Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan man måle sin forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Ja - I må undskylde, men jeg har ikke interesseret mig for watt i mange år. Jeg gør ligesom en tidligere bidrag-yder siger:

Løfter på skidtet/vejer det - checker om den er blæserkølet eller med køleprofiler (har seriøs indflydelse på vægt). Checker i.ø. om konstruktionen/indmaden ser tillidsvækkende ud.

Ved lytning vurderer jeg om det lyder som om forstærkeren kan spille tilfredstillende dynamisk og rent og bekymerer mig ikke om data i.ø. Lytningen på eget anlæg bør fortælle alt, hvad der er nødvendigt.

Watt er som tidligere ganske rigtigt antydet blot et psykologisk salgsgimmick, som branchen for mange år siden opdagede var en betydelig magt/salgsfaktor - især bland drenge/mænd, som åbenbart har et dybereliggende behov for at måle sig med andet eller andres anlæg - og dette var vel nemmest med watt. (her kunne der jo sættes tal på)

Vi har vel alle været ude for , at en forstæker som var opgivet til fx 20 watt RMS/8 Ohm 20-20Kz kunne spille med realistisk lydtryk på grund af evnen til at levere strøm (A), hvorefter vi fik hørt en skraldespand, som var opgivet til 100watt, og som ikke evnede at slå en bule i en blød hat , hverken målt i dB eller dynamik - renhed og perspektiv.

Der kan siges utrolig meget om dette emne - og hifi-interesserede har stort set fået tudet ørerne fulde om dette siden starten af '70'erne.

Lån/køb evt. nogle gamle High Fidelity, som dækkede mange af disse fænomener på en ganske fremragende måde.

venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

rune4000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Watt er måleenheden for effekt, man kunne have en formodning om det evt kan være derfor tingene opgives i det - det lyder jo godt, selvom reelt siger det ikke meget,

Elektrisk effekt (P) måles normalt i watt (W), kilowatt (kW), megawatt (MW) osv.
Effekt er energioverførsel pr. tidsenhed.

Volt er måleenden for spænding (U), ampere er måleenheden for strøm (I), og ohm er måleenheden for modstand (R).

Lige lidt ohm's lov for jer der ikke har lært det i skolen: U = I * R og P = U * I.
Til top Vis rune4000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune4000

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Hej...

Det er skægt som watt betyder noget...og alligevel ingenting! Jeg nikker genkendende til at et løft i forstærkeren fortæller en masse. Et kig ned i aparatet kan også fortælle noget som bestykningen og hvor meget strømforsyningen fylder, men det er STADIG INGEN GARANTI for lyder godt. Der findes masser af forstærkere fra Denon og mannge andre som er reletive tunge, pænt bestykket, men lyder alligevel ikke af noget og strøm har den slet ikke.

Proton var gode til at lave små, tunge, og særdeles velydende.....lidt som en stor NAD 3020...en fornøjelse med den lille. Der er ingen garanti for noget, men man kommer længest med at lytte. Iøvrigt kan man ikke bruge vægten på en ICE forstærker til noget.....så kan man KUN bruge ørerne.....Yes sir, det burde være muligt at for rigtige hifi-entusiaster......så burde de selvfede sidde sådan her  .  

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes