| Forfatter |
|
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marvin prøv at være lidt kreativ . Du behøver ikke at stjæle andres cd'er. Lav blandede cd'er til bilen, sommerhuset, ghetto'en i køkkenet eller ...... med dine favoritnumre fra dine egne cd'er . Hvis du har en farveprinter, internet (find wallpapers - er som regel gratis) et billedredigeringsprogram og et cd-cover program kan du sagtens selv lave cover's der er væsentligt kønnere end mange originale covers. Eller giv naboens unger 4 tusch og to stykker papir .
Cd'er kan du printe på med den rette printer eller du kan få cd-labels. Alternativt giv også cd'en til naboens snotunger sammen med papir og tusch.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Marvin,
Jeg bruger CD kopiering til:
1: at kopiere CD'er som ikke længere kan købes. Man kan finde meget på www.bibliotek.dk ;o)
2: at vurdere skiver som jeg ikke er sikker på vil holde i længden. Hvis jeg stadig hører kopien efter et stykke tid, køber jeg som regel den originale.
3: at få mere musik end jeg egentligt har råd til at købe. Det er jo stadigt lovligt at låne på bibliotek og derefter kopiere.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de mange post. Og tak til marvin for det seriøse indlæg fra cdrfaq! Det giveren del gode teorier og svar!
Jeg må dog bede om at denne tråd IKKE ender i en diskussion om hvorvidt der er hørbar forskel og hvorvidt kopier er gode, pæne, moralsk rigtige eller ej.
Derimod vil jeg meget gerne have hvis der er flere som har kendskab til de rent tekniske årsager vedrørende emnet.
Mange tak
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 393
|
| Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis det ikke er en plade man kender godt, så kan man jo af gode grunde ikke høre det man ikke har hørt !
så med nye plader er kopiering vel fint.
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
| Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
poul skrev:
hvis det ikke er en plade man kender godt, så kan man jo af gode grunde ikke høre det man ikke har hørt !
så med nye plader er kopiering vel fint. |
|
|
Det var en af de bedre Poul
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En gang i firserne blev der lavet en Cd-afspiller, hvor en rød lysdiode lyste hver gang "gættekredsløbet" blev sat i værk. Det var ikke et hit for den lyste hele tiden. Selv en hundedyr Cd-afspiller og en helt ny audiophil Cd-plade spiller ikke uden en vis mængde af data korrigering, disse fejl optages med over på Cd-kopien, hvis optageværk også laver nye fejl, jo dårligere medie og drev, des værre bliver det. Men om man kan høre forskel er noget andet. Cd-kopier er til børnene, walkman og bilen!!! Det må være fattigt, at have en pladesamling bestående af kun Cd-r!!! Må man kopiere biblioteks Cd-ere??? NEJ! Du må egenligt ikke engang fotokopiere af en biblioteksbog, grundet ophavsretten, men ved Cd-kopiering ses der lidt igennem fingre, fordi reglerne er lidt udflydende.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sludder du må kopiere lige så mange cd'er du orker, også bibliotekets, bare forelægget er en original cd, og det er dig selv som foretager kopieringen.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| En gang i firserne blev der lavet en Cd-afspiller, hvor en rød lysdiode lyste hver gang "gættekredsløbet" blev sat i værk. Det var ikke et hit for den lyste hele tiden. Selv en hundedyr Cd-afspiller og en helt ny audiophil Cd-plade spiller ikke uden en vis mængde af data korrigering, disse fejl optages med over på Cd-kopien, hvis optageværk også laver nye fejl, jo dårligere medie og drev, des værre bliver det. Men om man kan høre forskel er noget andet. Cd-kopier er til børnene, walkman og bilen!!! Det må være fattigt, at have en pladesamling bestående af kun Cd-r!!! Må man kopiere biblioteks Cd-ere??? NEJ! Du må egenligt ikke engang fotokopiere af en biblioteksbog, grundet ophavsretten, men ved Cd-kopiering ses der lidt igennem fingre, fordi reglerne er lidt udflydende. |
|
|
Man må også kopiere bøger alt det man vil blot det er til eget forbrug. Sålænge kopien ikke deles videre eller bruges offentligt __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
tChAd Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg spørger. Men er hele ideen ved digitale medier, at der ikke kommer noget tab ved kopiering?
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikke skrev:
|
Det sjove er jo at for år tilbage, den gang CD brændere var meget dyre og kopierede CD er derfor var sjældne og dyre, så kunne man på High Fidelity møde det synspunkt, at en kopieret CD lød bedre end en original CD.
Var det psykoakustik? Når en proces eller modifikation er hård ved min tegnebog, så giver den per automatik bedre lyd...
Og kan det også tænkes at gælde i andre hifi sammenhænge?
VH
HEHE - Mikke kommer sgu med det ene guld-indlæg efter det andet :)
Måske skulle din signatur være "Dokumenteret sjovere end ekko".
Mikke |
|
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tChAd skrev:
|
Undskyld jeg spørger. Men er hele ideen ved digitale medier, at der ikke kommer noget tab ved kopiering?
|
|
|
Jo, bare det var så enkelt som de ord du skrev, men det er langt fra. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gældende regler for kopiering af cd'er er lige nu:
- man må kopiere til privat brug blot (som Jesper Juul skriver) forelægget er den originale cd. Man må altså gerne låne en original cd (af venner, på biblioteket, osv.) og kopiere til sig selv.
- Man må ikke kopiere fra en kopi og man må ikke kopiere til andre end sig selv. Det er altså ulovligt at en ven laver en kopi til en selv, men man må gerne låne vennens originale cd og kopiere den til sig selv ;o)
I denne måned bliver et lovforslag lagt frem i folketinget, som begrænser muligheden for at kopiere. Hvis det bliver vedtaget betyder det at man stadig må kopiere, men man skal nu eje den originale cd. Det vil altså stadigt være lovligt at lave kopier til sommerhus, bil, osv. blot man ejer den originale cd.
Jeg skrev en email til kulturminsteriet for et stykke tid siden og de kunne oplyse at den nye lov (hvis den bliver vedtaget) også betyder at:
- Lovlige kopier som er lavet før det nye lovforslag, stadig vil være lovlige.
- Det er rettighedshaverne der skal bevise at en kopi er ulovlig.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Det nye lovforslag blev fremlagt til 1. behandling d. 8. okt.
Se http://www.kulturministeriet.dk/sw6466.asp
"Kulturministerens fremsættelsestale - 8 okt. 2003" giver et godt overblik over ændringerne i forhold til den nuværende lovgivning.
I øvrigt kan man i høringssvarene læse at Forbrugerrådet han indstillet at kulturministeriet tager reglerne om tekniske foranstaltninger (kopispærringer m.v.) op til overvejelse igen. Dette skulle ske i folketingsåret 2005/2006 . Så kan det være at vi slipper for de rædselsfulde kopisikringer.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. Highfidelity´s artikel "kopien, tak" Var det ikke en DAT-kopi???
Og UNDSKYLD, jeg troede at lovforslaget var vedtaget! BEKLAGER MEGET!
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Ang. Highfidelity´s artikel "kopien, tak" Var det ikke en DAT-kopi???
Og UNDSKYLD, jeg troede at lovforslaget var vedtaget! BEKLAGER MEGET!
|
|
|
Jo og så vidt jeg husker også min Dat maskine Sony 2000ES eller dens forgænger 77ES. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
anderspj Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 22 April 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Med hensyn til jitter på cd'en, så bliver alle læste data vel samlet i en buffer for derefter at blive reclocket igen, så jitteren på pladen burde være underordnet.
Jeg tror at det ofte er fordi der laves en dårlig kopi, eller cd afspilleren ikke er i stand til at læse CD-r korrekt.
Men som Mikke skriver tror jeg også ofte at den psykologiske(Placebo) aspekt spiller ind.
|
|
|
Lige hvad jeg sad og tænkte! Det meste inden for HiFi verden er jo psykologisk - derfor siger en sælger/præsentator af udstyr altid til dig hvad du skal lægge merke til INDEN du hører et par højtalere!
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 22 April 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
anderspj skrev:
LGrau skrev:
|
Med hensyn til jitter på cd'en, så bliver alle læste data vel samlet i en buffer for derefter at blive reclocket igen, så jitteren på pladen burde være underordnet.
Jeg tror at det ofte er fordi der laves en dårlig kopi, eller cd afspilleren ikke er i stand til at læse CD-r korrekt.
Men som Mikke skriver tror jeg også ofte at den psykologiske(Placebo) aspekt spiller ind.
|
|
|
Lige hvad jeg sad og tænkte! Det meste inden for HiFi verden er jo psykologisk - derfor siger en sælger/præsentator af udstyr altid til dig hvad du skal lægge merke til INDEN du hører et par højtalere!
|
|
|
Jeg er blevet lidt klogere siden jeg skrev indlæget.
Jittteren problematikken er meget komplex.
Forklaringen på forskel mellem original og kopi, er at der sker en anderledes belastning af drevet. Dette vil give en anderledes jitterprofil, og derved ændret lyd. Alt efter hvordan afspilleren er lavet kan dette have større eller mindre indflydelse på lyden.
Men jeg vil stadig stå ved at man skal passe på at psykologien ikke snyder ens ører. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 23 April 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne lukke denne tråd.
- Hver enkelt cd-medie - fabrikat har sin egen jitter struktur så at sige. Nogle plader giver mere jitter end andre.
- Det samme gør sig gældene for brændere. Det gælder både cd og dvd brændere. Kombinationen af brænder og skive giver et samlet resultat - (sammen med drev selvfølgeligt).
Det er ikke woodo - eller psyko gak-gak :). Det er målemæssige facts, som i større og større grad er en del af de reviews der bruges både på hifi og computersiden.
Der er gode tekniske grunde til, at en kopi i øvrigt kan lyde bedre - men også at den kan være ringere. Helt ens bliver de aldrig ift. jitter - det er helt sikkert.
Der er også gode tekniske grunde til, at man måske i højere grad skal koncentrere sig om fysisk holdbarhed og ikke mindst pris.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil vi have ren besked - kan man høre forskel på den originale Cd og kopien ? Ja eller Nej ? 
Jeg må indrømme, at jeg har en enkelt kopieret CD med R.E.M. som jeg fik fra en kammerat (det må man vist ikke ), og her syntes jeg lyden er lidt hårdere og skarpere på kopien end originalen. Kopieringen er foretaget på en billig Lite-On brænder og med en billig skive med max. skrivehastighed. Jeg har dog ikke pt. et særligt kompetent anlæg til vurdering af dette fænomen så derfor denne opfordring: Hvorfor sætter en række kloge hoveder herinde (med gode anlæg) sig ikke sammen en lørdag og brænder skiver til den store guldmedalje og herefter lytter til dem ? Så får vi problemet afklaret en gang for alle ? Opgaven går i sin enkelthed ud på at give et seriøst bud på om der er en hørbar forskel på et kopieret digitalt medie
Incitamentet for denne test er ikke at vi skal igang med at kopiere Cd'er i hobevis, men med de seneste nyheder om at cd'er går i opløsning er det på sin plads at lave denne test ?
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Acer !
Der er forskel på original & en kopi, jeg har enu ikke hørt en brændt cd der lyder som originalen, diskanten bliver mere difus, mellemtonen lidt mere grynet og uklar, basen er ikke så detaljeret og dyb.
|
| Til top |
|
| |