Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Længde på Red Dawn/Blue Heaven kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Bravo soxen.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Blue Heaven signalkabel har jeg haft engang.Kan dog sige lige som Hans at Van Den Hul lukker mere igennem vil jeg mene.Men lyd kan diskuteres til hudløshed som du kan se.

Groft set er der vel 2 måder at anskue lyd på dem der ønsker at det skal lyde pænt måske kamuflere fejlene og så dem der vil høre det hele råt og usødet.

Det har også noget med kabelvalget at gøre.Lav dine egne erfaringer men vær også villig til at ændre opfattelse, man kan godt tage fejl det må jeg indrømme. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Pernille3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2005
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Tak soxen… Du har fuldstændig ret!!
Teknik/data er en ting, (som ikke har min store interesse) en anden er, hvordan påvirker/farver de forskellige kabler lyden (det har min store interesse).

/Pernille

Til top Vis Pernille3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pernille3

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Pernille3 skrev:

Tak soxen… Du har fuldstændig ret!!
Teknik/data er en ting, (som ikke har min store interesse) en anden er, hvordan påvirker/farver de forskellige kabler lyden (det har min store interesse).

/Pernille

Det store spørgsmål er så - har du investeret i noget eller er det stadig på "lytte-basis"?

Det er jo en jungle derude....

Pernille3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2005
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er desværre begravet i arbejde, så valget er ikke truffet endnu.

Til top Vis Pernille3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pernille3

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Båt Gl. Jas!

Dyt Krut!

Jeg vil tro, at du og dine har befundet jer i et dilemma - altså en slags pest eller kolera situation.
Hvad er værst - kabellyd eller elektroniklyd?
Hvordan vil du undgå dette dilemma?? Al elektronik sætter sine spor, og ligeledes vil kablet i tilsvarende grad, sætte sit præg. Det ændrer dog ikke på, at et længere kabel "lyder" bedre end et kort.... Og det er ikke en ny erkendelse.. Det bestemt det er. Jeg har aldrig hørt den fremført af nogen, som mente det alvorligt og somhar reel high fidelity sommål.
Så kommer dine betragtninger til sin ret.

Hvis det var så enkelt kunne man blot bedøve anlægget med kabellængder, men så kender vi alle resultatet... jeg erkender at din betragtning lyder aldeles besnærende, man kunne ligefrem få den tanke at der optræder en hvis logik, men i første omgang ville det betyde at så skulle næsten al elektronik skrottes, bortset fra Gravity. Men nu da jeg har hørt en Gravity, må jeg konkludere, at det ikke er så simpelt endda, og jeg vil påstå at der er mange andre meget betydende faktorer der spiller en særdeles betydende rolle. Men som nævnt vil jeg gerne overlade denne vinkel til mere kompetente svende..... Jamen så gør du det.

Lyder kablet bedre end elektronikken, så er et længere kabel måske en lise.
Omvendt slører kabler gengivelsen, hvis elektronikken lyder bedre end kablet.

Måske. Det lyder jo ganske tilforladeligt, og jeg har hørt argumentet 1000 gange... Det er det ikke blevet mindre rigtigt af.

Evt. kan man også lægge et kabel dobbelt, det svarer nogenlunde til, at halvere afstanden, såfremt man har styr på hvor kablet ligger i fysisk forstand.

Nordostkablernes opbygning tager netop højde for dette princip, idet der er flere ledere pr. bånd

Jamen så læg det dobbelt og check om det bliver halvt så godt.

Du postulerer i et ovenstående indlæg, at "hastigheden" ingen betydning har for performence- kort efter postulerer du modsat, og henviser til lav hastighed i Blue heaven som afgørende for "massiv lyd". Er der frit valg?
(så det blot passer til situationen...)
Jeg ved ikke noget om hastigheden i blue heaven, kun at det lyder langsomt. Men det gør de Neutrik stik allevegne, så ærligt talt kunne de godt bære en del af ansvaret.

Mht. RG8-kablet er jeg meget interesseret. Hvis du tryller et RG8-kabel frem, der uden tvivl basker mit Valhalla, så har du mindst EN køber. Og hvis du fabrikerer dem i en passende lind strøm, så skal jeg, med garanti, afsætte dem i tilsvarende mængder. Der er ikke mange på lager rundt om, men jeg vil da selv checke det når lejlighed byder sig. RG58 -som er en billig kopi af RG8 kender jeg så udmærket. Problemet med RG kablerne er lidt, at de findes i rigtig mange udgaver. Se f.eks. hos Belden, jeg tror de laver 10 forskellige.

Jeg mener: hvor svært kan det være..........

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Hæ, jeg tror den gode KVK selv lider af selvinduktion: når
hadestrømmen mod Nordost er slået til, er den ikke til at stoppe. Om
han så skal tage alle mulige teorier, fremmede som selvgjorte, op til
vildt brug så gør han det, målet er at få alle andre til at synes som
KVK synes. Du er da veldig god til lommefilosofier selv hva´?

Det sjoveste ved det her No og anti-NO er at nu er det så langt ude
på overdrevet med smædekampagnen, at selv de mest naive kan se
det udelukkende går på at finde smuds. Vi er helt ude over det
almindelige normale plan at diskutere noget på - og især at
respektere andre menneskers valg.

Drop kampagnen KVK, det er dig som er til grin her længe efter
røgen har lagt sig. NO består og videreudvikler sig og mange synes
de laver fede kabler.

Du kan da være lidt glad for at der ikke pt er nogle som dels
argumenterer i din egen stil imod dig og dels at de ikke vender sig
for at splitte dit anlæg ad og gå efter alt hvad det er lavet af og
hvem der står bag - vdh,Hother Bak og hvad har vi?

Se nu har jeg læst det her indlæg igennem et par gange, og jeg sidder hver gang tilbage med spørgsmålet, hvorfor har du skrevet det?
Der er intet der har med tråden at gøre i det. Du har intet element af saglighed gemt mellem linierne. Det er ikke noget pænt indlæg, ganske enkelt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

emilius skrev:

Jeg vil give Kontrast ret.. Hver gang KVK ser et NO produkt virker det på mig som om han ser en rød klud foran sig.. Man kan undre sig over hvad hans formål er.

Når man gennemlæser KVKs indlæg her på tråden og også  i en del andre tråde bliver man sgu forvirret over alle hans selvmodsigelser. Hvilke?

Jeg har lige været i Odense til KTs Show og oplevet en Nordost demo, og  er  dybt imponeret over deres nye serie kabler.. Derfor er det utrolig svært for mig at forstå KVK udfald mod NO og deres produkter.. Jeg har ikke gjort udfald mod deres produkter. Jeg har sagt, at man kan få nøjagtigt lige sågode data i kabler til no money. Og jeg har fremhævet problemstillingerne i de trade offs, som alle kablefabrikanter er nødt til at gøre.
Dernæst så mener jeg det er helt ude i skoven at hævde at lange kabler er bedre end korte?? Så er det ikke det signal der transmitteres man er interesseret i.

Lyden af No opsættet er ikke mindre end noget at det bedste lyd jeg har hørt på en messe i mange år. ( især da lÿset under demoen blev slukket ). Blindtest kan du sige.... Så mangler vi vel blot at få defineret "bedste lyd"

Hilsen

Emilius

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Som Emilius skrev: "Bedste lyd"/mest vellykkede demo på KT-messen var Onkyo/Nordost/Raidho-Emilie (nu er hun spillet til!)

Men det slår nu ikke demo´en SME/Purple Heart/Krell/IRS-Beta på Pejsegården i 1986; en lyd som yndere af perfekt optagede klassiske plader foretrækker! (EMI SPA27)

Audiophile kan vel groft opdeles i 2 lejre; dem til klassisk/akustisk og så dem til halv/hel-elektrisk.

Referencen må så være en eller andet live-oplevelse og ingen vil vel påstå, at "naturligt lydende" instrumenter i en arkitekttegnet koncertsal eller kirke deler mange hifimæssige dyder med en koncert på en lumpen jazz-klub eller en koncert uden rumakustik på Roskilde-festivalen!

Musiksmagen er forskellig og lideledes er lydidealet, SQ!

Hr von Auspuff (og mange andre) vil have bredbåndethed, ufarvet gengivelse og så må det være op til kvaliteten af indspilningen!

Jeg (og lige så mange andre) vil have et skud underholdning og der er ingen love om hvor meget saft og kraft, Peter Gabriel kan vride ud af en 5-strenget bas, basta! At kalde det farvet gengivelse er et ikke holdbart postulat, hvis man ikke selv har været til koncerten!

Bare for at sige, at der er ikke nogen forkert indgangsvinkel til "Hifi", musiksmagen er altafgørende! Om det så er lidt mudret og forvrænget i den billige ende af skalaen!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

emilius skrev:

Når man gennemlæser KVKs indlæg her på tråden og også  i en del andre tråde bliver man sgu forvirret over alle hans selvmodsigelser.

Nu læser jeg stort set alle Kubiks indlæg og selvmodsigelser skal man lede MEGET længe efter (er der nogle?). Derimod en uortodoks tilgang til sagerne og altid velunderbygget.

Humoren og det platte er der så delte meninger om, men seriøsiteten i sagerne kan disse aligevel ikke tilsøle

emilius skrev:

Jeg har lige været i Odense til KTs Show og oplevet en Nordost demo, og  er  dybt imponeret over deres nye serie kabler.. Derfor er det utrolig svært for mig at forstå KVK udfald mod NO og deres produkter..

Lyden af No opsættet er ikke mindre end noget at det bedste lyd jeg har hørt på en messe i mange år. ( især da lÿset under demoen blev slukket ). Blindtest kan du sige....

Her har vi måske kimen til din harme? Husk at uenigheder er forums grundlag og giver inspirerende debatter. Du føler dig personligt angrebet at argumenterne imod NO.....slap af

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse nogle af Kubiks indlæg omkring Dynamik og om hvorfor flere detailjer skyldes ringere reproduktion....det er god og tankevækkende læsning.

Har desværre ikke lige links

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 04:20 | IP-adresse registreret  

Groove har aldeles ret med hensyn til hr von Auspuff´s "teorier"; ingen slinger i valsen, han mener det samme hver dag!

Om vi andre så er enige eller ej, det er en anden sag!

Sagen om større detaljering og dermed ringere reproduktion, det forklarer han nok lige en gang til?!

Teorien om at et kabels propagation er ligegyldig, hører vi gerne mere om.

I sidste ende er det måske tilstrækkeligt, hvis allerede afsendt musik bare når at dukke op i højttalerne inden ens alderdom, eller?

Jeg er 10hver10fald overbevist om at høj propagation giver attack og en ligefrem spillestil, så kan det være højeste "hifi" eller ej!

Har vi været rundt om multicorekabler med deres elektronspring kontra solidcorekabler?

Sænkning af propagationen, når kablet "hældes" i en skærm?

Ledernes indbyrdes afstand kontra Eddy-current?

Isoleringens betydning for den endelige lyd (PVC, PTFE, FEP og co-polymer)?

Og endelig at Nordost´s "micro mono-filament" gør at isoleringen kun rører lederne 15-20% og hvad det gør ved skin-effekten?

Nå-nej; det har ingen relevans, sådan en gang salgsgas!   

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg finder hele debatten fjollet! for og imod skærm, hurtighed og alt det der!.. det er SÅ! teoretisk...

Jeg har hørt snart alle slags kabler gennem de sidste 20 års hifi interesse..  ( skærmede, uskærmede, snoede, ikke snoede, flade, runde, firkantede, ovale, kobber, sølv, guld, blandinger, ja selv kulfiber, multi core, solid core, multi solid core.. what ever!??) og jeg har hørt typer fra hver kategori spille godt og dårligt!..

Jeg finder det umuligt, utopisk og omsonst at kategorisere / generalisere her... (flade kabler duer ikke, eller multi core duer ikke, skærmede kabler er langsomme?? what ever!? osv... osv...)

Jeg kan absolut ikke høre en skid hurtigheds forskelle på mange af disse kabel typer, nogle kabler virker langsomme andre hurtige, nogle er åbene andre lukkede, nogle farver andre farver mindre! der er forskelle i klang balance, opløsning, fasthed og kontrol, dynamik, samt detaljering.. er de vareme eller lyse osv... alle disse faktore har jeg høret både godt og dårligt jævnt fordelt i alle typer kabler!...

Så jeg kan ikke komme og sige at skærmede kabler er langsomme eller sølv er bedste eller multi core er bedre end solid core eller omvendt osv... 

Så hele den tekniske ævlen.. føre ingen steder hen og er ganske enkelt total psudovidenskabelig...  for hver argument mod eller for for dens sags skyld, kan andre komme med masser af mod argumenter og videnskablig belæg der skal mod bevise eller bevise mm..

Dygtige højtuddannede eksperter arbejder på og forsker i alle nævnte og unævnte kabel typer for de forskellige producenter, der så alle mener de finder den bedste og rette løsning... ( og så sidder der nogen her der mener at rent teoretisk og teknisk er de klogere  )

Der er kun EN! måde at finde ud af hvem der har ret og det er ikke de tekniske argumenter og modargumenter, men det enkelte kabel og hvordan dette lyder!..??

Og så kan alskens videnskab og teknik / teori komme mad hvad de vil angående, hurtighed, induktion, kapasitet, skin effekt, og alle andre faktore...  og at ditten og datten eller en og anden given teknik er bedst på disse eller nogle af disse punkter!...  lyder det af L*** duer det ikke og lyder det godt og rigtige i den enkelte konstelation og enkelte bruger's øre.. så duer det!...  længere er den ikke... 

Jeg er eks. ret bedøvende ligeglad med om et og andet andet kabel skærmet eller uskærmet, af sølv eller kobber osv..  er micro sek. hurtigere end det jeg har eller har lavere et og andet eller en og anden faktor.. !!  sålænge det jeg har lyder bedst hos mig på mit grej og i mine øre!...

jeg for den del tror i en s*** på at nogen kan høre forskel på 99% eller 90 eller 80% af LYSETS!! hastighed   lige rundt regnet 300000km. sek. DER ER UNDER EN M. MELLEM MINE APPERATER!!!  

Alt den teori og tekik snak om en stump kabel på mellem 50 cm. og 3m. ( for højtalerkabler) er helt ude i "hampen"..  lyt på dem istedet..

Jeg for min del finder INGEN generelisering af hvilke principper er bedst eller dårligst!...

Og de fleste jeg har prøvelyttet / testet sammen med kan heller ikke i en A/B - blind test.. ( de fleste har endda svært ved at indendificer de enkelte kabler! eller for nogles vedkommende overhoved høre reel forskel, med mindre kvalitets forskellen generelt er himmelråbende!.. standard "lakrids" snore Vs. noget til et par tusinde.. )

Der er da klare forskelle på kabler og kvaliteten mm. men om de er af det ene eller det andet og på den ene eller den anden måde!??  DET! er underordnet!..

Jeg har hørt uskærmede kabler få lamme bank af skærmede kabler og jeg har hørt det omvendte!.. ( i samme priskklasse endda)på flere områder, dette ind den der subjektive opfattelse af hurtighed!...

Jeg kan kun  lidt af alt dette... 

Tråden startede med pernille der ønskede info om NO kabler eller om der måske var andet?... 

Og nu er vi ude i en så teknisk og teoretisk debat at jeg næppe tror hun kan bruge det til en skid!...

Lav dog en ny tråd, om kabel principper og kævl vidre der!... 

For mig ser det lidt ud til at Pernille er stået af forlængst!....  

No wonder!!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hørt Miju ! !

Jeg har været int. i HiFi / Musik siden midt i 70´erne og må give dig ret !

Derudover har LYTTERUMMET utroligt meget at sige !

Drop de tekniske "spekulationer" OG LYT !!

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Hørt Miju ! !

Jeg har været int. i HiFi / Musik siden midt i 70´erne og må give dig ret !

Derudover har LYTTERUMMET utroligt meget at sige !

Drop de tekniske "spekulationer" OG LYT !!

Lytterummet????   åh gud ja!..   man kan gøre hvad man vil men man får aldrig optimal lyd eller rigtig gengivelse, med mindre man gør som Bjørn Wiman ( som man kan læse mere om i Highfidelity nr.4 - 2004)

Hvad han har gjort med sit lytterum koster lige så meget som hele mit anlæg!...   og så er han velsignet med at have et så stort rum KUN! til lytterum ( og ikke som mange af os andre der må bruge "daglig" stuen) og så er det kun så'n vel nok 90 - 95% ok.. alt det til trods..

Derfor mener jeg at det bedste og vigtigste produkt, uanset hvad man ellers har af prisklasse grej, og langt vigtiger end nogen anden del af anlæget er en TacT RCS... ( og 100% optimalt vil være hvad Wiman har gjort kombineret med en sådan... dog kan man nok for at 99,9% optimere lyden, nøjes med en brøkdel af de tiltag han har lavet af rum optimering og så i kombi med en TacT)

Men dette er så lige lidt off topic i denne tråd!...

Men JA! drop teknikken og lyt!..

Eneste sted man har brug for lidt teknik og målinger mm. er med højtalerne, hvis man går lidt op i at forsøge at få en gengivelse der er nogenlunde tro med det der sendes ind fra anlæget og fra mediet, hvis man udelukkende går efter det subjektive hvad der "bare" lyder godt!! så bare ignorer alle data mm. og brug ørene 100%!...

Jeg selv gør lidt af hvert!... mine højtalere skal være så liniære som muligt (blandt andet!) og udstyret have så lav forvrængning (tab) som muligt.

Her ud over bestemmer ørene ganske subjektivt blot hvad der lyder bedst og mest overbevisende i følge og efter min opfattelse og overbevisning.. ( her under kabler ) af alt det udstyr der lever op til enkelte tollersncer indenfor lav tab og forvrængning ( og det gør sgu snart det meste kvalitets grej såååå...) og denne opfattelse er jo lige så subjektiv som så mange andres!..

Som jeg igen siger, skulle et apperat have 0,0003 % forvrængning og et andet 0,0002  men det med 0,0003 lyder bedst og mest troværdigt.. tjaaa..  så tager jeg sgu det!... for her er decimalerne i moderne udstyr sgu flueknæpperi!..

Data og teknik kan være en guide og et fingerpej i den rette retning! men er når vi taler om elektronisk udstyr langt fra alt sigende... ( og er under hidhøre kabler i høj grad også  om ikke endnu mere!??)

Så for det meste skid på flueknæpperiet og brug ørene!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Groove har aldeles ret med hensyn til hr von Auspuff´s "teorier"; ingen slinger i valsen, han mener det samme hver dag!  JÆB - Arnbitter rules

Om vi andre så er enige eller ej, det er en anden sag! Behøver manikke være, blot jeg får lov at bestemme

Sagen om større detaljering og dermed ringere reproduktion, det forklarer han nok lige en gang til?! Komprimereing er nøgleordet, kig i tråden "ultimativ dynamik" Her har jeg beskrevet fænomenet lidt.

Teorien om at et kabels propagation er ligegyldig, hører vi gerne mere om.

I sidste ende er det måske tilstrækkeligt, hvis allerede afsendt musik bare når at dukke op i højttalerne inden ens alderdom, eller? I princippet ja

Jeg er 10hver10fald overbevist om at høj propagation giver attack og en ligefrem spillestil, så kan det være højeste "hifi" eller ej! Se her tager du nemlig helt fejl. Attack og ligefrem spillestil har ikke noget med propagation at gøre.
Propagationshastigheden i 3m HT kabel kunne f.eks. være 50% VOL eller 90% VOL. Hvis det har 50% VOL (Velocity of Light), så vil signalet være 0,00000002 sek om at passere dine HT ledninger. Hvis vi er på 100%,så vil vi tale om 0,00000001 sek. De hurtigste komponenter i et HIFI anlæg, har en stigetid på omkring 300Vµsek altså 300V pr. 0,001sek nu ryger vi ind i, at det største spæningssving der kan ske på udgangen af en lyn og torden hurtig amp, som sikkert ville gå i selvsving, om den ikke blev båndbredde begrænset er 0,003V.
Altså 3µV kan spændingen nå at ændre sig på udgangen af ampen i den tid, som signalet befinder sig i kablet og det er i teorien. I praksis er det end ikke muligt at ændre signalet i den hast i et HT kabel.

Propagation er en vigtig parameter, når du bruger f.eks. radar eller radiobølger til afstandsmåling. En kraftig radar kan få selv en hærdet operatør til at ligne en grillkylling, såfremt han sidder for tæt på den. Derfor er den altid placeret laaaangt væk fra monitorerne. Så betyder VOP pludselig en del.

Den ligefremme spillestil og denattack du omtaler som NO særkender påstår jeg, ikke skyldes hurtig propagation, men i stedet er typisk resultat af selvinduktion i HT kabler. Selvinduktion er sjovt nok en egenskab, der båndbreddebegrænser og tilfører træghed.
Induktionen er naturligvis mest uønsket, hvor der går store strømme, og det gør der netop i HT kabler, her kan der endda gå store strømme, på tidspunkter, hvor der næsten ingen spænding er. Det er en særdeles giftig cocktail for en amp. Tit kommer dentil at lyde lys og frem i skoene agtigt.
Induktion kan i øvrigt iagtages, når manafbryder en strømforbruger. Hiv kablet ud af f.eks. en tændt el-kande. Enhver skulle tro, at jo hurtigere du hiver stikket ud, jo mindre gnist ville der dannes - prøv selv om det passer.

I signalkabler er induktion et mindtre problem,idet der ingen strøm går i dem. Her er det mere kapaciteten der er malign, idet kablet først lige skal sparkes i gang og lades op før det transmitterer.

Har vi været rundt om multicorekabler med deres elektronspring kontra solidcorekabler? Det har vi, hver især har de fordele.

Sænkning af propagationen, når kablet "hældes" i en skærm? Det tror jeg ikke på er en universel sandhed.

Ledernes indbyrdes afstand kontra Eddy-current? Strømmen vilhelt klart også påvirke

Isoleringens betydning for den endelige lyd (PVC, PTFE, FEP og co-polymer)? Jo hårdere jo værre.

Og endelig at Nordost´s "micro mono-filament" gør at isoleringen kun rører lederne 15-20% og hvad det gør ved skin-effekten? Skineffekten gør det ikke noget ved, derimod ændres de dielektriske egenskaber. Men det samme gør de mekaniske. Det kan ligge og bevæge sig langt mere enddet ville i en kompakt isolering.

Nå-nej; det har ingen relevans, sådan en gang salgsgas!   Det meste af det er salgsgas.

Alle forskellige kablers egenskaber er for længst beskrevet af store firmaer som f.eks. Belden, Pirelli, Tasker, NKT og mange flere. de har en reel hær af ingeniører til at fremstille  langhårede transmissionslinier og kabler med helt  unikke egenskaber. Det man som audiokabelfabrikant eller halvfabrikant, kan gøre sig håb  om er, at ekstra omhyggelighed med materialer og processer kan fjerne en del af den grynethed, som måtte hænge ved standardkablerne. Måske kan man endda med held kombinere materialerne lidt utraditionelt og måske enkelte besværlige processer som ellers ville være utænkelige i kabelindustrien kunne implementeres.
Men hallo!
Man har sendt folk til månen, man kan måle lysets hastighed, man kan bestemme molekylesammensætningen af en fjern galaxe. Og man har for 60 år siden ud fra matematik beregnet sig frem til, hvordan man laver en atombombe.
Et HT kabel beviklet med en teflon strimmel, så det kan ligge og ringe er altså ikke Rocket science uanset hvor meget man går i detaljen.
Og for prisen kan du såmænd købe superledende materialer, så mangler du bare lige køleskabet.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej Miju!

Jeg kan egentlig kun give dig ret.
Der er ingen rocket science i kabler på den facon.
Sunde principper, godt håndværk, gode materialer og en god del omhyggelighed er det meste.

Hvordan et kabel lyder er naturligvis det vigtigste.
Men det er også ret vigtigt, at finnde ud af hvorfor det lyder som det gør og i hvilke situationer.

I f.eks.et HT kabel, kan du godt komme til forskellige resultater med forskellige højttalere. Ikke fordi der er tale om tilpasning i den forstand, men der kan være forskel på, hvor hårdt man ønsker at koble ting til hinanden i elektrisk forstand.

Ønsker du f.eks. at din poweramp holder din HT i et jerngreb, så bliver du nødt til at vide, at det modsatte også er tilfældet. Din HT sender nemlig ret store mængder strøm tilbage til din amp, og jo hårdere de er sammenkoblet, jo mere strøm. En lidt sløj amp, bør derfor ikke kobles alt for hårdt til HTén.

Med lidt sund fornuft og en enormt veludviklet kritisk sans, så går det nok.
Men lige nu er der altså skruet op for salgsgassen af laaaaaange højttalerkabler, hvor hastigheden er høj - næsten ligeså høj som på lidt kortere højttalerkabler hvor hastigheden ikke lige har fået første prioritet. Funny isn´t it. De lynhurtigt propagerende kabler bør lige være 35% længere, for at kommetil at lyde bedst. Vi andre der tager det lidt mere roligt tager bare den kortere vej

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Det med længere kabler lyder lidt ulogisk i mine øjne, sæt en modstand i serie med kablet det må også kunne gøre det. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Det med længere kabler lyder lidt ulogisk i mine øjne, sæt en modstand i serie med kablet det må også kunne gøre det. 

Ja, men ikke hvis man er kabelproducent/dispributør/sælger

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

JRGW skrev:

Ja, men ikke hvis man er kabelproducent/dispributør/sælger

En kabelfabrikant blev engang spurgt hvad der er bedst - Lange signalkabler eller lange HT kabler.
Svaret var - Lange signalkabler OG lange HT kabler

Men i øvrigt kan der godt argumenteres for lange netkabler.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes