Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lidt løst og fast vedr. sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Ja, det er en myte, at nogle enheder kun kan spille i en bil, eller i en stue.

Har regnet lidt på Orion 12.4 i en basrefleksløsning, men får nogle slemme pukler i frekvensgangen, og en ret besværlig portstørrelse.

Men en ting er teori, en anden praksis. Ville dog ikke selv kaste mig ud i en basrefleksløsning, uden måleudstyr. Den lukkede løsning er noget mere sikker på succes i første forsøg. Et F3 på 40Hz (F6=30Hz) betyder den kommer til at spille meget dybt.

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jamen så er det jo næsten afgjort...

Det eneste jeg hænger på stadig, er den endelige kabinet størrelse.

Er det ikke bare at stykke 2 x 90 liter sammen, og så smide en stor pose mel i hver og se hvad der sker?

Den der med bil kontra 'stue'enheder har irriteret mig en del. Kan ikke lige huske hvem det var der nævnte det, men de enheder jeg har til at ligge her, koster immervæk omkring 6000,- pr. stk. Så ét eller andet må de kunne.

Og det kan de også i en bil. Der er en eller anden gut der har to af dem i en alm. størrelse bil, der er sat op til lydkonkurrencer (lydkval, ikke bøvser). Han præsterede ved en for sjov test at spille omkring 148-149 dB. Det er pænt meget når konstruktionen ikke er lavet til lydtryk. De sad desuden i lukket konstruktion.

Jeg siger tusind tak for hjælpen so far, og undskylder at jeg alligevel fik gang i en hel tråd (endda med flere sider)

Hvis nogen har mere input, så kom endelig med det.

I øvrigt er det en super fornem guide miju har lavet!! Tak til ham for den.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

@akapass
Reelt så jo, så er det at lave 2x90 liter kabinetter.

Men husk at bruge rigtigt mange afstivninger, for enheder med den styrke som de Orion har, kan få svage kabinetter til at ryste. Optimalt skal du lave et kabinet, der ikke ryster overhovedet, selv ved højeste volumen.

Til hver enhed, lav et 90 liters kabinet med masser af afstivninger, som vist på tidligere billeder.

Du skal ikke fylde efter med mel eller lignende. Det vil du ikke få noget ud af. I et lukket kabinet er det vigtigeste bare at man ikke laver kabinetterne for små. At det bliver større, gør ikke noget - det er kun en fordel med større kabinetter, da det sænker Q'et. Det volumen jeg tidligere nævnte var et minimum, større er kun bedre.

En typisk forskel på bilenheder i bil og i stue, er at i stuen skal kabinetterne typisk være meget større, grundet roomgain. Man kan også argumentere for at man er mere kritisk med hensyn til lydkvalitet, når man lytter i en stue, da det er noget nær umuligt at få et anlæg i en bil til at lyde af "rigtigt" HiFi. Selv da jeg installerede et Alpine High-End anlæg, hvor der blandt andet var rumkorrektion i headunit'en, til over 100.000 kroner, var det stadig langt fra hvad jeg kunne opnå i en stue for en brøkdel af prisen.
Men lydtryk er nemt at opnå i en bil.

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg forventer helt sikkert en del af de enheder... that's for sure!

Med en x-max på 58 mm burde de kunne flytte en del luft. Det der så yderligere ligger i det, er at jeg vil have en sub der både kan gå dybt og spille rent og præcist uanset hvor bragende højt der bliver skruet op!

Jeg talte i øvrigt med en gammel kammerat igår, en mangeårig DJ, og han kunne kun tale varmt for Crown forstærkerne.

Nu vil jeg hoppe en tur i paint  og male en Picasso så I kan se formålet med subben...

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Lidt forklaring her...

Endevæggen er 6 m. lang, langsiden i rummet er 10 m lang. Der er trapper i begge sider, ca. 1 m brede og 1,5 m lange. Stuen er nedsænket 1,5 m i forhold til resten af huset, og lofthøjde i modsat ende af trapperne er ca. 8 m.

Den store firkant mod bagvæggen er et godt stort lærred. Muligvis påklæbet en stor glasplade. Den aflange kasse med de to fine cirkler er subwooferen. Der bliver lavet hul i væggen til den, så den bliver gemt helt af vejen. Ligeledes regner jeg også med at lave et hul bag ved lærredet til forstærkere o.lign.

Loftet bliver sandsynligvis (læs: afhængig af prisen) dækket med Troldfon Acustic lofter, hvor der er skjulte højttalere i. Naturligvis bibeholder jeg mit alm. surround setup... Troldfon systemet er til alm. musik.

Så I kan se det bliver et svært stort rum at blæse op, og derfor stiller jeg store krav til subben...

Noget input og/eller konstruktiv kritik modtages med kyshånd!

Er der spørgsmål til Picasso'en, så skyd endelig løs!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Husk at gøre plads til fronthøjttalerne mellem lærred og trappe. Ser lidt snævert ud på tegningen.

Bygger du subwooferne efter de planer, der er indtil nu, så kan de godt levere et godt lydtryk. Det er mere mængden af effekt til subwooferne, der bliver et problem. De tager ikke skade af, at få 1000W RMS, og så bliver det en dyr forstærker.
Følsomheden er ret lav på Orion enhederne, så der skal en del Watt til for at få dem til at "live op".

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

http://www.crownaudio.com/amp_htm/xlsspec.htm

Tjek model 602.

1200W i 8 ohm. Planen er at sætte 1 stk. på hver bas.

Og med den høje effekt slipper jeg helt for at skulle i 2 ohm...
Hvis jeg ikke har fået det helt galt i halsen, så er lyden bedre ved højere impedans end ved lav, grundet forvrængningsgraden er det lavere.

Der er i øvrigt masser af plads til fronthøjttalerne der...

Sad og puslede med ideén om et motoriseret lærred, og så få monteret min plasmaskærm på samme væg... to fluer med ét smæk!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Så er der i hvert fald godt med effekt, men det skal jo også bruges.

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Er du nogensinde i Jylland, DanielS?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Desværre meget sjældent.
Men er meget i København

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hehe... det er bare så skide langt at slæbe en så stor sub...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Det kan der være noget om.

Men hvis du giver hver enhed ca. 90 liter, med masser af afstivninger, så er du ret sikker på succes.

Jeg har godt nok måleudstyr, så man kunne lave nogle reele målinger, men det bliver nok ikke nødvendigt. En lukket konstruktion har en meget større succes-rate end en basrefleks.

Vil du have en luksusudgave af subwooferen, kan du tilføje et aktivt delefilter, med gain-kredsløb. Så kan du hæve og sænke frekvensområder, og nemt få den til at spille helt linært til 20Hz. F.eks. Alto AltoDrive (ca. 2500,-) eller Behringer UltraDrive (ca. 2000,-) er glimrende til det.
Men det bliver ikke nødvendigt, kun en mulig "opgradering".

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Har du nogle forhandler links til de nævnte produkter?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Google er din ven...
Men nu har jeg lavet søgningen.

Men jeg kan se at AltoDrive er ret dyr. Kunne en overgang få den (2-vejs udgaven) til ca. 2500 kroner.

Så Behringer UltraDrive er en mulighed:
http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=18763
Den kan også findes billigere. Har før set den til ca. 1900 kroner. Desværre kan den være svær at opdrive. Skulle selv bestille en for en måned siden, og der var den udsolgt alle steder, og fabrikken sagde at der var ventetid indtil december.

Jeg skal selv have en, når de kan fås igen. Ved der er mange herinde der bruger den, og er meget tilfredse med den.

[EDIT]
Her koster den 1850,- http://www.nettomusic.dk/frame.ASP?mainpage=%2E%2E%2Ffrontpa ge%2Fforside%2Easp&catid=

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes