Emne: Varmeforbrug på en forstærker ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
@KvK
Jo, den trækker 161 watt, og hermed kan vi konkludere, at også nordmænd er fulde af løgn. Nå, den spiller nu faktisk meget pænt, så det kan den få lov til lidt endnu trods alt.
Hvordan med LC-audios Zapsolutter? Kan man regne med noget der? Sådan et par kunne nemlig muligvis snart komme på et mere eller mindre permanent besøg.
Edit: Forresten, er emittermodstandene nogle 0,2 ohms moppedrenge på fysisk ca. ø7*25mm? 9 styks ser der ud til at være pr. kanal. Og skal der bare måles parallelt henover en enkelt? |
|
|
ZAP ved jeg ikke meget om, men mon ikke det holder så nogenlunde. Emittermodstandene lyder rigtige, men der SKAL være et lige antal
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
soka skrev:
|
@KvK
Jo, den trækker 161 watt, og hermed kan vi konkludere, at også nordmænd er fulde af løgn. Nå, den spiller nu faktisk meget pænt, så det kan den få lov til lidt endnu trods alt.
Hvordan med LC-audios Zapsolutter? Kan man regne med noget der? Sådan et par kunne nemlig muligvis snart komme på et mere eller mindre permanent besøg.
|
|
|
Jeg tror ZAPsolut 50W kun har to transistorer per kanal. I så fald må de være presset hårdt. |
|
|
Altså heller ikke ægte klasse a der eller hvad?? Findes de i det hele taget i virkeligheden sådan nogen, eller er det ligesom med nisser og trolde og eskimoer?
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
|
@KvK
Edit: Forresten, er emittermodstandene nogle 0,2 ohms moppedrenge på fysisk ca. ø7*25mm? 9 styks ser der ud til at være pr. kanal. Og skal der bare måles parallelt henover en enkelt? |
|
|
ZAP ved jeg ikke meget om, men mon ikke det holder så nogenlunde. Emittermodstandene lyder rigtige, men der SKAL være et lige antal |
|
|
10 styk sidder der, men en af dem har en anden værdi end de andre... Jeg må hellere holde mig fra at måle. 8 stk transer og 24000 uf pr kanal.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
|
@KvK
|
|
ZAP ved jeg ikke meget om, men mon ikke det holder så nogenlunde. Emittermodstandene lyder rigtige, men der SKAL være et lige antal |
|
|
10 styk sidder der, men en af dem har en anden værdi end de andre... Jeg må hellere holde mig fra at måle. 8 stk transer og 24000 uf pr kanal. |
|
|
Mål du bare over 0,2 Ohm modstandene Husk du skalmåle VDC typisk er 100mV indstillingen tilstrækkelig.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
|
@KvK
|
|
|
|
10 styk sidder der, men en af dem har en anden værdi end de andre... Jeg må hellere holde mig fra at måle. 8 stk transer og 24000 uf pr kanal. |
|
|
Mål du bare over 0,2 Ohm modstandene Husk du skalmåle VDC typisk er 100mV indstillingen tilstrækkelig. |
|
|
Så er der blevet målt. 70mV viste voltmeteret, emittermodstandende er som sagt på 0,2ohm og antallet er lidt uvist, udgangstransistorer er der 8 af pr. side. Ved at benytte mig af din formel, er jeg endt op med 62,72 Watt, hvilket sansynligvis er helt i skoven, hvis grundreglen tilsiger en virkningsgrad på omkring 25%.
Antallet af emittermodstande?? Der er 9 styk af samme værdi pr. side (10 styk af samme fysiske størrelse). Hvis antallet skal være lige, må man antage, der max. er 8 styk, men jeg har ingen anelse og intet diagram...
Målingen er foretaget med forforstærkeren tilsluttet og tændt. Også højttalerne er tilsluttet og de skulle ret præcist være impedanskorrigeret til 8 ohm. Ingen musik imens. Er det helt forkert??
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| I min amp er der 16 transer pr. side, emittermodstandene er på 0,22 Ohm og spændingsfaldet er som sagt 100mV hen over modstanden og i øvrigt enhver af dem. Iflg Ohms lov giver det: U/R=I hvilket medfører 0,1/0,22 = 0,455A pr transistor eller 3,640A for hele trinnet. Og da P=I*I*R, så bliver der tale om en 105,997 Watt klasse A forstærker. |
|
|
0,1/0,22 = 0,455A pr transistor eller 3,640A for hele trinnet og 16 transer pr. side er det ikke 0,455*32=14,56?
P=I*I*R og hvis I=14,56 og R=8 så er P=1695 eller 847W pr kanal .
min pointe er blot at det er antal tansistor Par der skal ganges med?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Så er der blevet målt. 70mV viste voltmeteret, emittermodstandende er som sagt på 0,2ohm og antallet er lidt uvist, udgangstransistorer er der 8 af pr. side. Ved at benytte mig af din formel, er jeg endt op med 62,72 Watt, hvilket sansynligvis er helt i skoven, hvis grundreglen tilsiger en virkningsgrad på omkring 25%.
Antallet af emittermodstande?? Der er 9 styk af samme værdi pr. side (10 styk af samme fysiske størrelse). Hvis antallet skal være lige, må man antage, der max. er 8 styk, men jeg har ingen anelse og intet diagram...
Målingen er foretaget med forforstærkeren tilsluttet og tændt. Også højttalerne er tilsluttet og de skulle ret præcist være impedanskorrigeret til 8 ohm. Ingen musik imens. Er det helt forkert??
|
|
|
er jeg ude og svømme nu, men det er vel 62,72 reelle Watt?
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
soka skrev:
|
|
|
er jeg ude og svømme nu, men det er vel 62,72 reelle Watt? |
|
|
Ja, det ved jeg jo så ikke... Men jeg antager da, vi snakker tomgangsstrøm med den måling jeg har foretaget. Ellers må jeg stå af. Jeg læner mig kun op ad andre her, men som jeg forstår det, må man ikke drage paralleller mellem reel udgangseffekt, og hvor meget der evt. skulle være i klasse a. Tag min måling med sindsro kyhn. Jeg er ikke klar over, hvad jeg laver
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg får det til 16 watt.
0,07V/0,2Ohm=0,35A
4 par transistorer á 0,35A = 1,4A i samlet strøm. P=1,4*1,4*8 Og det medfører at klasse A effekten er 15,680Watt.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!
Jeg får det til 16 watt.
0,07V/0,2Ohm=0,35A
4 par transistorer á 0,35A = 1,4A i samlet strøm. P=1,4*1,4*8 Og det medfører at klasse A effekten er 15,680Watt.
|
|
|
Aha.. Ja, det var vist også sprog jeg var bedst til i skolen  Men der er nu immervæk et stykke fra 15noget til 100... -Gad vide om hr. Matti Otala og hr. Jan Lohstro var klar over det, eller om deres måle- og regneevner ækvivalerer mine??
Men tak KvK. Nu ved jeg da, jeg har over 15 Watt ægte klasse a!!(tror jeg). Og det er skam ikke enhver beskåret
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!
Jeg får det til 16 watt.
0,07V/0,2Ohm=0,35A
|
|
|
Aha.. Ja, det var vist også sprog jeg var bedst til i skolen
Men der er nu immervæk et stykke fra 15noget til 100... -Gad vide om hr. Matti Otala og hr. Jan Lohstro var klar over det, eller om deres måle- og regneevner ækvivalerer mine??
Men tak KvK. Nu ved jeg da, jeg har over 15 Watt ægte klasse a!!(tror jeg). Og det er skam ikke enhver beskåret |
|
|
Godt 200mV over hver emittermodstand vil løse dit problem 100%. Men hold dig lidt på afstand, når du smider bøfferne på  . De skal ikkehave længe på ryggen afden fætter  . Hvis du begiver dig af med opjustering af den, så SKAL du bruge blæser - alternativet er brandvæsenet.
|
| Til top |
|
| |
Bikerman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
Men der er nu immervæk et stykke fra 15noget til 100... -Gad vide om hr. Matti Otala og hr. Jan Lohstro var klar over det, eller om deres måle- og regneevner ækvivalerer mine??
Men tak KvK. Nu ved jeg da, jeg har over 15 Watt ægte klasse a!!(tror jeg). Og det er skam ikke enhver beskåret
|
|
|
Hmm, de (EC) har vel heller ikke lovet nogle steder at den giver 100W i klasse A ???
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De mange fine formler er da fine - men et billede er bedre end 1000 ord 

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
De mange fine formler er da fine - men et billede er bedre end 1000 ord 

|
|
|
Er det en Nelson Pass kreation?. Kunne godt ligne det.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg tror også at det Passer
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har målt på en Audia Flight 100? ... den burde jo ha' blæsere 

Eller hvad med en Gryphon Antileon, den er efter deres specs 150w klasse A?

|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ene gang jeg har leget med en Flight 100 var den... Vaaaarm! av av... den kunne varme en hel stue op... men spillede så også herefter 
af alm transistor forstærkere synes jeg at hk er værst... men de kan sjovt nok holde til det. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bikerman skrev:
soka skrev:
|
|
|
|
Hmm, de (EC) har vel heller ikke lovet nogle steder at den giver 100W i klasse A ??? |
|
|
Følgende er fra manualen: "The output stage run in Class A up to 100 watts into 8 ohm. This is accomplished by a "tracking" network that is driven by the music signal." Det er hvad de lover.
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Følgende er fra manualen: "The output stage run in Class A up to 100 watts into 8 ohm. This is accomplished by a "tracking" network that is driven by the music signal." Det er hvad de lover. |
|
|
Uden at være sikker, synes jeg da det lyder som en form for variabel
bias? Måske i stil med noget af det nyere fra Krell, der jo heller ikke
længere køre ren kl. A.
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. varmeforbrug.
Jeg formoder, mine Damer og Herrer, at vi taler om effekttab, da en forstærker ikke bruger varme , nå -men....
En rimelig klasse A konstruktion har en virkningsgrad på ca. 25%, dvs. hælder man 100W ind i den fra nettet - får man ca. 25W ud! De sidste 75W bliver stort set omdannet til varme i udgangstransistorene, som...rigtigt gættet....er energispild. Kølepladene er typisk 50-70 grader varme!
Til gengæld får man en extrem åben lyd, stort set ligegyldigt hvad man hægter på af højttaler, trækker alt i 2-4-6-8 Ohm da transistorene er ON hele tiden, og tomgangsstrøm er stort set lig med fuldlaststrøm.
Klasse B lider af crossover forvrængning da transistorene ikke er ON hele tiden - men står og switcher alt efter bias. Virkningsgrad typisk 50-70%, en energi fornuftig løsning, men valg af load skal nøje overvejes. Kølepladetemperatur ca. 35-55 grader. Lyden går fra det varme til skingert, alt efter belastning.
Anderledes ser det ud med ICE - her er virkningsgraden i omegnen af 85-95%, dvs. ca. 90W ud for 100W ind, og kun ca. 10W i tab til el-selvskabet. Kølepladetemperatur 25-40 grader. Miljø-fidusen er ok, men jeg synes ikke lyden følger med.....endnu.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|