Emne: 16:9 / Widescreen... igen ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kasper Bang Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Nu er det vel også de færreste 4:3 fjernsyn der selv kan skifte over til 16:9. For ellers vil et ægte 16:9 jo se helt forkert ud på et 4:3 fejernsyn.
|
|
|
Vi er lidt på vej ud på et sidespor her, men vil det ikke bare være en letterboxvisning, hvor både stationslogo og eventuelle tekster ligger i billedfeltet? Det skulle da være til at leve med for 4:3-folket.
MVH/Kasper
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå det er da vel stadig OT.
Nej, det vil være et fuld 4:3 billed men mast sammen. Hvis det bare er som du nævner er det jo ikke ægte 16:9, men stadig 4:3 hvor man ikke udnytter de øverste og nederste pixels.
|
| Til top |
|
| |
2jur Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper Bang skrev:
|
Men er der nogen, der har hørt om TV 2-planer i retning af at sende i 16:9 - eller om nogen som har prøvet at få dem i tale desangående?
MVH/Kasper
|
|
|
Jeg har spurgt tv2 om deres nye filmkanal sendte 16:9 og hvornår deres andre kanaler startede med 16:9 udsendelser. her er deres svar, jeg har fjernet navnene.
Tak for henvendelsen.
TV 2 sender ikke i 16:9 men derimod i 4:3. Film sender vi i letterboks for at få hele filmens bredde med.
Vi begynder at sende i 16:9, når vi har digitaliseret sendenettet, hvilket vil ske i foråret 2006.
Der er ikke planer om at sende i 16:9 på Zulu og Charlie, men TV 2s nye filmkanal, som har premiere her d. 1. november, vil som hovedregel sende i 16:9.
Med venlig hilsen, __________________ 2jur
|
| Til top |
|
| |
Kasper Bang Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
2jur skrev:
| Jeg har spurgt tv2 om deres nye filmkanal sendte 16:9 og hvornår deres andre kanaler startede med 16:9 udsendelser. her er deres svar, jeg har fjernet navnene.
Tak for henvendelsen.
TV 2 sender ikke i 16:9 men derimod i 4:3. Film sender vi i letterboks for at få hele filmens bredde med.
Vi begynder at sende i 16:9, når vi har digitaliseret sendenettet, hvilket vil ske i foråret 2006.
Der er ikke planer om at sende i 16:9 på Zulu og Charlie, men TV 2s nye filmkanal, som har premiere her d. 1. november, vil som hovedregel sende i 16:9. |
|
|
Tusind tak for svaret. Det er rart at vide, at TV 2 i det mindste har forholdt sig til problematikken. Og jeg kan godt leve med, at det først bliver udrullet i foråret 06. Det kan så undre, at Zulu med den tilstræbte unge profil ikke vil sende i 16:9. En pæn del af målgruppen må efterhånden have 16:9-fjernsyn, og de sender jo trods alt en del serier og film, som egner sig til 16:9-visning. Charlie, no wonder...
MVH/Kasper
|
| Til top |
|
| |
jakobskovgaard Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
2jur skrev:
Kasper Bang skrev:
|
Men er der nogen, der har hørt om TV 2-planer i retning af at sende i 16:9 - eller om nogen som har prøvet at få dem i tale desangående?
MVH/Kasper
|
|
|
Jeg har spurgt tv2 om deres nye filmkanal sendte 16:9 og hvornår deres andre kanaler startede med 16:9 udsendelser. her er deres svar, jeg har fjernet navnene.
Tak for henvendelsen.
TV 2 sender ikke i 16:9 men derimod i 4:3. Film sender vi i letterboks for at få hele filmens bredde med. FIS, 16:9 har da alle vertikale linier med. Tror da vist nok der bliver forvekslet med Pan & Scan
Der er ikke planer om at sende i 16:9 på Zulu og Charlie, men TV 2s nye filmkanal, som har premiere her d. 1. november, vil som hovedregel sende i 16:9. Hva'for noget 16:9 - letterbox?
Med venlig hilsen,
|
|
|
Sjovt nok spurgte jeg TV2 om det samme. Men fik også det svar, at de mente at hoveddelen af de danske TV'er stadig er 4:3, og det derfor ville blive for en stor gene for dem, hvis TV2 begyndte at vise 16:9. Hvilket jeg mener er noget fis, man kan vel nærmest ikke opdrive et 4:3 TV over 20" mere!
Nu ved jeg også, at det ikke er særligt meget af det udstyr, der bruges på de danske kanaler, der kan optage/redigere 16:9, altså et spørgsmål om økonomi. __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jakobskovgaard skrev:
| Sjovt nok spurgte jeg TV2 om det samme. Men fik også det svar, at de mente at hoveddelen af de danske TV'er stadig er 4:3, og det derfor ville blive for en stor gene for dem, hvis TV2 begyndte at vise 16:9. Hvilket jeg mener er noget fis, man kan vel nærmest ikke opdrive et 4:3 TV over 20" mere! |
|
|
TV2 har nu ret.
Godt nok sælges der flest 16:9 TV i dag, men andelen af 16:9 TV udgør kun godt en fjerdedel af apparaterne ude i hjemmene (27% - feb. 2005).
Tallene kan hentes hos branche-organisationen BFE, f.eks. her .
jakobskovgaard skrev:
| Nu ved jeg også, at det ikke er særligt meget af det udstyr, der bruges på de danske kanaler, der kan optage/redigere 16:9, altså et spørgsmål om økonomi. |
|
|
For TV2 har det hidtil været et spørgsmål om økonomi, og generelt valg af format som sådan. TV2 har f.eks. ikke været på satellit med 16:9 som DR, fordi det ville koste 8x prisen (pga. regionerne - det ville jo kræve 8 transpondere at sende TV2 ud på satellit).
TV2 har derfor afventet det digitale sendenet, der er mere velegnet til 16:9 (når nu man har de 8 regioner der skal distribueres).
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
jakobskovgaard Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
|
TV2 har nu ret.
Godt nok sælges der flest 16:9 TV i dag, men andelen af 16:9 TV udgør kun godt en fjerdedel af apparaterne ude i hjemmene (27% - feb. 2005).
Tallene kan hentes hos branche-organisationen BFE, f.eks. her .
|
|
|
Tjaa, det viste jeg nu ikke, men dette tal vil, som det også står skrevet i artiklen, ændre sig markant over de næste par år. Men hvor pokker så ikke gøre noget for os med 16:9 dyr.
Glemte forresten lige noget mere. En af grundene som TV2 også gav mig for manglende 16:9, var at underteksterne ville blive for små, på alm 4:3 fjernsyn hvis de viser 16:9 i letterbox. Har nu ikke nogle problemer med at læse teksterne på mit 14" i soveværelset uden linser __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Kasper Bang Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jakobskovgaard skrev:
| Glemte forresten lige noget mere. En af grundene som TV2 også gav mig for manglende 16:9, var at underteksterne ville blive for små, på alm 4:3 fjernsyn hvis de viser 16:9 i letterbox. Har nu ikke nogle problemer med at læse teksterne på mit 14" i soveværelset uden linser |
|
|
He-he, tænkte nok det var en af deres bevæggrunde. Derfor mine slet skjulte hentydninger til kanalens lidt vel modne aldersprofil. De har Ældresagen i røret den dag, de starter med at sende i 16:9. Og til den tid har vi andre for længst ændret vores tv-vaner og er begyndt at holde os til de kanaler, der sender i 16:9. 
MVH/Kasper
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|