Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 20:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Sub m/XLS10" - Semi-FÆRDIG !! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jo tak Banz,

Jeg er lige kommet hjem fra en tur i det jyske, og den annonce var noget af det første jeg så. Jeg har dog de enheder jeg skal bruge. Men hvis det ender med at lyde fedt, så skulle jeg måske erhverve mig endnu en slave, så jeg kan bygge et kabinet med to slaver i stedet for bare én.

Pga. turen er der ikke sket en skid med projektet i weekenden. Imorgen skulle der dog blive tid til lidt sjov i værkstedet.

Det næste der skal ske, er at jeg monterer bagpladen MED en kasse til en hypexforstærker. Det er blevet besluttet nu. Envidere regner jeg med at få slibet kanterne ned, og eventuelt fræset lidt kanter.

Så kig med igen imorgen, så skulle der gerne komme lidt nye billeder.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt du har gang i, tegner til at blive en heftig sub. Ved du hvilken finish du vil give den?

Har dog et novice-spørgsmål: Hvad er formålet med en slavebas?

Så vidt jeg har forstået det, kører du den nederste enhed aktivt, dvs. tilsluttet forstærker og så lader du front-enheden sidde i uden nogen form for strøm? For de lyder i mine ører højst besynderligt!

Jeg håber et eller andet sted det bare er mig der ikke er med på noderne

Nosferatu

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hej Nos,

Mht. finish, så er sort piano lak planen. Det kan godt være den ikke bliver helt så blank, men jeg vil da prøve.

Du har ret i din betragtning med tilslutningen af enhederne. Slavebassen er dog ikke en alm. enhed. En slave er kun en membran og et chassis. Der sidder altså ikke nogen magnet eller svingspole på den.

Ideen med slaven er at den skal bevæge sig vha. det overtryk eller understyk den aktive enhed genererer når den bevæges ud og ind. Jeg ved hellere ikke helt selv hvordan det virker, men gør altså at subwooferen er i stand til at spille langt dybere end hvis slaven ikke var der.

Hvis du kigger på de billeder jeg postede sidst, så kan du se på billedet hvor jeg prøver om de passer i de huller jeg har skåret, at den enhed helt mangler en magnet. Det er slaven. De fleste bassenheder, der er designet til brug i subwoofere findes ofte også som slave enheder.

Hvis du går ind på www.howstuffworks.com så kan du søge efter enten speakers eller passive radiators. Så står der faktisk et afsnit om slavebasser. Så kan du også læse om en masse andet spændende om højalere. Selv som ingeniørstuderende er det en side der ofte kan give et hurtigt indblik i hvordan en eller anden underlig ting fungerer.

/hansson

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
Hej Nos,

Mht. finish, så er sort piano lak planen. Det kan godt være den ikke bliver helt så blank, men jeg vil da prøve.

Du har ret i din betragtning med tilslutningen af enhederne. Slavebassen er dog ikke en alm. enhed. En slave er kun en membran og et chassis. Der sidder altså ikke nogen magnet eller svingspole på den.

Ideen med slaven er at den skal bevæge sig vha. det overtryk eller understyk den aktive enhed genererer når den bevæges ud og ind. Jeg ved hellere ikke helt selv hvordan det virker, men gør altså at subwooferen er i stand til at spille langt dybere end hvis slaven ikke var der.

Hvis du kigger på de billeder jeg postede sidst, så kan du se på billedet hvor jeg prøver om de passer i de huller jeg har skåret, at den enhed helt mangler en magnet. Det er slaven. De fleste bassenheder, der er designet til brug i subwoofere findes ofte også som slave enheder.

Hvis du går ind på www.howstuffworks.com så kan du søge efter enten speakers eller passive radiators. Så står der faktisk et afsnit om slavebasser. Så kan du også læse om en masse andet spændende om højalere. Selv som ingeniørstuderende er det en side der ofte kan give et hurtigt indblik i hvordan en eller anden underlig ting fungerer.

/hansson

Okay, tusind tak...Så er jeg med på noderne igen

Nosferatu

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

I aften kom der så bagplade på, kassen til forstærkeren blev monteret og der blev lavet hul igennem bagpladen.

Mit kamera løb tør for batterier da jeg havde taget 2 billeder, men som sagt, så skete der ikke det helt store i dag. Jeg vender tilbage med de to billeder på et senere tidspunkt, når batterierne er opladt.

Næste skridt bliver så at gå igang med rystepudseren, så kabinetet bliver klar til spartel og grunder.

Er der nogen gode råd mht. grundingen? Jeg skulle jo gerne have fat i noget der forsegler træet, så det ikke suger malingen, eller fibrene rejser sig op. Og skal det gøres før eller efter spartlingen?
Jeg så i en anden tråd at der blev brugt kemisk træ på enden af pladerne, er det bedre end spartel?

/hansson

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

hvordan er det du deler den? jeg mener ved hvilke frekvenser? det ser nu virkeligt flot ud vil jeg sige igen
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Mener du ved hvilken frekvens den skal have øvre grænse?

Min nuværende sub deler jeg vist ved omkring 50 Hz. Jeg kan ærlig talt ikke huske det helt.

Det er jo forholdsvis nemt at indstille den vha. lidt testtoner ved forskellige frekvenser.

/hansson

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
Mener du ved hvilken frekvens den skal have øvre grænse?

Min nuværende sub deler jeg vist ved omkring 50 Hz. Jeg kan ærlig talt ikke huske det helt.

Det er jo forholdsvis nemt at indstille den vha. lidt testtoner ved forskellige frekvenser.

/hansson

ok, det lyder da til at hvis/når du bliver færdig og får pillet lidt ved det, kunne det blive noget af en MEGA fed sub

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Så er der igen dug-friske billeder fra projektet.

Aftenen var egentlig ikke særlig produktiv, men jeg fik da lavet lidt.

Først skulle jeg lige være 100% sikker på at den aktive enhed fik plads i kabinettet. Jeg havde kun prøve med slaven. Så det var en stopprøve. Hvis den ikke passede, så måtte jeg jo igang med lidt diverse trix.

Men først kommer billederne fra i mandags.

Her er et billede ind igennem bunden. Jeg tænkte det ville give et bedre resultat hvis jeg limede bagpladen på først, også amp-kassen bagefter. Men da den er for stor til at gå igennem hullet til enhederne, så måtte jeg jo lægge den ind i kabinettet løst, også lime bagsiden på.

Ja sådan ser det ud fra lidt afstand. Amp-kassen kan ses liggende inden i.

Kameraet løb som sagt tør for strøm, så der er ingen billeder af pålimningen af amp-kassen, og heller ikke da jeg fræste hullet ud til forstærkeren. Resultatet kan dog ses her:

Her kan det også ses at der er plads til den aktive enhed på trods af amp-kassen.
Bemærk også product placement af Super Brugsen

Inde i kabinettet er der ikke meget plads tilbage...

Jeg vil skyde på der er ca. en halv millimeter fra magnet og ud til amp-kassen.
Det er nok ikke optimalt, men hvis det lyder dårligt, så må jeg jo bygge et nyt kabinet. Men den tid den sorg.

Her et lidt større perspektiv. Her kan man også se afstivningen, som kom i i mandags. Den der går på tværs af billedet blev lidt for kort, så der kom lige en kile i, som kan anes i venstre side.

Som jeg vist tidligere har beskrevet, så er alle samlinger ikke lige gode, så der var altså lidt sprækker her og der. De skal selvfølgelig fyldes. Samtidigt så skal alle overflader der skal males også "lukkes", så MDF'en ikke suger. Da kabinettet skal lakeres med autolak eller lignende, så brugte jeg noget MEGET giftigt stads.

To komponent epoxy-agtigt flydende filler.

Så vidt jeg ved er kodningen 5-6 det højeste man kan opnå. Altså både farligt at indånde og ved berøring. Kids, don't do this at home !! 

Da det som sagt er ret flydende, så kan jeg kun tage én side ad gangen. Det skulle dog hærde nogenlunde på en halv times tid, eller ihvertfald så meget at man kan fortsætte på næste flade. Det skal dog helst have omkring et døgn før jeg sliber i det.

Det kan ikke ses her, men det er faktisk grønt/blåt før man fører det på.

Det var så alt for denne gang. Jeg håber at få tid til lidt mere imorgen. Så kan jeg starte med at påføre det her giftige stads, også komme lidt videre med mine spikes i mellemtiden.

Kommentarer og spørgsmål er som altid velkomne.

/hansson

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Ser dævlme giftigt ud 

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:
Ser dævlme giftigt ud 
'

det er det vidst også.....ik´sådan noget man lige har lyst til at drikke....

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Det ser ikke særlig indbydende ud, nej. Jeg må tage et billede ned i dunken imorgen. For det har egentlig en ret flot farve.

Idag fik jeg så lige købt en maske, som nok er en god ide til når det skal slibes af igen. Udover det, var jeg nede for at se resultatet, og det bliver faktisk ret lækkert. Det får en meget plastik-agtig overflade, som er helt glat. Sprækkerne var ikke helt fyldt ud, så det fik en tur mere.

Derudover gav jeg resten af siderne, pånær fladen den står på. Hvis det bare påføres meget tyndt, så løber det ingen vegne. MDF virker jo også bare som en svamp.

Så imorgen skulle det gerne få en lille tur med sliberen, så jeg kan se hvordan det kommer til at se ud.

/hansson

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Lille update i projektet.

Igår fik jeg slebet epoxyen af, eller ihvertfald det meste. Det var noget rigtig hø at slibe i. Det sætter sig som klatter i slibeskiven. Så det næste lag jeg lage på får lidt længere tid at hærde i.

Efter at have brugt 3 slibeskiver, blev det dog rigtig lækkert, og da det nye lag kom på (med rulle) kunne man se efter en times tid at enden af pladerne ikke sugede mere end fladerne. Og det var jo det der var formålet med den epoxy. Så jeg regner med at jeg giver den en tur med noget korn 180 eller højere når epoxyen er hærdet.

Så skulle den gerne være klar til en omgang spartelspray. Efter det får den med korn 320 eller 500, så skal der grunder på og derefter lak.

Alt i alt en rimelig lang proces, og formodentlig ret giftig. Men efter at have set hvor lækker den epoxyoverflade bliver, så er jeg meget fortrøstningsfuld.

Billeder kommer senere.

/hansson

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:

Billeder kommer senere.

/hansson

det vil jeg glæde mig til.....

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

hansson skrev:

Billeder kommer senere.

/hansson

Skal lige siges at det tidligst bliver imorgen. Skulle jo nødigst holde dig vågen hele natten.

/hansson

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
banz skrev:

hansson skrev:

Billeder kommer senere.

/hansson

Skal lige siges at det tidligst bliver imorgen. Skulle jo nødigst holde dig vågen hele natten.

/hansson

ok, så kan jeg trygt gå i seng...

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa Hansson

Jeg ser først din trå her i dag og har lige scannet den igennem.

Indtil videre ser det sku flot ud, og fedt du har alle redskaberne til rådighed på DTU. Når du skal til at male dem så mal en side af gangen og sæt malertape på de andre sider så du ikke får "løbere" på de sider du ikke maler før i morgen. Hvis du har løbere så ses det tydeligt når du skal male den side hvor løberene er. Blot et lille tip.

mht. til forstærker har du valgt? eller kan jeg kun anbefale det electroniske delfilter og en ekstern forstærker. Jeg bruger det som du ved og jeg er rigtig godt tilfreds med det.

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik,

Jeg har nu endeligt bestemt mig for løsningen med en Hypex DS 4.0. Det er lige umiddelbart den mest praktiske løsning. Lige i øjeblikket, så har jeg simpelthen ikke plads til 2 komponenter mere i mit TV-bord/rack. Jeg er ikke helt oppe og ringe over løsningen, men jeg håber da at blive overbevist når jeg spænder svinet til sub-out i forstærkeren. Jeg har kigget på andre løsninger, som jeg vist også skrev lidt om. Det er klart at den løsning du bruger er den mest fleksible, og sikkert også den bedste.

De afgørende argumenter for Hypex'en var plads og pris. Hvis man skal have en nogenlunde fornuftig EQ, så skal man op i den der behringer 2496 (tror jeg nok den hedder) plus en effeltblok. Og det tror jeg ikke kan gøres for under 3k.

Når jeg skal til at male dem, så håber jeg på hjælp af en god ven, som er ganske ferm med en sprøjtepistol. Han har lige malet sin bil, og hvis min sub kan få ligeså god finish som hans bil, så er jeg meget tilfreds.

Og bliver det ikke godt, så må man bare slibe hele l**tet af og starte forfra

/hansson

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Hypex er jo lavet til subs så helt skidt er det vel ikke, men korrekt det er ikke den mest flexible løsning.

Den ALTOdrive jeg bruger koster 3.200,00 og så kommer effekten oveni. Behringeren 2496 kan fåes brugt til 1000 -1200 og dertil en brugt effektblok til samme beløb så er du kørende. Det giver to stk mere til racket......

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

Hej igen

Hypex er jo lavet til subs så helt skidt er det vel ikke, men korrekt det er ikke den mest flexible løsning.

Den ALTOdrive jeg bruger koster 3.200,00 og så kommer effekten oveni. Behringeren 2496 kan fåes brugt til 1000 -1200 og dertil en brugt effektblok til samme beløb så er du kørende. Det giver to stk mere til racket......

Det er helt klart en løsning jeg vil benytte mig af på et tidspunkt jeg får mere plads. For det her er helt sikkert ikke mit sidste projekt. Selvom næste projekt næppe bliver en sub.

Jeg håber at jeg i aften kan komme lidt videre med projektet, og så kommer der naturligvis flere billeder.

Lige nu står jeg i den situation at jeg har lavet stort set alt jeg kan komme til med de remedier jeg har til rådighed. Nu skal jeg så til at indkøbe lidt forskellige ting. Derudover mangler jeg stadigvæk at dreje de to sidste spikes færdigt.

Der blev tidligere i tråden skrevet om at bruge kork under mine spikes. Er der nogen der ved hvilken slags kork?

/hansson

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum