Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Surround = DVD vs. lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 01 November 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret Bluesky

Jeg har har kigget på kortene.

Jeg har som skrevet før, kun brug for Coaxial udgang. Da min Reveiver dekoder signalet.

Jeg kan ikke finde Coaxial udgangen på Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music?

Terateks Aureon Space, har "kun" optisk-udgang. Dette kan jeg dog ikke bruge, da min comp står over 3m fra min receiver. Derved bliver kablet for dyrt

M-Audio 7.1, kan du anbefale et sted at købe dette kort, her i DK?

HDA Mystique: Coaxial, sender det digitat eller analogt? Altså, når du skriver at "Jeg ved ikke hvor godt det bliver i forhold til analogt ud. Til gengæld er dens analog udgange måske lidt dårligere end de andre kort" er det så coaxial udgangen du hentyder til?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 November 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Det er altid digitalt via coax.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Tak zuluDK, havde jeg også fundet frem til, skulle lige være sikker

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 November 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

qUAp skrev:

Jeg har som skrevet før, kun brug for Coaxial udgang. Da min Reveiver dekoder signalet.

Ok, du skrev til spil så jeg gik ud fra du også ville have spil lyden over din receiver.

qUAp skrev:

Jeg kan ikke finde Coaxial udgangen på Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music?

Du har ret, det er først på X-Fi Platinum.

qUAp skrev:

Terateks Aureon Space, har "kun" optisk-udgang. Dette kan jeg dog ikke bruge, da min comp står over 3m fra min receiver. Derved bliver kablet for dyrt

Et optisk kabel behøver vel ikke at være dyrere end koaxial?

qUAp skrev:

HDA Mystique: Coaxial, sender det digitat eller analogt? Altså, når du skriver at "Jeg ved ikke hvor godt det bliver i forhold til analogt ud. Til gengæld er dens analog udgange måske lidt dårligere end de andre kort" er det så coaxial udgangen du hentyder til?

Nej de analoge udgange. Også her var det hvis du ville have surround til dine spil eller Miscrosofts HD film f.eks. . Det var nok ikke så tydeligt skrevet. Spil er jo ikke DD/DTS så de skal ud af lydkortet på de analog udgange for at få suround. HDA kan så lave det om til DD som din forstærker så kan decode igen. Jeg tror bare det er bedre at tage kanalerne ud hver for sig.

Du får nok også den bedste stereo lyd ved at bruge de analog udgange, og her falder HDA kortet lidt til kort overfor de andre. Det er ikke noget jeg selv har prøvet, men bygger det alene på en post fra en ejer af HDA kortet.

Men det er selvfølgelig ligegyldigt hvis du vil have det digitalt. Hvad vil du egentlig opnår i forhold til det du har idag?
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Hov du skulle også have et sted at købe M-Audio Revolution 7.1, det kan du her

qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
qUAp skrev:

Ok, du skrev til spil så jeg gik ud fra du også ville have spil lyden over din receiver.

qUAp skrev:

Du har ret, det er først på X-Fi Platinum.

Helt iorden, skulle bare lige værre sikker på at det ikke var mig der var blind

Bluesky skrev:

qUAp skrev:

Et optisk kabel behøver vel ikke at være dyrere end koaxial?

Måske ikke. Regner med at jeg kan bruge et almindeligt phonokabel, som coaxial-kabel? For dem har jeg nok af

Bluesky skrev:

qUAp skrev:

Nej de analoge udgange. Også her var det hvis du ville have surround til dine spil eller Miscrosofts HD film f.eks. . Det var nok ikke så tydeligt skrevet. Spil er jo ikke DD/DTS så de skal ud af lydkortet på de analog udgange for at få suround. HDA kan så lave det om til DD som din forstærker så kan decode igen. Jeg tror bare det er bedre at tage kanalerne ud hver for sig.

Du får nok også den bedste stereo lyd ved at bruge de analog udgange, og her falder HDA kortet lidt til kort overfor de andre. Det er ikke noget jeg selv har prøvet, men bygger det alene på en post fra en ejer af HDA kortet.

Men det er selvfølgelig ligegyldigt hvis du vil have det digitalt. Hvad vil du egentlig opnår i forhold til det du har idag?

Okay på den måde. Spil og andet der ikke er i surroundlyd, smides ikke af kortet ud af coaxial-udgangen, men ud af analogudgangene. Ja, så kan jeg godt se, at kortet skal kunne omforme det til DTS og så sende det ud på coaxial-udganen.

Det jeg vil opnå, i hold til det jeg har nu, er simpelthen at kunne bruge min PC som multimedie-afspiller. Så jeg derved får en afspiller som kan meget mere, end en stationær DVD-afspiller. Vil derfor gerne have så "rent" signal fra DVD'en over til receiveren som muligt. altså uden at PC'en simulere surround. Nogen som svare til det signal, som hvis jeg tog en stationær DVD-afspiller og satte den til min receiver med coaxial-kabel. 

Håber det hjalp lidt på forståelsen af hvad jeg ønsker

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

OK, nu tænkte jeg mere i forhold til dit onboard lydkort. Den har måske ikke digitalt?

Jeg har fået bedre lyd med mit Terratec. Mit onboard resampled stereo til 48,0 kHz, hvilket ikke er ideelt. Men nogle onboard klarere digitalt helt fint, så hvis dit har digitalt er det ikke sikkert du vil opleve den store forskel.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 November 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

pekr skrev:
Køb et SB audigy eller lign, koster ingen ting, og lyden skal alligevel bare passes through. Din forstærker dekoder både DTS og DD, hvis den altså kan.

hej.

Gør som "pekr" har skrevet. Du får ikke mere lyd af, at købe en dvd til en tusse.

Hej hej. Søren

Lad for guds skyld være med det. Køb en M-Audio USB Transit og brug optisk overførsel både ved. 48/96 og DTS/DD pass-through det er det eneste der virker. SB Audigy piller ved sampleraten så din reciever/forstærker ikke kan kende signalet.

Desuden opnår du ved optisk tilslutning galvanisk adskillelse mellem din reciever og din PC - der er nogle kedelige spændingsforskelle som har det med at brænde relæer i din reciever.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Lige for at du ikke misforstår mig. Du kan godt for spil lyd i stereo ud af digitalt. Det er hvis det er surround lyd i et spil det kniber med. Jeg spiller ikke meget og er ikke inde i de forskellige spil lydformater som EAX etc., men DD/DTS er komprimeret og kan derfor godt sende 5.1 kanaler ud af den digitale forbindelse, men ukomprimeret kan der kun sendes 2 kanaler ud af en digital forbindelse. Det er ivertfald sådan jeg har forstået det.

hyperlite
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 November 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Må jeg anbefale Terratecs Aureon Space, og så med et optisk digitalt kabel til din forstærker. Selve kortet er ret billigt og så har du også penge til et optisk kabel som heller ikke behøver være dyrt. Har selv Aureon Universe og er yderst tilfreds. Lydkvaliteten kan sammelignes lidt med SB Audigy 2, men selv syntes jeg der er en anelse mere gang i lyden fra Terratecs.

Morgensutter behøver nødvendigvis ikke kun at være noget man tar på fødderne
Til top Vis hyperlite's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hyperlite

alfen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 November 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97178

skulle være ok til prisen...

Til top Vis alfen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alfen

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Sendt: 03 November 2005 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

jointer skrev:

pekr skrev:
Køb et SB audigy eller lign, koster ingen ting, og lyden skal alligevel bare passes through. Din forstærker dekoder både DTS og DD, hvis den altså kan.

Siger du det af erfaring, eller er det noget du gætter på?

Jeg har et SB Audigy og det stinker for vildt når vi snakker pass through.

Det er skam noget jeg siger af erfaring, men hvorfor skulle lyden heller ikke være god, lydkortet sender jo signalet ubehandlet videre.

Til top Vis pekr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pekr

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Toolate skrev:

pekr skrev:

hej.

Gør som "pekr" har skrevet. Du får ikke mere lyd af, at købe en dvd til en tusse.

Hej hej. Søren

Lad for guds skyld være med det. Køb en M-Audio USB Transit og brug optisk overførsel både ved. 48/96 og DTS/DD pass-through det er det eneste der virker. SB Audigy piller ved sampleraten så din reciever/forstærker ikke kan kende signalet.

Desuden opnår du ved optisk tilslutning galvanisk adskillelse mellem din reciever og din PC - der er nogle kedelige spændingsforskelle som har det med at brænde relæer i din reciever.

Altså det er noget fis, at din forstærker ikke kan kende signalet. Brug SPdif udgang og coaxial indgang forstærkeren. Jeg kører med 6.1 (på en Pioneer 7.1 forstærker, og den afkoder altså signalet fint)og der er lyden uovertruffen.

jointer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Sendt: 03 November 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

pekr skrev:
Martin_Kbh skrev:
Toolate skrev:

pekr skrev:

hej.

Hej hej. Søren

Altså det er noget fis, at din forstærker ikke kan kende signalet. Brug SPdif udgang og coaxial indgang forstærkeren. Jeg kører med 6.1 (på en Pioneer 7.1 forstærker, og den afkoder altså signalet fint)og der er lyden uovertruffen.

Præsis som Martin_Kbh skriver, så piller Audigy ved signalet, og det er møj iriterende hver gang man skal skifte mellem analog og digital.
Ud over det, så skal man bruge et mono mini-jack stik til den digitale udgang, hvilket er uheldigt når man skal bruger samme stik til center og sub ved analog tilslutning. Min erfaring siger mig at man skal holde sig fra Audigy og sikkert også mange andre Soundblaster kort, når man vil bruge pass-through.

Til top Vis jointer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jointer

qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarende alle sammen

Jeg holder mig nok fra Audigy. Selv om der er lidt tvivl om den er god til pass-through, bare for at være på den sikreste side.

Så må jeg bare se, hvad for en af de andre jeg vælger

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

jeg kan helt ærligt ikke se hvad fuzzen er omkring. Hvis setup skal bruges til analog og digital ind imellem, så er det da bare at slå det til og fra, det har jeg gjort i de 2-3 år jeg har haft mit Audigy, uden prob. Men andre lydkort kan da selvfølgelig være bedre (og dyre). Her snakker vi bare om et billigt et som gør jobbet rigtig godt. Alt. kan jo være X-fi, det lev. en helt kanon analog lyd, med masse af lækre features der er lige til at kaste sig ud i. Men hvis du bare skal passe digital lyd er SB fint, hvis du samtidig vil kører analog så skal du måske kigge efter et andet lydkort, eller bare have 2 i computeren, et til hvert.

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 November 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa drenge....  måske lidt offtopic - men prøver alligevel lige at liste mit spørgsmål ind sammen med resten af denne tråd:

Nu når i har været rundt omkring alle de mange gode lydkort - kan i så nemt sammenligne dem med det interne digitale lydkort der er på et Asus a8n-sli deluxe ? Har nemlig tænkt på at købe sådan et bundkort - men er lidt i tvivl om kvaliteten af den. Den har både optisk og coax ( så vidt jeg husker ) - og skal bruges til dd og dts ( som min yamaha rxv 750'er skal decode )

/Hillig

jazzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 November 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Ta' også Prodigy 7.1 LT fra Audiotrak med i overvejelserne. 

http://xs-sound.dk/data/products/prodigy71lt/indexwtop.html

Det er nyere hardware-design end 7.1 Space og Revolution 7.1 og Wolfson konverteren lyder virkelig godt. Det har anti-pop indbygget, bedre drivere med Asio 2.0, DirectWire 3.0 og Adv. NSP.

Til top Vis jazzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzy

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil så lige tillade mig at stille et spørgsmål.

I skriver meget om at man kan køre coaxial eller optisk over i surroundreceiveren, men får man ikke først den gode lyd hvis man kører analog over vha. en 3-4 kabler som går i 5.1 indgangen på forstærkeren?
Ellers så gør den digitale udgang vel bare det, at den sender signalet videre over i forstærkeren og så er det forstærkerens processor som bestemmer kvaliteten/surrounden af lyden??

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Mlarsen skrev:

Jeg vil så lige tillade mig at stille et spørgsmål.

I skriver meget om at man kan køre coaxial eller optisk over i surroundreceiveren, men får man ikke først den gode lyd hvis man kører analog over vha. en 3-4 kabler som går i 5.1 indgangen på forstærkeren?
Ellers så gør den digitale udgang vel bare det, at den sender signalet videre over i forstærkeren og så er det forstærkerens processor som bestemmer kvaliteten/surrounden af lyden??

Ja nemlig - og det er hele pointen - at recieveren får lov til at styre det hele selv.
Men - selvfølgelig - har man en billig ( dårlig ) reciever der ikke er særlig god til at decode signaler - kan der måske være noget om det - ellers vil jeg mene det modsatte....  Du risikere også nemmere signal-tab hvis du kører analogt fra puter til reciever.....
Håber det lyder forståelidt ?

/Hillig

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum