| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - I må undskylde, men jeg har ikke interesseret mig for watt i mange år. Jeg gør ligesom en tidligere bidrag-yder siger:
Løfter på skidtet/vejer det - checker om den er blæserkølet eller med køleprofiler (har seriøs indflydelse på vægt). Checker i.ø. om konstruktionen/indmaden ser tillidsvækkende ud.
Ved lytning vurderer jeg om det lyder som om forstærkeren kan spille tilfredstillende dynamisk og rent og bekymerer mig ikke om data i.ø. Lytningen på eget anlæg bør fortælle alt, hvad der er nødvendigt.
Watt er som tidligere ganske rigtigt antydet blot et psykologisk salgsgimmick, som branchen for mange år siden opdagede var en betydelig magt/salgsfaktor - især bland drenge/mænd, som åbenbart har et dybereliggende behov for at måle sig med andet eller andres anlæg - og dette var vel nemmest med watt. (her kunne der jo sættes tal på)
Vi har vel alle været ude for , at en forstæker som var opgivet til fx 20 watt RMS/8 Ohm 20-20Kz kunne spille med realistisk lydtryk på grund af evnen til at levere strøm (A), hvorefter vi fik hørt en skraldespand, som var opgivet til 100watt, og som ikke evnede at slå en bule i en blød hat , hverken målt i dB eller dynamik - renhed og perspektiv.
Der kan siges utrolig meget om dette emne - og hifi-interesserede har stort set fået tudet ørerne fulde om dette siden starten af '70'erne.
Lån/køb evt. nogle gamle High Fidelity, som dækkede mange af disse fænomener på en ganske fremragende måde.
venligst
Freddy
|