Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
Redaktøren skrev:
Jonas bojer skrev:
Jeg ved ikke om du går på krompomic hvis du kan høre musik hvis det kun er HIFI du høre vil jeg da mene det er et kompromis men det er jo en helt anden diskution. Problemet er at ingen experter her inde ved hvad med 100.000% sikkerhed er på pladen og det tvinger dem til at gætte udfra hvad de har i baghovdet af erfaringer men det er altsammen gæt også selv det redaktøreren med de mange år på bagen vurdere udfra. Lyt til musikken så kommer du længest det er min holdning.
Jeg tror, jeg kender indholdet på de plader, jeg selv har indspillet og produceret ret godt !!!
Hej !
"Med risiko for at blive smidt ud af forum !"
Redaktør:
Heller ikke du; har ret i dine påstande !........... Lige så snart vi snakker om "reproduceret" musik, er det desværre et faktum, at der nødvendigvis også må være en optagekæde. Denne bidrager i mere eller mindre grad med sin egenlyd - ALT HAR EN EGENLYD !............. Dvs. at uanset hvad man gør, bliver den cd/masterbånd aldrig 100 % magen til det der skulle optages ?......... Og nu vi er ved det; der findes heller ikke nogle afspillekæder, der ikke bidrager med en vis portion egenlyd (ikke engang mit eget !) - Så dybest set, er din påstand helt ude i skoven !..........
Det eneste vi kan forholde os til. er om det vi nu en gang har fået bikset sammen , nu også giver os den oplevelse/glæde som vi forventer/ønsker !........ Denne er iøvrigt forskellig fra person til person, hvis der nogle der skulle være i tvivl !
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 393
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
Redaktøren skrev:
Jonas bojer skrev:
Jeg ved ikke om du går på krompomic hvis du kan høre musik hvis det kun er HIFI du høre vil jeg da mene det er et kompromis men det er jo en helt anden diskution. Problemet er at ingen experter her inde ved hvad med 100.000% sikkerhed er på pladen og det tvinger dem til at gætte udfra hvad de har i baghovdet af erfaringer men det er altsammen gæt også selv det redaktøreren med de mange år på bagen vurdere udfra. Lyt til musikken så kommer du længest det er min holdning.
Jeg tror, jeg kender indholdet på de plader, jeg selv har indspillet og produceret ret godt !!!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 559
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
poul skrev:
Redaktøren skrev:
Jonas bojer skrev:
ja, men måske sad du på ørerne da du gjorde det !
Tak Poul det rart der er noget der aldrig ændres.
Som den store Jonas hader du er, vi vil flere der ser frem til at du ikke skriver mere i denne tråd for ellers er den også ødelagt.
Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 32
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
LGrau skrev:
Ok nu forstår jeg meget bedre dine tiltider provokerende indlæg med at diverse personer sidder på deres øre. Men hvis de vil høre Hifi og ikke musik gør de det jo ikke .
Mvh Lennart
Jeg er fuldstændig enig. Man kan da ikke have respekt for anmeldere der kun har et ØRE.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
Carsten S Chr skrev:
Det eneste vi kan forholde os til. er om det vi nu en gang har fået bikset sammen , nu også giver os den oplevelse/glæde som vi forventer/ønsker !........ Denne er iøvrigt forskellig fra person til person, hvis der nogle der skulle være i tvivl !
Mvh
Carsten
Ja... er der en modsætning her, jeg ikke kan få øje på ??
Jeg anfægter bare påstanden om, at ingen ved, hvad der er på pladerne... Jeg synes, jeg ved, hvad der er på mine plader - De er naturligvis indspillet, mixet og gengives hos mig, som jeg mener, musikken ydes bedst retfærdighed.
Jeg fatter ikke, at der argumenteres for, at reproduceret musik kan opfattes som andet end reproduceret med de kompromiser, der nu een gang er. Det er ikke Unplugged Live, når man spiller på sit anlæg. Hvor er mystikken i det ??
Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
DKMIK skrev:
poul skrev:
Redaktøren skrev:
Jonas bojer skrev:
ja, men måske sad du på ørerne da du gjorde det !
Tak Poul det rart der er noget der aldrig ændres.
Som den store Jonas hader du er, vi vil flere der ser frem til at du ikke skriver mere i denne tråd for ellers er den også ødelagt.
En lille bemærkning med skader ikke. Men lad os prøve at blive på sporet.
Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
For mig er det en fuldstændig tåbelig diskussion, om hvordan musikere og producere m.fl. har tænkt sig det skal lyde, og hvor meget eller lidt der er manipuleret i mixningen og hvilket udstyr der er i der er brugt ved indspilningen
Fakta er den skive som ligger i afspilleren. den kan der ikke ændres på, det kan der derimod på hardwaren. Det er dog en temmelig uoverkommelig opgave, at trimme hardwaren efter hver enkelt CD i samlingen.
Kan man ikke lide lyden på CD'en kan jo lade være med at købe den, medmindre det er musikken man går efter, og så er det jo fuldstændig ligegyldigt
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
beta skrev:
For mig er det en fuldstændig tåbelig diskussion, om hvordan musikere og producere m.fl. har tænkt sig det skal lyde, og hvor meget eller lidt der er manipuleret i mixningen og hvilket udstyr der er i der er brugt ved indspilningen
Fakta er den skive som ligger i afspilleren. den kan der ikke ændres på, det kan der derimod på hardwaren. Det er dog en temmelig uoverkommelig opgave, at trimme hardwaren efter hver enkelt CD i samlingen.
Kan man ikke lide lyden på CD'en kan jo lade være med at købe den, medmindre det er musikken man går efter, og så er det jo fuldstændig ligegyldigt
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
HIFI kontra Musik
Jeg er bange for et nogle af begreberne inden for HIFI er opfundet af nogle af leverandøerne for ligesom at forhøje Musik til noget det ikke er. Meningen med musik må være at det skal fornøje og ændre vores føelser og kan det det er vi på vej. En ny ting jeg har tænkt meget over er at folk lytter oftes udaf jeg lytter indaf, forstået på den måde jeg lytter til hvad musikken gør ved mig selv og mine føelser. Andre lytter oftes efter hvad anlægget spiller og om det lyder korrekt eller som om at der står en i stuen, og alt dette er jo en anden diskution da ingen af os ved hvad er er på pladen og hvad der er sket 100% under mixningen gennem hele optager appartet og trykning af pladerne.
Noget grej har ikke kunnet leverer musik men kan måske istedet levere et meget luftigt lydbillede og så er det så det leverandøren slår på. Dette imponere nogle folk men for de fleste bliver det kedeligt i længden at høre musik "skrevet" af samme forfatter.
De har så fået lov til at fremelske alle disse "HIFI" detaljer gennem de sidste 15år og det betyder at folkene bag f.eks. Densen får kanon succes hvor de tradisionelle "HIFI" folk har det skidt. f.eks Densen leverere varen noget som røre folk, og dem som sidder hårdt på de gamle normer kommer til at sluge kameler og nogle vil aldrig gøre det fordi de nu har været så frembrusende i så lang tid. Kommer der så en lille skid Jonas Bojer og råber lidt op som den lille dreng i kejserens nye klæder så får man på tæven. Jeg ved godt jeg har været strid måske fordi jeg godt kan lide at provokere men det er sundt med en debat som denne her tråd og jeg er glsd for at det ikke er mig der har startet den, for det betyder at andre faktisk sidder med disse tanker så jeg er ikke alene.
Jeg tror måske det hænger lidt sammen sådanne at hvis musikken fornøjer så må HIFI'en være iorden men omvendt kan man godt have helt liniære "HIFI" anlæg som ikke spiller musik. Jeg syntes faktisk det er enkelt vis man lytter til musikken og det virkelig fornøjer og man får forskellene frem i musikken med så få farvninger som muligt så er det HIFI.
HUSK på det er forskellene der er vigtigt jeg kan spiller sammen arkorder på en guitar som Erik Clapton men lyder det af den grund lige godt ? nej nemlig ikke det er forskellen og den sjæl han kan ligge i guitarspillet som gør forskellen. Så ud og finde anlæg der viser forskelle på pladerne så får i måske også de fleste musikalske forskelle og oplevelser, det er min erfaring. Når det så fornøjer med forskelle så må i godt lytte HIFI her efter for sjov så vil i nemlig undres over hvor forskellige pladerne lyder og hvad denne HIFI så er !!!!!
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
Redaktøren skrev:
beta skrev:
Med venlig hilsen
Meget nydeligt og såre præcist udtrykt !!
Helt enig Pladen er vores udgangspunkt, derfor skal vi spille det som er på pladen ved at farve så lidt som muligt. Så er der jo blot tilbage at håbe at pladefolkene laver nogle ordentlige plader og jeg syntes faktisk der er meget godt musik derude.
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
LGrau skrev:
Når jeg nu tænker på de fleste anmeldelser af produkter jeg har læst er det faktisk kun Hifi kvaliteterne som bliver testet. Er der nogle magasiner som går ligeså meget op i hvor gode de er til musik?
Mvh Lennart
Hej LGrau...
Ja da! Prøv at læs lidt af Jason Hector fra det engelske Hi-Fi+ (issue 25). Hans artikel om, hvad han har skiftet af grej siden bladets fødsel, er en fornøjelse. Navnligt hvis du har lidt kendskab til de nævnte produkter. Han ved hvad han er efter og er benhård i sin søgen. Dygtig fyr.....
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
Hej
Jeg ville høre om man kan sammenligne det at et anlæg kan spille musik med at spille hifi.
Der er mange plader der ikke er optaget i god Hifi, de bliver ofte næsten uudholdelige at høre på, ihvertfald hvis man lytter hifi.
Hvis et anlæg kan spille mere eller mindre musik, må der også findes plader hvor det kunstneriske indhold er ok men at musikken ikke kan reddes af et musikalsk spillende anlæg, bliver de også på samme måde uudholdelige som hvis man lytter til Hifi? Er der nogle eksempler på sådanne plader.
Er der forresten ingen der tør komme med bud på musikalsk spillende udstyr? Skal man bare have fat i nogle engelske mærker, eller dem magasinerne siger spiller med engelsk spillestil ?
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
Hej igen.
Jeg synes at tråden præges af musiklyttende folk, eller er det bare fordi dem der lytter hifi ikke tør komme med nogle indlæg?
Jeg er stadig rimelig overbevist om at jeg ikke kan stoppe med at lytte til Hifi. fordi at det er det som jeg er vant til, men det er jo heller ikke forkert.
Det kan godt være at det er med hifi lytning jeg får de største lytte oplevelser , men det vil fremtiden nok vise.
Er der nogen som har lyttet til et musikalske anlæg og tænkt sikke noget skod? Så vil jeg da gerne have en lille beretning om det.
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
Det sker meget tit, og jeg tror du har ret i at flertallet lytter til hifi, og det er de fleste butikker da også indrettet efter. Hvorfor tror du der laves så mange såkaldte audiophile tryk? De er manipuleret til at kræse for et audiophilt øre, de indeholder sjældent musik, men har flotte klange, tydelig bas og kirkeklokker i diskanten.
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
Hej LGrau...
Pas på med at kalde elektronik "musikalsk". Det er et begreb der f.eks. kan vedhæftes en person der spiller guitar for derefter at spille fagot og afslutte med en trommesolo. Det hele falder ham let og det lyder godt - han er musikalsk. Men jeg ved godt hvad du mener, når du omtaler hi-fi som værende musikalsk. For mig er det først "musikalsk", når det til en hvis grænse formår at fortælle hvad der er på kildematerialet ( - nej Jonas, jeg ved ikke hvad der på pladen, men hvis instrumenter oftes lyder som instrumenter IRL, da er det fint). Får du dette fortalt, bliver det aldrig kedeligt eller uudholdeligt - det skal da lige være fordi du ikke kan lide musikken! Det der så gør at det bliver rigtig overbevisende og sjovt er, når energibalancen i tonerne er rigtig. Dette kræver bl.a. at der er styr på faseforholdende og forvrængningsmønstre - noget der oftes bliver forbigået.
En godt optaget plade vil altid være bedre (lettere at omgåes) end en ringere af slagsen. Det forstærker ganske enkelt illusionen. Men en sløj indspilning kan bliver interessant hvis den gengives med den rigtige energibalance - det giver mere mening. Hvis vi leder kan vi med garanti finde en plade der er så skidt, at den heller ikke er værd at høre selv med ovenstående parametre i orden, men vi er kommet et stykke af den rigtige vej.
Af grej kan jeg f.eks. nævne min egen Croft Vitale preamp. til ca. 5000.-. Den vidreformidler helt fantastisk med styr på det hele, ægte tætpakket energi med den rigtige (?) klangbalance. Den er med andre ord troværdig. Men sammenligner vi den med en Manley Steelhead til 75.000.-, er den nærmest bovlam. Steelhead er mere troværdig, men jeg opdager det først i det jeg skifter. Jeg går ikke og savner den ekstra troværdighed til dagligt. Havde jeg ikke haft noget grej hvor de basale kvaliteter var i orden, havde jeg givetvis set mere TV istedet eller været på jagt efter andet.
Af grej der ikke evner at spiller musik, er der ufatteligt meget. Det er desværre blevet standarden i dag.
Måske misforstå jeg ? Vil du have os til at sætte et anlæg sammen til X-antal kr. der bare spiller musik ?
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
LGrau skrev:
Hej igen.
Jeg synes at tråden præges af musiklyttende folk, eller er det bare fordi dem der lytter hifi ikke tør komme med nogle indlæg?
Hmm jeg syntes nu der er lange flere af HIFI-lyttende folk derude
Jeg er stadig rimelig overbevist om at jeg ikke kan stoppe med at lytte til Hifi. fordi at det er det som jeg er vant til, men det er jo heller ikke forkert.
Forkert det ville jeg gerne diskutere. Når de folk jeg har mødt og talt med lytter HIFI er det fælles for dem alle at de "MÅLER" denne HIFI med de erfaringer de har og det er jeg svært bange for kun kan blive til gæt derfor mener jeg at lytte HIFI ER forkert hvis man vil have virkeligheden og musikken. Hver gang jeg har testet nogt på et HIFI-anlæg og det er mange så kommer man altid til den konklusion at "JEG" har "ret" til stor surmulen og ja de kunne selv høre det, nogle gange er de så stride at manden med anlægget nægter det selvom alle han tilstedeværende venner siger at "Jonas fik ret og det er noget l**t nu bliver han blot mere selvsikker". Jeg har været med til test pga mit indlæg omkring jeg ønsker at finde noget som kan vise større forskelle end det udstyr jeg har i dag. I denne sammen hæng handlede det kun om rum. Kort fortalt kunne jeg vise større forskelle i rum men et lille musikalsk anlæg end det store HIFI setup. Så lytte HIFI bliver kun til gæt og da man ofte gætter forkert så er at lutte HIFI forkert i mine øjne. Man skal kun lytte efter det man er sikker på findes på pladen og som udgangspunkt må jeg antage at der er musik på pladen da det ofte er proffesionelle musikere som lever af at lave musik som har lavet pladen. Da jeg ikke har hørt et anlæg som kan tilføre laden mere melodi og musik men man kun kan miste så må det anlæg som spiller mest melodi og musik også være det som spiller tættest på pladens indhold.
Det kan godt være at det er med hifi lytning jeg får de største lytte oplevelser , men det vil fremtiden nok vise.
Ja hvis man går efter egen smag til anlægget "egenlyd" så kan man da godt være tilfreds med "hifi" / "detaljelytning" men jeg spøre dig hvordan kan du være tilfreds med de gæt du laver ? nu her hvor du måske nok er klar over at du ikke kender det virkeligt indhold på pladen.
Er der nogen som har lyttet til et musikalske anlæg og tænkt sikke noget skod? Så vil jeg da gerne have en lille beretning om det.
Ja det har jeg, når de tradisionelle folk som har forstand på "HIFI" skal udpege musikalske anlæg falder de tit i huller og vælger noget blødt musik og peger ofte på rør men dam der findes meget l**t der. Men godt rør slår næsten alt andet.
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
Hej Schelde.
Nej du misforstår ikke noget. kanont indlæg.
Jeg prøver bare at lære noget, samt at få lidt debat igang
Men jeg synes også være rart at få nogle enkelte produkter på banen så man har noget at forholde sig til og evt. prøve næste gang man skal ud og lytte.
Bruger siden: 01 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 22
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
Der blev efterlyst et magsin hvor det er musikken og ikke HI-Fi der er i fokus når der testes. Prøv engang at læse Hi-Fi+. Det er et magasin med en befriende holdning til produkter. Der fokuseres ikke på teknik og målinger, men mere hvad produkterne gør for musikken. Samtidigt er mængden af redaktionelt stof højt og magasinet hviler økonomisk på læserne og ikke på komericielle annonsører. De har derfor råd, til at forholde sig, til det de hører og ikke til det som reklame kronerne siger de skal høre.
Befriende og et stort Cadeau Til Roy Gregory + hans stab af gode skribenter.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum