Forfatter |
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen, Atter igen er der lidt mere nyt samt flere billeder. I aften var planen at slibe det sidste lag epoxy af, samt kigge lidt på kantfræsningen. Først vil jeg lige vise hvordan mit kabinet så ud før slibningen. Strengt taget ligner det bare vådt MDF.   Det hænger kun i stativet for syns skyld, så den side der her vender ned af fik ikke et lag epoxy sidste gang den fik. Den side havde fået rigeligt. Men så fik jeg da prøvet min "pind med wire", som skal holde kabinettet når det skal sprøjtes. Overfladen er lidt ru, men ellers meget plastik-agtigt. Så skulle det slibes. Det blev gjort først med korn 60, så 120 og til sidst 180. Det blev glat, men stadigvæk nok ruhed til at sprayspartel kan sidde fast.  Dem der kender MDF, ved at enderne af pladen normalt ikke ser så mørkt ud. Det er altså pladen der har suget epoxyen, og det var lige præcis det der var meningen. Til dem der ikke lige kan se den store forskel, så tog jeg lige dette billede:  Jeg gav lige klodsen med korn 180, så overfladerne nogenlunde skulle ligne hinanden. Man kan også se at fladen er en lille smule mørkere, men det er slet ikke ligeså markant. Overgangen mellem ende og flade kunne slet ikke mærkes. Jeg prøvede at få et billede af det, men det blev ikke vildt godt. Men jeg lader jer dømme.  Det var ihvertfald dejligt at røre ved.  Men som I ved, Højt at flyve, dybt at falde. Nu skulle jeg så igang med overfræseren. Det gik ikke særlig godt.  Det var meningen at kanterne skulle reifes ca. 10 X 10 mm hele vejen rundt. Det viste sig så at patronen der holder selve fræseren ikke kunne spændes helt nok. Det resulterede i at (uden jeg rigtig fattede hvad der skete) fræseren ikke blev holdt stationært i op/ned retningen. Før jeg fattede hvad der gik galt var skaden sket, og jeg blev nødt til at lave en meget større reifning. Her et billede  Den reifning er ca. 18 x 18 mm.  Det endte dog i det mindste med at se rimeligt ud. Som trøst, så var det bunden jeg startede med, så resten af kanterne bliver reifet langt mindre. Sådan kan det jo gå, men det er en del af spillet. Lidt flere billeder:   Kort sagt, det var noget rigtig l**t. Heldigvis skal der indkøbes en ny overfræser meget snart. Måske allerede til imorgen.  Det var så alt for denne gang. Forhåbentlig kan jeg komme videre igen imorgen. /hansson
|
Til top |
|
|
PillyWilly Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 279
|
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Surt med den skade, det sker en gang imellem når fræsejernet ikke er spændt ordentligt fast, at det glider ud af spændetangen.
Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor du giver det hele epoxy, og så fræser bagefter, så er det hele jo væk, og du må give kanterne en ny gang epoxy....eller hva? __________________ Mvh
Jan Nielsen
Minibio tager form
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er surt. Mere er der ikke at sige til det. Først var epoxyen kun tænkt til at fylde sprækker i kabinettet, men da jeg alligevel havde det blandet, så gav jeg hele kassen en tur. Men du har ret i at de nu affræste kanter skal have en tur mere. Men det går rimelig hurtigt, også bliver man så sjov i hovedet af den lugt  /hansson
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er som før nævnt vidst noget giftigt stads..  det var da ærgeligt med den skade  vil du lave en ny plade, eller bruger du den bare?
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger den bare som den blev. Hvis jeg skal begynde at skifte plader, så skal jeg skifte 4 plader, og så kan jeg ligeså godt lave den helt om. Det gider jeg ikke.
Men forhåbentlig kan jeg komme videre allerede i aften, hvis den overfræser er blevet købt.
Jeg var nede i byggemarkedet tidligere idag, og der så jeg en kanon lækker sag, som bestod af en overfræser monteret med fræseren op ad igennem et hul i et bord. På bordet var der så et styr, så man helt smertefrit kunne fræse kanter. Men den bliver der ikke råd til.
/hansson
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
du har sikkert allerede skrevet det, men hvor langt regner du med at den kan gå ned i frekvenserne?
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
du har sikkert allerede skrevet det... |
|
|
Ja det har jeg  Ifølge simuleringer, skulle den begynde at rulle af omkring de 20 Hz, måske lidt lavere. Jeg har dog ingen mulighed lige pt at måle dette, så jeg må stole på mit mellemgulv. Jeg kom desværre ikke videre idag. Der var lige lidt rapportlæsning der skulle overståes. Forhåbentlig bringer morgendagen på lidt nye billeder af det fortsatte arbejde. /hansson
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens, Så er jeg lige kommet hjem fra værkstedet, og har lige komprimeret lidt billeder, så jeg kan vise dem for jer. Da jeg også skulle ordne lidt andre små-projekter, kom jeg slet ikke videre med kabinetterne. Jeg fik dog lavet lidt på mine spikes. Jeg havde allerede lavet gevind på to spikes, og idag blev det til én mere. Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har vist billeder af den færdige spike, men her kommer lidt.  Først drejes der ind til lidt under Ø10 mm  Spiken er her spændt op i "bløde" klør, som er drejet, så de passer til spiken. Det forhindrer så at der bliver sat mærker i dem. Her var jeg nået til Ø20 mm Jeg fik ikke taget billeder da jeg lavede gevind. Det foregår ved at man laver en lille reifning af kanten. Så tager man en M10 gevindbakke, og spænder den i håndsvinget. Det sættes så på stangen der skal laves gevind på, hvorefter pinol-holderen (uden pinol i) køres op bagpå gevindbakken, for at holde bakken lige. Ved 21 RPM starter man så drejebænken, og da håndsvinget er for stort til at følge med rundt, så drejes bakken ind langs stangen og der kommer et gevind. Pinolholderen kører man manuelt ind ad, så man hele tiden sikrer sig at bakken er vinkelret på stangen. Dem der ikke kender en drejebænk forstår nok ikke noget, men jeg håber det giver et indblik i hvordan det blev lavet. Da jeg kom hjem lavede jeg lige et billede, der viser hvordan jeg er gået fra alustang til spike.    Ja sådan ser de altså ud. Nu mangler jeg som sagt bare at lave den sidste færdigt, den der ligger på 3. sidste billede. Det var det... /hansson
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser da godt nok ud til at være nogle heftige spikes.  hvor meget vejer sådan et sæt....  du ville bruge 4 ikke?
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
De vejer ikke noget særligt. Det er alu, så det er meget let. Jeg har dog ikke haft dem på vægten. Men de er lettere end tilsvarende i messing.
/hansson
|
Til top |
|
|
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansson skrev:
Spiken er her spændt op i "bløde" klør, som er drejet, så de passer til spiken. Det forhindrer så at der bliver sat mærker i dem. Her var jeg nået til Ø20 mm
Jeg fik ikke taget billeder da jeg lavede gevind. Det foregår ved at man laver en lille reifning af kanten. Så tager man en M10 gevindbakke, og spænder den i håndsvinget. Det sættes så på stangen der skal laves gevind på, hvorefter pinol-holderen (uden pinol i) køres op bagpå gevindbakken, for at holde bakken lige. Ved 21 RPM starter man så drejebænken, og da håndsvinget er for stort til at følge med rundt, så drejes bakken ind langs stangen og der kommer et gevind. Pinolholderen kører man manuelt ind ad, så man hele tiden sikrer sig at bakken er vinkelret på stangen.
Dem der ikke kender en drejebænk forstår nok ikke noget, men jeg håber det giver et indblik i hvordan det blev lavet.
/hansson
|
|
|
Er det ikke nemmere at gøre med et gevindskærestål ? __________________ Hellere være stor og doven, end lille og vågen.
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det er det. Men det her kan jeg finde ud af.  /hansson
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har desværre været lidt stilstand i projektet de seneste par dage, men forhåbentlig kommer jeg igang igen imorgen eller onsdag. Der bliver måske lige tid til at færdiggøre den sidste spike i morgen, også regner jeg med at færdiggøre kabinettet onsdag-torsdag. Forstærkeren skal jeg lige finde ud af hvornår jeg får tid til at købe. DAT's åbningstider passer mig ikke så godt  /hansson
|
Til top |
|
|
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der sket noget nyt? evt. noget der kræver billeder?  glæder mig til at se hvordan det kommer til at se ud, og læse hvordan den lyder
|
Til top |
|
|
Rathgen Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kagemand skrev:
hansson skrev:
Spiken er her spændt op i "bløde" klør, som er drejet, så de passer til spiken. Det forhindrer så at der bliver sat mærker i dem. Her var jeg nået til Ø20 mm
Jeg fik ikke taget billeder da jeg lavede gevind. Det foregår ved at man laver en lille reifning af kanten. Så tager man en M10 gevindbakke, og spænder den i håndsvinget. Det sættes så på stangen der skal laves gevind på, hvorefter pinol-holderen (uden pinol i) køres op bagpå gevindbakken, for at holde bakken lige. Ved 21 RPM starter man så drejebænken, og da håndsvinget er for stort til at følge med rundt, så drejes bakken ind langs stangen og der kommer et gevind. Pinolholderen kører man manuelt ind ad, så man hele tiden sikrer sig at bakken er vinkelret på stangen.
Dem der ikke kender en drejebænk forstår nok ikke noget, men jeg håber det giver et indblik i hvordan det blev lavet.
/hansson
|
|
|
Er det ikke nemmere at gøre med et gevindskærestål ? Nej, for så skal man lave flere "overløb", så det er nemmer når man kan bruge en gevindbakke. |
|
|
__________________ Tyler says use soap.
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
er der sket noget nyt? evt. noget der kræver billeder? glæder mig til at se hvordan det kommer til at se ud, og læse hvordan den lyder |
|
|
Ja nu er der sket noget nyt.
Jeg har desværre ikke været i stand til at tage nogen billeder, da kameraet er lånt ud. Forhåbentlig kan arbejdet foreviges imorgen, så I kan se hvad der er sket.
Jeg har fået lavet den sidste spike færdig, så nu skal de bare poleres, så de bliver glatte som barnenumser. Derudover er alle kanter nu fræset af i 45 grader, og denne gang gik det meget bedre. Da det var klaret fik det hele lige en tur med epoxy.
Som sagt, så kommer der lidt billeder imorgen aften. Så skal den lige have en tur med sliberen, også får den nok lige en tur med epoxy igen før jeg starter med sprayspartel.
Derudover mangler jeg stadigvæk at få gjort forstærkerkabinettet helt tæt, så forhåbentlig bliver det også klaret imorgen. På tirsdag får tager jeg så lige en tur til enden af vesterbrogade og køber en DS 4.0.
/hansson
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen idag er der sket lidt fremskridt, men stadigvæk uden kamera.
Det var ikke det helt store jeg fik gjort, men epoxyen fra igår blev slebet ned, og jeg valgte ikke at lægge et lag mere på. Det så ud til at de affræste kanter var blevet mættet, så jeg gad simpelthen ikke.
Så det eneste i mangler at se billeder af er de affræste kanter, som jeg er rigtig tilfreds med.
Med hensyn til det videre arbejde med finish, så er jeg begyndt at overveje at lade en professionel klare arbejdet. Jeg kender én der kender en autolakør, så jeg vil lige spørge hvad det kommer til at koste. Og om hvor meget billigere det bliver hvis jeg grunder den selv først. Grunden til jeg går med de overvejelser er simpelthen fordi jeg mangler et ordentligt sted at male dem. Og det er helt ærligt for dumt at bruge så mange penge på maling, og at det så ender med et dårligt resultat.
Mere om det senere...
/hansson
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du fået kameraet tilbage så du kan ligge nogle billeder ind?
|
Til top |
|
|