Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Længde på Red Dawn/Blue Heaven kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Hej Pernille

Længden på signalkabler behøver du ikke bekymre dig vældig meget for. Naturligvis vil et 2m lyde bedre end et 1m, men det er i småtingsafdelingen. ?????
Øhhh! Det bedste kabel må være intet kabel. Det næstbædste kabel må være intet kabel, men blot lidt længere, det trediebedste kabel må være intet kabel + en slat og lidt stik. Men 2 m bedre end 1m????. Så er det da vist fordi, at man har et andet mål end at kablet skal være lydefrit.

Mht Red Dawn kontra Blue Heaven, bør du foretage en sammenligning i din aktuelle hifishop. Frem med stupét, og sæt dig med din gode musik, og sammenlign kablerne. Når du så har lyttet en times tid, ved du hvad du vil have, og de kan forberede kablet til dig.

God fornøjelse

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
gl.jas skrev:

Hej Pernille

Længden på signalkabler behøver du ikke bekymre dig vældig meget for. Naturligvis vil et 2m lyde bedre end et 1m, men det er i småtingsafdelingen. ?????
Øhhh! Det bedste kabel må være intet kabel. Det næstbædste kabel må være intet kabel, men blot lidt længere, det trediebedste kabel må være intet kabel + en slat og lidt stik. Men 2 m bedre end 1m????. Så er det da vist fordi, at man har et andet mål end at kablet skal være lydefrit.

Mht Red Dawn kontra Blue Heaven, bør du foretage en sammenligning i din aktuelle hifishop. Frem med stupét, og sæt dig med din gode musik, og sammenlign kablerne. Når du så har lyttet en times tid, ved du hvad du vil have, og de kan forberede kablet til dig.

God fornøjelse

Beklager, men overførsel uden kabel er på ingen måde bedre end med kabel. Og rækken af ?????? kunne være sparet hvis man prøver og erfarer. Et signalkabel på 50 cm. "lyder" ikke så godt som et på 1m. osv.
Ligeledes lyder et ht-kabel på 2m.  ej så godt som et på 4m.  og et netkabel på 2m. lyder ej så godt som et på 4m. Hvor den øvre grænse går har jeg ikke erfaret, men indtil videre er erfaringen klokkeklar: et 4m. kabel performer bedre end kortere versioner(ht. og net-kabler). Prøv det...!

PS. Kabler er ikke "lydefrit", og bliver det formentlig aldrig, men deres performence er erfaret ligefrem proportional med længden (til 4.36m.)  Ønskes mere indgående forklaring, må vi trække på G&S

Og ja, de skal tilspilles, medmindre man toaster dem

Og nu til sagen Pernille: har du truffet et valg....?

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jamen altså Kurt, du er da vist lidt vrissen i disse tider?

Du må skelne en del skarpere mellem teori og praksis, klart at intet
kabel er nbedre end et kabel, men da vi endnu ikke kan overføre
230volt gennem luft, må vi lege med kabler.

Dine er sikkert heller ikke lydefri, det er vel bare dem hvis lyd du bedst
kan li?

Tror Pernille er smuttet, hun er nok ude i den virkelige verden og købe
kabler.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Gl. Jas; Nordost mener vist at tallet er 437,5 centimeter!

Meeen indtil de fortæller, hvorledes de lige netop (og akkurat) er kommet frem til den længde, så tager vi det med et gran salt, mindst!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Beklager, men overførsel uden kabel er på ingen måde bedre end med kabel. Og rækken af ?????? kunne være sparet hvis man prøver og erfarer. Et signalkabel på 50 cm. "lyder" ikke så godt som et på 1m. osv.
Ligeledes lyder et ht-kabel på 2m.  ej så godt som et på 4m.  og et netkabel på 2m. lyder ej så godt som et på 4m. Hvor den øvre grænse går har jeg ikke erfaret, men indtil videre er erfaringen klokkeklar: et 4m. kabel performer bedre end kortere versioner(ht. og net-kabler). Prøv det...!

PS. Kabler er ikke "lydefrit", og bliver det formentlig aldrig, men deres performence er erfaret ligefrem proportional med længden (til 4.36m.)  Ønskes mere indgående forklaring, må vi trække på G&S

Nu er vi da vist en tur dyyyybt dybt inde i de nordjyske sinsemillaskove.

Det eneste man opnår med længere kabler er mere kabellyd og dermed mindre fokus på elektronikkens forvrængning - det svarer jævnt godttil princippet - jo tykkere kondom jo mere pige -nej vel ?.
Det perfekte kabel transmitterer blot, og vil dermed lyde ens uanset længde.
Kabler der er mindre end perfekte, degraderer signalet for hver millimeter det transmitteres. Både militæret, teleindustrien, medicinalindustrien og mange flere er klar over dette, og derfor arbejder de hårdt på at minimere tab i transmissionslinier.
Hvis du læser om data på kabler, så vil du i øvrigt altid få oplyst selvinduktion, kapacitet og ohmsk modstand pr. løbende meter eller fod.
Forlænger du kablet, så øges den samlede værdi proportionelt med længden. Så jo længere kabel, jo større DC modstand, kapacitet og selvinduktion. Aldeles målbare værdier, hvis virkning på lytteresultatet er ganske kendte.
Så afsted til set-uppet og få kortet kablerne af. Lyder det regulært ringere, så prøv med noget bedre elektronik.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Kontrast; sølvlyd var i citationstegn ("")!

Jeg taler IKKE om fortinnet lampeledning til high-endbrug, eller metaldiskant-domer i højeste potens! Bare at lyden er lige frisk nok i diskanten og tillige en smule grynet/sløret lidt længere nede i frekvens, altså ifølge min ydmyge mening. Med til historien hører også, at det er et 2 fod/60 cm kabel, såeh?

(Ham der har et Blue Heaven til salg i dette forum, har "ofret" 400 timer i en kabeltoaster og nu vil han SQ sælge det!)

En afsværgelse af Nordost kommer ikke fra min mund; se venligst mit ydmyge "folke-hifi" i signaturen, tak!

Mit anlæg er vist bare til kobber og så sparer jeg nok en krone eller to!  

God aften F. Christians.

Du kunne måske starte med at spørge undertegnede hvorfor jeg vil sælge mit Blue heaven interconnect, frem for at konkludere....Spørg og jeg skal give dig svar.

At kablerne har været et smut i "brændeovnen" kommer jo kun køber tilgode, da det har givet kablerne et ganske pænt løft.

Blue heaven er blevet solgt grundet mulighed for kraftig opgradering af netop kablerne...OG, ja, det bliver endnu en gang Nordost, der skal formidle/videregive info fra elektronikken.

Båndbredde er nøgleordet i dette henseende og det kan man ikke få nok af....det kan Nordost bedre end nogen anden producent. Derfor Nordost.

Mvh. Rune FLEX Skov

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Båndbredde er nøgleordet i dette henseende og det kan man ikke få nok af....det kan Nordost bedre end nogen anden producent. Derfor Nordost.

Mvh. Rune FLEX Skov

Faktisk kan man købe kabler til under 5,00 Kr. meteren, som har større båndbredde end noget fladkabel kan få.
Så hvad end det er du synes du hører specielt i NO kablerne, så er det ikke båndbredden.
Nedenstående kabel, som er et gement RG8 kabel fra Commscope, har samme kapacitet som f.eks NO Valhalla, det har hurtigere propagation og en meget fin skærmning, lægger man så lige båndbredden oveni, så er det da et scoop - 16,2 Giga Hz - har i øvrigt set Coax der klarer 60 GHz.
Så er der godt nok lige prisen på 2.295$ - men det er pr. kilometer.

Plenum Low Loss RG8/U Cable
Is an indoor, fire retardant cable specifically designed for use in return air handling plenums. Low loss, braided coaxial cable offers similiar performance compared to corrugated copper products but with higher flexibility and simplified connectorization. Can be used in almost any application where handling characteristics, improved shielding and low loss is required. Similiar to size to RG8.

< name=Subgroup40320 method=post>< = value=4 name=Group> < = value=1 name=Page> < = value=1 name=view>
Product Details for 474420
 Manufacturer  CommScope, Inc.
Product Name WBC400P Coaxial Cable
 Table  Plenum Low Loss RG8/U Cable
 Item# 
474420

< maxLength=5 size=6 value=1 name=SKU474420>

Image   
 Product Narrative  Is an indoor, fire retardant cable specifically designed for use in return air handling plenums. Low loss, braided coaxial cable offers similiar performance compared to corrugated copper products but with higher flexibility and simplified connectorization. Can be used in almost any application where handling characteristics, improved shielding and low loss is required. Similiar to size to RG8.
 Cable Type  3/8"
 Connectors  Uses LMR-400 and 9913 Plenum Connectors
 Shield %  90%
 Impedance  50 Ohm
 VOP.  87.0%
 Ctr Cond  .109"
 Insulation  PVDF (CMP/CATVP)
 Other Spec  Cutoff Frequency is 16.2 Ghz
 Nom. core O.D. (in.)  .285"
 Nom. O.D. (in.)  .405"
 Loss @ 50 MHz  .94
 Loss @ 100 MHz  n/a
 Loss @ 400 MHz  n/a
 Loss @ 900 MHz  5.17
 Loss @ 1000 MHz  n/a
 Nom. Capacitance (pF/ft)  23.5
 Sold By  Commscope
 Strip Tool   
 Warranty  10 Years
 Qty/Uom  1000 ROLL
 Price 
List $2295.00
Gold $1558.31

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej "nille"....

He he.. meninger er som R**huller.... alle har en!...  her er så min...

( Baseret på mine erfaringer og beskedende viden om emnet)

Jeg må her på et enkelt punkt erklære mig enig med "Kubikken" (det sker jo nu og da!  ) HVER! cm...... ja hver mm. i et givent kabel (uanset hvilket og hvor godt / dyrt mm.) vil introducere en påvirkning af signelet i en og aden grad (og denne ALTID negativ da den altid er lig med tab som er den måde kabler influere på signaler / lyden altså via TAB!)

Derfor jo kortere kabel jo mindre indflydelse (tab) og jo bedre lyd, jo længere kabel jo mere materiale at "rejse" igennem for signalet og jo støre påvirkning (modstand, induktion, skind effekt og en hel masse andre faktore og parametre ) det er ganske enkel logik.

Som så rigtig oplyses, kablers data opgives i xxx pr. / m. ( fod? what ever.. under alle omstændigheder så i pr. given længde)

Så korte længder som PRAKTISK muligt er langt det mest optimale.

DOG! skal det siges at forskellen helt reelt på 50 cm. og 1 m er forsvindende lille, og nærmest ikke hørbar for mere normale øre og på alt andet end måske "million" anlæg... og selv her er det ganske tvivlsomt!!.. ligeledes ud til hele 1,5 m.....  dette for signalkabler, for højtalerkabler's vedkommende gælder stort set det samme.. dog er disse lidt mindre følsomme, da det er støre spændinger og kraftigere ledere mm. vi taler om her, hvorved min erfaring er at der er absolut minimal gevinst eks. ved at have monotrin ude ved højtalerne, og så kun en eller 1,5 m. højtaler kabel, i stedet for de "alm" 2,5 til 3 m. der efterhånden er standard ( i hvertfalle på færdig terminerede modeller)

Jeg kan ikke selv høre en "dyt" forskel på om det er 50 cm eller 1,5 m.... faktisk skal vi helt ud over de 2 til 3 m. før jeg begynder at kunne fornæmme at der sker noget. ( og det kun på de billigste kabler) 

Man skal faktisk over 4 - 5 m. før jeg finder at det er reelt hørbart.. (balanceret undtaget! her skal vi ud på meget store længder.. har prøver op til 10m. balanceret af medium "kvalitet" og skærmet.. her var der intet at høre i forhold til 1m.)

Og for højtaler kablers vedkommende, så kan man ligge en meter eller to til dette.. altså 5 - 6 m. før signalet for alvor bliver hørbart påvirket, så her ud bør man fraholde sig at komme!..

Det er bedst at holde sig til mellem 2,5 og 3m. for højtaler kabler's vedkommende, og lang de fleste har heller ikke brug for meget mere da dette jo reelt rækker mellem 4 & 5 meter fra højtaler til højtaler, med anlæget i midten..(som jo er mest "normalt")

Jeg skal dog lige bemærke at jeg har taler om skærmede / psudo balancerede kabler, for signal kablernes vedkommende, hvisse uskærmede kabler KAN, faktisk "lide" lidt under længder der overstiger 1,5m... og selv uskærmede balancerede kabler KAN! påvirkes i en hvis grad om end meget lille i forhold til ubal.. og det samme kan siges om højtaler kabler (dog igen i noget mindre kritisk grad)

Men alt dette underbygger trods alt kun en ting og det er : Hold kabler så korte som overhoved PRAKTISK muligt.. ( for lige at gentage!!)

Jeg vil sige at for signalkablers vedkommende så er de efterhånden "standard" 1m.  og for højtaler kablerne 3m. ganske fint.. og hvad jeg vil kalde PRAKTISK! og praktisk længde der dækker de flestes behov, så hvis overhoved muligt undgå mere... men mindre er reelt ikke nogen synderlig gevinst. ( og det er jo skide surt at en dag skifte etog andet ud eller få ny opstilling og fordi man har købt ABSOLUT minimum kabel længde at stå med for lidt til at muliggøre den nye opstilling, eller forbinmdelse til det nye apperat hvor bøsninger eller terminaler måske sidder i den anden side eller så'n noget?.. det kan blive en bekostelig affære!)

Og det der med optimal længde for kablernes korekte ydelse?? (ud over de praktiske gængse 1m. for signal og 3m. for højtaler) er psudo videnskab og VooDoo.. og kan/bør ses som at en given producent af kabler der eventuelt opgiver en sådan "optimal" længde, mener rent subjektivt at ved den længde lyder kabler bedst..  hvilket som sagt vil være en subjektiv betragtning, da det representere en farvning der så passer i en og anden lyd filosofi der bedst kommer frem ved en given længde og en given mængde påvirkning fra kablet på forskellige parametre..

Det er så en ærlig ting hvis man mener at 2 m. eller 4 m. og et og andet.. lyder bedre end 1 m. eller 50cm.  men det er så en decideret farvning, påført via TAB!..

I min verden er kabler et nødvendigt onde, og som så rigtigt sagt er det bedste kabel INTET kabel, dette lader sig pt. desverre ikke rigtigt og praktisk gøre!.. derfor må man gå på det bedste mulige kompromis, det der igen i min hifi verden drejer sig om at overføre signalet ( musikken) der ligger på mediet til højtalerne og her fra til ørene så tæt på som det nu engang er lagt ned på mediet.. alt mellem den musik som den på mediet ligger og til mine øre, vil påvirke i negativ retning, via tab & forvrængning, og her af farvning.. dette kan ikke undgås.. for mig gælder det om at få så lidt af denne påvirkning og her af farvning som overhoved teknisk ( og desverre også økonomisk) muligt..

Her indgår kabler så som en del at det samlede, og disse bør idielt farve, forvrænge og tabe så lidt muligt, dette opnås bedst ved så korte længder som muligt og her efter må man ganske enkelt lytte sig frem ( desverre meget subjektivt som oftest.. men det er vilkårene)

Du har valgt noget udstyr udfra en given lyd /( klang du finder god..  og denne beskrives så som musikalsk, hvad den enkelte opfatter som musikalsk divergere en del.. så det er en debat der ikke høre til her!.. under alle omstændsigheder, har du valgt noget udfra hvad du finder mest troværdigt og musikalsk..

Så vil jeg mene at du bør lade disse egenskaber komme så meget til sin ret som muligt, og her mener jeg at du bør vælge kabler der i størst omfang muligt lader dig høre  dit grej som det nu engang er!.. og musikken som den nu her fortolkes.. (som jo er den måde du kan lide det)

Derfor vil jeg advare lidt mod at søge kabler med samme egenskaber som udstyret.. da det KAN give en selv forstærkende effekt!.. og måske blive lidt formeget af det "gode".. samt bevæge dig lidt for langt væk fra det oprindlige der er på mediet..

Jeg anbefaler ikke noget der kompencere for noget eller fremhæver noget, medmindre der er nogle deciderede mangler eller ting i udstyret man skal tæmme og eller ikke helt er tilfreds med.. (hvad jeg formoder du ikke har eller er??) derfor er det bedste kabel i et anlæg man er tilfrads med lyden i, et kabel der ikke tilføre noget eller gør det i så lille omfang som muligt..

Og ikke et "musikalsk" eller varmt eller eller  what ever kabel!?... lad dit grej være som det er og komme til sin ret og ødelæg det ikke med ekstrra tilføjelse af noget.

Du skal finde det kabel der bedst lader dit grej komme til sin ret..

Hvad dette skal være?? SE! DET! er 60000 kr. spørgsmålet!.. og her er der kun EN! hjælp at hente og den er fra dine egne øre...

Nordost. kunne være et eks. på noget fint.. ( jo dyre modeller fra dem jo mindre farvning er min erfraing med disse.. de lidt billigere farver lidt rigeligt som man ofte oplever med mange producenters mere økonomiske modeller..)

Valhalla er nok et af de mest usynlige kabler jeg har hørt, men har en lille "sidegevinst" det får ALLE! uhældige små skavanker (og stor hvis der skulle være sådanne?) frem i lyset ved frejet..  og det samme bare i mindre grad ned efter i serien af deres lidt dyre sølvkabler..

På mit grej fremhæves tendenser jeg ikke er så vild med.. (desverre) det hele bliver lidt til det lyse.. så jeg har valgt lidt anderledes. (også ikke mindst grundet prisen der på dette ligger på det samme som hele mit anlæg skulle jeg købe et fuldt Valhalla setup her til)

Blue Heaven kender jeg ikke så indgående, men kun lidt da en jeg kender anvender disse, jeg dog ikke har hørt det på mit eget grej endnu, men mine umiderlbare oplevelser med det er her udover at der er god "hul" igennem, fin opløsning og en meget afbalanceret klang hvor der faktisk iukke er noget særligt der stikker i ørene, hvilket tegener godt, de lyder ganske godt hos ham, (han anvender Bladelius grej og noget DIY ht.) jeg vil tro at de vil gøre et ganske fint job hos dig også..

Red Dawn har jeg slet ikke hørt, så her må jeg mælde pas.. (men de skulle ligge lige en tand over Blue Heaven på NO's kvalitets scala, og holder det "vand" så skulle disse være endnu mere af det samme?? )

SPM er aldeles framragende, og kan varmt anbefales, her er også fin balance og kanon opløsning.. og er alle de andre i højre potens.. (Blue & Red)

Andre NO modeller har jeg ikke noget kendskab til..

Men flere af disse nævnte NO. kabler her er måske nok i en lidt "giftig" prisklasse...??

Jeg selv bruger Taaralabs RSC. Decade ( der svare lidt til de nye AIR1.) disse giver lige det jeg beskriver med mit grej ( om de vil med dit?? skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.. men mans skal op i Air1 eller Master & Decade før neutralitet indfinder sig i fornøden omfang hos Tara.) de er ganske balancerede i deres gengivelse, ( tilnærmende neutrale) men udpænsler i mindre grad unoder og giver en mere glat og mindre lys gengivelse, ikke at de er mørkere eller skære noget væk..  men de er nøkterne og neutrale på en mere tilgivende måde (som kobber som oftest er i forhold til sølv) NO lukker måske en bitte smule mere op, men det er i småtings afdelingen! men lige nok til at fjerne en lille bitte tendens jeg godt kan leve uden.. ( men faktisk reelt også med da det ik er SÅ! generende, men why not lige få den sidste hårsbred på plads med de rette kabler!!??)

Jeg kan også anbefale Bertrams fine kabler.. de er faktisk ganske i balance og ubetonende.. ( måske lidt mere end NO!?.. )

Furukawa er også blandt nogle af de mest neutrale og usynlige kabler jeg har prøvet. ( jeg ved dog ikke hvor man i dag får fat i disse her i DK?? og om man kan??) her er noget der bare næsten ikke er tilstede i signalvejen.. KLART nogle af de bedste.. (men igen så dækkes her ikke over selv den mindste fejl!! og det er jo noget langt de flsete af os må trækkes med i et og andet omfang eller sted..)

Silk MST mk2. fra PmAudio i Norge besider også nogle ganske fine neutrale egenskaber.. ( de har et nyt der hedder Black magic.. dette har jeg dog ikke hørt indgående så her er jeg ikke sikker.. de hævder dog at det er bedre end Silk??)

Silk er meget lækre, de er utrolig glatte og smooth, uden den mindste betoning i hele mid og opefter.. de har en bitte smule varm og "lækker"tendens i nedre mid. ( dette er meget lidt dog) absolut fremragende til prisen..

Så skal jeg lige her og nu anbefale noget at prøve der er til at få fat i her & nu og til rimelige penge så er det Silk MST mk2. ( og jo kortere længder jo bedre!  .)

Disse her af mig anbefalede "mest" usynlige / neutrale kabler er de jeg kender bedst af slagsen, og derfor dem jeg kan / tør anbafale, som de der bedst lader dit grej komme til sin ret og give den lyd det vitterligt har!.. ( hvis det da er det du vil ha og kan lide?? hvad jeg går ud fra!??)

Men det er så MINE oplavelser og opfattelse... stol på dine egne øre!..  (og prøv lidt af hvad du nu har mulighed for..)

Held og lykke i kabel jagten!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
FLEX skrev:

Mvh. Rune FLEX Skov

Faktisk kan man købe kabler til under 5,00 Kr. meteren, som har større båndbredde end noget fladkabel kan få.
Så hvad end det er du synes du hører specielt i NO kablerne, så er det ikke båndbredden.
Nedenstående kabel, som er et gement RG8 kabel fra Commscope, har samme kapacitet som f.eks NO Valhalla, det har hurtigere propagation og en meget fin skærmning, lægger man så lige båndbredden oveni, så er det da et scoop - 16,2 Giga Hz - har i øvrigt set Coax der klarer 60 GHz.
Så er der godt nok lige prisen på 2.295$ - men det er pr. kilometer.

Plenum Low Loss RG8/U Cable
Is an indoor, fire retardant cable specifically designed for use in return air handling plenums. Low loss, braided coaxial cable offers similiar performance compared to corrugated copper products but with higher flexibility and simplified connectorization. Can be used in almost any application where handling characteristics, improved shielding and low loss is required. Similiar to size to RG8.

< name=Subgroup40320 method=post>< = value=4 name=Group> < = value=1 name=Page> < = value=1 name=view>
Product Details for 474420
 Manufacturer  CommScope, Inc.
Product Name WBC400P Coaxial Cable
 Table  Plenum Low Loss RG8/U Cable
 Item# 
474420

< maxLength=5 size=6 value=1 name=SKU474420>

Image   
 Product Narrative  Is an indoor, fire retardant cable specifically designed for use in return air handling plenums. Low loss, braided coaxial cable offers similiar performance compared to corrugated copper products but with higher flexibility and simplified connectorization. Can be used in almost any application where handling characteristics, improved shielding and low loss is required. Similiar to size to RG8.
 Cable Type  3/8"
 Connectors  Uses LMR-400 and 9913 Plenum Connectors
 Shield %  90%
 Impedance  50 Ohm
 VOP.  87.0%
 Ctr Cond  .109"
 Insulation  PVDF (CMP/CATVP)
 Other Spec  Cutoff Frequency is 16.2 Ghz
 Nom. core O.D. (in.)  .285"
 Nom. O.D. (in.)  .405"
 Loss @ 50 MHz  .94
 Loss @ 100 MHz  n/a
 Loss @ 400 MHz  n/a
 Loss @ 900 MHz  5.17
 Loss @ 1000 MHz  n/a
 Nom. Capacitance (pF/ft)  23.5
 Sold By  Commscope
 Strip Tool   
 Warranty  10 Years
 Qty/Uom  1000 ROLL
 Price 
List $2295.00
Gold $1558.31

Nå ja, det glemte jeg lige i farten. Hver gang Nordost omtales, så er du klar med et skudsikkertbevis på at stort set alt andet overgår dem i performance.... My bad.

Hvad vil du i øvrigt med skærm på et kabel? - Det gør det jo bare langsommere end først tiltænkt.

At du kan købe kabel til 5 Kr./meter med strørre båndbredde end N.O. er da et fantastisk scoop. Måske du skulle gå ind i kabelindustrien og begynde at spinde guld som N.O. gør. Vi er jo en del, der gerne vil tages i r***n, når det kommer til valg af kabler....Jeg er i hvert fald en potentiel kunde, hvis der kommer en producent af kabler, der fx formår at give et N.O. Valhalla tørt på....men, jeg forbeholder mig dog retten til at tvivle, lige som du gør med hensyn til kablerne fra Nordost.

Mvh. Rune

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Nå ja, det glemte jeg lige i farten. Hver gang Nordost omtales, så er du klar med et skudsikkertbevis på at stort set alt andet overgår dem i performance.... My bad.

Hvad vil du i øvrigt med skærm på et kabel? - Det gør det jo bare langsommere end først tiltænkt.

At du kan købe kabel til 5 Kr./meter med strørre båndbredde end N.O. er da et fantastisk scoop. Måske du skulle gå ind i kabelindustrien og begynde at spinde guld som N.O. gør. Vi er jo en del, der gerne vil tages i r***n, når det kommer til valg af kabler....Jeg er i hvert fald en potentiel kunde, hvis der kommer en producent af kabler, der fx formår at give et N.O. Valhalla tørt på....men, jeg forbeholder mig dog retten til at tvivle, lige som du gør med hensyn til kablerne fra Nordost.

Mvh. Rune

Nu er jeg ikke mere efter NO end jeg efter enhver anden der fylder godt efter med salgsgas.
Et simpelt RG8 eller RG11 Coax kabel er definitivt hurtigere end noget NO kabel. Og hvem har fortalt dig at en skærm gør kablet langsomt?
En skærm beskytter mod magnetiske påvirkninger af signalet og gør det muligt, at transmittere særdeles svage signaler i ethvertmiljø. Det skal manbruge i endel installationer, derfor finder du kabler som RG6/8/11 m.fl. på markedet og også siddende i særdeles avanceret HF teknologi.

Et sådant kabel vil ved høje frekvenser performe langt bedre end f.eks. et NO kabel, som altså ikke er noget hurtigt kabel.
Hvad man i øvrigt skal bruge den såkaldte hurtighed til, kan man da også godt tillade sig, at spørge højlydt rundt i lokalet om, for forklaringen udebliver.
Gigahertz performance af kabler er uinteressant i audio, lavniveau performance er alt.

Og med hensyn til, om Valhalla når det kommer til stykket, performer mere uhørligt end et RG8 kabel til 10kr. meteren, vil jeg ikke afgøre før jeg har prøvet det, men det ville ikke undre mig det mindste om RG8 viste sig som den "less filtration added" af de 2.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
gl.jas skrev:

Nu er vi da vist en tur dyyyybt dybt inde i de nordjyske sinsemillaskove.

BØØØØH...

Det eneste man opnår med længere kabler er mere kabellyd og dermed mindre fokus på elektronikkens forvrængning - det svarer jævnt godttil princippet - jo tykkere kondom jo mere pige -nej vel ?
Hvis hun er på størrelse med en "gravity", bør man overveje den tykke model
Det perfekte kabel transmitterer blot, og vil dermed lyde ens uanset længde.
Kabler der er mindre end perfekte, degraderer signalet for hver millimeter det transmitteres.
Hvis du læser om data på kabler, så vil du i øvrigt altid få oplyst selvinduktion, kapacitet og ohmsk modstand pr. løbende meter eller fod. Forlænger du kablet, så øges den samlede værdi proportionelt med længden. Så jo længere kabel, jo større DC modstand, kapacitet og selvinduktion. Aldeles målbare værdier, hvis virkning på lytteresultatet er ganske kendte.

Vi er naturligvis enige om disse grundlæggende parametre, og disse er jo velkendte for de fleste i forummet, og hele argumentationen lyder meget tilforladelig. Jeg kan blot konstatere, at efter mange,mange seancer med kabler af forskellig længde, er det de længste(max 4,365m) der performer bedst. (Årsagen til netop dette fænomen er ikke opfundet af Nordost, de har blot fulgt op på fænomenet, og ligeledes andre kabelentusiaster). Uagtet dette "mysterium", ændrer det ikke på den lydmæssige erfaring: Længere kabel lyder bedre, hvilket vi opdagede på Børglumkollegiet i 1982 Og det endda på et par gamle JBL-htèr og en forkølet Denon.........

Så afsted til set-uppet og få kortet kablerne af. Lyder det regulært ringere, så prøv med noget bedre elektronik.

Nu er min erfaring ikke gjort med et setup, i et rum, men med en anseelig portion forskellige setups, i forskellige lokaliteter. Jeg tillader mig at antage, at der er en hel række af parametre udover de 3 nævnte, som spiller en afgørende rolle for performence, herunder længden. Min tekniske indsigt er på ingen måde grundig nok, men måske andre vidende vil "spille med", og bidrage til forståelse: (også omkring de mystiske 4,365m.)

HUSK at kabler skal tilspilles...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Båt Gl. Jas!

Jeg vil tro, at du og dine har befundet jer i et dilemma - altså en slags pest eller kolera situation.
Hvad er værst - kabellyd eller elektroniklyd?
Så kommer dine betragtninger til sin ret.

Lyder kablet bedre end elektronikken, så er et længere kabel måske en lise.
Omvendt slører kabler gengivelsen, hvis elektronikken lyder bedre end kablet.

Man kan selvfølgelig også finde et kabel, som man godt kan lide og så øge længden, det vil alt andet lige øge indflydelsen fra kablet.

Evt. kan man også lægge et kabel dobbelt, det svarer nogenlunde til, at halvere afstanden, såfremt man har styr på hvor kablet ligger i fysisk forstand.

full blown
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

ØHHH,betyder det at fordi man ikke kan høre en bjælde forskel i sit setup om man skifter mellem kabler fra forskellige producenter,i eks. forskellige længder eller for den sags skyld strømkabler, at man så har det ultimative anlæg!!!!, eller betyder det måske bare at det er tid til at skifte batterier i høreapperatet?.

FBÅÅT

Til top Vis full blown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af full blown

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Helt rolig hr Flex og jeg beklager mine fremførte konklusioner!  

Klart at det fremgik af din salgsannonce, at du ville opgradere til bedre Nordost!  Da jeg ikke rigtigt har kunnet forliges med mit eget Blue Heaven, som IKKE har været til "efterbrænding", havde jeg en formodning om, at du nok heller ikke var helt tilfreds. Det var så helt forkert!  

Hr von Auspuff; det er jo et antenne-kabel; nå det vidste du godt, så er det vist også klart at det er pænt bredbåndet. Meeen kablets capacitans på 23,5pF/ft slåes da klart af Blue Heaven´s 8,6pF/ft. (Nå-nej capaciteten skal jo være tårnhøj, eller?)

Hvad forståes der med "VOP = 87%"?

Nordost´s nye serie signal-kabler (Baldur, Heimdall, Frey og Tyr) er også skærmede, her er afskærmingen op til 97%, men til gengæld går det så ud over propagasionen (ledehastigheden), der så falder fra 90-95% til "bare" 80%.

Der mener jeg at kunne høre en forskel til det værre, efter week-endens Hifi-messe i Odense og jeg lyttede mange gange den week-end!

En skærm (aktiv eller ej) æder hastighed og det indrømmede Lars Kristensen også! (Men folk vil have længere kabel-træk og så batter en skærm nok, måske?!)

Med mit indlæg skinner det nok igennem, at jeg synes "forcen" ved Nordost (entry-level eller ej), er den meget hurtige lyd, der hos mig aldeles ikke lyder hverken overdreven eller "hvid"/analytisk, bare dejligt!  

Bær over med mig; jeg har jo kun "folke"-hifi!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Helt rolig hr Flex og jeg beklager mine fremførte konklusioner!  

Klart at det fremgik af din salgsannonce, at du ville opgradere til bedre Nordost!  Da jeg ikke rigtigt har kunnet forliges med mit eget Blue Heaven, som IKKE har været til "efterbrænding", havde jeg en formodning om, at du nok heller ikke var helt tilfreds. Det var så helt forkert!  

Hr von Auspuff; det er jo et antenne-kabel; nå det vidste du godt, så er det vist også klart at det er pænt bredbåndet. Meeen kablets capacitans på 23,5pF/ft slåes da klart af Blue Heaven´s 8,6pF/ft. (Nå-nej capaciteten skal jo være tårnhøj, eller?) Nej skal den da ikke, men f.eks. Valhalla ligger påca. 23pF/m, så RG8 er her klart på højde.

Hvad forståes der med "VOP = 87%"? Velocity of propagation, hvilket er propagationshastigheden i kablet i % af lysets hastighed.
Strømmen bevæger sig meget nær lysets hastighed, men ikke nødvendigvis i kablets længderetning, så VOP = hastighed fra A til B

Nordost´s nye serie signal-kabler (Baldur, Heimdall, Frey og Tyr) er også skærmede, her er afskærmingen op til 97%, men til gengæld går det så ud over propagasionen (ledehastigheden), der så falder fra 90-95% til "bare" 80%. Hastighed i % af lysets i et kabel er en ligegyldig parameter, kun i HF over meget lange strækninger, f.eks. fra en radar til kontrolrummet, har det nogensom helst relevans.

Der mener jeg at kunne høre en forskel til det værre, efter week-endens Hifi-messe i Odense og jeg lyttede mange gange den week-end! Jamen du vil helt sikkert kunne høre forskel på kabel A, B & C.

En skærm (aktiv eller ej) æder hastighed og det indrømmede Lars Kristensen også! (Men folk vil have længere kabel-træk og så batter en skærm nok, måske?!) Og hvad så?

Med mit indlæg skinner det nok igennem, at jeg synes "forcen" ved Nordost (entry-level eller ej), er den meget hurtige lyd, der hos mig aldeles ikke lyder hverken overdreven eller "hvid"/analytisk, bare dejligt!  Nu har jo tilfældigvis ejet et sæt Blue Heaven et stykke tid. Og dette kabel er jo åbenbart lynhurtigt.
Til det vil jeg sige, at det præcist modsatte er tilfældet. Det var så langsomt, at der kom forkants betoning på. Hertil er klangballancen lidt underlig.
Kablet der var monteret med stik fra Neutrik, må endda være endnu værre, idet jeg kender de Neutrik stik for lige netop noget helt andet.

Når man i øvrigt taler om kabler, så er en meget lav kapacitet selvfølgelig ønskværdig, idet kablet reagerer hurtigere på påtrykt spænding. Man skal ikke først lade kablet op. Til gengæld betaler man med selvinduktion, som er den egenskab, at der strittes imod ændringer i strømmen. Man kender effekten fra f.eks. når ledningen på et strygejern hives ud af stikkontakten. Det slår gnister pga. af induktion. Man kanmed andre ord få svært ved at variere strømmen, såfremt man har byttet lav kapacitet ud med høj selvinduktion.
Kigger man på NO og sammenligner med f.eks. Goertz, så vil man se lige netop 2 helt modsat rettede teorier og udformninger af kabler. 
Induktionen er naturligvis værst i HT kablerne, hvor jeg også mener, at virkningen høres tydeligst.
I virkeligheden er kapaciteten ikke noget rigtigt problem i HT kabler, med mindre man bruger switch amps eller dårligt konstruerede liniære amps.
Til gengæld er induktion usmart at have i HT kabler.

Prøv evt. selv at skille et netkabel ad. spil med lederne separeret og prøv derefter at sno dem sammen.

Bær over med mig; jeg har jo kun "folke"-hifi!
Jamen da!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Jeps hr von Auspuff; Valhalla signalkabel har 22pF/ft (ikke meter!), men det flade Valhalla höjttalerkabel har 11,8pF/ft, så länge leve flade kabler og helst dem, hvor isoleringen IKKE rörer lederne ret meget!

VOP = velocity of propagation/propagation delay; det regnede jeg også med!

Dine teorier om at Blue Heaven med en VOP på 93% skulle lide af langsommelighed og tillige ringninger på impuls-opstarterne, hmm?  Måske nogle Nordost-hadere har et scop-billede af ovenstående påstand og er det rigtigt, så er "for-ringning" (her kommer vi, pas på!) måske en fordel, eller?!

Nyeste version af Blue Heaven er blevet lidt billigere, til gengäld må man så "nöjes" med RCA-stik som IKKE er af fabrikatet Neutrik, jeg skal 10hver10fald pröve et sådant snart!

Jeg har prövet Nordost´s Cinemaflex AWG 14/4 både som snoet standard og i en adskilt version med lederne liggende med ca. en tommes mellemrum (ispinde med 4 huller i) og det sidste löd klart bedst/mest af fladkabel (välg selv!)

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Båt Gl. Jas!

Dyt Krut!

Jeg vil tro, at du og dine har befundet jer i et dilemma - altså en slags pest eller kolera situation.
Hvad er værst - kabellyd eller elektroniklyd?
Hvordan vil du undgå dette dilemma?? Al elektronik sætter sine spor, og ligeledes vil kablet i tilsvarende grad, sætte sit præg. Det ændrer dog ikke på, at et længere kabel "lyder" bedre end et kort.... Og det er ikke en ny erkendelse..
Så kommer dine betragtninger til sin ret.

Hvis det var så enkelt kunne man blot bedøve anlægget med kabellængder, men så kender vi alle resultatet... jeg erkender at din betragtning lyder aldeles besnærende, man kunne ligefrem få den tanke at der optræder en hvis logik, men i første omgang ville det betyde at så skulle næsten al elektronik skrottes, bortset fra Gravity. Men nu da jeg har hørt en Gravity, må jeg konkludere, at det ikke er så simpelt endda, og jeg vil påstå at der er mange andre meget betydende faktorer der spiller en særdeles betydende rolle. Men som nævnt vil jeg gerne overlade denne vinkel til mere kompetente svende.....

Lyder kablet bedre end elektronikken, så er et længere kabel måske en lise.
Omvendt slører kabler gengivelsen, hvis elektronikken lyder bedre end kablet.

Måske. Det lyder jo ganske tilforladeligt, og jeg har hørt argumentet 1000 gange...

Evt. kan man også lægge et kabel dobbelt, det svarer nogenlunde til, at halvere afstanden, såfremt man har styr på hvor kablet ligger i fysisk forstand.

Nordostkablernes opbygning tager netop højde for dette princip, idet der er flere ledere pr. bånd

Du postulerer i et ovenstående indlæg, at "hastigheden" ingen betydning har for performence- kort efter postulerer du modsat, og henviser til lav hastighed i Blue heaven som afgørende for "massiv lyd". Er der frit valg?
(så det blot passer til situationen...)

Mht. RG8-kablet er jeg meget interesseret. Hvis du tryller et RG8-kabel frem, der uden tvivl basker mit Valhalla, så har du mindst EN køber. Og hvis du fabrikerer dem i en passende lind strøm, så skal jeg, med garanti, afsætte dem i tilsvarende mængder.

Jeg mener: hvor svært kan det være..........

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hæ, jeg tror den gode KVK selv lider af selvinduktion: når
hadestrømmen mod Nordost er slået til, er den ikke til at stoppe. Om
han så skal tage alle mulige teorier, fremmede som selvgjorte, op til
vildt brug så gør han det, målet er at få alle andre til at synes som
KVK synes.

Det sjoveste ved det her No og anti-NO er at nu er det så langt ude
på overdrevet med smædekampagnen, at selv de mest naive kan se
det udelukkende går på at finde smuds. Vi er helt ude over det
almindelige normale plan at diskutere noget på - og især at
respektere andre menneskers valg.

Drop kampagnen KVK, det er dig som er til grin her længe efter
røgen har lagt sig. NO består og videreudvikler sig og mange synes
de laver fede kabler.

Du kan da være lidt glad for at der ikke pt er nogle som dels
argumenterer i din egen stil imod dig og dels at de ikke vender sig
for at splitte dit anlæg ad og gå efter alt hvad det er lavet af og
hvem der står bag - vdh,Hother Bak og hvad har vi?

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

emilius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give Kontrast ret.. Hver gang KVK ser et NO produkt virker det på mig som om han ser en rød klud foran sig.. Man kan undre sig over hvad hans formål er.

Når man gennemlæser KVKs indlæg her på tråden og også  i en del andre tråde bliver man sgu forvirret over alle hans selvmodsigelser.

Jeg har lige været i Odense til KTs Show og oplevet en Nordost demo, og  er  dybt imponeret over deres nye serie kabler.. Derfor er det utrolig svært for mig at forstå KVK udfald mod NO og deres produkter..

Lyden af No opsættet er ikke mindre end noget at det bedste lyd jeg har hørt på en messe i mange år. ( især da lÿset under demoen blev slukket ). Blindtest kan du sige....

Hilsen

Emilius

Til top Vis emilius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emilius

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Pernille3 skrev:
Hej Alle
Jeg går og overvejer at købe et sæt Red Dawn eller Blue Heaven signalkabel
til mit anlæg bestående af en Apogee mini dac, en  Cyrus 8 forstærker med
PSX-R, og et sæt SA2K. I denne forbindelse vil jeg gerne høre, hvad jeres
erfaringer er med disse to kabler?  Samt om I har nogen erfaring med
længden af disse kabler (se nedenstående svar fra Nordost ang. længden)

Med venlig hilsen
Pernille

Og så var det jo lige at Pernille ikke melder sig mere, for tråden er tabt i en evig lang diskussion om kabellængder og ikke om det der blev spurgt om:
Nemlig to specifikke kabler:
"I denne forbindelse vil jeg gerne høre, hvad jeres
erfaringer er med disse to kabler?  Samt om I har nogen erfaring med
længden af disse kabler."

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum