Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 12B4 rør pre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en fin tysk side med alle de strømforsyningskomponenter jeg skal bruge. Men de er sgu dyre. Spolerne må man kunne lave selv. Links modtages med kyshånd.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg har fundet en fin tysk side med alle de strømforsyningskomponenter jeg skal bruge. Men de er sgu dyre. Spolerne må man kunne lave selv. Links modtages med kyshånd.

det link ku jeg da godt tænke mig

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Her er linket til den tyske side:

http://www.roehrentechnik.de.

Den er dog noget svær at finde rundt i da de tyske gloser ikke altid svarer til de engelske eller danske.

Priserne på rør virker umiddelbart til at modsvare pyndt's priser.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

takker.. ka se at den ene trafo jeg ska bruge i et senere projekt ka fåes der så det er jo vældig fint
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Bortset fra jeg også ville gå efter Aikidoen (evt. med 12B4 rør), så kan du få trafoer og drosselspoler fra Hammond her:

http://www.tubetown.de/

Ikke verdens bedste kvalitet, med godt til prisen. Jeg går også ud fra at VRT stadig findes i Roskilde. De levere til radioamatørene, som jo stadig bruger rør i vid udstrækning.

Jeg ville også overveje at lave strømforsyningen om så første komponent efter ensretningen er en drosselspole. Alternativt at have en mindre kondensator end de 8uF. Man kan hente et lille program til at lege med strømforsyninger her: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html

I første omgang ville jeg også springe kondensatoren parallelt over katodemodstanden over. Lidt mindre forstærking, lidt mere præcis lyd. (Men det er en smagssag!)

Rettelse: Aikidoen har lav udgangsimpedans. Den 12B4 har en temmelig høj udgangsimpedans. Din effektforstærker skal så have en endnu højere indgangsimpedans, har du tjek på det?
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Tak for info. PSU designeren har jeg allerede, men da jeg ikke ved hvad jeg foretager mig vil jeg i starten forsøge med en afprøvet konstruktion. Herefter kan jeg altid prøve at designe selv, og lave lyttetests med de forskellige version.

Mht. impedanstilpasninger, er det en af de ting jeg skal have undersøgt. Da det er en PA konstruktør, der har designet forstærkerkeren, går jeg næsten ud fra det er muligt at impedanstilpasse, det har den professionelle verden normalt mere styr på end hifi konstrultørerne.

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Tjøø, ja. Men så sørg for at der er lidt ekstra glød til en eventuel udbygning med et par rør ekstra
Strømforsyningen er vældig dyr, men heldigvis bliver transformatore jo ikke slidt op.

Men rør er dejlige, så velkommen til den verden. Hvordan går det iøvrigt med din selvbyg fuldtone?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Fuldtonerne er lagt på hylden til næste ferie (forhåbentligt ikke så længe til). I sidste ferie blev jeg ramt af en ødelagt sav i Silvan og ferie hos Råd&Dåd.

Mht. til forforstærkeren, så er det min første indgang til den verden. Derfor skal konstruktionen være super simpel og veldokumenteret. Det skulle gerne sikre succes første gang. Herefter kan jeg så begynde at kigge på mere avancerede udgaver, modding af forsyning mv.

KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Fin lille forforstærker, simpel og ingen dc koblede rør der kan give problemer. Forsyningen kan jo laves på mange måder, jeg har foretrukket at bygge zener stabilseret strømforsyning (fet transistor) i mine forstærkere, og dc slowstart til gløden (nul brum).

Om psu'en har betydning for lyden vil jeg ikke dømme, heller ikke om et rør lyder bedre end et andet. Men et er rør data noget andet er hvad de måler (s værdi). Dette betyder en del for hvor på den liniære del røret arbejder (eller udenfor !).    

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Tak for indlægget. Jeg er også selv ved at gå væk fra rør forsyningen. Ensretterrør koster jo en formue, og formålet med projektet er at få lyd i den bedre hifi klasse, og helst kunne holde det omkring en tusse.

KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Har du kigget efter rør på EBAY ? man kan godt være heldig at finde nogle fine gamle rør der til billige penge (jeg kan godt teste dem for dig). Paper in Oil kondensatore kan også findes her, enten russiske eller gamle Vitamin Q fra Sprague.. læs om dem her http://www.machmat.com/sales/indexc.htm det er noget billigere end bare hente en ny til en formue.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Det rør jeg kigger efter kan fås ganske billigt i USA (omkring 5$ for 12B4A, ensretter har jeg ikke slået op), i DK koster de noget mere (100 kr.), selv med fragt. Besparelsen ligger dog på et niveau, hvor jeg hellere bestiller i DK.

Det er især trafo, drossler og ensretterrør (160 kr. i Tyskland) der trækker tænder ud. Til en traditionel forsyning skal jeg højst sandsynlig kun have trafo, da jeg har en god rodekasse med stumper.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Husk, at skidtet skal fortoldes, når det købes i et ikke-EU land.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Det gider jeg ikke bryde min hjerne med. Hvis jeg kan spare 100 kr. på tre rør, så er det ikke det værd. Men, du har helt ret.

KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Tja hvis man er ligeglad med hvad tingene koster og er ligeglad med om det er ny fabrikerede rør kan det jo være ligemeget.

TOLD ? har aldrig betalt told af varer fra ikke EU lande.. Hvordan skulle en tolder vurdere hvad en kondensator fra 1961 koster og hvor skulle han vide fra hvad 4 russiske rør afsendt fra hawaii koster ? afsender skriver jo værdi 6$ og det fortoldes ikke.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

KimBOlesen skrev:

Hej

Tja hvis man er ligeglad med hvad tingene koster og er ligeglad med om det er ny fabrikerede rør kan det jo være ligemeget.

TOLD ? har aldrig betalt told af varer fra ikke EU lande.. Hvordan skulle en tolder vurdere hvad en kondensator fra 1961 koster og hvor skulle han vide fra hvad 4 russiske rør afsendt fra hawaii koster ? afsender skriver jo værdi 6$ og det fortoldes ikke.

Jamen, så er der jo kun en måde at finde ud af det på...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Tak for indlægget. Jeg er også selv ved at gå væk fra rør forsyningen.
Ensretterrør koster jo en formue, og formålet med projektet er at få
lyd i den bedre hifi klasse, og helst kunne holde det omkring en tusse.

Øhh, var det ikke dig der ville have et veldokumentert projekt der sikrede god lyd i første hug

Anyway, du kan da sagtens bruge stumper fra rodekassen. I min ejendoms container ligger der tit en gammel rørsag hvor man lige kan nappe en transformator til et lille projekt som dit. Men strømforsyningen betyder en del for lyden. De mere seriøse sætter naturligvis en serie bilbatterier op. men ikke uden at spørge konen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Nu, er der beskrevet flere mulige strømforsyninger til forforstærkeren. Rørforsyningen er blot en af dem. Fordelen, er at jeg har flere af stumperne til en traditionel forsyning, det har jeg ikke til en forsyning med rørensretter.

Mht. veldokumenteret mener jeg blot, at jeg ikke vil til selv at designe kredsløb eller strømforsyning som det blev foreslået.

Jeg har også kigget på supersimple byggesæt, men af en eller anden grund skal de koste +4000 kr. Jeg har set print blive solg for 600 kr, hvilket jeg finder helt horribelt. Jeg er derfor klar på selv at samle stumperne rundt om kring, men jeg vil helst ikke lege kontruktør første gang.

Når først forforstærkerne kører, kender jeg mig selv godt nok til, at jeg vil begynde at sætte mig mere ind i teorien og arbejde videre derfra.

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle bare drille dig

Supersimple byggesæt til 4000 kr. Tja, så snart der kommer et kabinet med i prisen bliver det dyrt. Og trafoer er jo også dyre.

Mine rørting er som regel bygget op i en trækasse, hardwiret. Faktisk er det også en anbefalet måde mht. lyd. Hvis det ikke er rør er det jo temmelig meget nemmere med printplader. Men de er jo også svære at modificere så, og dermed ikke spor sjove........., muligvis en grund til jeg endnu ikke er begyndt at fylde komponenter på mit dac print.

Og en god skrammelkasse er en god ting

Held og lykke med den.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
Bortset fra jeg også ville gå efter Aikidoen (evt. med 12B4 rør), så kan du få trafoer og drosselspoler fra Hammond her:

http://www.tubetown.de/

Ikke verdens bedste kvalitet, med godt til prisen. Jeg går også ud fra at VRT stadig findes i Roskilde. De levere til radioamatørene, som jo stadig bruger rør i vid udstrækning.

Jeg ville også overveje at lave strømforsyningen om så første komponent efter ensretningen er en drosselspole. Alternativt at have en mindre kondensator end de 8uF. Man kan hente et lille program til at lege med strømforsyninger her: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html

altså en choke input, men pas på med brum og højere forsyningspænding. Personligt finder jeg det fuldstændigt overkill til dette projekt........

I første omgang ville jeg også springe kondensatoren parallelt over katodemodstanden over. Lidt mindre forstærking, lidt mere præcis lyd. (Men det er en smagssag!)

nej tværtimod, du får en lokal modkobling....og du skal også ændre arbejdsspændingerne da røret data ændrer sig...

12B4 har ikke høj udgangsimpedans i forhold til andre rør. Det er et godt valg da det lyder godt og kun har ca. 6 gange forstærkning. Alligevel ville jeg aldrig bruge det som udgang da du stadig får ca. 800-1000 ohm i udgangsimpedans og det er alligevel en del. Brug det som katodefølger, der lyder det virkelig godt - ikke af meget!!!

VRT er god, brug ham, der er 5y3 og 6x4 som gode alterbativer til ensretter - det brugte rør er også vildt overdrevet!!!

to chokes efter hinanden = mindre god lyd, en er rigeligt..

anbefaler stadig en katode følger, 1000 ohm er efter min mening uholdbart, så betyder kabler og alt muligt andet lige pludelig alt...

desuden synes jeg at forsyningspændingen er meget lav på 12B4'eren - du kan sagtes gå op...

vh

Rettelse: Aikidoen har lav udgangsimpedans. Den 12B4 har en temmelig høj udgangsimpedans. Din effektforstærker skal så have en endnu højere indgangsimpedans, har du tjek på det?

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes