| Forfatter |
|
TubeJ Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!
Bruger siden: 01 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
TubeJ skrev:
Bortset fra jeg også ville gå efter Aikidoen (evt. med 12B4 rør), så kan du få trafoer og drosselspoler fra Hammond her: http://www.tubetown.de/ Ikke verdens bedste kvalitet, med godt til prisen. Jeg går også ud fra at VRT stadig findes i Roskilde. De levere til radioamatørene, som jo stadig bruger rør i vid udstrækning. Jeg ville også overveje at lave strømforsyningen om så første komponent efter ensretningen er en drosselspole. Alternativt at have en mindre kondensator end de 8uF. Man kan hente et lille program til at lege med strømforsyninger her: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html
altså en choke input, men pas på med brum og højere forsyningspænding. Personligt finder jeg det fuldstændigt overkill til dette projekt........I første omgang ville jeg også springe kondensatoren parallelt over katodemodstanden over. Lidt mindre forstærking, lidt mere præcis lyd. (Men det er en smagssag!)
nej tværtimod, du får en lokal modkobling....og du skal også ændre arbejdsspændingerne da røret data ændrer sig...
Lyden er altså stadig en smagssag, anyway du får også højere udgangsimpedans ved at udlade den. Jeg tror nok det går fint med arbejdsspændingerne alligevel.
12B4 har ikke høj udgangsimpedans i forhold til andre rør. Det er et godt valg da det lyder godt og kun har ca. 6 gange forstærkning. Alligevel ville jeg aldrig bruge det som udgang da du stadig får ca. 800-1000 ohm i udgangsimpedans og det er alligevel en del. Brug det som katodefølger, der lyder det virkelig godt - ikke af meget!!!
VRT er god, brug ham, der er 5y3 og 6x4 som gode alterbativer til ensretter - det brugte rør er også vildt overdrevet!!!
Enig, mindre rør er rigeligt. Hvordan er VRTs priser i forhold til Hammond? Jeg ville egentlig gerne have noget specialviklet til et projekt. Simpelthen fordi de rørensrettere jeg bruger bruger 6.3 volt og ikke 5 som vanligt.
to chokes efter hinanden = mindre god lyd, en er rigeligt..
anbefaler stadig en katode følger, 1000 ohm er efter min mening uholdbart, så betyder kabler og alt muligt andet lige pludelig alt...
desuden synes jeg at forsyningspændingen er meget lav på 12B4'eren - du kan sagtes gå op...
vhRettelse: Aikidoen har lav udgangsimpedans. Den 12B4 har en temmelig høj udgangsimpedans. Din effektforstærker skal så have en endnu højere indgangsimpedans, har du tjek på det? |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
TubeJ skrev:
tadman skrev:
TubeJ skrev:
Bortset fra jeg også ville gå efter Aikidoen (evt. med 12B4 rør), så kan du få trafoer og drosselspoler fra Hammond her: http://www.tubetown.de/ Ikke verdens bedste kvalitet, med godt til prisen. Jeg går også ud fra at VRT stadig findes i Roskilde. De levere til radioamatørene, som jo stadig bruger rør i vid udstrækning. Jeg ville også overveje at lave strømforsyningen om så første komponent efter ensretningen er en drosselspole. Alternativt at have en mindre kondensator end de 8uF. Man kan hente et lille program til at lege med strømforsyninger her: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html
altså en choke input, men pas på med brum og højere forsyningspænding. Personligt finder jeg det fuldstændigt overkill til dette projekt........I første omgang ville jeg også springe kondensatoren parallelt over katodemodstanden over. Lidt mindre forstærking, lidt mere præcis lyd. (Men det er en smagssag!)
nej tværtimod, du får en lokal modkobling....og du skal også ændre arbejdsspændingerne da røret data ændrer sig...
Lyden er altså stadig en smagssag, anyway du får også højere udgangsimpedans ved at udlade den. Jeg tror nok det går fint med arbejdsspændingerne alligevel.
Det er mig der vrøvler - jeg mener selvfølgelig ikke spændingerne men røret data som sådan - altså anode og katodemodstande - Undskyld!!!
12B4 har ikke høj udgangsimpedans i forhold til andre rør. Det er et godt valg da det lyder godt og kun har ca. 6 gange forstærkning. Alligevel ville jeg aldrig bruge det som udgang da du stadig får ca. 800-1000 ohm i udgangsimpedans og det er alligevel en del. Brug det som katodefølger, der lyder det virkelig godt - ikke af meget!!!
VRT er god, brug ham, der er 5y3 og 6x4 som gode alterbativer til ensretter - det brugte rør er også vildt overdrevet!!!
Enig, mindre rør er rigeligt. Hvordan er VRTs priser i forhold til Hammond? Jeg ville egentlig gerne have noget specialviklet til et projekt. Simpelthen fordi de rørensrettere jeg bruger bruger 6.3 volt og ikke 5 som vanligt.
Vrt Bjarne er billig, ring og tal med ham for pris...
to chokes efter hinanden = mindre god lyd, en er rigeligt..
anbefaler stadig en katode følger, 1000 ohm er efter min mening uholdbart, så betyder kabler og alt muligt andet lige pludelig alt...
desuden synes jeg at forsyningspændingen er meget lav på 12B4'eren - du kan sagtes gå op...
vhRettelse: Aikidoen har lav udgangsimpedans. Den 12B4 har en temmelig høj udgangsimpedans. Din effektforstærker skal så have en endnu højere indgangsimpedans, har du tjek på det? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
TubeJ skrev:
12B4 har ikke høj udgangsimpedans i forhold
til andre rør. Det er et godt valg da det lyder godt og kun har ca. 6
gange forstærkning. Alligevel ville jeg aldrig bruge det som udgang da
du stadig får ca. 800-1000 ohm i udgangsimpedans og det er alligevel en
del. Brug det som katodefølger, der lyder det virkelig godt - ikke af
meget!!! |
|
|
Er stødt på katodefølgeren som en god løsning. Da jeg har 2x400 watt
til rådighed, er unity gain vel også helt fint. Lav udgangsimpedans er
også fint, da det umiddelbart virker bedst på en PWM forstærker.
Hvis du kan tegne eller henvise til et diagram (har været på på
DiyOrg uden held). Konstruktioner her var linietrin, men katodefølgeren
blev dog nævnt som et rigtigt godt alternativ.
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
TubeJ skrev:
|
|
|
Er stødt på katodefølgeren som en god løsning. Da jeg har 2x400 watt til rådighed, er unity gain vel også helt fint. Lav udgangsimpedans er også fint, da det umiddelbart virker bedst på en PWM forstærker.
Hvis du kan tegne eller henvise til et diagram (har været på på DiyOrg uden held). Konstruktioner her var linietrin, men katodefølgeren blev dog nævnt som et rigtigt godt alternativ.
Hej
nej, det var nu mig, men anyway..
har ingen erfaring med at køre direkte passivt med katodefølger og jeg mener da også det er spil af energi. Din cd er jo meget lavimpedant i forvejen (med mindre der er rør i udgangen!)
Det siges at forstærkningen lyder bedre - derfor ville jeg da lave en dc koblet version med 12B4 og en 12-13K på katoden. 0.5 uf giver vel en glimrende nedre grænsefrekvens til vores behov.
Jeg ligger selv med ca. 400V over røret.
vh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld mit fejlcitat, jeg fik lige slettet den forkerte afsender.
Jeg skal ikke have CD på, men en USB DAC og RIAA. Den der uheldige mellemvej fra LP til PC baseret lyd springer jeg over .
Mht. til dit forslag siger det mig nada! Jeg køber delene til Etuden, også må vi se om jeg får impedansproblemer. Jeg vil dog lige kontakte producenten af forstærkeren, og høre hans mening.
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Jeg skal ikke have CD på, men en USB DAC og RIAA. Den der uheldige mellemvej fra LP til PC baseret lyd springer jeg over .
Etuden, jeg kender den ikke, men send mig en mail og så kan diagram fremtrylles. En dc kobling er der ingen overførsel kondensator på og de lyder fremragende. Det er meget simpelt!!
Mht. til dit forslag siger det mig nada! Jeg køber delene til Etuden, også må vi se om jeg får impedansproblemer. Jeg vil dog lige kontakte producenten af forstærkeren, og høre hans mening.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Kjeldsen skrev:
|
Etuden, jeg kender den ikke, men send mig en mail og så kan diagram fremtrylles. En dc kobling er der ingen overførsel kondensator på og de lyder fremragende. Det er meget simpelt!!
Nå, ok det er den med diagram her på siden. Det er simpelt. Tag udtaget fra anoden som på diagramet og før det direkte på næste trins 12B4 gitter. Ingen anodemodstand men en katode på ca. 12K. Udtaget er nu fra din katode istedet. Jeg ville hæve spændingen til en del mere.
se om jeg får impedansproblemer. Jeg vil dog lige kontakte producenten af forstærkeren, og høre hans mening.
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
iflg min ringe mening bør man bruge rør i psuen - chokeinput er et must hvis man ikke vælger at regulere b+ .en sej sidegevinst er at man kan bruge tilpas store lytter efter spolen.
en stor lyt bypassed med en kondensator,er bedre end flere små lytter.
da psuen spiller med,er den ligeså væsenlig for lyden som alle andre parametre i konstruktionen!
skal der drives transer,er udgangsimpedansen meget væsenlig - så en katodefølger el lignende er nødvendig i dit tilfælde.
mvh
slowon - der er nysgerrig efter at høre om du blev færdig?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er såmænd ikke kommet igang. Men, det er stadig meningen at den skal
bygges. Jeg vil dog gerne være sikker på at have en konstruktion der
fungerer med min PWM forstærker.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok
så giv mig din effekts data for indgangsimpedans!
mvh
slowon
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Er såmænd ikke kommet igang. Men, det er stadig meningen at den skal
bygges. Jeg vil dog gerne være sikker på at have en konstruktion der
fungerer med min PWM forstærker.
|
|
|
Jeg har flere gange haft min Croft Vitale med på besøg hos nogle temmelig heftige ICE-monoblokke. Og hver gang er vi kommet frem til at kombinationen rør/ICE slet ikke er dum.
Prøv!
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har næsten samlet stumperne til et 12B4 linietrin. Jeg har fået inspiration fra tråden her: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=68267&perpage=10&pagenumber=1
Det skulle overhovedet ikke være umuligt at drive noget PWM forstærker med 12B4, mine 17Kohm (Zappulse) trækkes uden problemer. og noget lavere er nævnt, uden nogen har problemer med det
Jeg bygger med en reguleret forsyning fra glassware.com, den fremkommer noget henne i tråden.
God fornøjelse :-)
Venlig hilsen Jan
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen,
Der er noget møøøøøøj med det her forum og links!!! Måske er det bare mig, som ikke kan finde ud af det :-)
Jeg kan ikke får henvisningen til at virke. Ikke som direkte link, det har jeg før erfaret. men jeg kan heller ikke fjerne mellemrummet i "......&threadi d=68267......."
Gør det selv når i paster ind i URL`en så virker det...
Mange hilsner fra Jan
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
I IE virker det automatisk, i andre browsere skal du anvende koder
--> (URL)link(/URL) -- NB! erstat parantes med hårde klammer []...
det er nødvendigt med hele URL'en, dvs. med http//..........
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 18 Februar 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
blaaberg skrev:
Hejsa igen,
Der er noget møøøøøøj med det her forum og links!!! Måske er det bare mig, som ikke kan finde ud af det :-)
Jeg kan ikke får henvisningen til at virke. Ikke som direkte link, det har jeg før erfaret. men jeg kan heller ikke fjerne mellemrummet i "......&threadi d=68267......."
Gør det selv når i paster ind i URL`en så virker det...
Mange hilsner fra Jan
|
|
|
Den skulle være her.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=68267&perpage=10&pagenumber=1
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep.....
Det må jeg da også kunne finde ud af :-) Hvad syntes I ellers om tråden, samt det her preamp med 12B4A?
Mange hilsner fra Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |