Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 08:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 2½ vejs med subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Det tog mig 5 år's slid med delefilteret, før jeg kunne "smide" mine Audiovector M3 & ProAc Response 2,5  i kælderen på "pension" og udelukkende med tilfredshed køre med mine egne konstruktioner, hvilket betyder at først DA var de lige så gode kvalitativt.

Først nu efter næsten 10 år!.. kan jeg sige at de er decideret bedre, og ikke nok med det! at der ikke findes noget jeg nogensinde får råd til der er bedre.

Altså ialt mere end 12 års DIY. eksperimenteren og intensiv indsats for at nå så langt!...

Så fortvivl ikke hvis dine fine og dyre prof. lavede VA. er lige den tand bedre end hvad du har kunne "bikse" sammen i første forsøg, det er kun at forvente! som rigtigt sagt.. gode enheder og stumper gør det ikke alene desverre!....  jeg tænkte sgu selv dengang i starten : Hvor svært kan det være?? men tager liiige.. og så lige og vupti........ he he he.. JEG BLEV KLOGERE!!

Men bid mærke i dette! : DU KAN SAGTENS MED TID ELLER RETTE HJÆLP, LAVE NOGET DER MATCHER DINE VA. (måske endda overgå dem!? det er dog lidt subjektivt og en smags sag.. for kan man lide lyden / klangen fra VA?? så er det jo svært at lave noget anderledes der er bedre!.. så'n rent subjektivt set / hørt, men at matche eller overgå rent kvalitatvivt kan man sagtens!..)

Men under alle omstændigheder er det godt du har dine VA. og som kan stå som "vej viser" og referance, (især da jeg må formode at du kan lide deres lyd mm. ellers havde du vel nok ik investeret i dem eller???..) uden referance / referancer, arbejder man i blinde..

Det du skal tilstræbe er at opnå et matchende resultat rent KVALITATIVT i lyden, da det er svært eller næsten umuligt at matche klanglige aspekter fra VA. for det er jo ik nogen "klon" du forsøger med, at dømme efter de valte enheder, så klangligt mm. får du noget helt andet.. (om det så bliver bedre er en smags sag!)

De omtalte kvalitative aspekter der nu åbenbart "halter" lidt, er som sagt et spørgsmål om afstemning af kabinetter og bas port, Q værdier, dæmpe materialer samt aller mest og afgørende DELEFILTER funktion.

Uden måle udstyr tager det evigheder og er måske endda umuligt!...  og MED måle udstyr er det bare at måle, lytte, juster måle, lytte, justere osv.. osv.. indtil den er i "øjet" det kan tage sin tid!....... og måske finder man undervejs ud af et der skal laves om på kabinetter mm. og andre ting og tiltag.. 

Enhedernes kvalitet mere end matcher hvad der sidder i VA.

Men god fornøjelse og held og lykke med det!....

mvh. 

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

hej,  jo...målegrej er godt at støtte sig til.....men kan man stole på målinger....mikrofoner og programmer skal "kalibreres" mod en reference.....mine ører stoler jeg på

Men under alle omstændigheder skal man jo også have en vis forståelse for de enkelte filterkomponenters virkning og muligheder......jeg er nu bange for at trådens ejermand er stået helt af   

Nå, man skal jo starte et sted.....og som flere gange nævnt kan det blive en lang og lidenskabelig proces.....hvor selve processen ender med at være vigtigere end resultatet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

"intern" akustisk dæmpning.....et meget underkendt emne med stor virkning

Kunne være et godt sted at starte.....og kræver ikke målegrej

Jeg tror mange er slemme til bare at stoppe noget i kassen og så tro at det er godt nok

Matrialet og ISÆR MÆNGDEN  af denne kan have meget stor påvirkning af lyden

Jeg vil igen nævne "tjæreværk"/Krakaværk.....et langfibret olie(tjære) behandlet HØRfiber....som kan findeles og har specielt til mellemtonen eminent gode "lydegenskaber"......langt bedre end både acoustilux og fåreuld, som giver en klemt og lukket lyd til sammenligning.

Husk så lige at der bør være .....FRI LUFT OMKRING BAGSIDEN AF ENHEDEN 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus

Jeg ved ikke lige hvad der får dig til at tro et jeg er stået helt af  - nå men det er jeg såmen ikke

Jeg tror der skal målinger til for at finde ud af hvordan frekvensgangen egentligt er. Mine højttalere lyder såmen udemærket - bare som skrevet ikke helt så godt som jeg kunne ønske. Det er let at fjerne store fejl som en skarp diskant eller en for svag bas, men når man kommer nærmere målet så bliver det altså gradvis sværere...

Jeg tro at mange selvbyggere går og bygger højttalere, som de hen af vejen overbeviser sig selv om er rigtigt fine. Lyd er en sjov størrelse hvor man kan vænne sig til meget. Det jeg gør er at bygge en højttaler, hvor jeg hele tiden har en vellykket reference stående ved siden af, som jeg ikke nødvendigvis prøver på at kopiere, men som giver en målestok.

Målinger skal der til på nuværende tidspunkt .

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

syntes det er et virkeligt fedt projekt du har gang i der hvor meget har det kostet dig?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

God middag banz

Projektet har stået mig i 11000 indtil nu for enheder og filtre uden medregning af MDF m.v.

Alle enheder er købt brugt eller til nedsat pris

Søren

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

det var da trods alt noget, du siger uden kabinetter? det er da trods alt en billig high-end ht, hvis den bliver det men det ville være lidt dyrt hvis projektet slog fejl...

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hvis projektet strander - hvilket ikke kan udelukkes da jeg sammenligner med færdige produkter som alternativ så går jeg da ud fra at enhederne kan sælges igen

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

nåhh, ja det kan de jo også men håber nu du får et godt resultat! hov har egentligt andrig set kevlar (gule) enheder i et diy (uups hvad betyder diy?) projekt hvorfor? husk at supplere med billeder 

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

På side 1 kan du se billeder af enheden - den er dog ikke monteret.

Subbasenheden (21W8554) skal anbringes på siden af højttaleren - ikke fordi jeg laver en klon af VA eller Audio Physics, men fordi den er for stor til at sidde på forpladen ;-). Jeg bygger først subbasdelen færdig når jeg er tilfreds med resten - det kræver nemlig at jeg køber to Hypex DS 2.0 forstærkere, som skal sidde på bapladen. På side 1 vil du kunne på billederne af baskabinettet, der ligger på gulvet i min stue, at der er lavet et kammer hvori Hypex-forstærkerne kan sidde

Søren

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
(uups hvad betyder diy?)

Do IT Yourself altså GDS

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hey,

Syntes folk skal passe på med at foreslå en masse ting, uden selv at have haft næsen i projektet.

1. De målinger du ser på Tymphany kan du ikke bruge til en jart. Og det er sagt på jydsk. !

2. Du skal have måleudstyr på, f.eks. ved dat eller speakerscorner hvis du bor på sjælland, bor du i jylland har jeg et derhjemme i randers (Clio 7.0). Bor du her, kan du sagtens få en måling en aften jeg ikke skal andet, uden at det koster dig noget.

3. Du skal have lavet filteret imens du har måleudstyret på, det er 1000 gange nemmere og hurtigere.

4. Drop modstande i serie med andre komponenter. Det lyder af skrammel. Igen på jydsk.

5. Drop korrektionsled. De kan ikke bruges til noget som helst, og de virker 9 ud af 10 gange aldrig som man tror, uden målinger.

6. Drop sugekredse. Skrammel [jyDsK]....

7. Flå det filt af diskanten, det er religion.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at maile mig. Jeg er sjældent online da TDC er nogle båtnakker af en anden verden, og umuligør at jeg får mit internet op og køre derhjemme.

Havde du lavet din konstruktion en lille smugle anderledes, havde jeg kunne give dig mit filter, da jeg bruger samme enheder som dig, og lige har færdig gjort mit filter. Min menning er at de to af basserne er spild af penge, da en vil kunne gøre samme job bedre i en 2vejs end i en 3vejs. Komplexiteten er øget meget og du får ikke mere bas eller mellemtone ud af det. Zero, zip, nothing. Basenheden skal i refeks i 33 liter, tunet til 33-35Hz.

Du kan sagtens få dem til at spille bedre, også end dine udlandske højttalere. Btw, tror ikke de har brugt mere end en uge på filteret. Det med at nogle siger de har brugt et år på at udvikle et filter, er ren nonsense og utopi.

Bare min menning og hjælp.  Håber ikke nogen tager mit indlæg personligt.

Men skriv hvis du har spørgsmål. Hvis du vil have mit nummer, send da en pB.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej Syncroniq

Jep, jeg er med på det med målinger. Jeg har fået tilbudt at få lavet målinger her i Kbh, men jeg venter lige til jeg har eksperimenteret lidt mere og enhederne er spillet lidt mere til.

Som vi har korresponderet om  før så er årsagen til at lave en 2½ vejs fremfor en 2 vejs at jeg gerne vil have en højere følsomhed. Jeg prøver lige når jeg får tid dine forslag (det er jo nemt at fjerne komponenter)...

Når jeg har fået lavet målinger så skal resultatet nok blive præsenteret her ;-)

Søren

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Du siger du skal købe to DS 2.0 til basserne.
Hvad med bare at købe én DS 4.0, bygge et lille eksternt kabinet og så drive begge basser med den?
Så sparer du 1600,- og får mere en dobbelt så meget power.

Så vidt jeg husker har 2.0 175W/4 Ohm, mens DS 4.0 har 400W/4 Ohm (210W/8 Ohm tror jeg nok)

Bare et forslag, nu hvor du har brugt en pæn sjat på enheder. Og en ekstern kasse kan jo bare gemmes et eller andet sted. Bag på baskabinetterne kan du så bare montere en biwireterminal.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hansson, Ja der er mange muligheder for at håndtere forstærkningen. Jeg vil dog gerne have en forstærker pr. kanal til subbassen. Hypex DS 2.0 er den mindste med mange justeringsmuligheder som Hypex lave. Jeg køber ikke Hypex-forstærkerne før jeg er helt tilfreds med resten af højttalerne.

Så er jeg igen kommet lidt videre. Jeg har systematisk lavet modifikationer af den ene DIY højttaler og sammenlignet med den anden. Ved vellykkede forskelle har jeg så sammenlignet med mine Strauss for at se hvorledes det kan lyde....

Mellemtonefilter:

Jeg har fundet ud af ved at eksperimentere at modstanden jeg har i serie med parallel-kondensatoren i mellemtone filteret var skyld i at stemmer lød lidt som om der bliver sunget ud igennem næsen – nu er modstanden fjernet helt. Som erstatning for denne modstand har jeg nu øget kondensatorens værdi fra 15 uF til 25 uF. Jeg har også forsøgt at øge seriespolen til mellemtonen (ved at lodde en spole på den eksisterende så det samlede er 1,6 mH), men det gav den uheldige effekt at bassen og mellemtonens niveaumæssigt ikke længere hang sammen så 1,2 mH er ikke helt tosset.

Jeg har også eksperimenteret med mængden af fyldmateriale. Det har vist sig at når jeg fjerner 2/3 af det fåreuld jeg havde stoppet i mellemtonekammeret så blev specielt stemmer mere fyldige og langt mere i stil med den fine mellemtone som Strausserne kan levere ;-)

Diskantfilter:

Her har jeg fundet ud af diskanten nok var dæmpet for meget, hvilket dog sjovt nok ikke gav årsag til en mørk eller lukket lyd. Nu er seriemodstanden før filteret ændret fra 1,2 Ohm til 0,6 Ohm, hvilket lader til at være vellykket og det passer nu bedre sammen med modifikationerne af mellemtonefilteret.

Er der nogen der kan genkende mine erfaringer med filtre og fyldmateriale?  

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Måske nogen her lige vil forklare hvad forskellen er på 2 vejs og 2½ vejs ?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Måske nogen her lige vil forklare hvad forskellen er på 2 vejs og 2½ vejs ?

2 vejs er 2 vejs og 2½ vejs er 2 vejs men med en extra enhed som supplerer i basområdet.

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

En tovejs er en højttaler hvor hver enhed spiller i sit eget frekvensområde. I en 2½ vejs spiller mellemtonen både mellemtone og bas i et vist omfang. Herudover så er der en enhed mere som kun spiller og overlapper bassen fra mellemtonen.

Det må da være den rigtige forklaring ;-)

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:
I en 2½ vejs spiller mellemtonen både mellemtone og bas i et vist omfang. Herudover så er der en enhed mere som kun spiller og overlapper bassen fra mellemtonen.

Det må da være den rigtige forklaring ;-)

nu skriver du i et vist omfang, jeg vil mene at hvis du skære ned ad til så er det en tre-vejs!

men vi er enige onm at det væsentlige er at der er 2 enheder der gengiver samme toneområde

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Det er jo en strid om ord ;-) Hvis jeg lavede højttaler hvor mellemtonen akustisk skar af af-sig-selv og så tilføjede en basenhed så ville det efter hvad jeg kan vurdere være en 3-vejs.

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum