Emne: Justering af Lars Nielsen-DAC ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
Hurtig skrev:
| Jeg synes at have hørt om temmelig mange, der har problemer med denne DAC. |
|
|
Det er korrekt at mange har problemer med at bygge min DAC, men det skyldes efter min bedste overbevisning udelukkende at folk går igang med dette projekt, uden at have nogen som helst viden eller erfaring omkring hvordan de skal gøre.
Problemerne er ofte kortslutninger, dårlige lodninger og forkerte komponenter. Jeg har aldrig hørt om et eneste tilfælde hvor DAC'en ikke virkede efter den var samlet korrekt.
Men hvis du eller andre har kommentare eller forslag til hvordan jeg kan sikre at mine kommende projekter vil blive nemmere at bygge, kan jeg kontaktes pr.email.
MVH
Lars Nielsen
|
|
|
Tjaaee... gode råd til hvordan kommende projekter bliver lettere at bygge... Som elektronikkonstruktør kender jeg denne problemstilling alt for godt. Der er MEGET stor forskel på at lave en konstruktion til sig selv, og så en konstruktion der skal kunne bygges op af en vilkårlig person (naturligvis med kendskab til elektronik). Det jeg ser som det største problem i denne konstruktion er, at den er MEGET følsom overfor komponenttolerancer. Det kan sagtens fungere hvis man selv som konstruktør skal samle et eksemplar, men når menigmand skal gøre det efter, bliver der problemer. På side 2 i samleguiden kan jeg se, at hvis der er problemer med offset, skal man forsøge at afhjælpe det ved at skifte nogle modstande til andre værdier. Det holder ikke!
En anden ting er, at din konstruktion er ALT for hysterisk mht forsyningsspændinger. Det er klart, at selve DAC-kredsene skal have korrekt forsyning. Men det er ret let at sikre sig, med nogle fornuftige regulatorer.
Din analogdel er, som jeg ser det, MEGET følsom overfor korrekte forsyningsspændinger. Hvis ikke disse ligger korrekt, vil det direkte påvirke offset på udgangen. Dette kan naturligvis justeres væk, men der er også andre ulemper. Når spændingsvariationer på forsyningen har så let adgang til DAC'ens udgang, vil støj på forsyningen også trænge lige igennem. Typik vil det give sig udslag i ringere evne til at gengive mikrodetaljer. Sørg for, at dine analoge trin kun refererer til stel ligesom dit udgangssignal. Hvis nogle signaler refererer til et punkt, mens andre til et andet, vil forsyningsstøj mellem disse direkte ersultere i støj på det endelige signal. Specielt når man arbejder uden modkobling.
Alt i alt, hvad skal der så gøres??? Du skal sørge for at produktionsmodne produktet. Det skal være således, at du kan sende en annex1 mappe til en tilfældig fabrik i kina, som ud fra dit diagram, printlayout, stykliste og evt kort justering kan samle 100 stk, hvoraf alle fungerer uden yderligere fejlsøgning og udskiftning af komponenter. Altså... din konstruktion skal være 100% stabil, og fungere med reallife komponenter med tolerancer. Dette er en svær kunst, og også lidt af en kamel at sluge, da jeg i sin tid statede som elektronikkonstruktør (Hos Bang&Luffe). En ting er at det virker når man simulerer det i PSpice osv.... Men hvad sker der, når ens 1kohm modstand pludselig kun er 950ohm mens en anden er 1050ohm??? Og når transistorens strømforstærkning ikke er 500, men måske kun 300??? Konstruktionen skal fuingere alligevel, for sådan er reallife komponenter. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Lars Nielsen skrev:
Hurtig skrev:
| Jeg synes at have hørt om temmelig mange, der har problemer med denne DAC. |
|
|
Det er korrekt at mange har problemer med at bygge min DAC, men det skyldes efter min bedste overbevisning udelukkende at folk går igang med dette projekt, uden at have nogen som helst viden eller erfaring omkring hvordan de skal gøre.
Problemerne er ofte kortslutninger, dårlige lodninger og forkerte komponenter. Jeg har aldrig hørt om et eneste tilfælde hvor DAC'en ikke virkede efter den var samlet korrekt.
Men hvis du eller andre har kommentare eller forslag til hvordan jeg kan sikre at mine kommende projekter vil blive nemmere at bygge, kan jeg kontaktes pr.email.
MVH
Lars Nielsen
|
|
|
Tjaaee... gode råd til hvordan kommende projekter bliver lettere at bygge... Som elektronikkonstruktør kender jeg denne problemstilling alt for godt. Der er MEGET stor forskel på at lave en konstruktion til sig selv, og så en konstruktion der skal kunne bygges op af en vilkårlig person (naturligvis med kendskab til elektronik). Det jeg ser som det største problem i denne konstruktion er, at den er MEGET følsom overfor komponenttolerancer. Det kan sagtens fungere hvis man selv som konstruktør skal samle et eksemplar, men når menigmand skal gøre det efter, bliver der problemer. På side 2 i samleguiden kan jeg se, at hvis der er problemer med offset, skal man forsøge at afhjælpe det ved at skifte nogle modstande til andre værdier. Det holder ikke!
En anden ting er, at din konstruktion er ALT for hysterisk mht forsyningsspændinger. Det er klart, at selve DAC-kredsene skal have korrekt forsyning. Men det er ret let at sikre sig, med nogle fornuftige regulatorer.
Din analogdel er, som jeg ser det, MEGET følsom overfor korrekte forsyningsspændinger. Hvis ikke disse ligger korrekt, vil det direkte påvirke offset på udgangen. Dette kan naturligvis justeres væk, men der er også andre ulemper. Når spændingsvariationer på forsyningen har så let adgang til DAC'ens udgang, vil støj på forsyningen også trænge lige igennem. Typik vil det give sig udslag i ringere evne til at gengive mikrodetaljer. Sørg for, at dine analoge trin kun refererer til stel ligesom dit udgangssignal. Hvis nogle signaler refererer til et punkt, mens andre til et andet, vil forsyningsstøj mellem disse direkte ersultere i støj på det endelige signal. Specielt når man arbejder uden modkobling.
Alt i alt, hvad skal der så gøres??? Du skal sørge for at produktionsmodne produktet. Det skal være således, at du kan sende en annex1 mappe til en tilfældig fabrik i kina, som ud fra dit diagram, printlayout, stykliste og evt kort justering kan samle 100 stk, hvoraf alle fungerer uden yderligere fejlsøgning og udskiftning af komponenter. Altså... din konstruktion skal være 100% stabil, og fungere med reallife komponenter med tolerancer. Dette er en svær kunst, og også lidt af en kamel at sluge, da jeg i sin tid statede som elektronikkonstruktør (Hos Bang&Luffe). En ting er at det virker når man simulerer det i PSpice osv.... Men hvad sker der, når ens 1kohm modstand pludselig kun er 950ohm mens en anden er 1050ohm??? Og når transistorens strømforstærkning ikke er 500, men måske kun 300??? Konstruktionen skal fuingere alligevel, for sådan er reallife komponenter.
|
|
|
Hej
Jeg er enig i dine betragtninger om at udgangstrinnet er for følsomt overfor komponenttolerancer, og jeg skulle nok her set i bakspejlet have lavet det med et dc offset justeringspotmeter istedet, men det er igen ikke seriøst at have et potmeter, så den er lidt svær... en regulator kan ikke indføres, for så vil konceptet gå lidt i vasken. Jeg kan dog berolige dig med at i fremtidige projekter vil der være dc servo, og transistor trin der er mindre følsomme. Jeg lavede DAC'en som første års lærling, så selvfølgelig er der nogle ting der kunne være lavet bedre, helt enig.
Hvis du har lyst må du gerne lave et design review på den kommende forforstærker jeg er igang med... send mig en PB eller mail hvis det er...
Men det er svært når folk benytter andre komponenter end de anviste, som i dette tilfælde hvor der var benyttet forkert trafo.... det er svært hvis ikke umuligt at lave et design der virker med alle komponenter, hvis det samtidig skal lyde bare lidt godt.
MVH
Lars
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt... Man kan ikke gardere sig imod at folk benytter forkerte komponenter. Aldrig!! Men, man kan lave et design, hvor man 100% sikkert ved, at hvis folk benytter de rigtige komponenter, så virker det. Det er ret let at finde fejlen, hvis den skyldes montagefejl eller forkerte komponenter. Men kan det skyldes at en eller anden tilfældig modstand, med den korrekte nominelle værdi, har en lidt større tolerance end de andre... så er man på den.
Det er i øvrigt min opfattelse, at man i sådanne DIY-projekter, skal forsøge at benytte foholdsvis standardkomponenter. Ment på den måde, at designet skal kunne køre med almindelige tilgængelige komponenter. Ellers opstår der alt for mange fejl, fordi folk troede de kunne benytte en almindelig transistor osv... fordi de ikke lige kunne skaffe den specielle japanske type....
Et potmeter finder jeg egentlig ikke useriøst. Det kan jo være nødvendigt. Og kan man undvære en DC-servo ved at lave justeringen manuelt, ville jeg til hver en tid bruge det. Til tider kan en kombination af begge dele være en fordel.
Hvad med regulatorer??? Hvorfor ikke?? Mange steder kan de være ganske glimrende. Specielt omkring din DAC og modtagerkreds, ville jeg anbefale en regulator.... En simpel zener-regulering lader alt for meget støj slippe igennem, og ofte har man problemer med at spændingen svinger som følge af variationer i de enkelte zenerdioder.
Design review på en forforstærker... det lyder da spændende.... sender straks en PB. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver da et spændende efterår/forår på LN DIY fronten med DAC og Pre ...
Opstår problemerne i virkeligheden ikke for alvor fordi DAC'en er DC-koblet i analogtrinnet? __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Opstår problemerne i virkeligheden ikke for alvor fordi DAC'en er DC-koblet i analogtrinnet?
|
|
|
Jo, det er pga. dc koblingen... hvis man indførte en overføringskondensator, vil problemet være løst. Men jeg regner ikke med at lave opdateringer, da jeg har en ny version på vej...
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars, kan du løfte sløret for hvad det er for en DAC-chip du bruger i den
nye udgave?
/U.
__________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan jeg jo kun ærgre mig over, at jeg er helt debil rent motorisk. Men jeg kunne da i princippet godt tænke mig den nye pre når den bliver klar.
Gad vide om jeg kan betale en stakkel for at samle fætteren? __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Lars, kan du løfte sløret for hvad det er for en DAC-chip du bruger i den nye udgave?
/U.
|
|
|
Nope.. det vil jeg gerne gemme til projektet bliver offentliggjort.
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
|
Så kan jeg jo kun ærgre mig over, at jeg er helt debil rent motorisk. Men jeg kunne da i princippet godt tænke mig den nye pre når den bliver klar.
Gad vide om jeg kan betale en stakkel for at samle fætteren?
|
|
|
Send mig en PB eller mail, når du ser at projektet er klar, så finder vi en løsning...
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
blackhawk skrev:
|
Gad vide om jeg kan betale en stakkel for at samle fætteren?
|
|
|
Send mig en PB eller mail, når du ser at projektet er klar, så finder vi en løsning...
|
|
|
Tak for din imødekommenhed, er meget glad for din DAC ! __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|