Når jeg bruger begrebet IRL. og at sammenligne med dette så er det ment på den måde at hvis jeg kan genkende div. instrumenters klang og lyd mm. under forskellige akustiske forhold, via en gengivelse, på en måde der gør at det for mig virker troværdigt og rigtigt, dette udfra de erfaringer jeg har med netop instrumenters lyd under mange forskellige forhold, så er lidt af målet nået.
For at bruge dette til noget kræves det et indgående kendskab til netop musikinstrumenters lyd mm. og her menes at man faktisk selv kan spille på disse og kender dem tilbunds.
Gør / kan man ikke det og ikke selv er musiker eller har nogen erfaring med netop IRL og rigtig musik udøvelse mm. så er sammenligning på denne måde ikke nogen farbar vej.
Så har man kun det man har lyttet sig frem til enten på et og andet tidspunkt IRL. eller på andet gengivende udstyr, og med den begrensede og noget farvende hukommelse vi har at træffe et valg her udfra.
Det er ikke just nogen særlig objektiv måde, men det er måden 99,9% af alle hifi købere gør deres valg, de har ganske enkelt ikke andre referance muligheder.
Det gør valget påvirklig af gætværk og vores ganske begrensede akustiske hukommelse, altså de fleste ved intet om hvordan det skal eller bør lyde eller hvordan musik virklig lyder, de vælger ganske enkelt udfra hvad de fornæmmer / tror lyder rigtigt og godt, og hvad der lyder godt for den enkelt behøver ikke nødvendigvis at være rigtigt.
Men hvad gør det hvis man selv tror det?
Hifi er som sagt en stor illusion.
Intet udstyr kan gengive IRL. men kun en nedscaleret og formindsket samt som regel ganske farvet version.
Det handler så blot om at abstrahere fra dette via en så god og overbevisende & troværdig illusion som muligt.
Hvad og hvor meget der skal til at opnå dette for den enkelte er stærkt individuelt.
Kun hvis man har indgående kendskab til musik og instrumenter mm. kan man med sikkerhed udsøge det der lyder mest rigtigt eller rettere nærmer sig mest, dette enten ved at selv være musikere med en del erfaring eller også skal man være meget hyppig koncert gænger og musik kender.
Alle andre famler i mørke og udfra egen overbevisning & tro samt begrenset viden der danner en og anden opfattelse, man så vælge udfra og lever i den tro at det er rigtigt.
Selv hifi producenter laver udstyr på denne måde.
Den eneste måde at finde hvad der tilnærmer sig det mest rigtige og musikalske er at vide 100% hvordan musik lyder IRL. og så finde det udstyr der kommer nærmest dette.
Og selv her bliver valget noget subjektivt, da intet udstyr som sagt kan gengive IRL. og alt fraver, så man må søge det der farver mindst eller mere realistisk, det der farver på en måde der lyder for den enkelte mest overbevisende og troværdigt.
Og her mener jeg at udøvende musikere og musik kendere ved bedst, andre gætter kun eller har for begrenset viden og erfaring til at kunne udtale sig med nogenlunde sikkerhed om at ditten & datten er mere eller mindre rigtigt.
De kan kun udtale sig udfra deres begrensede viden og opfattelse.
langt de fleste aner ikke noget om hvad der er mest rigtigt eller ej.
Det er da også ok, fordi hvad skal den enkelte bruge andet end hvordan vedkommende selv opfatter noget troværdigt og rigtigt og der igennem godt til? dette uanset om det så nu også lyder helt rigtigt og tilnærmet IRL.?
Hvis man ikke ved bedre og ikke har det indblik og viden, kan det være lige meget.
Og som Jonas siger at det at lytte på afstand er noget andet og opleves anderledes.
Det er der noget om, det opleves farvet, og individuelt, altså derfor subjektivt.
Og således skal det for den enkelte også gengives for at lyde overbevisende og troværdigt.
På den baggrund skal man så blot holde op med at snakke om mest rigtig og at tro at man ved bedst hvordan det lyder og skal lyde.
Det ved sgu kun de der laver musikken.
Hifi er en illusion og subjektivt, og for alle andre end musikere og de der ellers er impliceret i at frembringe musikken er det endnu mere subjektivt og en endnu støre illusion.
Jonas snakker iøvrigt her meget om forskelle, der efter min mening ikke er andet end parametre så som detaljering og opløsning for at vise forskelle skal dette være i orden.
Det er for så vidt ok.
Så bruger han ofte timing og rytme, hvilket blot er andre ord for homogenitet og dynamik.
Men så kalder Jonas folk for hifi lyttere og detalje lyttere? det er han jo selv.
Efter min mening er DYNAMIK det vigtigste.
Musik er impulser af swingning og kontrasterne mellem disse ( dynamikken ) udgør rytmen og tempo og hele melodien, altså dynamik er den vigtigste parameter.
Så kommer homogeniteten, at det hele ( alle tone områder) smælter sammen homogent og rigtigt.
Her efter kommer balance i lydbilledet, altså at ingen tone områder stikker ud eller mangler.
Det sideste er faktisk opløsning og detaljering og her af kommende forskelle.
De der er vigitigt at vise er dynamik, forskelle mellem impulserne og swingningerne mellem impuls og stilhed.
Har i ligger også tempo som han har nævnt.
Hvis alt dette er i orden så spilles musikalsk og rigtigt, ( spilles der rigtigt ,spilles musikalsk!)
Men der hvor de fleste anlæg ( især højtalere halter er dynamik ) ingen kan gengive IRL. dynamik samt lydtryk, derfor kan IRL. aldrig gengives som andet end en illusion.