| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
scan-speak 21W/8554-00 har en følsomhed på 90dB. Men tillad mig at prædike lidt om "hurtighed": der er to komponenter: 1. basafstemningen. Denne del er uafhængig af den valgte enhed. Altså, hvis vi. fx. taler om lukkede kabinetter, så er denne del fuldstændig bestemt af Q og fs. 2. Enhedens Qm. Dette er den ofte oversete parameter! Ofte vælges kantophæng med høje mekaniske tab for at dæmpe resonanser i membranen. Men det kan give en lidt "død" lyd. Optimalt set bør en basenhed have Qm > 5.
Nu kom du jo til at skrive hvorfor Scan Speaks asymetriske gummibølger ikke du'r - fy
En 11" Eton 11-581/50 har 91dB følsomhed, men bør ikke anvendes over 600Hz., hvor den stive membran begynder at bryde op. Kan det gå? Enheden har en meget stiv sandwich-membran og et enormt højt Qm. Den sidder bl.a. i Avalon Eidolon (dog nok modificeret). Hvis du sætter den i et 50l reflekskabinet afstemt til 24Hz, får du en blødt afrullet afstemning med -6dB ved 28Hz.
http://cgi.ebay.com/Eton-11-581-50-HEX-High-End-28-cm-Sub_W0 QQitemZ3871196706QQcategoryZ21994QQcmdZViewItem
lad os høre hvad det bliver til, og gerne et par links til dine mellemtoner! |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
CarrotMan skrev:
Kjeldsen skrev:
Jeg tror ikke der er nogen lovgivning i DK der forbyder videresalg af indkøbte varer. Det er muligt DST ikke ønsker dette foregår udenfor officielle partnere, men decideret ulovligt kan det ikke være.
|
|
|
Det er ikke ulovligt, men muligvis kontraktbrud. Jeg kender ikke DSTs salgsbetingelser, men sædvanligvis vil der være en klausul i salgsbetingelserne som forbyder videresalg uden tilladelse. Overtrædelse medfører normalt ophør af aftalen og evt. erstaningskrav efter alm. erstatningsret. De skal bare skrive det i kontraken og få dig til at skrive under, så hænger du på den
/U. |
|
|
En kontrakt med det inhold kan meget vel vise sig at være ulovlig
|
|
|
Nu skal det jo ikke dreje sig om jura. Grunden til jeg tvivler på at aftalen kan være gældende stammer fra PC verdenen. Bulk produkter og software beregnet til færdigproducerede PC'er må heller ikke sælges videre til normale forbruger. Det sker jo i vid udstrækning alligevel og forhandlerne, er så vidt jeg ved beskyttet af dansk lovgivning der siger at når varen er købt af forhandleren, er det hans ejendom og han bestemmer selv hvad han vil med denne.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men iflg. købeloven kan den slags bestemmelser typisk
deklaratoriske og kan derfor fraviges ved kontrakt, så længe
kontrakten er indgået mellem to erhvervsdrivende. Ved dog ikke om
det er købeloven der finder anvendelse her...
Anyway, vi må nok heller stoppe denne tangent her, men hvis nogen
kender svaret vil jeg da gerne have en PB da jeg synes det er lidt
interessant.
Tilbage til studiet og aftenens ordinære program
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
CarrotMan skrev:
Kjeldsen skrev:
Jeg tror ikke der er nogen lovgivning i DK der forbyder videresalg af indkøbte varer. Det er muligt DST ikke ønsker dette foregår udenfor officielle partnere, men decideret ulovligt kan det ikke være.
|
|
|
Det er ikke ulovligt, men muligvis kontraktbrud. Jeg kender ikke DSTs salgsbetingelser, men sædvanligvis vil der være en klausul i salgsbetingelserne som forbyder videresalg uden tilladelse. Overtrædelse medfører normalt ophør af aftalen og evt. erstaningskrav efter alm. erstatningsret. De skal bare skrive det i kontraken og få dig til at skrive under, så hænger du på den
/U. |
|
|
En kontrakt med det inhold kan meget vel vise sig at være ulovlig
|
|
|
Nu skal det jo ikke dreje sig om jura. Grunden til jeg tvivler på at aftalen kan være gældende stammer fra PC verdenen. Bulk produkter og software beregnet til færdigproducerede PC'er må heller ikke sælges videre til normale forbruger. Det sker jo i vid udstrækning alligevel og forhandlerne, er så vidt jeg ved beskyttet af dansk lovgivning der siger at når varen er købt af forhandleren, er det hans ejendom og han bestemmer selv hvad han vil med denne.
|
|
|
Den er så styg at den ikke kunne passere ubemærket. Prøv at overføre metoden til bygge- eller dagligvarebranchen, så skal du bare se overskrifter og trængsel ved håndvasken
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor er tråden på vej hen??
|
| Til top |
|
| |
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt OT ville jeg sige
lad og få nogle flere ideer til nogle basser der er hurtige nok til bånd
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen..
Hvis nogen har lyst, kunne der da holdes en lytte aften, kan være jeg er heldig at få at vide, det er sgu rent flueknepperi jeg arbejder i .. Er ved at blive ruineret og konen er lidt træt af udskiftning
Bor på nordfyn, så det kan ende med en køretur for nogen hvis der er tilslutning til forslaget, der er links til mell.tone og diskant.enheder tidligere i indlægget.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mott Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Migo
Må jeg lige her på mit første indlæg lige gi mit besyv med.
Jeg har også i Klang und Ton set det byggeprojekt hvor de bruger 2 stk neo8 og 1 neo3 pr side, jeg var så vild at jeg har indkøbt enhederne og stumperne til deres anbefalede delefiltre, som deler ved 500Hz og 3kHz, men men men, man kan så selvfølgelig ikke skaffe den 12" Audax enhed mere som skulle dække bunden da den er udgået, surt show.
Hva nu, erstatning må der til, jeg har 4 8" Peerless enheder liggende som jeg regner med at bruge, evt med extra magneter for at få lidt mere hurtighed, som du også efterspørger, de skal trods alt arbejde rimelig højt op, i mit tilfælde 500 Hz.
Hvorfor du vil dele ved de 700-800Hz ved jeg ikke, det bliver trods alt sværere at lade enhederne mødes.
Giv endelig lyd fra dig hvis du finder den gyldne sti, det kunne være jeg kunne lære noget !!
MVH
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
mott: pas på med "extra magneter" - du ændrer t/s parametrene og basafstemningen. Vælg enheder, der giver den bas, du ønsker - og gerne et højt Qm (se ovenfor)
god jagt
|
| Til top |
|
| |
mott Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jazzman
Gider du være sød og lige forklare det lidt nærmere
"mott: pas på med "extra magneter" - du ændrer t/s parametrene og basafstemningen. Vælg enheder, der giver den bas, du ønsker - og gerne et højt Qm (se ovenfor)"
"2. Enhedens Qm. Dette er den ofte oversete parameter! Ofte vælges kantophæng med høje mekaniske tab for at dæmpe resonanser i membranen. Men det kan give en lidt "død" lyd. Optimalt set bør en basenhed have Qm > 5."
Mvh
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
"jeg har 4 8" Peerless enheder liggende som jeg regner med at bruge, evt med extra magneter for at få lidt mere hurtighed" - Du ændrer ikke hurtigheden med ekstra magneter sat på. Den resulterende kraft bliver ikke ret meget større, men der sker en lille ændring, som også vil give mindre bas.
Qm er et mål for den mekaniske dæmpning i en højttalerenhed. En meget frit bevægelig enhed har højt Qm, og dette kan - måske - få den til at lyde "hurtigere".
Total-Q afhænger af Qm og Qe kombineret. Total-Q bestemmer basniveauet: stor magnet=høj følsomhed OG stor magnet=lav Qe=mindre bas.
Find dine peerless-data frem: Qt, VAS og fs, og plot ind i et regneprogram, fx. http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver
Så kan du se, om de egner sig til refleks eller lukket. Hvilket typenr. er det?
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man øger magnetstyrken i højttaleren med samme svingspole, så får man en større induktion ved membranbevægelserne og dermed en større impedans. Det gør højttaleren tungere at trække for forstærkeren og kan i nogle tilfælde føre til, at effektiviteten falder.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Hvis man øger magnetstyrken i højttaleren med samme svingspole, så får man en større induktion ved membranbevægelserne og dermed en større impedans"
Øh, næ, man får en større retur-EMF, men impedansen afhænger kun af viklingernes antal og længde.
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Øh, næ, man får en større retur-EMF, men impedansen afhænger kun af viklingernes antal og længde."
Du glemte frekvensen og alt det andet.... __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Du glemte frekvensen og alt det andet...."
nejda. Impedans har en resistiv komponent (DC-modstand i spole) og en reaktiv - svingspolens induktion=frekvensafhængig. Men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken mht. totalimpedansen ved øget feltstyrke. Anyway, det at klistre en ekstra magnet bag på en højttaler er målt igennem; det øger ikke feltstyrken ret meget - men det nedsætter "stray fields" og kan gøre højttaleren mere billedrørsvenlig...så derfor frarådede jeg det, da det jo ikke var det, der var ønsket!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Så vidt jeg ved, bliver en enhed ikke hurtigere ved at smide en extra magnet bag på. Man øger måske bare følsomheden en lille bitte smugle.
Hurtighed er andre ting. En lettere membran gør heller ikke en enhed hurtigere. Følsomheden stiger bare (sammen med opbrud).
Der findes forskellige former for hastigheder.
Induktion begrænser højefrekvenser, ogdermed én form for hastighed. Det er derfor vi bruger spoler på basser, for at begrænse de høje frekvenser.
Ophæng er en anden del, med responstider.
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med bashøjttalerens hurtighed er vel egentlig, at vi ikke ved, hvad vi mener med "hurtig".
En enheds "hurtighed" kunne være dens evne til at gengive høje frekvenser, så en enhed, der går op til 4000Hz er hurtigere end en enhed, der kun går til 1000Hz. Men det er vel ikke det, vi mener med "hurtig", når vi taler bashøjttalere. Det må være evnen til at starte og stoppe lyden i takt med resten af systemet, og frihed for forvrængning. Så det er vel fase og resonnansproblemer, vi skal se på.
Alle bassystemer, der udnytter resonnans for at få tryk på lyden i bunden, har massive faseproblemer. Det vil sige horn, systemer med basporte og passive enheder. Når systemet er i resonnans, er fasen faktisk vendt 180 grader. De systemer, der har basporte, udnytter højttalerens bagside, hvor lyden bliver vredet rundt og forsinket, så den kommer i fase med forsiden. Det skaber oceaner af forvrængning, specielt, hvis man oveni sætter en passiv slavehøjttaler ind i lydvejen. Subwoofere med passive højttalere har typisk forvrængning på størrelsesorden 30%! Lytterummets resonnans skaber på samme måde forvrængning.
Jeg tror ikke, at man kan skabe en forvrængningsfri og samtidig kraftig bas, uden at benytte elektronik. Jeg har selv et system med 16 bashøjttalere på 8 tommer i et lukket system uden porte, styret med en equalizer, som hæver bassen jo lavere frekvensen er, og tilstrækkeligt med effektforstærkere. 600W i mit tilfælde. De uundgåelige rumresonnanser har jeg dæmpet i en digital parametrisk equalizer, samtidig med, at mit rum er irregulært.
En anden måde at få bas, man kan holde ud at høre på, er at måle forvrængningen og trække den fra lydsignalet, som de gør med TACT-apparaterne. Det kan for øvrigt gøres billigt med et lydkort i PC-en og det rette program, f. eks. foobar. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
En hurtig bas skal kunne bevæge sig hurtig frem og tilbage, for at kunne flytte luft og samtidig nå tilbag i nulstilling. Her er Induktionen vigtig. Går enheden til 4000Hz, er den hurtigere frem og tilbage end en der kun går til 1000Hz, sån groft sagt. Den vil altså ved 30Hz have nemmere ved at komme frem og tilbage hurtig nok til at følge signalet.
GroupDelay i basrefleks kabinetter er værentlig højere end lukkede, men derfor kan man sagtens få en god bas i et basrefleks kabinet, hvis de laves ordenlig. GroupDelay er meget vigtig, og skal være så flad som mulig. Jeg hørte engang en højttaler med et 25ms peak ved 50Hz, og det lød faktisk som om den var en halv takt efter musikken. Virkelig dårlig.
Steprespons er også vigtig, om hvor godt spolen og ophæng har kontrol over den bevægelige masse, og hvordan den dæmper efter-svingninger. Hvis den er for dårlig, virker det som bulder, langsom og upræcis bas. Man kan ikke difinerer hvilket instrument bassen spiller.
Ovenstående er min opfattelse af tingene. Dermed ikke sagt de er rigtige... 
|
| Til top |
|
| |
mott Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
For lige at se det oprindelige oplæg som Migo og især mig selv startede med, er her et link http://www.audax-speaker.de/pro30d.htm
Jeg har set på din side her jazzman http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver og tastet dataerne på mine 4 ohms peerless CC Line woofers, nr 831758, enheder ind som er Vas Ltrs 109, Qts .36, og Fs Hz 22,1 og det ser faktisk lidt dårligt ud for det lukkede system med de enheder, begynder at falde fra ca 60Hz og -3db ved ca 45Hz, bedre, faktisk ret godt er det i et reflex system, portafstemt til Fb=24,82Hz, det begynder først at falde fra godt 30Hz og -3db ved ca 25Hz.
Har jeg forstået det hele ret ?
Det er som sagt 4 ohms 8" enheder og 4stk ialt, og med en effektivitet på 88,8db stykket, har jeg da en chance for et godt resultat ???
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
GroupDelay i basrefleks kabinetter er værentlig højere end lukkede, men derfor kan man sagtens få en god bas i et basrefleks kabinet, hvis de laves ordenlig. GroupDelay er meget vigtig, og skal være så flad som mulig. Jeg hørte engang en højttaler med et 25ms peak ved 50Hz, og det lød faktisk som om den var en halv takt efter musikken. Virkelig dårlig.
|
|
|
Spændende....hvilke muligheder har man for at ændre på group-delay? Er det dæmpning, port-tuning, enhed/volumen elelr andre ting?  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |