Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas-port i Yamaha YST sw-800?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

At en subwoofer generere portsstøj er vel som sådan ikke noget, der skader sub'en- er det?! (med mindre det selvfølgelig er på et ekstremt højt lydniveau?!)

Kan "sok-metoden" på nogen måde være skadelig for sub'en, da man jo i og for sig ændrer på dens konstruktion og tvinger den til at "holde på en stor bøvs" (dårligt ordvalg- jeg ved det...)

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

BUMP!! Se ovenstående!

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 November 2003 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har fået løst problemet, er der en mulig løsning her.

Det lyder nok som noget klyt, men der mening bag galskaben.

Prøv at lave en tragt af et stykke pap eller lignende.
Den smalle ende skal have samme diameter som basrøret, og den brede ende omkring det dobbelte. Længden er ikke så vigtig.
Monter den på basrøret med f.eks malertape så den sidder tæt.

Jeg vil næsten tro det hjælper, og hvis det er tilfældet kan der jo altid laves noget pænere.

Sponk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 November 2003 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

The Bruce skrev:
Jeg har lige investeret i denne subwoofer og var ellers meget godt tilfreds med den (dog uden at have hørt det helt store udvalg af film eller musik på den)

Dette var dog inden jeg satte Titan A.E. (med dts) i min DVD-afspiller og zappede hen til is-crystal-scenen (til dem der ikke har set den, er der øredøvende bas i netop denne scene).
Bassen kunne høres og mærkes (buksebenene blafrede så det var en fryd), men desværre kom der udover dette også en lyd fra sub'en som om bas-refleks-porten stod og "pustede" gennem et stykke mad-papir eller noget i den retning.

Det undrede mig lidt, da jeg jeg kun havde skruet den op på lige over kvart!

Jeg er lige kommet hjem fra en af mine venners fætre og sidstnævnte må siges at være hifi-gal/kyndig (han har hifi-for x-antal "R-i-g-t-i-g mange penge")
Jeg havde taget min ny-indkøbte sub med for at vi lige kunne høre den i aktion!

Vi hørte sub'en med Saving Private Ryan (DTS), Norah Jones (DD) og The Eagles (DTS)....og jeps- den selvsamme lyd gentog sig! Jeg havde skruet den op på lige under halv og bassen var (bortset fra "lyden) massiv og meget mærkbar på et ekstremt højt lyd-niveau.

"Fætteren" roste Yamaha'en for dens gode bund og kraft og sagde i øvrigt at den var noget strammere og mere musikalsk end hans Klipsch KSW-12 (der findes selvfølgelig laaaangt mere musikalske subs derude... men det lader vi ligge )

Han havde selvklart også lagt mærke til "madpapirs-lyden" fra bas-kassen, men mente at dette højst sandsynligt skyldtes at bas-refleks-porten var for lille til den mængde luft som sub'en gerne ville af med!
Luften der kom ud af sub'en skudt så koncentreret ud af pas-porten, at det mærkede som om, der var en halvstor blæser, der pustede mig i hovedet i nye og næ- til trods for at jeg sad på en sofa godt 3-3,5 m derfra!

Mine spørgsmål er så:

-Er der nogen derude med helst denne sub (eller eventuelt andre), der har haft erfaringer med lignende lyde fra sub'en.

-Hvis det blot er bas-refleks-porten der er for lille, kan det så lade sig gøre at få lavet den større (vil designet af sub'en overhovedet tillade en ændring af størrelsen- jeg vil se efter, om jeg kan finde tegninger af dens "indmad")

-Kan "lyden" skyldes et andet problem?!
Til top Vis Sponk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sponk

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2003 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:

Hvis du ikke har fået løst problemet, er der en mulig løsning her.

Det lyder nok som noget klyt, men der mening bag galskaben.

Prøv at lave en tragt af et stykke pap eller lignende.Den smalle ende skal have samme diameter som basrøret, og den brede ende omkring det dobbelte. Længden er ikke så vigtig.Monter den på basrøret med f.eks malertape så den sidder tæt.

Jeg vil næsten tro det hjælper, og hvis det er tilfældet kan der jo altid laves noget pænere.

Jeg har ikke afprøvet dit forslag endnu, men jeg forstår ikke hvorfor netop dette ville fungere- der kommer vel stadig den samme mængde luft ud!
Den "originale" diameter af basporten bliver jo ikke ændret!

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 November 2003 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Det er fordi at det er ikke inde i røret støjen kommer fra, det er i mundingen at røret

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2003 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Er der andre, der kan bekræfte, at dette ville være en mulig løsning! Jeg har ikke lige de nødvendige materialer liggende, og før jeg tager på "indkøb", så kunne det være rart med en "second oppinion"!

På forhånd tak!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes