| QUOTE : Jonas bojer
Hmm interssant vil det sige at du indrømmer at jeres anlæg lydder vidt forskelligt ? for hvis det er rigtigt hvordan kan i så overhodet tage HIFI seriøst ?
Vi tar sgu ikke hifi seriøst, vi tar MUSIK seriøst, hifi er kun midlet til at få / nå musikken.
Hvad og hvor meget der skal til før man får en troværdig og efter den opfattelse man nu har af hvordan musik lyder og skal lyde, reproduceret kontra IRL. referancer, rigtigt og godt er individuelt og stærkt subjektivt.
Jeg mener selv jeg har fundet det udstyr der udfra mine erfaringer som musiker mm. og den opfattelse jeg så udfra dette har af hvordan det skal reproduceres for at lyde rigtigt og troværdigt og i overensstemmelse med mine erfaringer med musik og instrumenters klang og måde at lyde på.
Jeg har med andre ord sammensat det der når jeg lytter, i mine øre kommer nærmest den måde jeg høre og opfatter at forskelligt musik skal lyde under forskellige forhold.
MEN! når jeg lytter til andres gode anlæg, kan jeg når det er godt og fornuftigt sammensat og ikke afviger for meget fra hvordan jeg mener at tingene lyder, igen udfra de erfaringer jeg har, sagtens abstrahere og nyde musikken og finde lige så stor musik nydelse og troværdighed i det.
HIFI er jo så tæt på virkeligheden som muligt og den er der kun en af, men lever man i forskellige virkelighedder så skal man ikke sige det højt for så risikere man at ende på GAK GAK afdelingen hehe
Kender DU virkligheden DEN ENESTE ENE RIGTIGE VIRKLIGHED Jonas? ved du 100% hvordan musik instrumenter lyder / skal lyde under forskellige forhold, kender du så meget til netop det vigtigste her, nemlig MUSIK, så du kan med sikkerhed udtale dig om hvornår en violin eller en guitar lyder rigtigt? kender du så meget til pitch, sammenhænge, rytme og tempo samt div samspil og ligeledes akustiske forhold at du kan med sikkerhed udtale dig om når det lyder mest rigtigt? er DU så meger eller lige så vidende på dette område som en uddannet musiker og en "amatør" der dog har beskeftiget sig med det i 30 år?
Har du så meget erfaring og viden om musik og musikalitet og hele den "verden" dette er og alle de fenomener der her er, så du kan nedsætte dig som ekspert på området her inde?
Kan du selv spille nogle instrumenter og har du nogensinde spillet i band eller studie mm?
Har du studie teknisk erfaring og kender til teknikken bag optagelser og mixing samt alle faktore her?
Hvis nej? og hvis meget begrenset?
Så aner du faktisk ikke en skid om musik i realiteten men tror du gør, bare fordi du har lyttet lidt til forskellige plader over en masse forskelligt udstyr og måske har hørt en lille smule musik IRL. og på dette grundlag udtaler du dig om rigtig gengivelse og mest musikalitet, flest forskelle og andet gejl, og mener du er ekspert på hifi & musikalitet området samt så ved mere end andre her inde om hvordan det skal lyde.
Ikke mindst hvad jeg finder ufattelig grinagtigt udtaler dig bedrevidende overfor musikare både prof, og amatøre med flere års erfaring end du har været ble fri.
Hvad ved du om musik og musikalitet?
Helt enkelt jeg har mine øre det er nok og faktisk kan det være en fordel ikke at være expert inde for teknik eller spille instrumenter da det kan farve voldsomt. Alle kan jo lytte du nedgradere jo fru hansen og hr jensen ved sådanne udtagelser og siger de ikke kan lytte musik. Dette er det VÆRSTE HIFI/MUSIK snopperi jeg har høre mange steder men ALLE kan lytte musik og kvaliteten af denne det er jo derfor vi alle er udstyret med øre. Sæt nu rollerne på de rigtige pladser fordi man kan spille guitar betyder det jo ikke man er en god passiv lytter. Jeg kender mange musikere og de siger at de føler musikken fra f.eks. en violin gennem berøringen når de spiller sammen med hørslen det vil altså sige de oplever musikken HELT anderledes end musikken lyder 5m væk fra en passiv lytteposition ? er det så svært at forstå ?
Andet end hvad du tror du ved?
Du har sgu som alle andre her inde valgt noget udstyr ud som du mener lyder mest rigtigt og musikalsk baseret på dine erfaringer og opfattelse, og da dine erfaringer er ret begrenset i forhold til IRL. musik så er det primært baseret op din opfattelse og tro ikke en skid andet.
Jeg går skam til konverter og kan jeg genkende de musikalske akpekter og glæder når jeg kommer hjem er jeg på rette spor.
Du aner ikke hvad der er på pladerne, du har ufattelig begrenset viden om hvordan de er blevet til og du har endnu mere begrenset viden om musik IRL. og akustik samt alle forhold der ligger til grund for musik tilbliven.
Hvad har du så tilbage? forskelle?? min transistor radio i køkkenet kan vise forskelle! flest forskelle?
Ja jeg er jo bange for at mange HIGHend anlæg ikke kan vise større musikalske forskelle end en clokradio og det har jeg skrevet om før her inde.
nej nej nej! Jonas.. et anlæg der kan vise enorme forskelle kan sagtens lyde helt forkert og ganske umusikalsk, det er kun en enkelt parameter ( om end ganske betydelsels fuld og vigtig da den inddrager at en masse ander perametre skal være på plads, men ikke des to mindre kun en parameter gruppe om man så kan så sige?) der er meget mere.
Og DET meget mere basere du på ren spekulation og fantasi samt egen opfattelse i langt højre grad end folk som beskeftiger sig IRL. med musik, og de gør at du på ingen måde er nogen troværdig ekspert, eller bare troværdig.
Vil det sige at når du lytter musik på anlægget så lyder det som når du står med Guitaren i hånden ?
Nej ikke 100% det er umuligt at opnå, og hvis der er noget der kan? så har hverken du eller jeg råd til det.
Se mit svar længere ope den passive lytte position er som oftes ikke hvor musikeren står den er nede foran en eveltuen scene.
Men når jeg lytter til DAT. masterbånd af egne optagelser, så JA! så lyder det mest genkendeligt over mit udstyr i mine øre.
jeg mener ikke fordi man er musiker at man er bedre rustet til at lytte musik det kan vil alle, du tolker musikken gennem dine metoder som musiker men anlæg skal ikke tolke det skal blot formidle og spille det som er på pladen. Bruger du dine erfaringer og tolker musikken gennem disse så farver du musikken. I test er musikere ofte de letteste at narre man skal blot få anlægget til at fokucere på det den enkelte musiker selv spiller på så er han lykkelig.
Det er den værste gang vrøvl jeg nogensinde her har hørt.
Ja du er jo også musiker ;O)
Hvad basere du det på? og hvem ved mere og bedre om usik end de der udøver den? hifi freaks? gud fader! du taler om og kalder andre hifi freaks, og i negativ mening fordi de lytter mere til hifi end musikken, hvad gør du selv? du aner ikke hvordan musik skal lyde, du er jo ikke selv andet end en hifi freak, ( Linn freak) som sidder der og lytter på dit udstyr uden nogen som helst forankring i netop virtkligheden.
Hvorfor nævner du nu mit mærke igen er det virkelig det eneste du kan gøre, altså prøve at sætte mig i bås ? jeg vil have forskelle og flest af dem så er jeg ligeglad med hvad anllægget hedder kom med nogle eksempler på noget som gør det bedre og jeg tester det.
Og uden denne har du absolut ingen forudsætninger til at stille dig klogere an og bedre vidende end alle andre heller ikke har denne viden og forankring i IRL. i forhold til musik.
Du har absolut ingen ting at komme med i forhold til de mennesker der ved noget bare lidt mere end dig om musik og selv kan udøve.
Hifi og musik gengivelse er en illusion, og denne illusions troværdighed i forhold til den virklighed du selv før omtalte, har du absolut ingen eller kun meget ringe kompetance til at bedømme, du er som de fleste andre ikke udøvende musikere og folk der prof. beskeftiger sig med dette udelukkende og kun udelukkende styret af din personlige opfattelse og TRO. og denne er igen baseret på meget ringe og begrenset erfaring og viden.
Det Jonas roder med og hans holdning samt forskels lytning er lige så hifi "nørdet" og ikke stort mere rigtig eller forkert end alle andres, han rager lige så meget i "mørket" og er lige så begrenset som de fleste andre, derfor er hen til grin når han fremføre sig som bedre vidende og en og anden guro der skal vise jer / os alle sammen hvordan man lytter og til hvad hvis man skal lytte rigtigt til musik og musikalitet.
Jeg har et mål ved hvor jeg vil hen jeg rager ikke i mørket jeg køre på en 6 sport motorvej for at blive i billed sproget 
Han aner ikke mere end alle jer andre og mindre end nogle hvad det er!
Nej jeg ved måske mindre end de fleste selv tror de gør, men heldigvis ved jeg intet om elektronikken så bliver jeg ikke begrænset af denne viden jeg lytter med mine øre så alle er på lige fod.
Han udtaler sig mod fortolkning og smag samt personlig opfattelse, og det er gansk grinagtigt da han selv ikke har andet at komme med.
Jeg smiler hver gang jeg lytter musik måske jeg skal sende nogle tude kiks til Bornholm ellers tager jeg dem med næste gang jeg er i Hasle.
vh.
Morten.
|