Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 11:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: First look: PTAE 900 vs. Z4 vs. HS60 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSBSDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Har et lille problem, som jeg håber nogen vil hjælpe mig med :)

Jeg har netop købt en DVD maskine og en Sanyo Z4 projektor, og jeg vil så "sætte" dem sammen med et component kabel, men jeg får et sort / hvidt billede?

Til top Vis MSBSDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSBSDK

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Shadow skrev:

Jeg bliver nok bare nødt til at vælge ud fra anmeldelser og andres erfaringer, eftersom der ikke er nogle butikker i nærheden af KBH der kan give en demonstration, og at tage helt til Århus for at se en demo er desværre ikke noget jeg har meget lyst til

Er det store forskelle der er på de to projektorer?

Det vil jeg sige ja til, det er to ret forskellige måder de viser billedet på. Det drejer sig vel først og fremmest om hvorvidt du generes af rainbows, og om du kan leve med de praktiske ulemper der er med HC3000 (manglende lens shift, ingen 1:1 mapping)

Hvad er 1:1 mapping?

Og hvilke forskelle er det der er på de to? Udover at mitusbishien har bedre kontrast end sonyen. Hvis man ikke generes af rainbows, er det så mitsubishien man bør vælge? Eller har sonyen nogle andre fordele over mitsubishien?

Til top Vis Shadow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Shadow

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 December 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

MSBSDK skrev:
Jeg har netop købt en DVD maskine og en Sanyo Z4 projektor, og jeg vil så "sætte" dem sammen med et component kabel, men jeg får et sort / hvidt billede?

Det sker hvis du kun har hul igennem på den grønne leder (eller sætter grøn til en composite indgang). Tjek at du har sat kablerne rigtigt i, og kontroller evt. at der er hul igennem på kablet (sæt dem f.eks. til composite en efter en).

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 December 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Shadow skrev:
Og hvilke forskelle er det der er på de to? Udover at mitusbishien har bedre kontrast end sonyen. Hvis man ikke generes af rainbows, er det så mitsubishien man bør vælge? Eller har sonyen nogle andre fordele over mitsubishien?

Det er bare to grundlæggende forskellige måder at vise billedet på. Jeg kan beskrive det fra nu af til påske, det bliver du ikke klogere af hvis du ikke rent faktisk har set DLP hhv. LCD i aktion, om ikke andet så nogle andre modeller.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 21 December 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har set en DLP-projektor, nemlig en Infocus 4805. Billedet på den var godt, og jeg lagde ikke mærke til nogen såkaldt regnbueeffekt. Men det fører mig ikke længere mod at afgøre om det skal være en HS60 eller HC3000.

Og butikken hvor jeg så infocus'en (KT-radio) fører slet ikke LCD, hvilket jo ikke gør det nemmere

Til top Vis Shadow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Shadow

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 December 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Shadow skrev:
Jeg har set en DLP-projektor, nemlig en Infocus 4805. Billedet på den var godt, og jeg lagde ikke mærke til nogen såkaldt regnbueeffekt. Men det fører mig ikke længere mod at afgøre om det skal være en HS60 eller HC3000.

Jeg kan give dig _min_ holdning til valget mellem dem: HC3000 har en bedre kontrast og større lysstyrke i praksis. Hvis du er meget entusiastisk omkring at opnå den absolut bedst mulige kontrast for pengene, så er det den du skal gå efter. Hvis du "bare" vil have en god billedkvalitet uden nogen generende detaljer, så køb en HS60. Jeg ville personligt vælge HS60, jeg foretrækker generelt et billede der er jævnt godt på alle punkter, frem for et billede der er ekstra godt på nogle punkter, men så har nogle ulemper.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 December 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Så landede VPL-VW 100 sørme også... Jeg har desværre ikke tid til at fortælle mere om den nu, men den kan ses i butikken fra i morgen. Og FÅÅRK hvor er den FED!!

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej Otto!

Hehe, skønt at man stadig er i stand til at få den der lidt "barnlige" begejstring over et nyt produkt?   

Er selv lidt misundelig på dig iøjeblikket...

På papiret, lyder den jo pt. som værende den pj. model der kommet tættest på at være min "drømme pj", sååå det ville jo være skønt at se dig fortælle om den nu også ER så god som man går og håber!   

Så mangler du bare noget godt 1080P materiale eller hvad, hehe?
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 December 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Nå, byturen er aflyst, så jeg kan godt uddybe lidt alligevel. Jeg har ikke nået at se så forfærdeligt meget på den endnu, men jeg kan da sige så meget at VW100 er den første dyre projektor jeg har haft i butikken der sådan for alvor kan tage pusten fra mig. Det jeg har set indtil nu har enten rent faktisk ikke været bedre end 20K klassen, eller også været en ret lille forbedring, eller "et skridt frem og to tilbage", og derfor har jeg aldrig rigtigt været ved at falde ned af stolen over de dyre projektorer. VW100 er den første projektor der får mig til seriøst at overveje at ringe til min bankrådgiver... Det kan godt komme til at lyde lidt udvandet, når jeg nu siger at projektorer som Z4 og HS60 ikke har nogen nævneværdige negative sider - kan det så blive bedre? Ja, det kan det absolut godt! Kravene ændrer sig bare når prisen er 4-5 gange så høj. VW100 er den første projektor som jeg vil betegne som _ubetinget_ bedre end de bedste LCD-projektorer. Det er lidt som at gå fra en Golf GTI til en M3 - den dér "god til prisen" oplevelse bliver bare ikke det samme når man har oplevet hvor godt det _kan_ blive. Jeg kan kun sige til alle der lige har købt en projektor: _Lad være_ med at se VW 100, din egen bliver aldrig det samme igen...

Et par praktiske oplysninger: VW100 er _stor_. Ikke CRT-stor, men af en digital projektor at være en ordentlig moppedreng. Har man en CRT-projektor (mit gæt er at flertallet af kommende VW100-ejere er nuværende CRT-ejere), så vil det sikkert virke som et fremskridt, men i forhold til budget-projektorerne, så er det noget af en kasse. Til gengæld er den herligt støjsvag - opgivet til 22 dB, og i praksis den mest støjsvage projektor jeg har hørt (minus den helt støjfri, væskekølede Barco Cine6 CRT). Den er bygget til lidt mere almindelige forhold, hvor mange andre high-end projektorer er lavet til meget store rum og meget store billeder. Ret kort throw, så de fleste kan have den i stuen, og god fleksibilitet. Lysstyrken er god, men ikke overdrevet, så det kan lade sig gøre at bruge den til "almindelige" lærredstørrelser. Zoom, focus og lodret lens shift er motoriseret.

Det der gør VW 100 fed er at billedet bare ikke ligner en hjemmebio-projektor mere, det ligner biografen (bortset fra at skarphed og kontrast er markant bedre...). _Ingen_ hønsenet/pixellering. Du kan kigge på billedet fra 30 cm's afstand, uden at se hønsenet. Fra en meters afstand kan man ikke se de enkelte pixels overhovedet. Det er svært at beskrive hvor meget dét gør for billedet, før man har set det. Og det er vel at mærke en helt anden fornemmelse end Panasonic projektorernes Smooth-Screen, fordi skarpheden samtidig er helt suveræn. Dét jeg mener med "film-look" er at de urenheder der ses i billedet nu ikke kommer fra projektoren, men fra den oprindelige 35 mm film. Kornene og udfaldene i billedet fra 35mm-rullen opleves _fuldstændigt_ som i biografen. Og her taler vi vel at mærke om et DVD-billede som kilde - præcis som den oplevelse jeg havde med Qualia 004 på IFA, så får VW100 en almindelig DVD til at ligne en 35mm-fremvisning.

Kontrasten er opgivet til 15.000:1, og det kan man så synes om hvad man vil - men i praksis er kontrasten i hvert fald RET blæret - vores demo-rum bliver lige pludseligt meget mørkere end det plejer at være... LCD- og DLP-projektorerne kan godt pakke sammen - inkl. de helt dyre DLP'er. Efter min mening er single-chip DLP i high-end klassen hermed en (mere end i forvejen) død sild - og 3-chip DLP skal imho være billigere for at være et alternativ. Men det er nu ikke så meget på grund af kontrasten, men på grund af den samlede oplevelse af billedet. Dybdevirkning i billedet har fået en helt ny mening for mig - i den korte tid vi har haft den her projektor, har jeg set de bedste DVD-billeder jeg hidtil har set, og det endda med en ret løselig indstilling af projektoren. Modsat hvad man vel bør forvente til så mange penge, så kræver det noget justering at få det optimale ud af den, det er ikke "plug and play" - men det har jeg nu oplevet med stort set alle dyre projektorer jeg har haft fat i.

Vi havde kortvarigt PC'en sluttet til så vi kunne se lidt HD, dog uden at opsætningen kom til at fungere optimalt. Men selv uden en optimal opsætning (lidt for meget skalering), så ser HD-klippene _vildt_ imponerende ud. Mine elskede Superbowl-klip har jeg efterhånden set så mange gange at jeg er begyndt at bemærke den ret hårde komprimering på disse klip, og på en VW100 er man ikke i tvivl om hvad der foregår i billedet... Men det der faktisk imponerede mig mest, er en gammel preview-trailer til War of the Worlds, som jeg har liggende i HD. Den trailer har aldrig sådan _rigtigt_ imponeret mig, den har altid været lige lidt for mat, lidt for "filmisk", over-manipuleret. Men på VW100 åbner den bare op på en helt anden måde end alt andet jeg har set det klip på - nu ligner det pludselig 100% en biograf-trailer, og det dæmpede, filmiske look giver pludselig mening - det ligner 35 mm.

Nogle siger billedet fra VW100 har "CRT-look", det vil jeg ikke engang kalde det - det er på flere punkter imho klart bedre end CRT, derfor synes jeg det er mere reelt at sammenligne med 35 mm. Jeg vil også komme med den lettere modige påstand, at hvis man ser en VW100 og ikke er imponeret, så er det fordi man (indrømmet, muligvis under min indflydelse) fokuserer for meget på forskelle i kontrast f.eks. - hvis man fokuserer alene på én detalje, og kigger på prisskiltet, så virker det ikke specielt imponerende i forhold til merprisen. Men vurderer man den samlede oplevelse af billedet, og forholder sig til hvor tæt det er på den ægte film-oplevelse, frem for hvor meget bedre den er end projektor X, så er der ingen diskussion om at den så rigeligt er alle pengene værd.

Det perfekte produkt er ikke produceret endnu, så der er sikkert nogen der vil kunne finde et eller andet latterligt at mukke over, jeg har ikke fundet noget der kan genere film-oplevelserne endnu. Endelig en high-end projektor der bare _virker_... Det her er en ydelse jeg ville forvente af projektorer til flere hundrede tusinde, og der er da også en del der siger at den er direkte BEDRE end Qualia 004, der ellers af mange har været betragtet som den bedste projektor overhovedet.

Barnlig begejstring? Ja, det må du gerne kaldet det... Jeg kommer i hvert fald til at få noget ekstra "overarbejde" den næste tid...  Og så kan jeg SLET ikke vente med at se hvad den kan på vores 300 cm lærred på næste Lyd & Billede messe!  For slet ikke at snakke om at se den med noget seriøst HD-materiale.

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Sendt: 22 December 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Slap dog af Otto, det er jo ligefør du skal skifte bukser 
Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 December 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

T.R.J skrev:
Slap dog af Otto, det er jo ligefør du skal skifte bukser 

Så skulle du bare vide hvad jeg ville have skrevet hvis jeg ikke skulle holde igen i et forsøg på at være bare lidt objektiv... Du har helt ret, jeg skal have tre par rene underdrenge med hver gang jeg tager på arbejde fra nu af...

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2005 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Herlig beskrivelse Otto

Så er det jo bare at spare op - hvor meget koster den?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Sendt: 23 December 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

84.988,- , så du kan godt begynde at spare op

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 December 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Jep, og det er ikke engang det hele. Det der også bremser mig, er at en ny pære koster 1000$ eller det samme som et nyt billedrør til en CRT. Men hvor et CRT rør kan holde til over 10.000 timers brug, får man desværre kun 2000-3000 timer på sådan en pære...

Men stadig, havde ikke noget imod at eje sådan en frækkert!

Otto, hvad siger du til at lade mig låne jeres model i et stykke tid?   

Anyways, man kan jo håbe at Sony's SXRD teknologi snart bliver billigere at producere og at pærene får længere levetid, så tror jeg vi er nogle stykker der springer på vognen!

Har set at man på avsforum tester pj'erens billedkvalitet mod Sony's berømte G70/G90 CRT'ere og at dømme ud fra kommentarene, syntes VW100 ikke at lade sig overhale særligt meget og i visse film scener bliver den endda vurderet BEDRE end en G90...om ikke andet, så indikerer dette ihvertfald at digitale pj'ere har udviklet sig ekstremt hurtigt de sidste par år.

Det bliver spændende at se hvad det næste udspil fra producenterne bliver!
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 December 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
 Jep, og det er ikke engang det hele. Det der også bremser mig, er at en ny pære koster 1000$ eller det samme som et nyt billedrør til en CRT. Men hvor et CRT rør kan holde til over 10.000 timers brug, får man desværre kun 2000-3000 timer på sådan en pære...

Det er rigtigt at den er dyr i drift, men det skal ikke ses i relation til hvad en projektor til den halve pris koster, det skal ses i relation til at ydelsen er højere end alt andet under 100.000,-, og muligvis bedre end alt i det hele taget. I det lys er der jo reelt nogle kroner at tage af...

Mr.DJ skrev:
Otto, hvad siger du til at lade mig låne jeres model i et stykke tid?   

Hvad skal jeg så kigge på??

Mr.DJ skrev:
Anyways, man kan jo håbe at Sony's SXRD teknologi snart bliver billigere at producere og at pærene får længere levetid, så tror jeg vi er nogle stykker der springer på vognen!

Teknologien skal nok bevæge sig nedad efterhånden, og det vil helt sikkert betyde nogle fremskridt for kvaliteten af de billige projektorer - men det samme vil fremskridt inden for LCD-teknologien jo, så om den bedste 15.000,-s projektor om 3-4 år er en LCD, SXRD eller noget helt tredje, det er ret svært at spå om. Det man skal huske om VW100 er at det ikke kun er selve teknologien der gør den god, den er rent kvalitetsmæssigt bygget som et high-end apparat, blandt andet netop lampen. Grunden til at den er dyr er jo at det er en Xenon lampe. Du skal nok ikke regne med at levetiden kommer til at blive længere, den er som den er uanset hvilken teknologi selve chippen benytter. LCD og DLP-projektorer har jo ikke længere levetid på lampen, og hvis de brugte en Xenon lampe, med de fordele det giver, ville lamperne til dem være lige så dyre. Det er ikke noget der har relation til SXRD teknologien som sådan, det er en følge af at VW100 er så kompromisløst opbygget.

Mr.DJ skrev:
 Har set at man på avsforum tester pj'erens billedkvalitet mod Sony's berømte G70/G90 CRT'ere og at dømme ud fra kommentarene, syntes VW100 ikke at lade sig overhale særligt meget og i visse film scener bliver den endda vurderet BEDRE end en G90...om ikke andet, så indikerer dette ihvertfald at digitale pj'ere har udviklet sig ekstremt hurtigt de sidste par år.

Helt sikkert, billedet fra VW100 ligner mere et CRT-billede end et LCD- eller DLP-billede, og det er langt hen ad vejen også mere relevant at sammenligne hvor god VW100 er i forhold til CRT, end om den er merprisen værd i forhold til LCD. Jeg kender to ejere af G70 (den ene dog tidligere ejer - nu VW100 ejer...), og de er begge enige om at VW100 er klart bedre.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 27 December 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Virkelig gode anmeldelser Otto.
Det undre mig godt nok lidt at du bliver ved med at skrive "jeg har kun lige haft den sluttet til, men...." og så kommer med en (i mine øjne) ret dybtegående review af projektorene.

Hvad mon der sker når du virkelige får tid til at teste dem i gennem 

Men jeg er overbevist ihf. Jeg har droppet LCD planerne og går efter en PTAE elller Z4. Men hvordan med lampelevetiden?? Jeg har kunne læse mig frem til Sanyo lamper typisk holder kortere end andre projektore? Men hvor meget kortere?
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

T.R.J skrev:
jdg1 skrev:

84.988,- , så du kan godt begynde at spare op

Det er næsten dobbelt så dyrt som i USA  (ved godt det ikke er TCs "skyld")

Otto, kan du bekræfte, at pæren mister 30% af styrken allerede efter 200-300 timers brug? (som hævdet af mange på avsforum). Hvis det er sandt, er der jo for alvor tale om en kostbar maskine.

Men skal I ikke snart åbne en biks i KBH, så man kan kaste et blik på "dyret"?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 December 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Virkelig gode anmeldelser Otto.
Det undre mig godt nok lidt at du bliver ved med at skrive "jeg har kun lige haft den sluttet til, men...." og så kommer med en (i mine øjne) ret dybtegående review af projektorene.

Hehe, det må jo være erfaringen der træder igennem, så jeg ikke skal bruge så lang tid på at vurdere billedet... Det er ikke bevidst, jeg sætter mig til tastaturet for lige at skrive et par linier, og så ender det med en side...

Seeker skrev:
Hvad mon der sker når du virkelige får tid til at teste dem i gennem 

Det er generelt sådan at de vigtigste 90% kan man (med erfaring nok...) gennemskue med en tiendedel af det tidsforbrug som det kræver at finde ud af de sidste 10%. Jeg har brugt mere tid på at skrive om erfaringerne, end på at tilegne mig dem.

Seeker skrev:
Men jeg er overbevist ihf. Jeg har droppet LCD planerne og går efter en PTAE elller Z4. Men hvordan med lampelevetiden?? Jeg har kunne læse mig frem til Sanyo lamper typisk holder kortere end andre projektore? Men hvor meget kortere?

Svært at sige. Sanyo _opgiver_ generelt kortere levetid end de andre, men jeg tror ikke forskellen er særligt stor i praksis. Jeg har solgt meget få lamper, så jeg har svært ved at vurdere det.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 December 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Det er næsten dobbelt så dyrt som i USA  (ved godt det ikke er TCs "skyld")

Det er ikke værre end på alle andre projektorer. Og nej, det er så _absolut_ ikke vores skyld...

jdg1 skrev:
Otto, kan du bekræfte, at pæren mister 30% af styrken allerede efter 200-300 timers brug? (som hævdet af mange på avsforum). Hvis det er sandt, er der jo for alvor tale om en kostbar maskine.

Eftersom vores ikke har kørt 200 timer kan jeg i sagens natur ikke udtale mig om det. Men der er masser af lys i den ud af kassen i hvert fald.

jdg1 skrev:
Men skal I ikke snart åbne en biks i KBH, så man kan kaste et blik på "dyret"?

Du skal nok opdage det når vi gør...

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Du skal nok opdage det når vi gør...

"når"???

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes