Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 16:9 / Widescreen... igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper Bang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Nu er det vel også de færreste 4:3 fjernsyn der selv kan skifte over til 16:9. For ellers vil et ægte 16:9 jo se helt forkert ud på et 4:3 fejernsyn.

Vi er lidt på vej ud på et sidespor her, men vil det ikke bare være en letterboxvisning, hvor både stationslogo og eventuelle tekster ligger i billedfeltet? Det skulle da være til at leve med for 4:3-folket.

MVH/Kasper

Til top Vis Kasper Bang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper Bang

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Nå det er da vel stadig OT.

Nej, det vil være et fuld 4:3 billed men mast sammen. Hvis det bare er som du nævner er det jo ikke ægte 16:9, men stadig 4:3 hvor man ikke udnytter de øverste og nederste pixels.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

2jur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2005
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Kasper Bang skrev:

Men er der nogen, der har hørt om TV 2-planer i retning af at sende i 16:9 - eller om nogen som har prøvet at få dem i tale desangående?

MVH/Kasper 

Jeg har spurgt tv2 om deres nye filmkanal sendte 16:9 og hvornår deres andre kanaler startede med 16:9 udsendelser. her er deres svar, jeg har fjernet navnene.

Tak for henvendelsen.

TV 2 sender ikke i 16:9 men derimod i 4:3. Film sender vi i letterboks for
at få hele filmens bredde med.

Vi begynder at sende i 16:9, når vi har digitaliseret sendenettet, hvilket
vil ske i foråret 2006.

Der er ikke planer om at sende i 16:9 på Zulu og Charlie, men TV 2s nye
filmkanal, som har premiere her d. 1. november, vil som hovedregel sende i
16:9.

Med venlig hilsen,

Kasper Bang
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

2jur skrev:
Jeg har spurgt tv2 om deres nye filmkanal sendte 16:9 og hvornår deres andre kanaler startede med 16:9 udsendelser. her er deres svar, jeg har fjernet navnene.

Tak for henvendelsen.

at få hele filmens bredde med.

vil ske i foråret 2006.

16:9.

Tusind tak for svaret. Det er rart at vide, at TV 2 i det mindste har forholdt sig til problematikken. Og jeg kan godt leve med, at det først bliver udrullet i foråret 06. Det kan så undre, at Zulu med den tilstræbte unge profil ikke vil sende i 16:9. En pæn del af målgruppen må efterhånden have 16:9-fjernsyn, og de sender jo trods alt en del serier og film, som egner sig til 16:9-visning. Charlie, no wonder...

MVH/Kasper

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

2jur skrev:
Kasper Bang skrev:

Men er der nogen, der har hørt om TV 2-planer i retning af at sende i 16:9 - eller om nogen som har prøvet at få dem i tale desangående?

MVH/Kasper 

Tak for henvendelsen.

at få hele filmens bredde med. FIS, 16:9 har da alle vertikale linier med. Tror da vist nok der bliver forvekslet med Pan & Scan

vil ske i foråret 2006.

16:9. Hva'for noget 16:9 - letterbox?

Med venlig hilsen,

Sjovt nok spurgte jeg TV2 om det samme. Men fik også det svar, at de mente at hoveddelen af de danske TV'er stadig er 4:3, og det derfor ville blive for en stor gene for dem, hvis TV2 begyndte at vise 16:9. Hvilket jeg mener er noget fis, man kan vel nærmest ikke opdrive et 4:3 TV over 20" mere!

Nu ved jeg også, at det ikke er særligt meget af det udstyr, der bruges på de danske kanaler, der kan optage/redigere 16:9, altså et spørgsmål om økonomi.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

jakobskovgaard skrev:
Sjovt nok spurgte jeg TV2 om det samme. Men fik også det svar, at de mente at hoveddelen af de danske TV'er stadig er 4:3, og det derfor ville blive for en stor gene for dem, hvis TV2 begyndte at vise 16:9. Hvilket jeg mener er noget fis, man kan vel nærmest ikke opdrive et 4:3 TV over 20" mere!

TV2 har nu ret.

Godt nok sælges der flest 16:9 TV i dag, men andelen af 16:9 TV udgør kun godt en fjerdedel af apparaterne ude i hjemmene (27% - feb. 2005).

Tallene kan hentes hos branche-organisationen BFE, f.eks. her .

jakobskovgaard skrev:
Nu ved jeg også, at det ikke er særligt meget af det udstyr, der bruges på de danske kanaler, der kan optage/redigere 16:9, altså et spørgsmål om økonomi.

For TV2 har det hidtil været et spørgsmål om økonomi, og generelt valg af format som sådan. TV2 har f.eks. ikke været på satellit med 16:9 som DR, fordi det ville koste 8x prisen (pga. regionerne - det ville jo kræve 8 transpondere at sende TV2 ud på satellit).

TV2 har derfor afventet det digitale sendenet, der er mere velegnet til 16:9 (når nu man har de 8 regioner der skal distribueres).

/Lars

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

TV2 har nu ret.

Godt nok sælges der flest 16:9 TV i dag, men andelen af 16:9 TV udgør kun godt en fjerdedel af apparaterne ude i hjemmene (27% - feb. 2005).

Tallene kan hentes hos branche-organisationen BFE, f.eks. her .

Tjaa, det viste jeg nu ikke, men dette tal vil, som det også står skrevet i artiklen, ændre sig markant over de næste par år. Men hvor pokker så ikke gøre noget for os med 16:9 dyr.

Glemte forresten lige noget mere. En af grundene som TV2 også gav mig for manglende 16:9, var at underteksterne ville blive for små, på alm 4:3 fjernsyn hvis de viser 16:9 i letterbox. Har nu ikke nogle problemer med at læse teksterne på mit 14" i soveværelset uden linser

Kasper Bang
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

jakobskovgaard skrev:
Glemte forresten lige noget mere. En af grundene som TV2 også gav mig for manglende 16:9, var at underteksterne ville blive for små, på alm 4:3 fjernsyn hvis de viser 16:9 i letterbox. Har nu ikke nogle problemer med at læse teksterne på mit 14" i soveværelset uden linser

He-he, tænkte nok det var en af deres bevæggrunde. Derfor mine slet skjulte hentydninger til kanalens lidt vel modne aldersprofil. De har Ældresagen i røret den dag, de starter med at sende i 16:9. Og til den tid har vi andre for længst ændret vores tv-vaner og er begyndt at holde os til de kanaler, der sender i 16:9.

MVH/Kasper

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes