Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 2½ vejs med subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:

Hej Spencer

Jeg har ikke sagt at mine højttalere lyder kedelige, jeg er bare ved at udvikle et par DIY højttalere bare sådan lidt for sjov. Jeg ser ingen grund til at introducere spoler med forsøgede modstande - så kunne jeg lige så godt bare sætte en modstand ind i serie med spolerne...

Nej, men laver du en højttaler der ikke er målrettet imod hverken rør eller transistorer, så vil du jo nok opleve at den spiller bedst med én af de to.

Der er selvfølgelig højttalere der lyder godt med begge dele, men et sted syntes folk gerne at have en mening om hvad der egner sig bedst til en bestemt højttaler.

En lille undtagelse er Quad 303 forstærkeren, der er en transistorforstærker med en udgangsimpedans på 0.3 ohm.
Den får skyld for at lyde som en rørforstærker, hvilket til dels er sandt.

Du har Accuphase, og laver jo nok højttaleren med transistorforstærkere som det ideelle ?
Det er ikke helt enkelt blot at bruge de dyreste komponenter sammen med de dyreste enheder.
Man bør som regel spørge fabrikanten af enheden hvad han mener passer til.

Din ide med et bruge en modstand, er ikke helt ude i skoven.
Det er der også nogen der gør, faktisk.

EDIT: Der er utrolig meget religion indblandet i højttalerkonstruktion.
Den ene producent siger, 'vores højttaler lyder godt fordi vi gør sådan...', og den anden siger at deres lyder godt fordi de gør lige det modsatte. Måske er sandheden at de ikke helt ved hvorfor deres højttaler lyder godt, men blot skriver noget der skal sælge højttaleren ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har skåret hul til den ekstra basenhed.....så synes jeg at du som en anden tidligere har nævnt bør overveje at lave det mere enkelt.......2-vejs og tilpasse submodulet hertil.

Systemresonansen på topmodulet er nok omkring 50-60hz......så vidt jeg husker er niveauet 6db nede på et lukket system....og det vil være der du skal EQlize......det er muligt det vil være en fordel med en stor kondensator på mellembassen så du får 12db afskæring......passer muligvis bedre til submodulets stejle filter.....der så snarere er et basmodul end en sub.....

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Ved at hæve diskantniveau som du har gjort kompenserer du nok for at mellemtonen mangler niveau i toppen......jeg er ret sikker på at du får bedre lyd hvis du lader mellemtone spille mere frit .....som det er nu er jeg ret sikker på at du har et stort hul på delefrekvensen og dermed alvorlig udfasning hvor enhederne slukker i et begrænset område 

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Du kunne forsøge med en større kondensator på diskanten....ved dog ikke om den kan li det

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Den større kondensator du har sat på mellemtone synes du virker fordi den slukker for nogen unoder i mellemtone.......men det er altså unoder som stammer fra fejl i selve filteret og ikke fra enheden selv

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus

Alle ændringer jeg har lavet i filteret er beregnet i et netberegningsprogram først. Jeg ved godt at dette ikke tager højde for enhedernes eget forløb, men det giver en indikation af hvad enhederne bliver fordret med af spænding. Da det kun er små billeder der kan uploades her i forum kan jeg ikke lægge simuleringsresultaterne ind her. Nuvel, i mine beregninger så er filteret nede med 10 dB ved 2200 Hz hvor mellemtone og diskant mødes. Når man så derefter tager højde for at 8530 har et frekvensforløb hvor der over 1000 Hz er et øget output på 3-5 dB så mødes diskant og mellemtone ved en del højere frekvens og altså kun ca. 6 dB nede hvilket er teoretisk ideelt. 

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med unoder jeg laver med filteret. Mellemtone filteret består kun at en spole og en kondensator. Hvis du tænker på samspillet med diskanten så er jeg med - det er sikkert ikke ideelt. Jeg får lavet målinger på et senere tidspunkt... Det jeg arbejder på er at få mellemtoneenheden til at spille som jeg vil ha' - herefter tilpasser jeg trinvis diskantens filter hertil så sumeringen subjektivt lyder rigtigt...

Hvad mener du med at lade mellemtonen spille frit? Altså med en mindre parallelkondensator? Det ville kræve at jeg dæmpede diskanten, hvilket du for to sider siden mente var dæmpet for meget....  

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Undskyld mig men jeg tror vi kører lidt i ring.......misforstå mig nu ikke, men du søger respons på om du har gjort det rigtigt, og alligevel lyder du lidt fornærmet/såret og helt sikker på at det du har lavet ER rigtigt.....

Dine beregninger på niveau ved delefrekvens er næppe korrekte......du siger enhedens niveau er højere end beregnet fordi den har stigende tendens......men det siger du jo at du netop har kompenceret for ved en for stor spole.......sådant kan man ikke beregne så enkelt.....

Kan sige at den sidste justering jeg lavede på en mellemtonespole var fjernelse af en KVART omgang.....noget som du kun kan "ane" på en måling....men meget hørbart.....og sjovt nok også i bassen......

mvh

mvh 

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus

Nej, jeg er da ike fornærmet, men jeg er da nødt til at finde ud af hvad du mener

Jeg må erkende som elektroingeniør at det du siger om den kvarte omgang på en spole med (formoder jeg) mange vindiger har jeg meget svært ved at forstå  men sådan er det.

Det er rigtigt at jeg har kompenseret med den store spole.. Det jeg har gjort er at jeg har opbygget en netværksmodel i PSPICE hvor jeg har indsat værdierne for komponenterne og modelleret enhederne som en spole i serie med en dc-modstand. Det så modellerer er spændingen over hver af enhederne.... Det jeg groft sagt har gjort er at modellerer spændinge i dB og så får jeg et frekvensforløb, som naturligvis ikke tager højde for enhedernes egen frekvensgang, men forudsætter at outputtet er konstant. I mellemtonens tilfælde korrigerer jeg så med den kendte afvigelse fra den forudsatte frekvensgang og så er det jeg får at enhedens output er 3-5 dB højere ved delefrekvensen end jeg beregner mig til i min forsimplede filtermodel... Resultatet er altså ret fornuftigt lydmæsigt ;-)

Jeg prøver lige i aften og sætte en mindre kondensator ind parallelt med mellemtonen så skriver jeg lige her hvad det lydmæssigt giver af effekt ;-)

Søren 

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus

Nu har jeg prøvet med 15 uF istedet for 25 uF i mellemtone filteret. Jeg må indrømme at stemmer lyder mere naturlige nu  - Tak for ideen

Nu ser filtreret ud som oprindeligt blot med modstanden i diskanten skiftet fra 1,2 Ohm til 0,67 Ohm og modstanden i mellemtonefilteret er fjernet (se oprindeligt filter -->)

Det eneste der lige falder i ørene for mig er en let betong af Sssss-lyde. Nogle friske ideer til hvorledes det kan helbredes ;-) Jeg har selv overvejet at mindske den lille kondensator i filteret fra 8 til 6-7 uF....

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

OK OK,   har kigget på mellemtonen......metoden du bruger med større spole vil i starten modvirke stigningen for så pludselig at tage hårdere fat.......stigningen på enheden uden filter stopper mellem 1500hz og 2000hz.......filterspolen er altså begyndt at virke effektivt før 2000hz......og du får altså en lavere delefrekvens end beregnet(?).......derfor foreslog jeg en større kondensator på diskanten(næste værdi 10uF)

Du har næppe brug en paralel filterkondensator.......men derimod en simpel impedanskorrektion

Du kan for sjov prøve at sætte en stor effektmodstand hen over spolen....så forsinker og flader virkningen af spolen lidt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Betoningen af s-lyde kan meget vel være at diskanten mangler impedanskorrektion eller at korrektionen er forkert justeret

På min XT25(Vifa) bruger jeg vistnok 3,3uF/3-4ohm.....såvidt jeg husker.....gør diskanten mere "glat"

MEN det KAN også stamme fra filterfejl andetsted......som en anden har sat....EN LANG PROCES

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Du kan også prøve med en lille modstand i serie med diskantens paralelspole på 0,68mH

Det er ikke nævnt før......men din basale struktur på filteret er meget rigtig så korrekt justeret skal det nok blive godt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

OG den modstand du har på mellemtonens impedanskreds...15uF/3,7ohm.....bør have en størrelse som enhedens DCmodstand.....som minimum

OG måske kondensator ...15uF....kun bør være 12uF (????)

Lige et LILLE TIP.....hvis du vil høre om en kondensator er for lille.....holdes en mindre kondensator paralelt på den monterede ....mens musikken spiller

Samme metode kan bruges til at prøve om en modstand er for stor......så holdes en stor modstand paralelt over denne.....for at høre om den er for stor

Konstanterer man så at en kondensator ikke skal være større.....ja så skal den MÅSKE være mindre

Processen er selvfølgelig omvendt for en modstand

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus

Jeg leger lidt med værdier i løbet af weekenden, men det lyder som om jeg kommer tættere på noget godt. Jeg lyttede til musik i et par time igår på hjemmebyggehøjttalerne uden at lægge mærke til for mange fejl i gengivelsen, men istedet lyttede jeg på selve musikken og det er vel et godt tegn

Jeg er ikke helt med på den med modstanden der sidder i serie med kondensatoren i mellemtonefilteret. Jeg har oplevet at den gøre mere skade en gavn - stemmer bliver unaturlige og nasal. Jeg kan forstå at Syncroniq har samme erfaring... Har jeg misforstået hvad du mener?

Her er mit filter som det ser ud nu (bare for at undgå forvirring) -->

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej,  det lyder fint at du er på rette vej

Mellemtone: nej jeg tror du har forstået rigtigt.....paralelkondensator på 15uF serieforbindes med en modstand på 5-8 ohm til stel.....for at undgå at kondensatoren "jorder" signalet ved højere frekvenser......man kan sige at det bliver til en impedanskorrektion i stedet for en filterkreds......men det er som sagt vigtigt at have de rigtige værdier, ellers gør det mere skade end gavn

Ydermere kan man sige at for at opnå akustisk 12db, skal du bruge elektrisk 6/12db.....men mellemtonen skal have impedanskredsen af hensyn til fasen.....derfor er det også vigtigt at den er justeret pinligt korrekt.....har flere gange oplevet at en "kreds" som målte korrekt alligevel skulle justeres

Du kan prøve noget andet "frækt"......henover mellemtonens seriespole monterer du en LILLE modstand....1-3 ohm(?).....og en "mindre" kondensator... også "henover" spolen......altså alle tre komponenter i paralel med hinanden......MEN I DETTE TILFÆLDE SKAL DER VÆRE EN MODSTAND I SERIE MED PARALEL KONDENSATOREN PÅ 15uF......jo, jeg kan godt høre protesterne, men det kunne være sjovt at prøve....det flytter delefrekvensen noget op, men tror egentlig den fine enhed vil være som en "fisk i vandet"....MÅSKE der så skal være en MINDRE SERIESPOLE......men det er vigtigt at "finde" de rigtige værdier.....kunne være rigtig spændende hvis det virker. 

Måske du overså det.....man kan også sætte en modstand....15-30ohm...."henover" seriespolen på 1,2mH....det er en anvendt metode for at modvirke ulempe ved brugen af "for stor spole"....ikke den bedste løsning, men brugbar.

Men det er ikke sjældent at når man har lavet EN forbedring.....så kan man ændre et andet sted.....og så igen et tredje sted....og så måske tilbage igen.....det er lidt ligesom sportsudøvere der bliver ved at sætte nye rekorder, hvor man ellers troede grænsen var nået....det kan fortsætet næsten i det uendelige.  

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hey,

Søren > Du har forstået mig helt rigtig. Nasal dækker meget godt.

Jeg kan godt se det er sjovt at sidde og rode med, og prøve sig frem. Det kan jeg også selv godt lide. Men... Hvormange af jer der sidder og råder, har måleudstyr der bakker jeres foreslag op ? For mig at se, famler man i blinde uden. Med måleudstyr og den nødvendige viden, bør det ikke tage mere end en weekend + - et par dage at få et filter op og køre der dur. (Men så kan lidt af hyggen også gå af det selvfølgelig  )

Her er mit filter response til R29 samt 18/8530. Med 0 - 10 - 20 grader.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

En korrekt justeret modstand i delefilter giver ABSOLUT IKKE nasal lyd men er tværtimod nødvendig for et fokuseret og præcist perspektiv (fase ?).....ellers "flakker" ruminformationer rundt over det hele og man får et kunstigt "løft".....men det er der selvfølgelig nogen som kan li.....personligt foretrækker jeg præcis og luftig lyd hvor instumenterne "ånder".

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hey,

Musicus > Jeg har prøvet med min højttaler at lave en modstand på kondensatoren på basenheden, og den målte meget bedre, men lød virkelig nasal. Den målte + - 1dB fra 800Hz og helt op. Uden måler den ca + - 1,5dB men lyder, uden modstanden, åben og naturlig. Så det kan jeg bestemt ikke tilslutte mig. Jeg bruger Clio 7.0.

Alt hvad der hedder imp korrektion bruger jeg ikke. Enten fordi det ikke lyder godt (som ovenstående eksempel), eller fordi det bestemt ikke er nødvendigt. Notch filter på R29 behøves altså ikke, hvis resten er lavet godt. Et tilpasset* 3 ordens elektrisk filter med passende modstande gør det samme, hvis ikke bedre.

* Tilpasset; med/på måleudstyr....

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej Begge to

Jeg kører med filteret som er vist ovenfor, uden modstand i mellemtonefilteret. Jeg har ikke oplevet fænomenet at perspektivet skulle flakke eller lign. - snarere tvært imod

Derudover så har jeg idag købt mig en målemikrofon (ECM 8000) så jeg kan lave lidt målinger

Nu må i ikke blive uvenner - jeg har prøvet med modstanden og jeg kunne ikke lide resultatet og det er da meget muligt at det er pga. af andre forhold såsom mellemtonespolens størrelse eller andet. 

Jeg tror jeg vil koncentrere mig om diskantfilteret lidt nu hvor mellemtonen rent subjektivt nærmer sig det rigtige...

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Nu har vi jo alle forskellige referencer og smag.....men du har absolut ret i det med hyggen og det sjove......dog når jeg tænker på hvor lang tid det har taget mig og alle frustrationerne, ja så bliver jeg da også meget betænkelig....MEN MAN LÆRER MEGET UNDERVEJS.....lidt lige som når børn har godt af at gøre deres egne erfaringer.....MEN DEN ENKELTE MÅ SELVFØLGELIG GØRE OP MED SIG SELV HVAD DET ER MAN VIL OPNÅ.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes