæt på 20 Hz, hvilket er noget unden Fs. Enheden kan håndtere dette, da Qts ikke er for lavt.

Jeg han anvendt Martin J. Kings modeller for at komme frem til kabinet længde, volumen, "port" og dæmpning.

Hvis linjen var lige (et rør f.eks.) skulle den være noget længer.

Enheden er placeret en tredjedel nede i linjen for at uindgå den uønskjede 3. harmoniske som er i modfase med enheden og dermed vilkle skabe et uønsket dyk i frekvensgangen.

Håber dette kastede lidt lys over QuarterWave og TL. Du er velkommen til at komme med kommentarer, jeg uddyber gerne.

Hilsen

Bjørn

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Hej DanielS

Selve det at designe et kabinet ud fra Martin J. Kiings software er en kreativ proces. Linjen kan du udforme som du vil, bare arealet er det samme. Husk det er indvendige mål, vi operer med, men det vidste du sikkert.

Det enkleste er faktisk at bruge millimeter papir eller et ternet stykke papir, hvor du tegner kabinettet.

For at kontrollere at "bukningen" giver den ønskede længde, skal du tegne en streg i midten af linjen og i foldningen. Husk at arealet i foldningen skal være det samme som i linjen i øvrigt.

Håber dette gav mening.

Hilsen

Bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes