| Forfatter |
|
KristianJensen Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyttet på denne her hos JJ Teknik i Farum og den spiller så man slet ikke kan beskrive det. Den er helt klart et lyt værd. Og koster kun 60k så har du 10k tilbage til nogle ordentlige kabler også.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Faber skrev:
|
Hej Ed die,
Jeg syntes det er lidt morsomt at du foreslår er sæt Gryphon Cantata højttaler til langt over 100.000 kr. for et sæt nye af slagsen. men måske det var stk. prisen du gik efter.
Men på den anden side er det jo en fremragende højttaler. En af de væsentlige grunde til at den er så god er at det er Sonus Faber Guarneri Homage højttaleren der ligger til grund for den. Det drejer sig både om design, filosofi og flere andre parametre.
Hvordan ved jeg så det? Jow, det ved jeg fordi jeg snakkede med Flemming Rasmussen om at købe hans Guarnerier da han var færdig med at bruge dem som reference grundlag for udviklingen af Cantataen.
Witzel,
Prøv at spænd noget andet end kinesiske forstærkere på SA7K og Sonus Fabers højttalere næste gang du skal teste dem.
Hvilke HT-kabler brugte du da testede SA7K og Cremona modellen ?
|
|
|
Vrøvl Duelunds køkken-ht ligger til grund for cantata.Duelund var med konstruktør på filteret ovs.Han tjente faktisk hver gang der blev solgt en.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Hans Faber Lukket konto

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre,
Ring dog bare til Flemming ved Gryphon hvis du vil have mit udsagn bekræftet.

Man skulle næsten tro du ikke kendte til hverken udseendet/lyden på hverken Cantataen eller Guarnerien når du åbenbart ikke kan se den slående inspirations lighed i det smukke ydre design - eller den ekstremt rene og tonalt afballancerede gengivelse de begge er i besiddelse af.
I mine ører og øjne er der nu heller ikke langt fra Guarneri til Cantata.

Hvilke højttalere har du selv ? Der står jo ikke specielt meget i din profil..
__________________ Mvh Hans...
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Faber skrev:
|
Andre,
Ring dog bare til Flemming ved Gryphon hvis du vil have mit udsagn bekræftet.

Man skulle næsten tro du ikke kendte til hverken udseendet/lyden på hverken Cantataen eller Guarnerien når du åbenbart ikke kan se den slående inspirations lighed i det smukke ydre design - eller den ekstremt rene og tonalt afballancerede gengivelse de begge er i besiddelse af.
I mine ører og øjne er der nu heller ikke langt fra Guarneri til Cantata.

Hvilke højttalere har du selv ? Der står jo ikke specielt meget i din profil..
|
|
|
Det er muligt målet var den skulle lyde bedre, og den så er blevet brugt som sammenligning.Men faktum er den delvist ER konstrueret af Duelund.Og jeg har overhørt end til flere telefon samtaler mellem Duelund og Gryphon.Omhandlene filterdesign og fasealignment ovs.Og jeg har også talt med ham der udviklede filteret sammen med Duen, Lars et eller andet hed han vist nok.Det er ganske unødvendigt for mig at ringe og spørge, det er ikke tredje håndsviden .Og hvilke ht-er jeg har er vel ikke, i denne forbindelse vigtig.Men det er DIY bånd.
mvh
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler desuden på at andre effektforstærkere end kinesiske kan gøre noget alvorligt ved lyden fra en SA7K. Den HT er da bare underlig.
Til prisen vil jeg anbefale Von Zweikert og Vienna Acoustics, de spiller virkelig godt.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Faber,
Du kan jo f.eks. læse i manualen til Cantata, hvor Duelund nævnes flere gange. Han har i øvrigt også været med ved udviklingen af deres store højttaler Possidon.
Delefilteret bærer også klare præg af Duelund så vidt jeg kan se ...
Acoustic second-order 12 dB/octave Linkwitz-Riley crossover network isolated in integral speaker stand for perfect relative phase at all frequencies.
Time-aligned front baffle for identical arrival time from all drivers at the listening position
Sonussen har et 1st-order, 6dB/octave filter. The filters are nominally 6dB/octave over the crossover range, augmented by additional components to shape the acoustic output. The treble high-pass section thus has three elements: two film capacitors and an air-core shunt inductor. For the woofer's low-pass section, the primary element is a large series air-core inductor with an RC Zobel network and an additional film capacitor.
Ud over det har Gryphon to bas-mellemtone mens Sonus har en.
Alt i alt kan det da godt være man er blevet inspireret ... men det ser svært at se så mange ligheder ... bortset fra at der er tale om to både dyre og gode højttalere.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Hans Faber Lukket konto

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kontrast:
Hørte du Vienna dengang du var ovre ved Jensen for at sælge dine EA2ere eller var det dengang du købte dem derovre? Hvilken VA model hørte du?
Hej Satmit 
Helt enig! - som jeg først skrev var Guarneri brugt som inspiration i både design og lydmæssig henseende (ikke elektrisk). Det er jo kun dejligt at Gryphon opnår fremragende resultater ved at gå sine egne veje og endda være åben omkring hvem de har lyttet til under optakten og udviklingen af Cantata højttaleren.
Jeg hørte forøvrigt Cantataen hos Lydgalleriet i Århus - fremragende lyd, helt sikkert. __________________ Mvh Hans...
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Nu er jeg ikke selv totalt vild med B&W, men den 803D som er nævnt engang tidligere her i tråden, er altså en fantastisk speaker, den skal bare pares med det rigtige grej, jeg har selv været så heldig at høre disse speakers under andre forhold en HFK kan mønstre, men der skal varm klingene og strømstærkt udstyr til at få dem til at spille godt i mine øre, har du det bliver der altså også kvitteret ved kasse 1 med vellyd, men gi dem en chance.
Nu har jeg selv Vienna, og jeg vil da som Ronin anbefale dig at lytte til Mahler, jeg har ikke selv lyttet til dem, tør jeg ikke de Viennaér jeg har lyttet til er som reglen endt i min stue, så det kunne blive et dyrt lyt... 
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Faber,
Kan kun være enig ... Cantata kunne meget let få plads hjemme hos mig. Den går imponerende langt ned ... 24hz er den specficeret til ved brug af Q-controlleren.
Frem for alt synes jeg at letheden og roen i lydbilledet er intet mindre end fremragende. Synd den er så bekostelig
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Hans Faber Lukket konto

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Satmit 
Enig - synd du ikke fik fat i det sæt Lydgalleriet havde - de gik sgu' for noget der ligner halv pris! Det var et demo sæt med 0,0 ridser osv...
Men når tid kommer råd  __________________ Mvh Hans...
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halv pris er fortsat ca. 75.000 tror jeg!
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Hans Faber,
Kan kun være enig ... Cantata kunne meget let få plads hjemme hos mig. Den går imponerende langt ned ... 24hz er den specficeret til ved brug af Q-controlleren.
Frem for alt synes jeg at letheden og roen i lydbilledet er intet mindre end fremragende. Synd den er så bekostelig
SATMIT
|
|
|
Det er der da råd for DCA køkken-hteren, til en helt anden pris.Naturligvis er den ikke i samme fremrangde finish som cantataen.Lydmæssigt står den ikke tilbage for cantataen.Men ok de fleste lytter med øjene .
http://www.duelundaudio.com/startside.htm
MVH
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
... se det er jo en mulighed.
Men hvad koster den store model fra DCA?
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
... se det er jo en mulighed.
Men hvad koster den store model fra DCA?
SATMIT
|
|
|
De har da prislister på hjemmesiden.
MVH
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
SATMIT skrev:
|
Hans Faber,
SATMIT
|
|
|
Det er der da råd for DCA køkken-hteren, til en helt anden pris.Naturligvis er den ikke i samme fremrangde finish som cantataen.Lydmæssigt står den ikke tilbage for cantataen.Men ok de fleste lytter med øjene .
http://www.duelundaudio.com/startside.htm
MVH
|
|
|
Er det den der hedder 1.0?
Jeg må indrømme at jeg rigtigt godt kunne tænke mig at komme til at lytte til Duelunds konstruktioner. Med designmæssigt afsæt i den akustiske musik er jeg sikker på at den rammer mine lydidealer rigtigt godt.  __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
Hans Faber Lukket konto

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Satmit,
Yes - det er stadig 75 kilo! men tænk nu på at du har sparet 75 tusind ved at købe dem til halv pris!
(Jeg ved præcis hvordan du har det med dét ;-) )
Hvilke forstærkere og signal kilde var spændt på da du hørte Cantata?
Jeg hørte dem med det bedste forstærkeri fra Bryston og den bedste CD fra Gryphon alt forbundet med de bedste kabler fra Gryphon. __________________ Mvh Hans...
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans,
Jeg har kun hørt dem med Gryphon setup.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle jeg ud og handle nye højttalere for 75k er der et par mærker jeg ville lægge øre til:
JM Lab BKS Magnepan B&W Dali Vienna Tannoy QLN Martin Logan
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |