| Forfatter |
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:
JRGW skrev:
Det med længere kabler lyder lidt ulogisk i mine øjne, sæt en modstand i serie med kablet det må også kunne gøre det.  |
|
|
Ja, men ikke hvis man er kabelproducent/dispributør/sælger 
|
|
|
En kabelfabrikant blev engang spurgt hvad der er bedst - Lange signalkabler eller lange HT kabler. Svaret var - Lange signalkabler OG lange HT kabler
Men i øvrigt kan der godt argumenteres for lange netkabler. |
|
|
Det ville være en fordel for trådens troværdighed, hvis I holdt jeres små platheder for jer selv eller oprettede en tråd andet steds for hylende morsomme komikere. Endnu engang blev en ellers seriøs debat forplumret af 2-takts gas. Kvinden bad ikke om at bliver underholdt af platjysk/tysk humor, men om reelle facts om betydningen af enten korte eller lange kabler af modellerne Blue Heaven og red dawn og ikke om man kan lave et hurtigt interconnect eller speakerkabel af et antennekabel....Gad vide hvordan det lyder hjemme hos dig, Hr. Kubik.......
Mvh. FLEX
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLEX skrev:
|
Det ville være en fordel for trådens troværdighed, hvis I holdt jeres små platheder for jer selv eller oprettede en tråd andet steds for hylende morsomme komikere. Endnu engang blev en ellers seriøs debat forplumret af 2-takts gas. Kvinden bad ikke om at bliver underholdt af platjysk/tysk humor, men om reelle facts om betydningen af enten korte eller lange kabler af modellerne Blue Heaven og red dawn og ikke om man kan lave et hurtigt interconnect eller speakerkabel af et antennekabel....Gad vide hvordan det lyder hjemme hos dig, Hr. Kubik.......
Mvh. FLEX |
|
|
Her er i hvert tilfælde "Båtfri zone"
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Døde tråden? 
Signal- og højttalerkabler skal være så korte som mulige, medens netkabler godt må være lange?!
Det må så være noget med, at netkablet virker som et simpelt filter og det er bare dejligt, men det samme gør sig ikke gældende for signal- og højttalerkabler, nej for der er spændingen meget lavere og så bla-bla... Øv-kai-do! 
Hr von Auspuff nævner da også hårdhedsgraden af 2 elektriske apparaters sammenkobling. Velsagtens det samme som jeg kalder indbyrdes impedansforhold(?).
Jo større impedansforhold, des længere kabel inden kablets unoder/egenlyd skinner igennem, eller?
Jo lavere impedansforhold, des mere vinder skærmede/flettede/helixsnoede kabler over nøgne fladkabler, eller?
En måske plausibel forklaring på, hvorfor kabler lyder forskelligt i forskellige opsætninger: Apparaternes udgangs/indgangsimpedans.
Klart er det så også, at gode anlæg er bedre til at "pinpointe" forskellighederne og at mit "folke-hifi" ikke kan bibringe "videnskaben" universielle sandheder. Men så kan det spille en plade, så det er en ren fryd; jeg tror at jeg lægger et æg!
Angående Pernille; så køber hun nok 1 meter sæt signalkabler og (hvis det kan nå) 2 x 3 meter højttalerkabel, præcist som alle os andre. 
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skriver :
Jo større impedansforhold, des længere kabel inden kablets unoder/egenlyd skinner igennem, eller?
Jo lavere impedansforhold, des mere vinder skærmede/flettede/helixsnoede kabler over nøgne fladkabler, eller?
En måske plausibelt forklaring på, hvorfor kabler lyder forskelligt i forskellige opsætninger: Apparaternes udgangs/indgangsimpedans.
BINGO!!!! lige precis!........
Og de nærmest uendlige variationer her, giver ditto variationer i hvordan div. signal kabler opføre sig / lyder på forskellige "setup's" samt ikke mindst mellem forskellige forstærkere og højtalere..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
harley_lady Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
| F.Christians skriver :
En måske plausibelt forklaring på, hvorfor kabler lyder forskelligt i forskellige opsætninger: Apparaternes udgangs/indgangsimpedans.
BINGO!!!! lige precis!........
Og de nærmest uendlige variationer her, giver ditto variationer i hvordan div. signal kabler opføre sig / lyder på forskellige "setup's" samt ikke mindst mellem forskellige forstærkere og højtalere..
mvh.
|
|
|
Jeg har samme problem med valg af kabler og må sige at jeg ikke er blevet ret meget klogere af at læse alle de "smarte" indlæg...... Og som pige er det svært at forstå og følge det "tekniske sprog" der bruges i debatten....... Hvorfor findes der ikke en konklusion omkring folks lytte oplevelse m.h.t. de forskellige kabler, markedet bugner med.... måske man så herfra havde en lidt større mulighed for at finde lige det kabel der var egnet til ens setup.....
Jeg for mit vedkommende ville eksempelvis godt vide, hvilke kabler /har folk erfaring med/ der farver mindst muligt, har rimeligt styr på bunden og er dejlig lækker i toppen.....som egentlig bare er meget liniær...??????????
__________________ Venlig hilsen Anita
Den moderne musik er vidunderlig; det er umuligt at spille en falsk tone....
|
| Til top |
|
| |
harley_lady Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Tråden startede med pernille der ønskede info om NO kabler eller om der måske var andet?...
Og nu er vi ude i en så teknisk og teoretisk debat at jeg næppe tror hun kan bruge det til en skid!...
Lav dog en ny tråd, om kabel principper og kævl vidre der!...
For mig ser det lidt ud til at Pernille er stået af forlængst!....
No wonder!!..
Kom med nogle seriøse bud/fakta vi (piger ) kan bruge til noget og ikke al det nonsens ......
Korrekt...... jeg har /trods min store interesse i emnet) forlængst "tabt tråden"....
Og er ikke blevet en s.... klogere.....
mvh. |
|
|
__________________ Venlig hilsen Anita
|
| Til top |
|
| |
harley_lady Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom med nogle seriøse bud/fakta vi (piger ) kan bruge til noget og ikke al det nonsens ......
Korrekt...... jeg har /trods min store interesse i emnet) forlængst "tabt tråden"....
Og er ikke blevet en s.... klogere.....
mvh. __________________ Venlig hilsen Anita
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående det tekniske sprog, så spørger man bare en gang til; der kunne jo have sneget sig en misforståelse ind! 
Det med udgangs- og indgangsimpedansforholdet er lidt svært at forklare, men humlen er, at hvad der lyder godt i et set-up, lyder ikke nødvendigvis godt i et andet set-up. De elektriske parametre er forskellige og det er lyden så også (afrulning på frekvensfløjene, men også elektrisk ustabilitet i f.eks. forstærkeren).
At sætte ord på oplevelser er altid svært, og at sætte objektive ord på en subjektiv aural-perception kræver vist en poet, eller?! Men så kan man jo altid diskutere på eksempelvis dette forum og måske nå frem til en vis koncensus, måske?!
Harley-lady; du har jo Naim og har du været igennem deres Snaic-produkter, så fåes Nordost´s signalkabler også med DIN-stik (Solar Wind og Blue Heaven).
Andre forslag?
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo svært spørg 10 og du kunne ende med 10 forskellige svar på hvad der er godt.Noget tyder på vi har forskellige opfattelse af hvordan det skal lyde.
Generelt kan man vel sige at et kraftig højtaler kabel med lav modstand skulle kunne styre bassen mere præsis end et tyndt kabel med størrer modstand.Du kan overføre mere energi i det med lav modstand.I et biwirekabel bruger man som regl de kraftigste ledere til bassen.Naturligvis er kontakten også vigtig på både forstærker og højtalere, stik og lign. skulle gerne være rene for bedst mulige overgang.Også som nævnt tidligere jo længere kabel jo størrer modstand.Skarpe knæk og lign. skal undgåes så kablet skal have den længde kablet det nu skal have for at fungere.
Og matrialet i stik er heller ikke ligemeget igen bedst mulige kontakt=laveste modstand.Modstand kan vel sammenlignes lidt med at køre op af bakke jo stejlere jo mere energi skal der til.
De bedste erfaringer eller det som er mest tydelig for en er vel ens egne og et ordsprog siger at man skal lære så længe man lever.Måske kunne et godt kabel også afsløre nogle fejl/uheldige ting i anlæget som ikke alle bryder sig om,så det er ikke let......
Her er noget om kabler fra et anerkendt firma:http://www.vandenhul.com/artpap/cable_faq.htm#i2
Husker også i sin tid at HiFi Klubben anbefalede at bortskaffe det matriale fra AQ om kabler efter at have læst det, nok for at man ikke skulle blive for teknisk mindet, nørdet omkring det. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |