Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY fra q-sound.dk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig godt ud.

Hvis andre skal igang med finér, så er det nemmere at monterer med kontaktlim. en ordentlig spand 0.75 liter og en tandspartel. Ved finérsamlinger kan man med fordel bruge finérpapir. Det minder om frimærke på rulle. Det er en papirstrimmel med en letopløslig limbagside. Samlingen fugtes, og finérbåndet lægges på. Ved denne fremgangsmåde er det ikke nødvendigt at presse i samme grad som med trælim. Du har tilgengæld ikke mulighed for at srælle det af igen når først kontaktlimen er hærdet op.

Bare et forslag, men jeg må nok sige - det er et helt vildt flot resultat du har fået. Tillykke med det

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 December 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Det ser virkelig godt ud må jeg sige!

Hvordan påfører du lakken?

Er det spray eller pensel/rulle? Med pensel/rulle skal man vel næsten slibe imellem lakeringerne?
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 December 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Casperm skrev:
Hvis andre skal igang med finér, så er det nemmere at monterer med kontaktlim. en ordentlig spand 0.75 liter og en tandspartel.

Helt klart. Man slipper for at skal lægge så meget pres på ved montering.
Dog vil jeg våge at påstå at trælimen får bedre fat i fineren da den trænger op i alle sprækker og små revner og dermed holder bedre sammen på fineren og forhindrer brag..

Casperm skrev:
Ved finérsamlinger kan man med fordel bruge finérpapir. Det minder om frimærke på rulle. Det er en papirstrimmel med en letopløslig limbagside. Samlingen fugtes, og finérbåndet lægges på.

Jeg kan ikke se den store fordel set i forhold til bare at holde de 2 stykker finer sammen med tape indtil skidtet er tørt..

Casperm skrev:
Bare et forslag, men jeg må nok sige - det er et helt vildt flot resultat du har fået. Tillykke med det

Jo tak.. der er også lagt rigtigt mange timer i den finér proces.

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

KasperP skrev:

Med pensel. Jeg anvender BjarkeNR's gode råd som tidligere nævnt i denne tråd. Hele forløbet står beskrevet deri..

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 December 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
KasperP skrev:

Med pensel. Jeg anvender BjarkeNR's gode råd som tidligere nævnt i denne tråd. Hele forløbet står beskrevet deri..

der findes ganske enkelt pensler der hedder lakpensler.. hvis jeg husker rigtigt, så ligger alle finurlighederne i, at det er svinehår. .. men det virker!

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
der findes ganske enkelt pensler der hedder lakpensler..

Netop sagde fiskeren.. og den koster hvis man skal have en i ordentlig kvalitet. I omegnen af 100kr.

Her er et billede af laker grejet til de interesserede:

Penslen står i terpentin. Jeg gider ik at rense den hver gang jeg har lakeret så den overnatter bare i terpentin..

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

det ser virkeligt flot ud. hvad har sådan noget kostet dig alt i alt/med alt inklusivt?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Sendt: 09 December 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hvor "natur-tro" er billederne af de lakerede højttalere? Er de knap så glinsende i virkeligheden eller hva'? Måske kameraet ikke kan fange overfladen helt nøjagtig?

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
det ser virkeligt flot ud. hvad har sådan noget kostet dig alt i alt/med alt inklusivt?

Prøv at kig tilbage i tråden... Jeg har ikke ført regnskab men det nærmer sig nok en 9000.

BjarkeNR skrev:
Hvor "natur-tro" er billederne af de lakerede højttalere? Er de knap så glinsende i virkeligheden eller hva'? Måske kameraet ikke kan fange overfladen helt nøjagtig?

De var vidst lige lakeret da jeg skød billederne. De er langt fra så glinsende når de er tørre. Jeg skal nok skyde et sæt nye billeder i morgen når 5. gang lak er tør

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Så er der billeder:

Billederne er taget hvor lakken er tør og der er givet i alt 5 lag lak incl. de 2 fortyndede lag.
6. gang lak har jeg liget givet så det er snart til at se en ende på..

Et godt fif er at anvende en god flytbar lyskilde (jeg bruger et 120cm neonrør) under lakeringen. For at se hvor man er kommet til og se om der er tilpas meget lak på fladen bliver man nemlig nødt til at kigge ind på fladen fra siden hvor lyskilden så står nogenlunde som på det 2. sidste billede i denne post.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 10 December 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:

Et godt fif er at anvende en god flytbar lyskilde (jeg bruger et 120cm neonrør) under lakeringen. For at se hvor man er kommet til og se om der er tilpas meget lak på fladen bliver man nemlig nødt til at kigge ind på fladen fra siden hvor lyskilden så står nogenlunde som på det 2. sidste billede i denne post.

tak for tippet.. det er altid rart med lidt gode råd inden man selv skal igang

Jeg kan se at vi nok skal op i en lak med glans 90, men sadolin lakken ser udemærket ud.

iøvrigt er resultatet jo rigtig godt 

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
Jeg kan se at vi nok skal op i en lak med glans 90, men sadolin lakken ser udemærket ud.

Ja det er lidt svært at se på billederne men jeg har da prøvet at skyde fra mange forskellige vinkler og med og uden blitz for at give en fornemmelse af hvordan det ser ud.
Sadolin lakken har jeg ik noget at klage på. Den er nem at arbejde med og kan også købes for en rimelig pris.

witzel skrev:
iøvrigt er resultatet jo rigtig godt 

Jo det begynder at ligne noget. Jeg har dog haft et par løbere som jeg så har slebet væk så jeg håber da de bliver usynlige. Ellers er det kun i det helt rigtige lys man kan se en løber. Man skal have lys fra siden og så kigge ind fra siden for at se det, men man sidder nu bedst i sofaen efterfølgende når man ved det er i orden

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået over til at bruge en excenter sliber til at slibe mit lak og det har virkeligt givet pote.. Nu er fladerne blevet plan:

Jeg anvender en Bosch Pex 400 AE excentersliberen som overhovedet ikke efterlader nogle slibespor på overfladen. Desuden har den hastighedsregulering hvilket giver lidt mere kontrol over slibningen.

Jeg tvivler på man kan få så plant resultat ved at slibe i hånden... jeg kan i al fald ikke.

Man skal sørge for at slibe lakken helt mat. Der må altså ikke være nogle øer med klar lak for så bliver slutresultatet ikke jævnt. Lakken kan altså ikke dække ujævnheder, så derfor er det bare med at få slebet skidtet jævnt imellem lakeringerne.

Og husk at bruge lak slibepapir. Almindeligt slibepapir kan ikke bruges til lak. Lakken sætter sig i slibepapiret og inden længe ser det sådan her ud:

Jeg vil lige have fat i en luvet rulle og prøve at rulle lakken på i stedet da jeg ikke har været helt tilfreds med hvordan lakken lægger sig på siden af kabinettet.
Jeg har problemer med at få lagt tilstrækkeligt lak på til at give et jævnt resultat uden at der bliver løbere.

Det var alt for denne gang. Jeg regner med at have lakeringen færdig en gang i weekenden og forhåbentligt får jeg en helt plan overflade..

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet nyt værktøj:

Dog er jeg ikke helt tilfreds med rullen da den har en del hårtab på trods af at jeg støvsugede den meget grundigt inden brug. Men nu får den lige hele turen inden jeg smider det næste lag på.
Det er ellers utroligt nemt at påføre lakken med rullen og giver et meget bedre resultat end med pensel. Lakken bliver mere jævn og så tar det jo også kun en brøkdel af tiden at påføre.

Et par billeder af toppen på kabinettet:

Det har givet et utroligt pænt jævnt resultat at slibe med excentersliberen. Jeg har dog læst at hvis man vil undgå at lakken brænder sig fast i slibepapiret skal man bruge slibeolie.
Så det vil jeg da lige kigge efter ved næste tur til byggemarkedet..

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

igen vil jeg bare sige at det ser virkeligt flot ud, hvor mange flere dage/UGER regner du med at bruge på projektet? hvor mange timer har den stået dig i?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 17 December 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

excentersliber.. det havde jeg ikke tænkt på. Sådan en har vi på mit arbejde, den kan jeg sikkert liste med hjem en dag eller 20..  men hvor finder man slibeskiver til lak, der passer på den maskine?

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
igen vil jeg bare sige at det ser virkeligt flot ud, hvor mange flere dage/UGER regner du med at bruge på projektet? hvor mange timer har den stået dig i?

Jeg havde håbet på at blive færdig med hele skidtet her i weekenden, men det kan godt være det ender med at næste uge går også. Der mangler lige et par lag lak og så at montere enheder, kabler og forstærker.

Der er vel lagt et sted imellem 100 og 150 timer i den efterhånden.. Jeg har ik tal på det, men det har da også været sjovt og lærerigt omend der også har været ture op ad bakke

banz skrev:
men hvor finder man slibeskiver til lak, der passer på den maskine?

Standard slibeskiven er 125mm i diameter. Du burde kunne finde dem i dit lokale byggemarked ellers kan du også godt bruge almindeligt slibepapir til træ omkring korn 200. Du skal bare regne med at der går rigtigt mange skiver til og som regel koster en pakke slibeskiver med 5 stk til excenter en 30-40 kroner, så det løber op..

Lak slibepapir er som regelt hvidt og holder noget længere end det almindelige.. Jeg tror dog også lak slibepapir kræver slibeolie for efter 5 minutters brug under excenteren uden slibeolie er det også færdigt...

Til plane flader giver excenteren et rigtigt lækkert plant resultat. Min excentersliber har blød opstart som forhindrer striber og fordybninger i materialet. Hastighedsreguleringen er også en rar ting..

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

ups

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg færdig med at lakere for denne gang og har brugt et par timer med at få enhederne til at passe 100% i udfræsningerne.. Der var kommet lidt lak, lim og snavs i udfræsningen som selvfølgeligt skulle fjernes.

Men resultatet taler for sig selv:

De hvide snore er lige monteret for at jeg kan få enheden ud igen..

Så mangler jeg bare at få monteret forstærkeren og få trukket er par kabler til enhederne.. Med lidt held kommer der lyd fra bæstet i morgen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Nydeligt må man sige!

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum