Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY fra q-sound.dk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 22 December 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

5 stjernet thumbs up til dit tømrerarbejde det er virkelig flot

Hvor godt studerede du udvalget af enheder før du besluttede dig for dine scan speak ?

Når man ser på deres specs og din åbenlyse forventning om større output, så kunne det godt se ud som om du blev besnakket til at købe de forkerte enheder.

følsomhed på 88,5 db.

Rated power 170 watt.

De angiver ikke kompression ved rated power..hvilket som regl er et ret dårligt tegn. Men lad os være flinke/ optimistiske og sige den er 3 db. Det betyder at max out put rent elektrisk vil være omkring 107,5 db.

Linær x max på 9mm så vil den være stået af mekanisk i de lavere oktaver før dens elektriske max er nået, med mindre kabinettet har en høj nok pneumatisk modstand, hvis det dog er tilfældet så har du en kæmpe forvrængning som hovedpine istedet for.

Den blafren du omtaler opstår når enheden forlader dens linære arbejdsområde. Det vil først opstå omkring dens egensresonans, men som effekten bliver større vil de også ske under denne. Hvis dens elektriske egenskaber var bedre (ei større dynamik mellem følsomhed og rated power) ville det også kunne ske over denne.

Det du kan gøre for at få mere output ud af dem er at highpasse dem over Fs, det vil give overskud til mere output i de højere frekvenser, men da det er en sub vil det at fjerne det dybe bide hele sub ideen lidt i halen. Dog er en vis mængde highpasning altid godt, der er ingen grund til at give enheden en masse energi i frekvenser hvor den ikke kan arbejde alligevel.

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
Ved max indstillingen på fasehjulet står der vel også 180/360?

Ja det er korrekt. Det lyder som den rigtige forklaring.

Hasselhof skrev:
Hvor godt studerede du udvalget af enheder før du besluttede dig for dine scan speak ?

Jeg overlod udvælgelsen af enheder til Henrik Høegh, da jeg ikke har erfaring med det og ikke bliver synderligt klogere af at sidde og bladre i enhedernes datablad..

Hasselhof skrev:
Når man ser på deres specs og din åbenlyse forventning om større output, så kunne det godt se ud som om du blev besnakket til at købe de forkerte enheder.

Mit primære mål var at få en musikalsk sub som også kunne indgå i et 5.1 setup.
Den skulle kunne gå dybt og virkeligt bringe detaljer frem i musikken.
Jeg må dog indrømme at jeg havde forventet at den kunne spille noget højere selvom jeg som regel ikke er typen der lytter til så høj musik. Men det er jo rart at have muligheden..

Hasselhof skrev:
Det du kan gøre for at få mere output ud af dem er at highpasse dem over Fs, det vil give overskud til mere output i de højere frekvenser, men da det er en sub vil det at fjerne det dybe bide hele sub ideen lidt i halen. Dog er en vis mængde highpasning altid godt, der er ingen grund til at give enheden en masse energi i frekvenser hvor den ikke kan arbejde alligevel.

Hvis lige jeg skal være helt med er det så noget jeg kan prøve ved blot at dreje på nogle af knapperne på forstærkeren? Når nu jeg har lavpass filteret sat til 50Hz formoder jeg da heller ikke at sub'en spiller andet end den kan gengive.

Med hensyn til kalibrering af sub'en hvad kan der så anbefales? Jeg har plan om at bruge min DVE DVD og en lydmåler men findes der bedre fremgangsmåder?

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 22 December 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvordan du præcist har udtrykt dine ønsker og behov over for sælgeren. Detalierede og "musikalske" er uden tvivl nøgleord for dine scan speak enheder. Hvis det var det du primært fremhævede som kriterier for dine enheder, så er valget ikke helt skævt. Og sælgeren kan som sådan ikke bebrejdes.

Hvis du derimod lagde vægt på at den skulle kunne gå dybt med pondus og at den primært skulle bruges under 50 hz (som er det jeg kan forstå du har sat dit low pass til) og at film (5,1) også var et primært brugsområde (til 5.1 lyd går man som standart ud fra at tale er ved 75 db +40 db dynamik) og rummet ikke var et 12m3 kollegieværelse..så vil jeg sige at din rådgivning har været tvivlsom.

De enheder har en meget høj pris for hvad de består af (ingen tvivl om at SS navnet har en kraftig indvirken på prisen) så at sælge netop de enheder tror jeg ikke er en dårlig forretning.

Hvis du ser bort fra SS navnet, som ofte kan fortrylle folk til en ukritisk tilstand, og bare ser på specs. Ta de specs og ring lidt rundt og evt lidt internet surf, der er mange gode fora med vidende folk som ikke har en salgs motivation, som kan komme med indput. Tror du vil opdage at den overvældende respons vil være at enheder med de specs er meget tæt på at være det mest uegnede til LFE duty.

Det kan argumenteres at grunden til SS enhedernes høje pris er at kun de har brug for minimal korrektion for at kunne integreres rent delefilter mæssigt Det er en stor fordel hvis de skal sidde som en passiv bas i en alm højtaler, men som bas i en sub der er aktivt delt og med egen volume kontrol..er de egenskaber ligegyldige. 

Med low pass filteret sat til 50 hz så spiller din sub alt under 50 hz, men ved ca 25 hz (mit gæt) begynder det at gå galt da det kræver mere mekanisk end din enhed har at omsætte signalet til bevægelse, den løber tør for linær slaglængde.  Det du kan gøre er at sætte et highpass filter på, dvs et der ikke tillader de helt dybe toner at komme til enheden. Start ved 25 hz..hvis det løser dit blafre problem så sæt det ned i hz indtil det går galt igen..skru så lidt op..og du har nu den nedereste grænse de kan gengive uden at det går galt ved den volume du ønsker.  Det er muligt at det kan gøre dig tilfreds. Det kedelige er at du nu har en sub der kun gengiver et frekvens bånd på omkring 25 hz, det giver dig meget lidt valuta for pengene. Har du prøvet at stille low pass op til 100 hz ? 

Du vil sikkert løbe ind i elektrisk kompression (svingspolen bliver varm og dens modstand stiger), det vil fremhæve detalier, men ikke give en kilde tro gengivelse. 

mht kalibrering. Det er de færeste lydmålere  (billige) som giver en brugbar måling i basområdet. Kalibrering uden brug af en eq eller dsp er problematisk, da man ikke har mulighed for at rette på de respons variationer som der altid er i basområdet.  Hvis din pre amp har en test tone  ville jeg bare bruge den og øret.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Det som @Hasselhof omtaler er et high-pass filter. Det vil sige et filter der forhindre subwooferen i at gengive alle frekvenser under en given frekvens.

Det kan være en stor fordel at sortere, for eksempel alle frekvenser under 20Hz fra. Det giver, som @Hasselhof skriver "overskud til mere output i de højere frekvenser". Altså de frekvenser over 20Hz, og op til den low-pass delefrekvens du har angivet (du skrev 50Hz).

Desværre ser det ikke ud til at Hypex'en understøtter variabel high-pass filter. Ud fra hvad jeg kan læse er der indbygget det de kalder "subsonic filter", der sortere alle frekvenser under 12Hz (-3dB) fra med et 24dB filter.

Tror din subwoofer prøver at gengive frekvenser der er så dybe, så subwooferen hurtigt går træt og puster, når du skruer op. Tror et high-pass filter er eneste umiddelbare udvej.

[EDIT: HOV! Hasselhof var hurtigere end mig.. ]

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
Nu ved jeg ikke hvordan du præcist har udtrykt dine ønsker og behov over for sælgeren. Detalierede og "musikalske" er uden tvivl nøgleord for dine scan speak enheder. Hvis det var det du primært fremhævede som kriterier for dine enheder, så er valget ikke helt skævt. Og sælgeren kan som sådan ikke bebrejdes.

Jamen helt klart. Det musikalske og detaljerede lydbillede er noget jeg har lagt meget vægt på.
Som jeg skriver har jeg kun foretaget en hurtig grov justering af sub'en og det er da muligt at lavpass frekvensen skal hæves en tand.

Hasselhof skrev:
De enheder har en meget høj pris for hvad de består af (ingen tvivl om at SS navnet har en kraftig indvirken på prisen) så at sælge netop de enheder tror jeg ikke er en dårlig forretning.

Det skal da siges at jeg har fået en rigtig god pris på enhederne. Havde de stået til normal udbudspris ville jeg heller ikke have valgt denne løsning.

Hasselhof skrev:
Tror du vil opdage at den overvældende respons vil være at enheder med de specs er meget tæt på at være det mest uegnede til LFE duty.

Det lyder da ikke rart. Jeg har da også prioriteret det højt at sub'en skulle kunne indgå i et 5.1 setup så jeg ved ik lige hvor kæden er hoppet af henne så.
Hvad er det der skyldes at hurtig respons gør den uegnet til LFE duty?

Hasselhof skrev:
Har du prøvet at stille low pass op til 100 hz ?

Jeg anvendte frekvenser fra 30-150Hz til at indstille så lydniveauet og delefrekvensen passede sammen med fronthøjttalerne. Men det var jo kun en grov indstilling så jeg vil da prøve at stille den op igen..

Hasselhof skrev:
Du vil sikkert løbe ind i elektrisk kompression (svingspolen bliver varm og dens modstand stiger), det vil fremhæve detalier, men ikke give en kilde tro gengivelse.

Mener du at dette problem opstår ved at justere lavpass frekvensen op til 100Hz?

daniels skrev:
Tror din subwoofer prøver at gengive frekvenser der er så dybe, så subwooferen hurtigt går træt og puster, når du skruer op. Tror et high-pass filter er eneste umiddelbare udvej.

Ok. Mener også mit lydkort giver mulighed for dette så det vil jeg da lige undersøge.

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 December 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:

Hasselhof skrev:
Tror du vil opdage at den overvældende respons vil være at enheder med de specs er meget tæt på at være det mest uegnede til LFE duty.

Det lyder da ikke rart. Jeg har da også prioriteret det højt at sub'en skulle kunne indgå i et 5.1 setup så jeg ved ik lige hvor kæden er hoppet af henne så.
Hvad er det der skyldes at hurtig respons gør den uegnet til LFE duty?

Ikke noget med hurtig respons fra enheden, men fra mange andre DIY folk på andre sider slet ikke mener at denne enhed vil egne sig til Subwoofer, hvis du vil spille højt etc.

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 22 December 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest et tillykke med det færdige resultat. De er bare blevet rigtig flotte.

Først kort hvad jeg har:

2 stk. subs med hver deres 12 tommer enhed uden delfilter. Disse går til min NAD 218THX. NAD går til mit elektroniske delfilter og videre til min pre.

Jeg havde præsis det samme problem som Daniels beskriver (han har selv hørt det). Jeg havde så besøg efterfølgende af en tone gennerator og en db måler. Her fandt vi ud af en ok linær frekvens op til ca. 100 hz. For at enheden ikke skulle blive "træt" så har vi skåret alt væg under 25 hz, hvilket gør at enheden har et meget større spillerum til frekvensen mellem 25 og 100 hz. end mellem 10-15 (som den jo prøver af gengive men ikke med et særlig godt resultat til følge) til 100 hz som den stod på tidliger.

Hvad blev så resultatet:

Ved lavt styrke: Ingen forskel

Ved mellem styrke: En lille forbedring

Ved høj styrke: En mega forbedring, da jeg ikke tidligere kunne fyrer helt op under kedlerne da min sub enhed ikke har så stort et ind og ud fald (kan ikke lige huske den tekniske betegnelse) så nu er der meget mere "ro" over enheden selv når den spille ved høje lydtryk.

Håber dette gav mening og måske et lille fif til hvordan du kunne indstille din sub.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 23 December 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hey,

Vil lige starte med at sige, at den ser rigtig godt ud din sub.

Det er mig han har købt den igennem.

Hvis du kommer forbi med subben skal jeg nok hjælpe dig med at indstille den, og så kan du også høre den i et andet rum. Har du prøvet at placerer subben et andet sted i rummet? Det kan virkelig gøre mange ting ved en sub. Prøv og gå rundt i rummet og lyt hvor for forskel der er på bassen.

Hvad for noget musik har du spillet på den ? Har du kørt det igennem en pc, eller et alm anlæg ?

Men vi finder lige ud af noget. Jeg har måske en dag starten af januar hvor jeg har en fridag derhjemme (fridag fra flytten i hus).... Så kan vi lige smide clio'n på og se hvad der sker, samt lytte lidt.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 December 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hey,

HasselhofZ> Er dine udtalelser omkring enheden bygget udelukket på data, eller har du hørt enhederne? Man skal passe på med at bygge for meget på data. Man kan godt blive forbavset.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:
Håber dette gav mening og måske et lille fif til hvordan du kunne indstille din sub.

Klart. Jeg takker for beskrivelsen.

syncroniq skrev:
Hvis du kommer forbi med subben skal jeg nok hjælpe dig med at indstille den, og så kan du også høre den i et andet rum. Har du prøvet at placerer subben et andet sted i rummet? Det kan virkelig gøre mange ting ved en sub. Prøv og gå rundt i rummet og lyt hvor for forskel der er på bassen.

Jeg har godt nok kun haft den til at stå det ene sted på billedet, men har selvfølgeligt bevæget mig rundt i rummet for at lytte.

syncroniq skrev:
Hvad for noget musik har du spillet på den ? Har du kørt det igennem en pc, eller et alm anlæg ?
Jeg tror jeg har været igennem alle genre   Det har kørt igennem min pc som er forbundet til mit anlæg med optisk kabel.

syncroniq skrev:
Men vi finder lige ud af noget. Jeg har måske en dag starten af januar hvor jeg har en fridag derhjemme (fridag fra flytten i hus).... Så kan vi lige smide clio'n på og se hvad der sker, samt lytte lidt.
Lyder godt.. Krydser fingre for huset ligger nord for limfjorden..så slipper jeg for at køre så langt
Vi finder bare lige ud af noget over mailen...

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Sendt: 23 December 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Det er bare det værst tænkelige, som man håber kan blive rettet op igen. At man har bygget noget så flot, og at det så ikke virker helt som man har forudset. Føler virkelig med dig og håber du får rettet om på problemet!

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 December 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

De beregninger der er lavet øverst, passer ikke, altså med lydtryk.

Der sidder 2 enheder, ikke 1 i kassen.

(10 * (log10(170w) + 88,5 + 3) - 3 = 110,8dB. Stadig meget teoretisk. Det er meget frekvensafhængigt.

Men vi skal nok få gang i den sub, bare rolig. Prøv og starte med at flytte lidt rundt på den (ved den er tung ) og se hvad der sker der. Det kan meget nemt være akustisk i rummet der gør at den ikke lyder høj. Stil dit lowpass til omkring 70-80 og boost den omkring 40Hz, og leg så lidt med fasen.

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Makrelsalat skrev:
Føler virkelig med dig og håber du får rettet om på problemet!

Jeg takker. Nu er det jo ikke verdens undergang. Man skal op og spille temmeligt højt før problemet opstår og det er meget sjældent at jeg spiller så højt.
Til gengæld er jeg meget tilfreds med gengivelsen når den ikke "blafrer" selvom min kalibrering højst sandsynlig er langt fra optimal.

syncroniq skrev:
Stil dit lowpass til omkring 70-80 og boost den omkring 40Hz, og leg så lidt med fasen.

Hvad mener du med boost? Er det en af EQ knapperne?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 December 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hey,

EQ> Ja. Den ene er hvor du vælger frekvens, og den anden er mængden af boost. Det er en mini equliser kan man sige. Altså så kan du f.eks. booste 40Hz med 4dB. (2 knapper - frekvens og dB).

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 23 December 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad Hasselhof snakker om, når han nævner mekanisk begrænsning! Der er vitterligt ikke ret mange 10" basser på markedet med en lineær slaglængde på 18mm peak-peak (+/- 9mm). At den så her sidder i et relativt lille lukket kabinet er en anden historie. Prøv at taste 26Weren ind i dit basrefleksprogram - du får -6dB ved 25Hz i et 80L kabinet. Det er da ikke ringe? (Selv ville jeg nok vælge en dedikeret sub-enhed, enten SS23W eller en Peerless XLS, men det er en anden historie)
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
EQ> Ja. Den ene er hvor du vælger frekvens, og den anden er mængden af boost. Det er en mini equliser kan man sige. Altså så kan du f.eks. booste 40Hz med 4dB. (2 knapper - frekvens og dB).

Så skete der underværker.. efter at have justeret lavpass frekvensen op til ca. 75 og have skruet på EQ knapperne er der nu lige pludseligt meget mere fylde i lyden og problemet med blafren har jeg heller ik lagt mærke til siden på trods af en høj volumen så det er jo herligt..

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 23 December 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

til Syncroniq : Har hørt enheden, men har ikke selv bygget noget med den. Du har helt ret i at data er ikke alt, men de data jeg har brugt er ikke "bløde" i deres fortolkning på samme måde som gen TS.  Slaglængde er direkte målbart og max power er ihvertfald ikke et tal som en fabrikant forsøger at underdrive. Manglende data om compression og crest factor vil for nogen indikere at det tal måske endda er overdrevet. Mit overslag mht lydtryk var baseret på enheden og ikke konstruktionen, hvilket også tydeligt fremgår.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
syncroniq skrev:

Så skete der underværker.. efter at have justeret lavpass frekvensen op til ca. 75 og have skruet på EQ knapperne er der nu lige pludseligt meget mere fylde i lyden og problemet med blafren har jeg heller ik lagt mærke til siden på trods af en høj volumen så det er jo herligt..

Jammen så blev det jo jul i jylland. Dejligt med et resultat der er godt.

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:
Jammen så blev det jo jul i jylland. Dejligt med et resultat der er godt.

Jo. Jeg kan dog stadig høre at der er god plads til forbedringer så jeg vil lige prøve at rykke lidt mere rundt på uhyret her i ferien og så pille lidt mere ved indstillingerne.. men det begynder at ligne noget rent lydmæssigt

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke klar over hvor meget du kan indstille på din amp, men hvis der er mulighed for det så kan jeg klart anbefale af bruge de 3K det koster for at få en flot linær frekvensgang i sådanne en sub. Det er et klart andet lydbilled der kommer efter jeg fik min.

Dejligt at høre mht. til KEF, en stor tilhænger

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes