Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD kopi -> dårligere lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 03:20 | IP-adresse registreret  

ArneBjarne-medkumpan skrev:

"Vedr. Hex systemet: hvordan vil du adressere f.eks. RAM eller en processor hvis ikke i Hex...? Duh... Ja, den er svær, den der med indad og udad... :-D"

Da fuldstændig underordnet. Treds er treds ligegyldigt om du skriver det decimalt (60) hexadecimalt (3C eller 0x3C hvis du vil have angivelsen af at det er hex med foran) eller binært (111100). Grunden til at skrive i hex er at det er nemmere for os mennesker at læse som beskrevet her.

Omkring din 1:1 audio... har ikke sagt en kæft om det, men dine udtalelser på computer området er generelt helt skoven.

For øvrigt.. adressere en processor???? Hvad er det nu lige det skal sige

ArneBjarne-medkumpan,

Problemet er måske netop, at du (som du selv påpeger) IKKE har beskæftiget dig med trådens indhold, men i stedet set isoleret på generel hokummelseshåndtering. Der er en verden til forskel.

I *princippet* har du ret i, hvad du lige har skrevet. Men så enkelt er det jo ikke i virkeligheden.

Men at Hex bliver anvendt fordi det skulle være nemmere at læse for mennesker, er sq for langt ude! :-D

Dit link giver i øvrigt ikke de oplysninger, som du påstår, det skulle give. Go figure...

Prøv med Rød Orlik i stedet.

Men prøv nu dét med Nero, ikke... i stedet for bare at kritisere løs ud i det blå. Det kaldes at være konstruktiv.
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

ArneBjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke vil rettes i dine udtalelser omkring computer ting skulle du måske lade være med at komme med dem. Ligegyldigt hvad det overordnede topic er så er de forkerte. Page Fault betyder nu engang det det betyder. Det ændrer sig ikke fordi du bruger computeren til at brænde cd'er i AudioCD formatet.

"Men at Hex bliver anvendt fordi det skulle være nemmere at læse for mennesker, er sq for langt ude! :-D

Dit link giver i øvrigt ikke de oplysninger, som du påstår, det skulle give. Go figure... "

The hexadecimal system is useful because it can represent every byte (8 bits) as two consecutive hexadecimal digits. It is easier for humans to read hexadecimal numbers than binary numbers.

Hex kan repræsentere en byte med 2 cifre i stedet for 8 (binær) og 16 er en potens af 2 i modsætning til 10.

16^2 = 256 = 2^8

Til top Vis ArneBjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ArneBjarne

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

ArneBjarne skrev:

Hvis du ikke vil rettes i dine udtalelser omkring computer ting skulle du måske lade være med at komme med dem. Ligegyldigt hvad det overordnede topic er så er de forkerte. Page Fault betyder nu engang det det betyder. Det ændrer sig ikke fordi du bruger computeren til at brænde cd'er i AudioCD formatet.

ArneBjarne-medkumpan,

Jeg har intet problem med at indrømme, hvis jeg har taget fejl-

Problemet her er, at jeg har gjort opmærksom på en række punkter, hvor det kan gå galt under en CD kopiering.

Dette bliver af tre studerende tydeligvis uden hverken den nødvendige indsigt eller abstraktionsevne gjort til et spørgsmål om, hvorledes Win håndterer hukommelse *generelt*.

Altså to forskellige emner.

Det tror jeg godt, du kan se, hvis du skal være ærlig...

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 03:42 | IP-adresse registreret  

ArneBjarne skrev:

Hvis du ikke vil rettes i dine udtalelser omkring computer ting skulle du måske lade være med at komme med dem. Ligegyldigt hvad det overordnede topic er så er de forkerte. Page Fault betyder nu engang det det betyder. Det ændrer sig ikke fordi du bruger computeren til at brænde cd'er i AudioCD formatet.

"Men at Hex bliver anvendt fordi det skulle være nemmere at læse for mennesker, er sq for langt ude! :-D Dit link giver i øvrigt ikke de oplysninger, som du påstår, det skulle give. Go figure... "

The hexadecimal system is useful because it can represent every [COLOR=#0000ff">byte[/COLOR"> (8 [COLOR=#0000ff">bits[/COLOR">) as two consecutive hexadecimal digits. It is easier for humans to read hexadecimal numbers than [COLOR=#0000ff">binary[/COLOR"> numbers.

Hex kan repræsentere en byte med 2 cifre i stedet for 8 (binær) og 16 er en potens af 2 i modsætning til 10.

16^2 = 256 = 2^8

ArneBjarne-medkumpan,

Jamen-jamen, du har igen ret - i *princippet*.

Jeg ved sq godt, hvad Page Fault er, blot håndteres hukommelsen anderledes af brænderprogrammet (f.eks. Nero, WinOnCD) under brændingen af en CD (proprietær cache).

Men det er jo noget af det, du ikke gider sætte dig ind i, da det kræver mere, end at slå op i en bog...

Det er da også muligt, at Hex er nemmere at forstå for mennesker.

Blot er det IKKE årsagen til, at Hex benyttes til intern adressering i f.eks. en CPU - hvad har vi mennesker at gøre inde i en CPU? :-D

Det er HURTIGERE - derfor. (Det har du jo også selv netop givet beviset for ovenfor).

Men processor arkitektur er måske først i næste semester? :-D

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 03:51 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
ArneBjarne skrev:

ArneBjarne-medkumpan,

Problemet her er, at jeg har gjort opmærksom på en række punkter, hvor det kan gå galt under en CD kopiering.

Dette bliver af tre studerende tydeligvis uden hverken den nødvendige indsigt eller abstraktionsevne gjort til et spørgsmål om, hvorledes Win håndterer hukommelse *generelt*.

Windows begynder naturligvis ikke på dumme ting som at lave fejl, fordi du starter et program der kan brænde CD'er. :)

Du er lidt svær at tage alvorlig med de mange helt forkerte opfattelser af grundlæggende begreber.
Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

ArneBjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 03:52 | IP-adresse registreret  

"Det er da også muligt, at Hex er nemmere at forstå for mennesker.

Blot er det IKKE årsagen til, at Hex benyttes til intern adressering i f.eks. en CPU - hvad har vi mennesker at gøre inde i en CPU? :-D

Det er HURTIGERE - derfor. "

Hvad bliver det næste.. den bliver svær at overgå i dumhed den her.

Nu kan du jo selvfølgelig ikke selv finde ud af at følge de 2 links til bit og binary i hex artiklen så her er de igen med highlights:

bit:

Short for binary digit, the smallest unit of information on a machine. The term was first used in 1946 by John Tukey, a leading statistician and adviser to five presidents. A single bit can hold only one of two values: 0 or 1. More meaningful information is obtained by combining consecutive bits into larger units. For example, a byte is composed of 8 consecutive bits.

binary:

Computers are based on the binary numbering system, which consists of just two unique numbers, 0 and 1.

For the computer, the binary system is more natural because of its electrical nature (charged versus uncharged)

Til top Vis ArneBjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ArneBjarne

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 03:53 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
ArneBjarne skrev:

"Men at Hex bliver anvendt fordi det skulle være nemmere at læse for mennesker, er sq for langt ude! :-D Dit link giver i øvrigt ikke de oplysninger, som du påstår, det skulle give. Go figure... "

The hexadecimal system is useful because it can represent every [COLOR=#0000ff">byte[/COLOR"> (8 [COLOR=#0000ff">bits[/COLOR">) as two consecutive hexadecimal digits. It is easier for humans to read hexadecimal numbers than [COLOR=#0000ff">binary[/COLOR"> numbers.

16^2 = 256 = 2^8

ArneBjarne-medkumpan,

Jamen-jamen, du har igen ret - i *princippet*.

Jeg ved sq godt, hvad Page Fault er, blot håndteres hukommelsen anderledes af brænderprogrammet (f.eks. Nero, WinOnCD) under brændingen af en CD (proprietær cache).

Men det er jo noget af det, du ikke gider sætte dig ind i, da det kræver mere, end at slå op i en bog...

Det er da også muligt, at Hex er nemmere at forstå for mennesker.

Det er HURTIGERE - derfor. (Det har du jo også selv netop givet beviset for ovenfor).

Men processor arkitektur er måske først i næste semester? :-D

Igen er de grundlæggende begreber helt i skoven. En computer ved ikke hvad hexdecimaler er, de kender kun til 0 og 1. Hvordan du selv vil fortolke en række bits er optil dig. :)

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 03:54 | IP-adresse registreret  

napsi skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
ArneBjarne skrev:

Hvis du ikke vil
rettes i dine udtalelser omkring computer ting skulle du måske lade
være med at komme med dem. Ligegyldigt hvad det overordnede topic er så
er de forkerte. Page Fault betyder nu engang det det betyder. Det
ændrer sig ikke fordi du bruger computeren til at brænde cd'er i
AudioCD formatet.

ArneBjarne-medkumpan,

Dette bliver af tre studerende tydeligvis uden hverken den
nødvendige indsigt eller abstraktionsevne gjort til et spørgsmål om,
hvorledes Win håndterer hukommelse *generelt*.

Windows begynder naturligvis ikke på dumme ting som at lave fejl, fordi du starter et program der kan brænde CD'er. :)

Du er lidt svær at tage alvorlig med de mange helt forkerte opfattelser af grundlæggende begreber.

Nej, det gør Win ikke, og så alligevel.

Nøgleordet er API.

Din misforståelse skyldes, at du taler generelt. Prøv med lidt abstraktion. Det hjælper.

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
napsi skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
ArneBjarne skrev:

Hvis du ikke vil
rettes i dine udtalelser omkring computer ting skulle du måske lade
være med at komme med dem. Ligegyldigt hvad det overordnede topic er så
er de forkerte. Page Fault betyder nu engang det det betyder. Det
ændrer sig ikke fordi du bruger computeren til at brænde cd'er i
AudioCD formatet.

ArneBjarne-medkumpan,

Dette bliver af tre studerende tydeligvis uden hverken den
nødvendige indsigt eller abstraktionsevne gjort til et spørgsmål om,
hvorledes Win håndterer hukommelse *generelt*.

Nej, det gør Win ikke, og så alligevel.

Nøgleordet er API.

Din misforståelse skyldes, at du taler generelt. Prøv med lidt abstraktion. Det hjælper.

Abstraktion fører til det genrelle. :)

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Hvor står vi lige p.t. er der nogle konklusioner eller er det hele druknet i digital-flimmer.

Jeg tog mig den frihed at efterprøve om der rent praktisk er en udpræget hørbar forskel mellem original og kopi, jeg har en kopi af Kim Larsens - Sange fra glemmebogen og startede med at smide den på  anlægget og nær lyttede, koncentrerede mig om det der først vil gå tabt, rum, nuancer, hørte på hvordan Larsens vokal lyder. På med originalen lytte, lytte, lytte ikke en dut, fis, fløjtende forskel, skifte tilbage og om igen, sådan 10 gange, lod CD’en køre for at indprente mig lyden og musikken, skiftede tilbage til originalen, ingen forskel.

Denne test er foretaget med medier af absolut fejlfri karat, ingen ridser eller fingre, kopien brændt ved x10 på en Verbatim 48x CD-R, rippet med x4 i Clone CD. Nu er det jo så diskussionen kan begynde, for enten er jeg døv som en spånplade eller også er mit udstyr så dårligt til at vise forskelle at jeg aldrig ville opdage det om så man fjernede forvrængningen fra Hendrix’ guitar. Jeg kan da også bidrage med nogle forklaringer, måske er der ingen forskel, måske er noget udstyr mere følsomt overfor denne type under kopieringen indlejret jitter, måske er forskellen så lille at det er fuldstændig uinteressant ved en opløsning på ”kun” 16 bit, hvad ved jeg, jo jeg ved at jeg ikke kan høre forskel.

For dem der endnu ikke ved det her er mit udstyr : Advantage CD1, Forforstærker Preamp 1 og Effekt-forstærker A-300 mine højttalere er Carver ALS III

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej med jer

Hvor står vi lige p.t. er der nogle konklusioner eller er det hele druknet i digital-flimmer.

Jeg tog mig den frihed at efterprøve om der rent praktisk er en udpræget hørbar forskel mellem original og kopi, jeg har en kopi af Kim Larsens - Sange fra glemmebogen og startede med at smide den på  anlægget og nær lyttede, koncentrerede mig om det der først vil gå tabt, rum, nuancer, hørte på hvordan Larsens vokal lyder. På med originalen lytte, lytte, lytte ikke en dut, fis, fløjtende forskel, skifte tilbage og om igen, sådan 10 gange, lod CD’en køre for at indprente mig lyden og musikken, skiftede tilbage til originalen, ingen forskel.

Denne test er foretaget med medier af absolut fejlfri karat, ingen ridser eller fingre, kopien brændt ved x10 på en Verbatim 48x CD-R, rippet med x4 i Clone CD. Nu er det jo så diskussionen kan begynde, for enten er jeg døv som en spånplade eller også er mit udstyr så dårligt til at vise forskelle at jeg aldrig ville opdage det om så man fjernede forvrængningen fra Hendrix’ guitar. Jeg kan da også bidrage med nogle forklaringer, måske er der ingen forskel, måske er noget udstyr mere følsomt overfor denne type under kopieringen indlejret jitter, måske er forskellen så lille at det er fuldstændig uinteressant ved en opløsning på ”kun” 16 bit, hvad ved jeg, jo jeg ved at jeg ikke kan høre forskel.

For dem der endnu ikke ved det her er mit udstyr : Advantage CD1, Forforstærker Preamp 1 og Effekt-forstærker A-300 mine højttalere er Carver ALS III

...jeg tror ikke du er døv som en spånplade, men du kan ikke høre forskel når kopien er brændt med 10x speed. Jeg kan ikke høre forskel når der brændes med 8x speed, men kan sagtens med 40x speed. Du kunne jo prøve at brænde en kopi igen, men denne gang på max. speed  og så gentage testen. Så tror jeg du kan høre forskel...du har et bedre anlæg end mig  ... men ellers er der nok noget om en fremskreden nedsat hørelse vil jeg tro  

Apoteket har også et øreskylle-kit du kan bruge

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Acer

Insinuerer du at jeg lider af aldersbetinget hørenedsættelse din unge flab, hvad med lidt respekt for de voksne

Ja jeg ved godt at hvis man brænder ved højere hastighed så kan man høre det, hos mig i form af "digital tiks" som om at laseren får problemer med at spore.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej med jer

Nogle systemer er mere følsomme overfor den indlejrede jitter. En fornuftig konstrueret afspiller burde være næsten immun overfor jitter. Jeg vil påstå at det ikke er sikkert at jitteren er større ved brændt cd, i forhold til original. Så i princippet kunne kopien være bedst(hvis G&S ikke har ret i at dataerne ændres).

I Advantage CD1 er der placeret en low jitter clock tæt på konverterne, dette mindsker i høj grad jitterens betydning. derudover er der flere seperate forsyninger, hvilket også er godt jittermæssigt. 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hej LGrau

Fra det ene fulde medlem til det andet, ja det var sådan noget jeg tænkte på, syndes også jeg havde hørt at der var gjort lidt ud af jitter reduceringen i CD 1

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Jeps. Den cd1 er noget ordentligt kram ift. jitter. Det der med at dem med dårligt udstyr ikke kan høre jitter er idioti. Det er som jeg har skrevet tidligere nok nærmere omvendt. Men vi skal have afprøvet det med blindtest og på flere anlæg. Nu venter vi bare på sommerferien :)
Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 03:35 | IP-adresse registreret  

Jeg liver lige op i denne gamle, men meget interessante diskussion:

G&S: Kan man ikke lave en 1:1 kopi af en DATA CD?

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jo, vis din brænder tilader det.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

G&S vrøvlede lif rundt i det, med alt muligt snak om interfaces mm. der ikke har noget med sagen at gøre. Undskyld men det var altså lidt uvidenskabeligt.

Selvfølgeligt kan du lave en 1:1 kopi af data. Selvom der også her vil være jitter er det uden betydning overhovedet i praksis.

Jitter er eks. et praktisk isue ved transport af store mængder data, hvor der ikke må være forsinkelse på signalet, således, at der ikke kan anvendes en stor buffer.

Man må bruge ørerne på sit eget anlæg i forhold til, om en kopi her lydder dårligere/bedre. En blindtest er en god model til dette.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

G&S vrøvlede lif rundt i det, med alt muligt snak om interfaces mm. der ikke har noget med sagen at gøre. Undskyld men det var altså lidt uvidenskabeligt.

Selvfølgeligt kan du lave en 1:1 kopi af data. Selvom der også her vil være jitter er det uden betydning overhovedet i praksis.

Jitter er eks. et praktisk isue ved transport af store mængder data, hvor der ikke må være forsinkelse på signalet, således, at der ikke kan anvendes en stor buffer.

Man må bruge ørerne på sit eget anlæg i forhold til, om en kopi her lydder dårligere/bedre. En blindtest er en god model til dette.

Glasmasteren til en cd kan godt være lavet på grundlag af en cd-r der i sig selv kan være (er) en kopi.

M.h.t. den subjektive vurdering af kopier kunne det være spændende at kopiere kopien  2-6 gange for at se om der sker en glidende forværring/forandring.

En kopi lavet på audiobrænderudstyr kan være meget vanskelig/umulig at identificere uden direkte sammenligning med originalen. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Morten M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Her kommer bomben til alle jer med dyrt udstyr som hader CD-R kopier:

Når en stykke musik er blevet mixet bliver det stort set altid brændt som CD-R audio. KOPI!

Derefter bliver det masteret og brændt som CD-R audio. KOPI!

Først derefter bliver CD'en trykt.

Dvs. der er tonsvis af musik i jeres CD-samling som allerede er blevet kopieret mindst 2 gange.

Til top Vis Morten M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten M.

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes