Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pålidelige watt eller ej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
@JRGW
Nemlig, switchmode strømforsyning.

IMO ikke noget der bør findes i rigtig HiFi eller Surround af bare nogenlunde kvalitet.

De afgiver en masse støj. . . .

Om lidt går Linn-i-nisterne da helt i selvsving

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

perejvind> Nej nej han er forment adgang til denne tråd

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Man kan agumentere for og imod dette princip men lyden må være det vigtigste kan du lige lyden så er det jo fint.

At SW/Mode så er svære at modificere er rigtigt havde nær taget livet af min videomaskine.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

@perejvind
Lad dem bare. Med de TV chips der er i deres amps er det vist ligegyldigt hvilken strømforsyning de vælger

@JRGW
Nej, ikke modificering. Jeg mener reparation. Når en switchmode går i stykker ryger der en masse med. Det kræver øvelse at reparere sådan en. En alm. strømforsyning derimod kræver ikke det store og er ret ligeud af landevejen - også selvom strømforsyningen måtte være reguleret.

Dertil kommer at switchmode på ét eller andet tidspunkt går i stykker. Jeg er ikke nærmere inde i årsagen, men min oplevelse af switchmode er det nærmere er et spørgsmål om hvor længe det holder.
En alm. strømforsyning derimod skal blot have nogle nye lytter engang imellem med mindre den overbelastes, så spiller det. Men, man kan dog også forlænge levetiden af sin switchmode ved lige at give den nogle nye lytter en gang imellem mens den stadig virker. Det er vist noget med at de typiske switchmodes kører elektrolytterne ret hårdt og er afhængige af dem for overhovedet at kunne fungere - en død lyt og puff. En alm. strømforsyning derimod, der er lytterne der kun til stabilsering og virker de ikke, fungerer strømforsyningen bare ikke optimalt, men den ødelægger ikke sig selv.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
Ups...Jeg glemte lige. Som jeg læser det som i skriver, og som jeg på sin vis også selv har oplevet, så kan man ikke bruge butikkernes watt oplysninger til noget reelt. Men hvad skal man så kigge efter, hvis man feks er ude efter en ny forstærker, hvis ikke det skal være watt og den skal kunne "leverere noget" på ens højtalere.

Du skal ikke kigge, du skal lytte!  I praksis, så er det egentlig et spørgsmål om at bruge sin sunde fornuft til at indskrænke valgene. Kig på konstruktionen, hvis det er en tung fyr med store køleribber, så er der en sandsynlighed (men ingen garanti) for at den "kan noget". Du skal med andre ord bruge nogle "bløde" værdier til at vurdere det i stedet for at bedømme specifikationer. Sammenlign det med at købe et par sko. Det skal være den rigtige type og størrelse, men udover det så har du ingen hjælp at gå efter. Du må forlade dig på en udefinerbar fornemmelse af "kvalitet". Kan din fornemmelse snyde dig? Ja, absolut, du kan risikere at det du troede var kvalitet ikke var det alligevel. Men det er trods alt en bedre metode end at købe dem med de tykkeste snørebånd. Sådan er det også med en forstærker, det kan umiddelbart virke mere "famlende" at skulle bedømme den uden at have nogen tal at sætte på, men i praksis er det en bedre rettesnor at gå efter din egen fornemmelse i maven, end at kigge på tallene.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Min fejl.... Jeg mente selvfølgelig 8 ohms belastning, og ikke 100 ohm.... Det gik lidt for hurtigt.

10-4 og en gummiand!

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Kurt von kubik skrev:

"Med forlov!

RMS er en forkortelse for Root Mean Square.
RMS er en beregnet værdi af en effekt.

Når man taler om udgangseffekt, så er RMS værdien den reelle afsatte effekt.

Forklaring:
Kigger man f.eks. på sin stikkontakt (sluk hvis næsen skal lidt tæt på), så har du typisk en netspæning på 230V AC RMS. Overordnet er RMS opgivelsen lavet, således at du faktisk kan sammenligne dine 230V RMS AC med 230 V DC.
DC har den egenskab, at dne altid er tilstede i en jævn strøm af elektroner.
230VAC  ville aldrig kunne udføre det samme arbejde, fordi spændingen forsvinder 50 gange i sekundet. Der er altså slet ikke strøm i stikkontakten hele tiden - og det er jo snyd. Man burde derfor få elregningen regnet om.

Men så er det man har været snedig, man har fundet en metode til at regne skidtet om.  En vekselspænding skal divideres med kvadratroden af 2, for at få RMS værdien. Omvendt skal en RMS værdi ganges med kvadratroden af 2 for at finde det reelle spændingssving. Tænk sig - der er faktisk 300V i stikkontakten.

I en forstærker betyder det, at hvis man måler forsyningsspæningen til strømforstærkningen, så vil den værdi være den højeste, som en højttaler vil kunne udsættes for, men altså ikke hele tiden. For at finde RMS værdien, skal du så dele denne med kvadratroden af 2 =1,44."

Det er næsten korrekt... :) Om ikke andet, den eneste som havde en ide om hvordan det forholder sig...

Dog er RMS værdien af en AC: 2 * kvadratrod 2...

D.v.s. der er 648.6 Volt peak-to-peak i en almindelig 230 V RMS stikkontakt...  Der skal kun 100 mA, eller 0,1 ampere igennem hjertet, før man dør... Det der normalt reder os, er vores hud, som har en meget høj modstand.. 

Hvis man kommer ind under huden, f.eks en nål i hver arm med en ledning til stikkontakten, så vil der i det øjeblik man tænder for showet, gå en peak strøm på ca. 648.6 / 5 = 130 ampere peak-to-peak (1300 gange så meget som der skal til før man dør) eller hvad der svare til ca. 85000 Watt peak-to-peak i de par millisekunder der går, inden sikringen og du selv står af...

Pas på nalderne!

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

At der opgives flere watt end der ydes er efter min mening tæt på svindel og under alle omstændigheder tvivlsom markedsføring. Når det er sagt vil en 70-100 reelle watt være nok til de fleste, hvis der bare skal spilles fint op til lidt over normalt lyttebehov.

I disse tider skal man nok være varsom med at forkaste en teknologi over en anden, der sker mange gode ting med hjælp fra nymodens teknologi. Det kommer helt klart forbrugerne til gode. Især PWM ser ud til at have en lovende fremtid.

Mvh,

Karsten

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Det er næsten korrekt... :) Om ikke andet, den eneste som havde en ide om hvordan det forholder sig...

Dog er RMS værdien af en AC: 2 * kvadratrod 2... Ah ja! Der er jo en over og en underside af alt. Peak topeak bliver jo klart større.

D.v.s. der er 648.6 Volt peak-to-peak i en almindelig 230 V RMS stikkontakt...  Der skal kun 100 mA, eller 0,1 ampere igennem hjertet, før man dør... Det der normalt reder os, er vores hud, som har en meget høj modstand.. 

Hvis man kommer ind under huden, f.eks en nål i hver arm med en ledning til stikkontakten, så vil der i det øjeblik man tænder for showet, gå en peak strøm på ca. 648.6 / 5 = 130 ampere peak-to-peak (1300 gange så meget som der skal til før man dør) eller hvad der svare til ca. 85000 Watt peak-to-peak i de par millisekunder der går, inden sikringen og du selv står af...

Pas på nalderne!

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

At der opgives flere watt end der ydes er efter min mening tæt på svindel og under alle omstændigheder tvivlsom markedsføring. Når det er sagt vil en 70-100 reelle watt være nok til de fleste, hvis der bare skal spilles fint op til lidt over normalt lyttebehov.

I disse tider skal man nok være varsom med at forkaste en teknologi over en anden, der sker mange gode ting med hjælp fra nymodens teknologi. Det kommer helt klart forbrugerne til gode. Især PWM ser ud til at have en lovende fremtid.

Mvh,

Karsten

Egentlig opgives der jo ofte en beregnet udgangseffekt. Hvis man kender tabet u dgangstransistorerne, så kan man snildt beregne effekten.
Men sagen er den, at vis der sker fasedrej, og det gør der altid, når effekten afsættes i en HT. En HT er et svingende system, som har en resonans og netop dette fænomen drejer fasen omkring resonansen. Det betyder at der skal bruges strøm, selvom spændingen er næsten 0V.
Fasedrej er jo netop det fænomen, at kigger man på en sinus, så kommer strømtrækket først langt nede af kurven. Det kan sætte rigtig mange forstærkere helt skakmat. Uden overdrivelse vil temmeligt mange forstærkere end ikke kunne aflevere 5% af sin effekt i en sådan belastning. Det giver naturligvis en klemt lyd, og mankan måske godt diskutere, hvem der styrer hvem.
Men effektopgivelser er typisk, medmindre andet er anført, målt ved en bestemt frekvens uden fasedrej og ind i en modstand. Og så er det vel reelt nok til et sammenligningsgrundlag.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik: Er vi ude i en lang "nørdet" og teoretisk tråd igen, eller er det bare mig som ikke længere helt er med?

Det som jeg snakker om er naturligvis den "kraft" som kommer ud af HT og ikke så meget den som man kan måle på den ene eller anden måde som man alligevel ikke har "brug for" med mindre man virkelig går op i det*S*

Når jeg engang skal ud og bruge bankens penge, så er det på noget som jeg kan høre og som jeg synes lyder godt, hvad det så end bliver. Men jeg er naturligvis ikke bare ude efter watt´s på et stykke papir, hvis forstærkeren alligevel ikke kan levere noget der er højere end "snakke niveau" i min stue. Det er ikke ofte at jeg spiller meget højt da jeg bor tæt på andre mennesker, men indimellem får jeg da et "flip" og det skal den kunne klare, og helst med en rimelig ren lyd *S*

Michael

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 01 November 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Man skal selvfølgelig være opmærksom på hvordan effekten er målt, typisk er det ved 1kHz sinus ud i en 8 ohm belastning.

Ved grovsortering af kandidater, er det en god rettesnor at se efter effekt i 4, 2 og 1 ohm. Ideelt set skulle effekten fordobles når ohmtallet halveres (Selvom det ikke helt kan lade sig gøre) Det er dog de færreste der tør/vil/kan opgive noget i 2 & 1 ohm.

Mvh,

Karsten

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 November 2005 kl. 04:15 | IP-adresse registreret  

Hr von Auspuff; kvadratroden af 2 er lig 1,41, ikke 1,44!

Og korrekt er det, at peak-peak ikke kan bruges til noget da den positive og negative periode ikke falder samtidigt!

Rattanhuset; 100 elektriske watt afsat i en højttaler med en driftseffekt på 1 watt/følsomhed på 96dB giver 1 akustisk watt i 1 meters afstand!

At måle med et 1Khz´s signal er lige billigt nok sluppet; det bliver 10hver10fald en kedelig lyttesession. Arcam (f.eks) opgiver deres watt-angivelser målt med "lyd" fra 20hz til 20.000hz målt i begge/alle højttalere samtidigt og THD er i alle tilfælde langt under DIN-normens 1%, typisk 0,01%!

DIN-normen påbyder heller ikke at målingen skal være foretaget med forstærkerens egen strømforsyning, bare hvor meget forstærkertrinnet kan levere i 4, 6 eller 8 ohm med 1%´s forvrængning! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 01 November 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

To spørgsmål der måske er lidt i periferien af denne tråd:

Hvad er "Auto klasse A" (Yamaha M85)?

Hvad er klasse D effekt?

Bingo, to Jeopardy millioner til mig, men jeg aner ikke hvad jeg svarer på.....

BS

Til top Vis Bjarke73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke73

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 02 November 2005 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Bjarke73 skrev:
To spørgsmål der måske er lidt i periferien af denne tråd:

Hvad er "Auto klasse A" (Yamaha M85)?

Hvad er klasse D effekt?

Bingo, to Jeopardy millioner til mig, men jeg aner ikke hvad jeg svarer på.....

BS

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

F.Christians og andre.

Hvad så når mine HT har en driftseffekt på 6 watt i stedet for 1 som du beskriver. Vil det sige at en 6 watt spiller højere end en 8 watt HT med den samme forstærker, eller er jeg helt forkert på den?

Hvordan er det med så med at regne ud hvor "stærk" en forstærker er, altså ikke via en bestemt HT men generelt.....Er det forstår?

Michael

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 04 November 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Michael,

Du mener nok ohm?

Jo, med en strømstærk forstærker vil højttalere med lavere ohm spille højere.

Men som førnævnt er du nødt til at prøve lidt forskelligt, en forstærker kan snildt virke kraftigere end den er og det modsatte kan desuden gøre sig gældende.

Mvh,

Karsten

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

StudioSound: Jeg ville bare lige være sikker på at min ikke tekniske hjerne havde forstået princippet med 6 eller 8 ohm korrekt ;-)

Men tak for dit svar*S*

Michael

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

-Smukt billede....

BS

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Du skal med andre ord bruge nogle "bløde" værdier til at vurdere det i stedet for at bedømme specifikationer. Sammenlign det med at købe et par sko. Det skal være den rigtige type og størrelse, men udover det så har du ingen hjælp at gå efter. Du må forlade dig på en udefinerbar fornemmelse af "kvalitet". Kan din fornemmelse snyde dig? Ja, absolut, du kan risikere at det du troede var kvalitet ikke var det alligevel. Men det er trods alt en bedre metode end at købe dem med de tykkeste snørebånd.

Ups.... (billedet....)

BS

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum