Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi kontra musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Jeg ville høre om der er nogen med Duelund højtalere som kan fortælle om de også gengiver det  musikalske, på samme høje niveau som Hifi gengivelsen ?

Jeg har for flere år siden hørt et par og der er ikke tvivl om at de har Hifi parametene i orden. Men jeg lyttede ikke efter musikken dengang så jeg er lidt nysgerrig.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Deaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jens/Modifix har vist et par, Frederik har vist også.

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Bandit skrev:

Nu er "HIFI" en forkortelse for "High Fidelity" som betyder "høj troværdighed", så må det vel være op til den enkelte, at vurdere hvad man finder troværdigt,

hmm godt du skriver må være op til den enkelte for jeg syntes ikke denne fortolkning ligger op til smag og gæt det er blot folk der har misforstået at troværdighed handler om den enkeltes mening  -  Du er jo helt galt i byen...  Hvis man som du - udelukkende - tror at troværdig gengivelse handler om timing og musikalitet, ja så er det vel en acceptabel løgn at leve på....  Men så længe at troværdig gengivelse I VIRKELIGHEDEN, drejer sig om meget andet en blot disse ting, så må det da være op til den enkelte hvilket kompromis man synes er acceptabelt at leve med, og hvilke parametre man vægter mest????

NEJ det er troværdighed over for virkeligheden og den er der kun en AF.  Er der??   Når man i dag samenligner - ET HVILKETSOMHELST anlæg, med virkeligheden, ja så ligge de alle MILEVIDT fra virkeligheden, men nogen vil være tættere på i deres rytmiske udtryk, andre i deres perspektiv, osv.

Summa Summarum: DET ER ALTSÅ OP TIL DEN ENKELTE, AT VURDERE, HVILKE OMRÅDER ENS ANLÆG SKAL LÆGGE MEST VÆGT PÅ, DA ET ANLÆG UANSET PRIS, BESTÅR AF 1000 VIS AF KOMPROMISER, SET I FORHOLD TIL REAL LIFE! !

Kan du følge mig?

Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
Til top Vis Bandit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bandit

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

HElt enig, og så længe at Jonas og alle os andre ikke har virkeligheden at sammenligne med (dvs. koncerter, pladestudier med dertilhørende kunstnere og instrumenter, samt alle har deres grej tunet efter samtlige studier og koncertsale i verden) er ens mening den afgørende magtfaktor, no matter what!

¨Vi har selv været på besøg hos Jonas og fået demonstreret hans ideer, meninger og holdninger til det hele, altsammen omskrevet med andre ord men samme fortolkning som alle andre mennesker uanset om han vil det eller ej. Snakken gik selvfølgelig også på forskelle og højttalerplacering og de sædvanlige debatemner, men summa summarum udmøntede det sig i de plader han, på lige fod med andre der skulle demonstrere et anlæg og dets kvaliteter, kendte godt og havde forskellige sekvenser at demonstrere. Ikke alt sammen lød lige godt, men det er der intet der kan da intet grej kan spille alt til perfektion - dertil var vi enige, men så snart det kom ind på plader man selv havde medbragt og som iøvrigt lød skrækkeligt i enkelte tilfælde, blev det selvfølgelig vendt til at det var skrækkelige plader og at vores grej (selvfølgelig, fristes jeg til at sige) tillagde dit og dat og whatever siden vi havde hørt det hvor det efter vores mening lød bedre! Ingen snak om at det givne Linn-anlæg bare ikke var godt til lige de genrer af musik eller at pladerne bare har den lyd, men at vores selvfølgelig var generelt ringere uden at vide hvad det var eller have hørt det (forudinfattede meninger kan man jo altid danne sig)! Eftersom udgangspunktet er virkeligheden er det ikke min idé at opfattelsen af optagelsen skal være en diskant der ved højt niveau skærer mere i ørene end et sæt JBL Ti-højttalere monteret med sølvkabler og de mest skingre optagelser man kan finde (der skulle nok være nogen herinde der ved hvor forfærdeligt det kan lyde), og generelt bliver uudholdelig at høre på. Det viste jo bare det samme som man kan forvente af alt grej - nogle ting gøres bedre end andre, om det er sammenligneligt med virkeligheden er så en helt anden sag. Derefter skal der så tilføjes at han demonstrerede nogle rigtigt gode plader som i musikstil passede bedre til grejet - stemmer var f.eks. i særklasse, men om det var virkeligheden, ville det af gode grunde være forkert af mig at konkludere!

Og min pointe er derfor, på lige fod med ovenskrevne at den personlige mening i allerhøjeste grad er lige så afgørende - det er Jonas smag mht. Linn ligesom jeg har min med mit nuværende Accuphase - intet af det er perfekt og ej heller virkeligheden, så udgangspunktet er hver vores meninger til hvordan tingene skal være og bør lyde før at vi hver især tror at det leverer en lyd der tilnærmelsesvis lever op til noget i virkeligheden!

Dette var ikke et slag under bæltestedet, Jonas - synes bare det var relevant i denne interessante debat. Interessen er den samme, meninger er forskellige!

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jonas : Helt enkelt jeg har mine øre det er nok og faktisk kan det være en fordel ikke at være expert inde for teknik eller spille instrumenter da det kan farve voldsomt.

Ævl!.. hvad ved du om det? har du hørt med mine øre?

Det vil netop ikke farve, uvidenhed FARVER! Jonas.

Alle kan jo lytte du nedgradere jo fru hansen og hr jensen ved sådanne udtagelser og siger de ikke kan lytte musik. Dette er det VÆRSTE HIFI/MUSIK snopperi jeg har høre mange steder men ALLE kan lytte musik og kvaliteten af denne det er jo derfor vi alle er udstyret med øre.

NEJ! det kan de ikke, ikke alle kan høre om noget lyder rigtigt i forhold til IRL. hvis de ikke har indgående kendskab til instrumenters lyd og akustik.

De kan kun gætte sig frem eller tro at de ved hvordan det skal lyde baseret på egne oplevelser som uvidende lytter på afstand, alle danner nogle referancer og har nogle erfaringer, udfra dette dannsr de sig et indtryk af hvordan det skal lyde.

Nul stilles eller rettere fintunes denne opfattelse / referance og hukommelse ikke konstant ( næsten dagligt ) og jevnføres med IRL. farves det lyn hurtigt.

Her har musikere fordelen, fordi vedkommende får netop "calibereret" sin opfattelse og referance næsten dagligt.

samtidig med at man har en meget dybere indsigt end den alm. gennemsnitlige lytter ( hr. & fru. "Jensen")

Så NEJ! Jonas hr. & fru. Jensen kan ikke lytte på en måde så de kan afgøre med samme netop ufarvede sikkerhed hvordan en gengivelse skal være for at forholde sig tættest mulig IRL.

Rigtigt er at alle kan lytte og danne sig indtryk mm. men langt fra alle kan bedømme kvaliteten eller andet, kun få kan bruge det til noget andet end gætværk i forhold til det vi har taler om, rigtig gengivelse i forhold til IRL. og her under kommer DU også Jonas.

Det er ikke snobberi, det er faktum!

Sæt nu rollerne på de rigtige pladser fordi man kan spille guitar betyder det jo ikke man er en god passiv lytter.

Vrøvl! er du ikke nogen god lytter kan du netop ikke spille noget som helst instrument, hvad tror du musikere afgør hvad de laver og kvaliteten af dette med? og hvordan?

Jeg kender mange musikere og de siger at de føler musikken fra f.eks. en violin gennem berøringen når de spiller sammen med hørslen det vil altså sige de oplever musikken HELT anderledes end musikken lyder 5m væk fra en passiv lytteposition ? er det så svært at forstå ?

At samtidig opleve musikken fysiskt er kun en fordel, og kan man dette via et anlæg / højtalere forhøjer dette jo bestemt troværdigheden.

Ellers er det urellevant det du der skriver.

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hvorfor nævner du nu mit mærke igen er det virkelig det eneste du kan gøre, altså prøve at sætte mig i bås ? jeg vil have forskelle og flest af dem så er jeg ligeglad med hvad anllægget hedder kom med nogle eksempler på noget som gør det bedre og jeg tester det.

Det er lige meget hvad du har, samme resultat.

Flest forskelle i dine øre ja, ikke andet, og hvad angår de forskelle så har jeg før sagt at det kun udgør en lille del og derfor lang fra er noget der afgør det hele.

Jeg har et mål ved hvor jeg vil hen jeg rager ikke i mørket jeg køre på en 6 sport motorvej for at blive i billed sproget

Ja som føre ud i blinde, et og andet sted i en retning DU! Tror er rigtig men som du intet belæg har for at afgøre i virkeligheden.

Nej jeg ved måske mindre end de fleste selv tror de gør, men heldigvis ved jeg intet om elektronikken så bliver jeg ikke begrænset af denne viden jeg lytter med mine øre så alle er på lige fod.

Nej du er ikke på lige fod, du rager i blinde, og trækkes som de fleste andre rundt af din egen opfattelse og smag.

Jeg smiler hver gang jeg lytter musik måske jeg skal sende nogle tude kiks til Bornholm ellers tager jeg dem med næste gang jeg er i Hasle.

Ja tag dem med, du får selv brug for dem, vi har sgu ikke noget at tude over, vi nyder musik, og ved at det kommer  tættere IRL og derfor er mere musikalsk.

Muligvis vil du ikke kunne høre eller forstå dette, men du ved jo heller ikke noget eller nok om musik til at afgøre det eller noget andet, end hvad du selv tror lyder rigtigt i dine øre. 

Du er som de felste andre styret udelukkende af din egen opfattelse og tro, og ikke IRL.

Ducks rule!

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Jonas bojer]

Hejsa bornholmere

Jeg føler lidt i sidder og undskyld ordet "tuder" når i skriver men dette tror jeg dog ikke er tilfældet.

Hvad får dig til at tro det, jeg vil nærmest sige omvendt! at det er dig der sidder og tuder ud at dit udstyr og du er mest musikalsk og bedre vidende.

Jeg har et enkelt spørgsmål til jer.

1) Hvordan i alverden finder i nyt udstyr og bedømmer dette ?

Som alle andre, lytter til det, og eller låner det med hjem, og eller tager til messer.

Jeg har testet mange ting i AB test og fælles for alle test er at ALLE til testen kunne høre hvad der var bedst. Her efter findes der 2 slags folk.

Hvad der er bedst?  man kan høre forskelle.

Hvad der er bedst er subjektivt, og for hver ting der testes og lyttes til er der flere meninger om hvad der lyder bedst.

Kun sjældent total enighed, mange gange er der dog enighed om at det lyder godt, og begge / alle testede apperater lyder fortrinligt og troværdigt, har man trods alt sin egen preferance.

a) De folk som siger hold da kæft det fik bank det ene anlæg det andet spiller meget mere musik.

Sjældent at nogen siged dette om noget i samme pris / kvalitets klasse.

b) De folk som har noget anlæg som fik bank og kan godt høre det og indrømmer dette, men kommer med alle mulige og umulige undskyldninger.

Igen! der er ikke noget der får "bank" der er forskellig opfattelse og preferancer.

Jeg er lidt bange for at når i tester hvordan kan i så gå fremad ? når alle har forskellige meninger og ingen må vise at noget er bedre end det de andre har ?

Alle har ikke helt forskellige meninger, der er samfald, men på de rette premisser og under rimelige forhold. 

De gange jeg har hørt nogle af mine komponenter fået bank (sket 2 gange i et Densen setup og et Naim setup) så har jeg da indrømmet det blankt for jeg vil IKKE bremse min vej mod musikken blot pga. en stolthed til et eller andet HIFI udstyr, for mig er udstyret ikke vigtigt der er musikken der kommer ud. Det er jo også derfor at det slet ikke rammer mig når i gang på gang sætter mig i bås og skrive hvad jeg har af anlæg, underligt i ikke har set det endnu.

Har ikke endnu oplevet mit få bank!

Andre har oplevet det jovist, men det så af meget dyre udstyr, hvor det ganske enkelt og logisk nok blev out classed.

Eksempel : Mike`s udstyr fik "bank" ( for at bruge dit udtryk) af krly´s Linn Klimax & Wisdom setup, underligt hva? Lc grej til samlet 50 - 60000 på mod krly`s til nær en mill. ( og det ville han på ingen måde benægte )

Tag så hans 50 - 60000 kr. anlæg og sammenlign med et til samme pris, og historien er en helt anden.

Der er helt sikkert udstyr der er bedre end mit, jeg har bare ikke stødt på det endnu og muligvis heller ikke råd til det, og jeg tvivler på at selv du ville hav det.

En S:A.T cd. player fik tæsk, ja tøre tæsk! af en cd12. underligt hva? 15000 vs. 150000 kr.

Sammenligner man en SAT cdfix med Electrocompaniet EMC1, Classe, eller en Copland eller lignende alle til mellem 15 & 30000 kr. så ser det anderledes ud, her får ingen tæsk, hvad der er bedst er meget subjektivt og optil den enkeltes opfattelse af hvilken der gør det mest troværdigt, ingen af dem er suveren på alle punkter heller ingen er dårlig på alle punkter.

Her er det hvad den enkelte opfattes som værende det vigtigste og det der summere mest troværdigt.

Her har vi alle vores meninger, nogle opnår samfald andre stærkt divergerende meninger / opfattelse, dette baseret på hver vores erfaringer og referancer.

Jeg har mine solidt forankret i musikkens verden og IRL og det er der ligeledes et par endre der også har, og sjov nok så er der noget mindre forsjkel på vores opfattelse end de der ikke har denne baggrunds viden og prefernce / referance i forhold til IRL musik.

Hvad udstyr vi / jeg finder mest troværdigt tjaaa??? who knows?

Hvad jeg finder rigtigt godt og ganske fornuftigt?  tjaaa det er der relativ meget af, bare det sammensættes rigtigt.

Har kan jeg sige at det rene set up du har, ikke gør "tricket" men nogle af de produkter du har faktisk kan indgå i en sammenhænge der rammer lige i øjet.

Problemet med dig er at du er for ensporet og uvidende, hele dit setup og måde at føre dig frem på på den baggrund afsløre dette med stor klarhed.

M

Ducks rule!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:
Jonas bojer skrev:

Jeg har testet mange ting i AB test og fælles for alle test er at ALLE til testen kunne høre hvad der var bedst. Her efter findes der 2 slags folk.

Hvad der er bedst?  man kan høre forskelle.

Hvad der er bedst er subjektivt, og for hver ting der testes og lyttes til er der flere meninger om hvad der lyder bedst.

Kun sjældent total enighed, mange gange er der dog enighed om at det lyder godt, og begge / alle testede apperater lyder fortrinligt og troværdigt, har man trods alt sin egen preferance.

Hvis man lytter på enkelte parmetre er der vel bred enighed om hvad der er mest korrekt?

Det som viser flest forskelle er ikke nødvendigvis det anlæg som spiller mest IRL på alle plader. Men burde være anlægget som spiller mest tro mod materialet som er afspillet.

Det lyder som om at Jonas / Duck går efter 2 forskellige ting :

Jonas: vil have størst forskelle, uanset hvad det medfører(men teoretisk burde det give mindst farvning eller hvad?).

Duck64: vil have den subjektiv bedste lyd.

Hvad man vil have er selvfølgelig op til en selv, men det er der vist også enighed om. 

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hvis man lytter på enkelte parmetre er der vel bred enighed om hvad der er mest korrekt?

Ja hvis forskellene er så markante at man decideret kan sige at her mangler noget eller dette farver for meget, dette sker sjældent i udprøget grad hvis man sammenligner udstyr i samme klasse.

Da vil det lyde så godt som nu muligt inden for netop de rammer der her er lagt, de forskelle der så selvfølgelig og tydeligt er, og hvilke af disse er er mest rigtige, kan kun afgøres udfra den enkeltes opfattelse, og referancer.

Sammenligner man et apperat til 10000 mod et til 100000 kan de fleste sagtens høre hvilket er decideret bedst, sammenligner man  mellem to til næsten samme pris, er det mere opfattelse af hvad der er den mest rigtigt gengivelse der afgør det.

Det som viser flest forskelle er ikke nødvendigvis det anlæg som spiller mest IRL på alle plader. Men burde være anlægget som spiller mest tro mod materialet som er afspillet.

Som før sagt, forskelle er ikke alt, og garantere ikke korekthed eller ufarvethed.

Det lyder som om at Jonas / Duck går efter 2 forskellige ting :

JA! Jonas går efter hvad han tror er rigtigt og musikalsk,  jeg går efter det jeg ved er det, udfra en noget støre og grundlæggende viden.

Jonas: vil have størst forskelle, uanset hvad det medfører(men teoretisk burde det give mindst farvning eller hvad?).

Nej. mindst farvning afgøres af helt andre faktore.

Jonas vil have hvad han selv opfatter som godt, rigtigt og musikalsk, han har bere ikke forstand på hvordan dette egentlig lyder og opnås, og roder i blinde.

Han tror han har fundet det og ved hvordan, men han har jo bevisligt og tydelig ingen kompetance til at afgøre dette der er støre end andres der heller ikke har nogen specielle forudsætninger eller virkligheds baseret referance punkt.

Jonas tror at han som simpel lytter ved bedre end udøverne, hvilket er latterligt, men det kan han ikke selv se, og der falder han selv i, for netop her er det lytten til teknik og hifi udstyret der for ham tager over, og ikke musikken som den ER!

Udstyret skal gengive musik så tæt på IRL som muligt, for at afgørre dette må man vide lidt om musik, og det gør Jonas ikke i en grad der er stor nok til at han kan fremføre de påstande og ting han kommer med samt fremføre sig selv som ekspert eller bedre vidende.

Jonas ved ikke bedre end nogen andre her inde.

Men det er ok, det er de færreste, der har indsigt og viden nok i musik mm. og om man har god og rigtig lyd er som sagt subjektivt og afgjort af egen opfattelse af dette baseret på de erfaringer og referancer man nu har, og hvad de så end er?

For langt de fleste fornuftige mennesker drejer det sig om musik nydelse, det behøver man ikke denne viden for at opnå ej heler det mest perfækte anlæg, for som sagt troværdigheden er subjektiv.

Jeg har min opfattelse og den er baseret på IRL musik og forankret i den VIRKLIGE musik verden, der hvor jeg bevæger mig, og det mener jeg er mest rigtigt.

Derfor er den efter min mening mest rigtig, men det gælder jo kun for mig.

Duck64: vil have den subjektiv bedste lyd.

Nej! jeg vil have den mest rigtige lyd udfra den viden jeg har om hvordan musik lyder IRL. baseret på mine ( og andres ) erfaringer inden for netop musik og musik udøvelse og forståelse.

Det er der ikke noget subjektivt i.

Det er iøvrigt også den bedste lyd i mine øre.

Hvad man vil have er selvfølgelig op til en selv, men det er der vist også enighed om. 

JA! netop.

Ducks rule!

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Når man i dag samenligner - ET HVILKETSOMHELST anlæg, med virkeligheden, ja så ligge de alle MILEVIDT fra virkeligheden, men nogen vil være tættere på i deres rytmiske udtryk, andre i deres perspektiv, osv.

Hvor rørende rigtigt!

Man kan kun forsøge at tilnærme sig, resten er optil hvor god man selv er til at abstrahere fra netop dette faktum.

Og hvad og hvor meget der skal til for at gøre det.

DET ER ALTSÅ OP TIL DEN ENKELTE, AT VURDERE, HVILKE OMRÅDER ENS ANLÆG SKAL LÆGGE MEST VÆGT PÅ, DA ET ANLÆG UANSET PRIS, BESTÅR AF 1000 VIS AF KOMPROMISER, SET I FORHOLD TIL REAL LIFE! !

Korekt!.

Jonas har sine meninger og parametre.

Andre deres.

Jeg musikken som jeg oplevr den IRL. hver dag.

M

Ducks rule!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Duck64.

Jeg ville høre om der er nogen som har nogle råd til hvad/hvordan man skal lytte for at høre om ens anlæg spiller musikalsk ?

Gerne et musikstykke og hvad man skal lytte efter ?

Jonas skrev noget med en guitar som spillede falsk, hvilket nummer hvar det ?

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Sådan kan  man ikke stille det op.

Hvordan syntes DU! det spiller?

Hvordan oplever du det.

Hvordan opleves det i forhold til når du har hørt noget IRL.

Er der andet udstyr der i dine øre virker bedre, hvorfor ? hvad er det der så gør det "bedre" / mere troværdigt?

Spiller det du har overbevisende? er det troværdigt når du sidder der og lukker øjnene?

Kan du helt abstrahere fra at det er nedscaleret og kun en gengivelse der aldrig kan nå på højde med IRL?

Hvor lang tid tar det at abstrahere? er det nemt? eller svært?

Svar på disse spørgsmål over for dig selv, og bedøm så om det du har er godt nok eller ej, og hvis ikke HVORFOR?

Hvad er det du søger?

Det er kun dig selv der kan afgøre det.

vh.

M

Ducks rule!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:

Sådan kan  man ikke stille det op.

Hvordan syntes DU! det spiller?

Hvordan oplever du det.

Hvordan opleves det i forhold til når du har hørt noget IRL.

Er der andet udstyr der i dine øre virker bedre, hvorfor ? hvad er det der så gør det "bedre" / mere troværdigt?

Spiller det du har overbevisende? er det troværdigt når du sidder der og lukker øjnene?

Kan du helt abstrahere fra at det er nedscaleret og kun en gengivelse der aldrig kan nå på højde med IRL?

Hvor lang tid tar det at abstrahere? er det nemt? eller svært?

Svar på disse spørgsmål over for dig selv, og bedøm så om det du har er godt nok eller ej, og hvis ikke HVORFOR?

Hvad er det du søger?

Det er kun dig selv der kan afgøre det.

vh.

M

Hej Duck64.

Jeg synes at du svarer på hvordan jeg bedømmer Hifi kvaliteterne på anlægget.  For at spille musikalsk skal det vel ikke nødvendigvis lyde som IRL ?

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Tak for svaret Duck64.

Jeg ville høre om der er nogen som har nogle råd til hvad/hvordan man skal lytte for at høre om ens anlæg spiller musikalsk ?

Gerne et musikstykke og hvad man skal lytte efter ?

Jonas skrev noget med en guitar som spillede falsk, hvilket nummer hvar det ?

Du anlægger et stykke musikalsk musik, helst indspillet af musikere/sangere der har modtaget så meget undervisning at de ikke spiller/synger falsk uden selv at opdage det.

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg ville høre om der er nogen med Duelund højtalere som kan fortælle om de også gengiver det  musikalske, på samme høje niveau som Hifi gengivelsen ?

Jeg har for flere år siden hørt et par og der er ikke tvivl om at de har Hifi parametene i orden. Men jeg lyttede ikke efter musikken dengang så jeg er lidt nysgerrig.

Det musikalske niveau afhænger alene af musikerne, og det generelt høje niveau på S.D's højttalere tillader at du også hører HVAD musikerne fortager sig.

Det er faktisk en simpel forudsætning at højttalerne rent teknisk er i orden hvis du vil have maksimalt udbytte af den indspillede musik.

Bagsiden af medaljen er at 90% havde været bedre tjent med aldrig at blive udgivet

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
LGrau skrev:

Det musikalske niveau afhænger alene af musikerne, og det generelt høje niveau på S.D's højttalere tillader at du også hører HVAD musikerne fortager sig.

Det er faktisk en simpel forudsætning at højttalerne rent teknisk er i orden hvis du vil have maksimalt udbytte af den indspillede musik.

Bagsiden af medaljen er at 90% havde været bedre tjent med aldrig at blive udgivet

Waal

Det er vel ikke det LGrau spørger efter, selv om jeg egentlig ikke helt forstår det.

"Jeg ville høre om der er nogen med Duelund højtalere som kan fortælle om de også gengiver det  musikalske, på samme høje niveau som Hifi gengivelsen ?"

Det må da være et enkelt krav, at det hørte kan relateres til det/de instrument/er, der afgiver lyden. Om musikaliteten kan henføres til den process, der omfatter, at man skal gætte sig til det, skal jeg ikke kunne sige - jeg tror det ikke.

Jeg har lige været i Norge og gennløb et hårdt program, hvad hifilytning angik. Lyd fra højttalere fra 600000, 330000, 250000, for at ende med et par Forsmann til 25000 (privat), viste sig at være noget af en styg oplevelse.

Ejeren af Forsmann og hans glæde over, hvad jeg kunne trylle frem af lyd på disse smukke, men håbløse kasser var den ganske tur og dens fortrædeligheder værd.

Musikalsk nydelse opnås først når den spillede musik forstås.

mvh  Steen Duelund (træt efter turen nord)

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
waal skrev:
LGrau skrev:

Waal

Det er vel ikke det LGrau spørger efter, selv om jeg egentlig ikke helt forstår det.

"Jeg ville høre om der er nogen med Duelund højtalere som kan fortælle om de også gengiver det  musikalske, på samme høje niveau som Hifi gengivelsen ?"

Det må da være et enkelt krav, at det hørte kan relateres til det/de instrument/er, der afgiver lyden. Om musikaliteten kan henføres til den process, der omfatter, at man skal gætte sig til det, skal jeg ikke kunne sige - jeg tror det ikke.

Jeg har lige været i Norge og gennløb et hårdt program, hvad hifilytning angik. Lyd fra højttalere fra 600000, 330000, 250000, for at ende med et par Forsmann til 25000 (privat), viste sig at være noget af en styg oplevelse.

Ejeren af Forsmann og hans glæde over, hvad jeg kunne trylle frem af lyd på disse smukke, men håbløse kasser var den ganske tur og dens fortrædeligheder værd.

Musikalsk nydelse opnås først når den spillede musik forstås.

mvh  Steen Duelund (træt efter turen nord)

Hej Duelund.

Jeg forstår det heller ikke helt. Men der er flere der har den mening at at et anlæg Hifi kvaliteterne i orden ikke nødvendigvis kan spille musik.

Jeg ved ikke om man kan dele de så strengt op.

Jeg vil også mene at det musikalske er noget der naturligt følger med hvis man laver et produkt som har alle Hifi parametre i orden.

Jeg tror så problemet er at der måske ofte fokuseres mest på Perspektivet/rumgengivelsen, når et anlæg bedømmes.

Ligeså vigtig er vel den dynamiske formåen og især at anlægget er i stand til at ikke sige noget.(jeg ved ikke helt hvordan jeg skal udtrykke det sidste, men jeg mener at efter selv efter en stor dynamisk udfoldelse skal anlægget straks falde til ro hvis materialet dikterer det)

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Ifølge min opfattelse kan IRL ikke bruges til en hujende dyt når vi taler om HIFI.

Jeg har gennem tiden været til et utal at koncerter både rock, jazz og klassiske og ingen af disse kan leve op til den lydkvalitet og fornemmelse for hvor de enkelte musikere befinder sig i forhold til hjemme foran anlægget.

Ved live indspilninger af rock-koncerter er kontrasten endnu større, ved alle disse koncerter har du en lyd der ikke når lydkvaliteten fra selv et middelmådigt anlæg til sokkeholderne, det betyder så ikke at man ikke kan syntes at det er den bedste rockkoncert du lige har overværet men det handler mere om stemning og intensitet end det gør om lydkvalitet.

Så drop dog alt dette med at slå hinanden oven i hovedet med IRL, for de fleste af de parametre man anvender for at beskrive lyden fra et anlæg gælder ikke IRL. Det er da fuldstændig dybt godnat f.eks. at tale om rum ved en rockkoncert, da de fleste foregår i sportshaller hvor lydteknikeren kæmper som en gal med alle forhåndenværende elektroniske hjælpemidler for at gøre ”rummet” til en så ubetydelig med eller rettere mod spiller som muligt, herefter bliver der så lagt kunstigt rum på, tal lige om IRL igen.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Bravo Lasse! Jeg har heller aldrig hørt et "stereoperspektiv" i en LIVE SYMFONI, det er en gang fed MONO.  

Og i modsætning til Duelund forstår jeg ikke musikken , men har alligevel en stor musiknydelse. Hvis man forstår Mozart's musik kan man jo skrive det selv, og det er endnu aldrig sket. Der er faktisk ingen der kommer i nærheden af at matche den ildkugle der i 35 år var en lang stigende komet. 

Et eksempel: Forestil jer en opera hvor en 2½m neger bortfører en lille sart sveske. Det drama der nu spilles i orkestret kombineret med hendes NEEEEEEJ, og ville det være anderledes hvis hun nu skreg JAAAAAA - ??? Nej man ville bruge samme musik og det ville virke lige godt.

LIGE ET PS: HUSK AT RYTME KUN ER TIDSINTERVALLER DET HAR INTET MED MUSIK AT GØRE.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Sådan SES ! - bestemte, men rigtige ord fra Midtfyn...

Må lige tilføje til slutkommentaren: en markering af rytmesektionen, kan i mange tilfælde understrege budskabet i musik..(!)...denne stil bliver tit kaldt "musikalsk" og den er da også at foretrække, frem for noget der spiller dræbende kedeligt uden dynamik. Men musik skal formidles med dynamik over hele frekvensespektret, med den rigtige fordeling. Første når dette nærmes, kan vi diskutere alt det andet snavs...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes