Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi kontra musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

hmm interssant vil det sige at du indrømmer at jeres anlæg lydder vidt forskelligt ? for hvis det er rigtigt hvordan kan i så overhodet tage HIFI seriøst ? HIFI er jo så tæt på virkeligheden som muligt og den er der kun en af, men lever man i forskellige virkelighedder så skal man ikke sige det højt for så risikere man at ende på GAK GAK afdelingen  hehe

Vil det sige at når du lytter musik på anlægget så lyder det som når du står med Guitaren i hånden ? jeg mener ikke fordi man er musiker at man er bedre rustet til at lytte musik det kan vil alle, du tolker musikken gennem dine metoder som musiker men anlæg skal ikke tolke det skal blot formidle og spille det som er på pladen. Bruger du dine erfaringer og tolker musikken gennem disse så farver du musikken. I test er musikere ofte de letteste at narre  man skal blot få anlægget til at fokucere på det den enkelte musiker selv spiller på så er han lykkelig.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:

Men disse er nu udskiftet med et Wisdom Audio stsyem, bånd og dynamisk bas system. det rykker noget mere.

Hmm de ser fine ud men hvorfor ikke Dali megaline ? de har jo samme principper og maser af bass. Har i testet Dali megaline ? og hvordan syntes i de er i forhold til Wisdom Audio System ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

hmm interssant vil det sige at du indrømmer at jeres anlæg lydder vidt forskelligt ? for hvis det er rigtigt hvordan kan i så overhodet tage HIFI seriøst ? HIFI er jo så tæt på virkeligheden som muligt og den er der kun en af, men lever man i forskellige virkelighedder så skal man ikke sige det højt for så risikere man at ende på GAK GAK afdelingen  hehe

Vil det sige at når du lytter musik på anlægget så lyder det som når du står med Guitaren i hånden ? jeg mener ikke fordi man er musiker at man er bedre rustet til at lytte musik det kan vil alle, du tolker musikken gennem dine metoder som musiker men anlæg skal ikke tolke det skal blot formidle og spille det som er på pladen. Bruger du dine erfaringer og tolker musikken gennem disse så farver du musikken. I test er musikere ofte de letteste at narre  man skal blot få anlægget til at fokucere på det den enkelte musiker selv spiller på så er han lykkelig.

Hmmm, du tolker selv musikken gennem dit anlæg efter devisen "at det spiller mest korrekt"! Du kan selvfølgelig bruge et andet ord, men du tolker stadig!

I din såkaldte test for os fokuserede du selv på nogle bestemte ting som du mente dit anlæg kunne, og at læse på andre indlæg hvor du anbefaler dit og dat, er det de samme kunstnere og samme stykker musik du anbefaler ergo er det din tolkning af hvordan du mener anlægget spiller mest korrekt eller whatever!

Så lad være at pointere for folk om de fokuserer på bestemte ting for det er nøjagtigt hvad du selv gør Jonas, og jeg har 2 kammerater der kan nikke anerkendende til den historie - vi fik jo selv spillet nøjagtigt de samme stykker musik som du altid snakker om, og du pointerede endda selv for lang tid siden at det er farligt at have bestemte plader som reference. Det er ikke farligt - det er naturligt og logisk, man kan ikke anbefale eller demonstrere på musik man ikke kender, fordi man er nød til at kende de forskellige steder hvor man kan demonstrere sine eksempler! 

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Jonas prøver at gå meget videnskabeligt tilværks og ikke lade sin "smag" bestemme hvilket anlæg der lyder bedst(du må undsskylde at jeg udtaler mig på dine vejne Jonas ret mig endelig hvis jeg tager fejl).

Jeg synes også at forskelslytning lyder som en fornuftig fremgangsmåde at bruge hvis man ønsker det mindst farvende anlæg. Der skal selvfølgelig lyttes efter flere parametre Musik, perspektiv, bas m.m.

Jeg mener bestemt ikke at det er det eneste rigtige at have et neutralt klingende anlæg, og man kun kan tage hifi seriøst hvis man går efter den ideal.

Hvis der er andre som har en videnskabelig fremgangsmåde til at teste hvornår det er mest korrekt vil jeg gerne høre det.   

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Hmmm, du tolker selv musikken gennem dit anlæg efter devisen "at det spiller mest korrekt"! Du kan selvfølgelig bruge et andet ord, men du tolker stadig!

I din såkaldte test for os fokuserede du selv på nogle bestemte ting som du mente dit anlæg kunne, og at læse på andre indlæg hvor du anbefaler dit og dat, er det de samme kunstnere og samme stykker musik du anbefaler ergo er det din tolkning af hvordan du mener anlægget spiller mest korrekt eller whatever!

Så lad være at pointere for folk om de fokuserer på bestemte ting for det er nøjagtigt hvad du selv gør Jonas, og jeg har 2 kammerater der kan nikke anerkendende til den historie - vi fik jo selv spillet nøjagtigt de samme stykker musik som du altid snakker om, og du pointerede endda selv for lang tid siden at det er farligt at have bestemte plader som reference. Det er ikke farligt - det er naturligt og logisk, man kan ikke anbefale eller demonstrere på musik man ikke kender, fordi man er nød til at kende de forskellige steder hvor man kan demonstrere sine eksempler! 

Pionten var jo at vise forskelle og derfor bruger jeg nogelt plader man kender godt og som kan nemt kan vise forskellene for nybegyndere ind for det jeg vil vise og i kunne jo høre hvad jeg mente. Skal man nå hele vejen rundt tager det tid derfor er det jo sjovest når man er på besøg blot at høre få plader og egne plader. Læs blot mit indlæg omkring udfordringer i forskelle for jeg mener stadig at have til pengene fundet det anlæg som viser størst forskelle til pengene. Jeg siger jo ikke at mit anlæg er det som spiller bedst i alle øre og mange bliver skam overrasket over hvor dårlige deres ynglingsplader kan lyde, men det betyder ikke noget for mig blot jeg har forskelle og derved spiller hvad der er på Plades og ikke lytter hvad anlægget tilføjer musikken.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jonas prøver at gå meget videnskabeligt tilværks og ikke lade sin "smag" bestemme hvilket anlæg der lyder bedst(du må undsskylde at jeg udtaler mig på dine vejne Jonas ret mig endelig hvis jeg tager fejl).

Jeg synes også at forskelslytning lyder som en fornuftig fremgangsmåde at bruge hvis man ønsker det mindst farvende anlæg. Der skal selvfølgelig lyttes efter flere parametre Musik, perspektiv, bas m.m.

Jeg mener bestemt ikke at det er det eneste rigtige at have et neutralt klingende anlæg, og man kun kan tage hifi seriøst hvis man går efter den ideal.

Hvis der er andre som har en videnskabelig fremgangsmåde til at teste hvornår det er mest korrekt vil jeg gerne høre det.   

Jeg har skam engang gået efter min smag der ville jeg have fyldig bas og jeg havde 2 stk. B&W + B&W ASW3000 subber (den gamle topmodel før ASW4000) og masser af Denon, men dengang hørte jeg ved en nabo et lille cyrrusanlæg med Audiovector højtalere og her kunne jeg høre at der var noget musik i anlægget som jeg ikke have hørt før. Dette besøg førte til en ændring af min vej og det takker jeg stadig ham for.

Når man tester anlæg bliver man NØD til at gøre op med sig selv hvad man vil og folk der stadig holder på at de store modeller fra B&W  + DALI har noget med hifi at gøre mener jeg at de måske ikke sat sig grundigt nok ind i sagerne, for en højtaler skal ikke spille med mindre melodi og forskelle. Det er svært jeg har siddet og testet med folk og deres dyre B&W højtalere og når man siger de skal lytte musik og man spørger hvad de synttes så snakker de om perspektiv men stiller man samme vedkomne i døren således at han ikke kan lytte perspektiv så kan samme person pludselig høre at guitaren spiller falsk og ude af sammenhæng fra f.eks. bassen og tingene derved halter i udtrykket. Vi er jo opdraget klogt af "HIFI" brancen til at lytte HIFI på denne måde kan de jo sælge alt fordi alt er jo en "smagssag". Jeg mener der er mål at nå og når man gennem sig daglige arbejde er vantil at gå efter mål så er det meget læt at overføre til sin hobby.

Jeg har lært meget og jeg lære heletiden nyt jeg ærger mig blot over jeg har spildt 11 år med HIFI lytning tænk hvis jeg have hørt det Cyrrus anlæg da jeg var 15 år og ikke 26 og jeg skriver jo herinde fordi jeg ved der er et mål og jeg blot vil bringe musikalsk glæde hos folk.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jonas Skrev............. så kan samme person pludselig høre at guitaren spiller falsk og ude af sammenhæng fra f.eks. bassen og tingene derved halter i udtrykket.

Det fænomen har jeg dog aldrig oplevet, hvis en guitar lyder falsk, så er det fordi den ikke er stemt ordentligt og har intet med anlægget kvalitet at gøre overhovedet.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Jonas Skrev............. så kan samme person pludselig høre at guitaren spiller falsk og ude af sammenhæng fra f.eks. bassen og tingene derved halter i udtrykket.

Det fænomen har jeg dog aldrig oplevet, hvis en guitar lyder falsk, så er det fordi den ikke er stemt ordentligt og har intet med anlægget kvalitet at gøre overhovedet.

Tjaa så har du jo også noget nyt du kan lære for det var faktisk det der var tilfældet, men det gode var at når man så satte samme mand i lyttepositionen igen så kunne han stadig høre hvor falsk og umusikalsk den guitar var, han skule jo lige først høre det. Det lød som en syg guitar og vi kom faktisk til at grine  så min konklution er at anlæg, højtalere og opstilling sagtens kan få tingene til at lyde helt forkert.

Hvorfor er det at hvergang man vurdere på musikken så får man afvide at det kan anlægget ikke lave om på men for SØREN da når man kan ændre dybde højde og bredde så kan anlægget SØRME da også ændre på musikalske aspekter og melodien, altså nogle anlæg spiller mere melodi end andre og er ikke så begrænsede i den melodariske/dynamiske udstrækning. det fladeste er sku at høre en sanger der lyder nonotom så heller et anlæg der ikke begrænser og man kan høre at sangeren synger melodien hvor han/hun starter dybere og slutter højere.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Tjaa så har du jo også noget nyt du kan lære for det var faktisk det der var tilfældet, men det gode var at når man så satte samme mand i lyttepositionen igen så kunne han stadig høre hvor falsk og umusikalsk den guitar var, han skule jo lige først høre det. Det lød som en syg guitar og vi kom faktisk til at grine  så min konklution er at anlæg, højtalere og opstilling sagtens kan få tingene til at lyde helt forkert.

Hvorfor er det at hvergang man vurdere på musikken så får man afvide at det kan anlægget ikke lave om på men for SØREN da når man kan ændre dybde højde og bredde så kan anlægget SØRME da også ændre på musikalske aspekter og melodien, altså nogle anlæg spiller mere melodi end andre og er ikke så begrænsede i den melodariske/dynamiske udstrækning. det fladeste er sku at høre en sanger der lyder nonotom så heller et anlæg der ikke begrænser og man kan høre at sangeren synger melodien hvor han/hun starter dybere og slutter højere.

Hmm, ja ja Hr.Bojer, hos mig lyder det nu ligegodt om jeg sidde i lytteposition eller ude på lokummet.

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

4 timer det er ikke noget problem jeg glæder mig hver dag til at lytte musik jeg bruger det f.eks. også som et afbræk fra en hård dag på arbejde. Lyttetræthed er noget underligt noget jeg kun oplever i bilen hvor jeg efter 20 minutters tid enten skruer langt ned eller slukker. Men kedeligt er noget jeg tit oplever og så taber jeg hurtigt interessen.  Så køb dig et par nye plader, klart kan man kede sig, men det tror da pokker, hvis man hænger fast i de samme 10 plader evigt og altid....  hehe

Du skriver høre på et anlæg og bingo skriver jeg, for mange lytter anlæg og ikke musik. Mon ikke de fleste herinde lytter anlæg i 2 min. og musik for resten, jeg tror mere det handler om, hvordan eller hvilke udtryk man benytter for at beskrive det samme, og lur mig om ikke dette er grunden, til at så mange misforstår dig Jonas - og omvendt, vi mener det samme, men taler 2 forskellige sprog! - bare en tanke....

Hvis anlægget fraver meget og så bliver alt musik ens men HIFI'en kan stadig godt have nogle kvaliteteer som folk kan lide. Nu er "HIFI" en forkortelse for "High Fidelity" som betyder "høj troværdighed", så må det vel være op til den enkelte, at vurdere hvad man finder troværdigt, jeg har derfor svært ved at se det negative ved udtrykket "HIFI", da det jo netop udtrykker det vi alle jagter - så troværdig en gengivelse som muligt, vi vægter blot parametrene forskelligt. - du vægter så vidt jeg forstår, udelukkende det musikalske budskab, og det er jo bestemt ikke mere forkert en noget andet. I samme øjeblik man forstår dette, har denne "religiøse" debat ingen næring!!

Hvis du går efter Musikken så kan du starte billigt for mange musikalske anlæg koster ikke det store og ofte kan man benytte små 2-vejs højtalere. Og prøv da gern noget Densen   ENIG!

Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
Til top Vis Bandit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bandit

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Hmm, ja ja Hr.Bojer, hos mig lyder det nu ligegodt om jeg sidde i lytteposition eller ude på lokummet.

hehe er duften også den samme ?

hmm spøg tilside det handlede blot om at få mandens fokus væk fra perspektivet før han kunne høre det lød skingert falsk og helt umusikalsk og efter dørtrikset viste han jo hvad jeg mente og nu lytter han lidt mere musik selvom han tit falder tilbage hvilken jeg også gør nogle gange og øv for det.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Bandit skrev:

Nu er "HIFI" en forkortelse for "High Fidelity" som betyder "høj troværdighed", så må det vel være op til den enkelte, at vurdere hvad man finder troværdigt,

hmm godt du skriver må være op til den enkelte for jeg syntes ikke denne fortolkning ligger op til smag og gæt det er blot folk der har misforstået at troværdighed handler om den enkeltes mening NEJ det er troværdighed over for virkeligheden og den er der kun en AF.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

hehe er duften også den samme ?

hmm spøg tilside det handlede blot om at få mandens fokus væk fra perspektivet før han kunne høre det lød skingert falsk og helt umusikalsk og efter dørtrikset viste han jo hvad jeg mente og nu lytter han lidt mere musik selvom han tit falder tilbage hvilken jeg også gør nogle gange og øv for det.

Fuldstændig, det lugter gooodt

Jeg forstår hvad du mener, men hos mig lyder det liggodt uanset hvor i hjemmet jeg befinder mig. Men mange hi-fi entusiaster glemmer faktisk at lytte til musikken, jeg kener nogen der lytter til en vis genre fordi der er god lyd på pladen, ikke fordi de kan lide musikken.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Bandit skrev:

Nu er "HIFI" en forkortelse for "High Fidelity" som betyder "høj troværdighed", så må det vel være op til den enkelte, at vurdere hvad man finder troværdigt,

hmm godt du skriver må være op til den enkelte for jeg syntes ikke denne fortolkning ligger op til smag og gæt det er blot folk der har misforstået at troværdighed handler om den enkeltes mening NEJ det er troværdighed over for virkeligheden og den er der kun en AF.

Meget præcist skrevet Jonas. Men problemet er selvfølgelig at vi ikke har et måleinstrument som helt præcist kan afgøre hvad der er mest korrekt gengiveler lydtrykket skabt under optagelsen.

Derfor er vi nødsaget til at bruge hvores ører. Men jeg tror også stadig på at vores hørelse/opfattelse er så ens at vi kan blive enige om hvad der er mest korrekt blot der lyttes efter det samme. Men dette kan vi nok diskutere til evig tid.  

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Jonas bojer skrev:

Bandit skrev:

Meget præcist skrevet Jonas. Men problemet er selvfølgelig at vi ikke har et måleinstrument som helt præcist kan afgøre hvad der er mest korrekt gengiveler lydtrykket skabt under optagelsen.

Derfor er vi nødsaget til at bruge hvores ører. Men jeg tror også stadig på at vores hørelse/opfattelse er så ens at vi kan blive enige om hvad der er mest korrekt blot der lyttes efter det samme. Men dette kan vi nok diskutere til evig tid.  

Jeg er enig i at vi lytter og tolker musik på nogenlunde samme måde vi kan jo snakke sammen som Steen D ville skrive. Eneste er at folk har forskellige mål og at nogle bruger deres tilfældige smag det er jo derfor man skal benytte metoder og gentagelser der ikke beror på egen smag.

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

QUOTE : Jonas bojer

Hmm interssant vil det sige at du indrømmer at jeres anlæg lydder vidt forskelligt ? for hvis det er rigtigt hvordan kan i så overhodet tage HIFI seriøst ?

Vi tar sgu ikke hifi seriøst, vi tar MUSIK seriøst, hifi er kun midlet til at få / nå musikken.

Hvad og hvor meget der skal til før man får en troværdig og efter den opfattelse man nu har af hvordan musik lyder og skal lyde, reproduceret kontra IRL. referancer, rigtigt og godt er individuelt og stærkt subjektivt.

Jeg mener selv jeg har fundet det udstyr der udfra mine erfaringer som musiker mm. og den opfattelse jeg så udfra dette har af hvordan det skal reproduceres for at lyde rigtigt og troværdigt og i overensstemmelse med mine erfaringer med musik og instrumenters klang og måde at lyde på.

Jeg har med andre ord sammensat det der når jeg lytter, i mine øre kommer nærmest den måde jeg høre og opfatter at forskelligt musik skal lyde under forskellige forhold.

MEN! når jeg lytter til andres gode anlæg, kan jeg når det er godt og fornuftigt sammensat og ikke afviger for meget fra hvordan jeg mener at tingene lyder, igen udfra de erfaringer jeg har, sagtens abstrahere og nyde musikken og finde lige så stor musik nydelse og troværdighed i det.

HIFI er jo så tæt på virkeligheden som muligt og den er der kun en af, men lever man i forskellige virkelighedder så skal man ikke sige det højt for så risikere man at ende på GAK GAK afdelingen  hehe

Kender DU virkligheden DEN ENESTE ENE RIGTIGE VIRKLIGHED Jonas? ved du 100% hvordan musik instrumenter lyder / skal lyde under forskellige forhold, kender du så meget til netop det vigtigste her, nemlig MUSIK, så du kan med sikkerhed udtale dig om hvornår en violin eller en guitar lyder rigtigt? kender du så meget til pitch, sammenhænge, rytme og tempo samt div samspil og ligeledes akustiske forhold at du kan med sikkerhed udtale dig om når det lyder mest rigtigt? er DU så meger eller lige så vidende på dette område som en uddannet musiker og en "amatør" der dog har beskeftiget sig med det i 30 år?

Har du så meget erfaring og viden om musik og musikalitet og hele den "verden" dette er og alle de fenomener der her er, så du kan nedsætte dig som ekspert på området her inde?

Kan du selv spille nogle instrumenter og har du nogensinde spillet i band eller studie mm? 

Har du studie teknisk erfaring og kender til teknikken bag optagelser og mixing samt alle faktore her?

Hvis nej? og hvis meget begrenset?

Så aner du faktisk ikke en skid om musik i realiteten men tror du gør, bare fordi du har lyttet lidt til forskellige plader over en masse forskelligt udstyr og måske har hørt en lille smule musik IRL. og på dette grundlag udtaler du dig om rigtig gengivelse og mest musikalitet, flest forskelle og andet gejl, og mener du er ekspert på hifi & musikalitet området samt så ved mere end andre her inde om hvordan det skal lyde.

Ikke mindst hvad jeg finder ufattelig grinagtigt udtaler dig bedrevidende overfor musikare både prof, og amatøre med flere års erfaring end du har været ble fri.

Hvad ved du om musik og musikalitet?

Andet end hvad du tror du ved?

Du har sgu som alle andre her inde valgt noget udstyr ud som du mener lyder mest rigtigt og musikalsk baseret på dine erfaringer og opfattelse, og da dine erfaringer er ret begrenset i forhold til IRL. musik så er det primært baseret op din opfattelse og tro ikke en skid andet.

Du aner ikke hvad der er på pladerne, du har ufattelig begrenset viden om hvordan de er blevet til og du har endnu mere begrenset viden om musik IRL. og akustik samt alle forhold der ligger til grund for musik tilbliven.

Hvad har du så tilbage?  forskelle??   min transistor radio i køkkenet kan vise forskelle!  flest forskelle?

nej nej nej! Jonas..  et anlæg der kan vise enorme forskelle kan sagtens lyde helt forkert og ganske umusikalsk, det er kun en enkelt parameter ( om end ganske betydelsels fuld og vigtig da den inddrager at en masse ander perametre skal være på plads, men ikke des to mindre kun en parameter gruppe om man så kan så sige?) der er meget mere.

Og DET meget mere basere du på ren spekulation og fantasi samt egen opfattelse i langt højre grad end folk som beskeftiger sig IRL. med musik, og de gør at du på ingen måde er nogen troværdig ekspert, eller bare troværdig.

Vil det sige at når du lytter musik på anlægget så lyder det som når du står med Guitaren i hånden ?

Nej ikke 100% det er umuligt at opnå, og hvis der er noget der kan? så har hverken du eller jeg råd til det.

Men når jeg lytter til DAT. masterbånd af egne optagelser, så JA! så lyder det mest genkendeligt over mit udstyr i mine øre.

jeg mener ikke fordi man er musiker at man er bedre rustet til at lytte musik det kan vil alle, du tolker musikken gennem dine metoder som musiker men anlæg skal ikke tolke det skal blot formidle og spille det som er på pladen. Bruger du dine erfaringer og tolker musikken gennem disse så farver du musikken. I test er musikere ofte de letteste at narre man skal blot få anlægget til at fokucere på det den enkelte musiker selv spiller på så er han lykkelig.

Det er den værste gang vrøvl jeg nogensinde her har hørt.

Hvad basere du det på? og hvem ved mere og bedre om usik end de der udøver den?  hifi freaks? gud fader! du taler om og kalder andre hifi freaks, og i negativ mening fordi de lytter mere til hifi end musikken, hvad gør du selv? du aner ikke hvordan musik skal lyde, du er jo ikke selv andet end en hifi freak, ( Linn freak) som sidder der og lytter på dit udstyr uden nogen som helst forankring i netop virtkligheden.

Og uden denne har du absolut ingen forudsætninger til at stille dig klogere an og bedre vidende end alle andre heller ikke har denne viden og forankring i IRL. i forhold til musik.

Du har absolut ingen ting at komme med i forhold til  de mennesker der ved noget bare lidt mere end dig om musik og selv kan udøve. 

Hifi og musik gengivelse er en illusion, og denne illusions troværdighed i forhold til den virklighed du selv før omtalte, har du absolut ingen eller kun meget ringe kompetance til at bedømme, du er som de fleste andre ikke udøvende musikere og folk der prof. beskeftiger sig med dette udelukkende og kun udelukkende styret af din personlige opfattelse og TRO. og denne er igen baseret på meget ringe og begrenset erfaring og viden.

Det Jonas roder med og hans holdning samt forskels lytning er lige så hifi "nørdet" og ikke stort mere rigtig eller forkert end alle andres, han rager lige så meget i "mørket" og er lige så begrenset som de fleste andre, derfor er hen til grin når han fremføre sig som bedre vidende og en og anden guro der skal vise jer / os alle sammen hvordan man lytter og til hvad hvis man skal lytte rigtigt til musik og musikalitet.

Han aner ikke mere end alle jer andre og mindre end nogle hvad det er!

Han udtaler sig mod fortolkning og smag samt personlig opfattelse, og det er gansk grinagtigt da han selv ikke har andet at komme med.

vh.

Morten.

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Hmm de ser fine ud men hvorfor ikke Dali megaline ? de har jo samme principper og maser af bass. Har i testet Dali megaline ? og hvordan syntes i de er i forhold til Wisdom Audio System ?

[/QUOTE]

Dali megaline er gode og giver flot lyd, men når ikke Wisdom til "sokkeholderne" ( det er der heller ikke meget andet der gør)

I følge min mening.

Vi / jeg har ikke testet dem side by side men har hørt begge flere gange og forskellen i Wisdoms favøre er tydelig.

vh.

Morten.

Ducks rule!

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

QUOTE : Jonas bojer :  hmm godt du skriver må være op til den enkelte for jeg syntes ikke denne fortolkning ligger op til smag og gæt det er blot folk der har misforstået at troværdighed handler om den enkeltes mening NEJ det er troværdighed over for virkeligheden og den er der kun en AF.

QUOTE : LGrau  : Meget præcist skrevet Jonas. Men problemet er selvfølgelig at vi ikke har et måleinstrument som helt præcist kan afgøre hvad der er mest korrekt gengiveler lydtrykket skabt under optagelsen.

Netop vi har ingen måle instrumenter der kan måle ALT, og den helt rette gengivelse.

Her har vi kun ørene, og de opfatter alle helt ens, ( hvis man ikke lige har en og anden defækt eller høre nedsættelse?) men hvores hjerner opfatter ganske divergerende, baseret på den enkeltes følelser, erfaringer og forudfattedhed samt andre referancer og maget andet.

Derfor" lageres" det vi høre efter det er opfattet ( og opfatter forskelligt og farvet af vores sind )  også forskelligt eller huskes forskelligt, derved farvet.

Derfor er der så mange forskellige opfattelser og så meget uenighed.

Enighed kan kun opnås i ganske store træk.

vh.

Morten.

Ducks rule!

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:
QUOTE : Jonas bojer

Hmm interssant vil det sige at du indrømmer at jeres anlæg lydder vidt forskelligt ? for hvis det er rigtigt hvordan kan i så overhodet tage HIFI seriøst ?

Vi tar sgu ikke hifi seriøst, vi tar MUSIK seriøst, hifi er kun midlet til at få / nå musikken.

Hvad og hvor meget der skal til før man får en troværdig og efter den opfattelse man nu har af hvordan musik lyder og skal lyde, reproduceret kontra IRL. referancer, rigtigt og godt er individuelt og stærkt subjektivt.

Jeg mener selv jeg har fundet det udstyr der udfra mine erfaringer som musiker mm. og den opfattelse jeg så udfra dette har af hvordan det skal reproduceres for at lyde rigtigt og troværdigt og i overensstemmelse med mine erfaringer med musik og instrumenters klang og måde at lyde på.

Jeg har med andre ord sammensat det der når jeg lytter, i mine øre kommer nærmest den måde jeg høre og opfatter at forskelligt musik skal lyde under forskellige forhold.

MEN! når jeg lytter til andres gode anlæg, kan jeg når det er godt og fornuftigt sammensat og ikke afviger for meget fra hvordan jeg mener at tingene lyder, igen udfra de erfaringer jeg har, sagtens abstrahere og nyde musikken og finde lige så stor musik nydelse og troværdighed i det.

HIFI er jo så tæt på virkeligheden som muligt og den er der kun en af, men lever man i forskellige virkelighedder så skal man ikke sige det højt for så risikere man at ende på GAK GAK afdelingen  hehe

Kender DU virkligheden DEN ENESTE ENE RIGTIGE VIRKLIGHED Jonas? ved du 100% hvordan musik instrumenter lyder / skal lyde under forskellige forhold, kender du så meget til netop det vigtigste her, nemlig MUSIK, så du kan med sikkerhed udtale dig om hvornår en violin eller en guitar lyder rigtigt? kender du så meget til pitch, sammenhænge, rytme og tempo samt div samspil og ligeledes akustiske forhold at du kan med sikkerhed udtale dig om når det lyder mest rigtigt? er DU så meger eller lige så vidende på dette område som en uddannet musiker og en "amatør" der dog har beskeftiget sig med det i 30 år?

Har du så meget erfaring og viden om musik og musikalitet og hele den "verden" dette er og alle de fenomener der her er, så du kan nedsætte dig som ekspert på området her inde?

Kan du selv spille nogle instrumenter og har du nogensinde spillet i band eller studie mm? 

Har du studie teknisk erfaring og kender til teknikken bag optagelser og mixing samt alle faktore her?

Hvis nej? og hvis meget begrenset?

Så aner du faktisk ikke en skid om musik i realiteten men tror du gør, bare fordi du har lyttet lidt til forskellige plader over en masse forskelligt udstyr og måske har hørt en lille smule musik IRL. og på dette grundlag udtaler du dig om rigtig gengivelse og mest musikalitet, flest forskelle og andet gejl, og mener du er ekspert på hifi & musikalitet området samt så ved mere end andre her inde om hvordan det skal lyde.

Ikke mindst hvad jeg finder ufattelig grinagtigt udtaler dig bedrevidende overfor musikare både prof, og amatøre med flere års erfaring end du har været ble fri.

Hvad ved du om musik og musikalitet?

Helt enkelt jeg har mine øre det er nok og faktisk kan det være en fordel ikke at være expert inde for teknik eller spille instrumenter da det kan farve voldsomt. Alle kan jo lytte du nedgradere jo fru hansen og hr jensen ved sådanne udtagelser og siger de ikke kan lytte musik. Dette er det VÆRSTE HIFI/MUSIK snopperi jeg har høre mange steder men ALLE kan lytte musik og kvaliteten af denne det er jo derfor vi alle er udstyret med øre. Sæt nu rollerne på de rigtige pladser fordi man kan spille guitar betyder det jo ikke man er en god passiv lytter. Jeg kender mange musikere og de siger at de føler musikken fra f.eks. en violin gennem berøringen når de spiller sammen med hørslen det vil altså sige de oplever musikken HELT anderledes end musikken lyder 5m væk fra en passiv lytteposition ? er det så svært at forstå ?

Andet end hvad du tror du ved?

Du har sgu som alle andre her inde valgt noget udstyr ud som du mener lyder mest rigtigt og musikalsk baseret på dine erfaringer og opfattelse, og da dine erfaringer er ret begrenset i forhold til IRL. musik så er det primært baseret op din opfattelse og tro ikke en skid andet.

Jeg går skam til konverter og kan jeg genkende de musikalske akpekter og glæder når jeg kommer hjem er jeg på rette spor.

Du aner ikke hvad der er på pladerne, du har ufattelig begrenset viden om hvordan de er blevet til og du har endnu mere begrenset viden om musik IRL. og akustik samt alle forhold der ligger til grund for musik tilbliven.

Hvad har du så tilbage?  forskelle??   min transistor radio i køkkenet kan vise forskelle!  flest forskelle?

Ja jeg er jo bange for at mange HIGHend anlæg ikke kan vise større musikalske forskelle end en clokradio og det har jeg skrevet om før her inde.

nej nej nej! Jonas..  et anlæg der kan vise enorme forskelle kan sagtens lyde helt forkert og ganske umusikalsk, det er kun en enkelt parameter ( om end ganske betydelsels fuld og vigtig da den inddrager at en masse ander perametre skal være på plads, men ikke des to mindre kun en parameter gruppe om man så kan så sige?) der er meget mere.

Og DET meget mere basere du på ren spekulation og fantasi samt egen opfattelse i langt højre grad end folk som beskeftiger sig IRL. med musik, og de gør at du på ingen måde er nogen troværdig ekspert, eller bare troværdig.

Vil det sige at når du lytter musik på anlægget så lyder det som når du står med Guitaren i hånden ?

Nej ikke 100% det er umuligt at opnå, og hvis der er noget der kan? så har hverken du eller jeg råd til det.

Se mit svar længere ope den passive lytte position er som oftes ikke hvor musikeren står den er nede foran en eveltuen scene.

Men når jeg lytter til DAT. masterbånd af egne optagelser, så JA! så lyder det mest genkendeligt over mit udstyr i mine øre.

jeg mener ikke fordi man er musiker at man er bedre rustet til at lytte musik det kan vil alle, du tolker musikken gennem dine metoder som musiker men anlæg skal ikke tolke det skal blot formidle og spille det som er på pladen. Bruger du dine erfaringer og tolker musikken gennem disse så farver du musikken. I test er musikere ofte de letteste at narre man skal blot få anlægget til at fokucere på det den enkelte musiker selv spiller på så er han lykkelig.

Det er den værste gang vrøvl jeg nogensinde her har hørt.

Ja du er jo også musiker ;O)

Hvad basere du det på? og hvem ved mere og bedre om usik end de der udøver den?  hifi freaks? gud fader! du taler om og kalder andre hifi freaks, og i negativ mening fordi de lytter mere til hifi end musikken, hvad gør du selv? du aner ikke hvordan musik skal lyde, du er jo ikke selv andet end en hifi freak, ( Linn freak) som sidder der og lytter på dit udstyr uden nogen som helst forankring i netop virtkligheden.

Hvorfor nævner du nu mit mærke igen er det virkelig det eneste du kan gøre, altså prøve at sætte mig i bås ? jeg vil have forskelle og flest af dem så er jeg ligeglad med hvad anllægget hedder kom med nogle eksempler på noget som gør det bedre og jeg tester det.

Og uden denne har du absolut ingen forudsætninger til at stille dig klogere an og bedre vidende end alle andre heller ikke har denne viden og forankring i IRL. i forhold til musik.

Du har absolut ingen ting at komme med i forhold til  de mennesker der ved noget bare lidt mere end dig om musik og selv kan udøve. 

Hifi og musik gengivelse er en illusion, og denne illusions troværdighed i forhold til den virklighed du selv før omtalte, har du absolut ingen eller kun meget ringe kompetance til at bedømme, du er som de fleste andre ikke udøvende musikere og folk der prof. beskeftiger sig med dette udelukkende og kun udelukkende styret af din personlige opfattelse og TRO. og denne er igen baseret på meget ringe og begrenset erfaring og viden.

Det Jonas roder med og hans holdning samt forskels lytning er lige så hifi "nørdet" og ikke stort mere rigtig eller forkert end alle andres, han rager lige så meget i "mørket" og er lige så begrenset som de fleste andre, derfor er hen til grin når han fremføre sig som bedre vidende og en og anden guro der skal vise jer / os alle sammen hvordan man lytter og til hvad hvis man skal lytte rigtigt til musik og musikalitet.

Jeg har et mål ved hvor jeg vil hen jeg rager ikke i mørket jeg køre på en 6 sport motorvej for at blive i billed sproget

Han aner ikke mere end alle jer andre og mindre end nogle hvad det er!

Nej jeg ved måske mindre end de fleste selv tror de gør, men heldigvis ved jeg intet om elektronikken så bliver jeg ikke begrænset af denne viden jeg lytter med mine øre så alle er på lige fod.

Han udtaler sig mod fortolkning og smag samt personlig opfattelse, og det er gansk grinagtigt da han selv ikke har andet at komme med.

Jeg smiler hver gang jeg lytter musik  måske jeg skal sende nogle tude kiks til Bornholm ellers tager jeg dem med næste gang jeg er i Hasle.

vh.

Morten.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:

Hejsa bornholmere

Jeg føler lidt i sidder og undskyld ordet "tuder" når i skriver men dette tror jeg dog ikke er tilfældet.

Jeg har et enkelt spørgsmål til jer.

1) Hvordan i alverden finder i nyt udstyr og bedømmer dette ?

Jeg har testet mange ting i AB test og fælles for alle test er at ALLE til testen kunne høre hvad der var bedst. Her efter findes der 2 slags folk.

a) De folk som siger hold da kæft det fik bank det ene anlæg det andet spiller meget mere musik.

b) De folk som har noget anlæg som fik bank og kan godt høre det og indrømmer dette, men kommer med alle mulige og umulige undskyldninger.

Jeg er lidt bange for at når i tester hvordan kan i så gå fremad ? når alle har forskellige meninger og ingen må vise at noget er bedre end det de andre har ? De gange jeg har hørt nogle af mine komponenter fået bank (sket 2 gange i et Densen setup og et Naim setup) så har jeg da indrømmet det blankt for jeg vil IKKE bremse min vej mod musikken blot pga. en stolthed til et eller andet HIFI udstyr, for mig er udstyret ikke vigtigt der er musikken der kommer ud. Det er jo også derfor at det slet ikke rammer mig når i gang på gang sætter mig i bås og skrive hvad jeg har af anlæg, underligt i ikke har set det endnu.

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes