Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Brug Biblioteket !! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Von Hinten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Her er et link hvor i kan søge musik i alle biblioteker i danmark:

http://bibliotek.dk/musik.php

Det er jo altid rart at høre musikken før man går ud og køber det (har selv et par fejlkøb på hylden ) og der findes selvfølgelig også mange sjældne udgivelser rundt om på bibliotekerne, ovenikøbet er der god info omkring de enkelte udgivelser på sitet

Så der er bare at søge løs og bestille det hjem til det lokale "bib" og få dage efter kan det afhentes ved skranken

MVH -Hinten

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

God og velkendt idè. Jeg brænder dog altid cd-erne over! Bibliotekernes pladelabels er noget fanden har skabt! Hvor mange maskiner der  gennem tiden er rystet i stykker af en cd med en påklistret og ucentreret label er ikke godt at vide!! De fedtede skiver kommer ikke i mit high-end drev!

Jeg har også en gammel Sony- den får lov at afspille dem!

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Rigtig god idé som jeg selv har praktisereret den sidste månedes tid, og fået ca 100 cder ud af ;-) Dog irriterer det mig, når man står og skal aflevere 30-40 stykker, at den der sk... stregekode skal vende helt korrekt for at maskinen accepterere skidtet. Men det sat op imod måske 10000 kr som jeg har lånt musik for indtil videre, synes jeg er til at overse.

Og så har det også den force i alle tilfælde for mig, at systemet har pressentereret mig for musik som jeg sikkert ikke ville gå hen og købe på forhånd.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Von Hinten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Er der ikke noget med digital kopiering .......og hvordan er det nu lige med de regler??

-Hinten

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Von Hinten: Det har jeg aldrig hørt noget om *host host* :-D

Men til gengæld så ved jeg at bibliotekerne giver langt mere for en cd end alm mennesker skal give i en forretning, fordi det er til erhvervsmessig brug, som det vist nok hedder.

Michael

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

bare en note:

Det de herrer "rattanhuset" og "Fremmede" her tilkendegiver er ulovligt!
Bedre bliver det ikke af at skrive det offentligt - det er servering på et sølvfad for de som måtte have interesse i at "fange" synderne! (U.T. er ikke en dem!)

Tænk, for I poster - det er blot et godt råd!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Von Hinten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som ved om analog kopiering er lovligt??

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Kære Administrator

Jeg mener faktisk ikke at det er ulovligt, da bibliotekerne som sagt giver en del mere for musikken end man som privat skal gøre, fordi der er taget højde for at brugere "bruger" musikken.

Skulle jeg alligevel have taget fejl, så beklager jeg dybt. Men jeg ville ikke have skrevet det, hvis jeg mente at det var ulovligt.

Michael

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Til rattanhuset, bibliotekerne betaler ikke mere for cd-ere end almindelige mennesker. Derimod betaler de en formue for film, mener det er 1200,- per film

Med hensyn til digital kopiering burde i nok læse følgende link http://www.kum.dk/sw5386.asp 

Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

schifferer: Jeg har en kammerat som arbejder i biblioteksvæsnet og så sent som den anden dag snakkede vi om dette emne og jeg fik afvide at de giver omkring 5-600 kr for en CD. Det er bl.a derfor de ofte kun har matriale som er af en vis alder ;-)

Ang. det andet kan det godt være at folket har ret, det skal jeg ikke kunne dokumenterere de ikke har, men jeg ved som sagt at man på bib iflg min kammerat giver noget mere for cderne, og derfor bruger de også en masse tid på at finde ud af om der er fejl (ridser) på dem. Hvilket er en af de ting som han laver en del

Michael

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Kære Administrator

Jeg mener faktisk ikke at det er ulovligt, da bibliotekerne som sagt giver en del mere for musikken end man som privat skal gøre, fordi der er taget højde for at brugere "bruger" musikken.

Skulle jeg alligevel have taget fejl, så beklager jeg dybt. Men jeg ville ikke have skrevet det, hvis jeg mente at det var ulovligt.

Michael

Men det er et faktum at digital kopiering er forbudt efter gældende dansk lovgivning, med mindre det er dig selv der er indehaver at rettighederne af materialet.

Se linket som er postet længere oppe
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Ups.... nå :-O

Michael

Von Hinten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at kulturministeriets regler helt er "slået an" i Jylland endnu!!

Der må forventes lidt betænkningstid her ovre hos os!!

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgeligt ulovligt at gøre, det er jeg klar over. Jeg er også bekendt med folk, der har også prøvet at køre 90 kmt. på landevej! Jeg køber idag mange plader. Mine kopier ligger år tilbage, hvor reglerne var anderledes! Idag ville jeg ikke gøre noget sådan! Derimod køber jeg mange plader, ca 2 om ugen!Så jeg er ikke årsag til, at pladeselskaberne klynker! De plader jeg låner på biblioteket ryger i min Sony. Den tager nok ikke skade!

Bibliotekerne har i øvrigt indfør en ventedetid for at imødegå at folk kopierer det nyeste musik. Der kan nu gå flere måneder før den nyeste musik dukker op. Men mit indlæg går også mere på en kritik af bibliotekernes mærkning af plader. De kunne da sætte dem lige over hullet eller 2 stk. symmetrisk på pladen. Mange drev er i tiden løb rystet i stykker af dårlige cd-er og dvd-er.

Man må åbenbart gerne tage en analog kopi eller hvad?  Frem med HIFI-videoen rattanhuset!

mvh 

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Det har været lovligt at kopiere digitalt materiale fra biblioteket til eget forbrug, det "hul" i loven er dog blevet lukket - så Admin har ret

Men tilbage til emnet; buger også selv biblioteket rigtig meget. Det er en rigtig god måde at komme rundt om en masse musik, som man ellers ikke ville høre.  Og nogle gange kan man faktisk også finde sjældendere plader, som den lokale pladepusher ikke lige ligger inde med.
Samtidig får en enkelte kunstner også lidt ud af det, og det gør det jo ikke mere tosset (så går mine skattekroner da til noget jeg synes om )

Den eneste er irritere mig ved at låne på bibliotektet er, at plader er i så dårlig stand. Er de over er år gamle, har min Sony-afspiller svært ved at læse dem, og er cd'en endnu ældre er det stort set umuligt.

Og til dem der bor i Silkeborg, og ikke lige har besøgt biblioteket fornyligt, kan jeg da sige, at både ind- og udlån er blevet fuldatomatiseret, så kø hører fortiden til

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 November 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Brug bibliotekerne så meget som muligt. Lån musikken, afspil den, håb på at afspilleren ikke går i stykker, lad være med at kopiere digitalt !!!!!

Man skal holde sig på lovens vej, ikke bare i traffikken. Der er større fornøjelse ved en original disc! !!!!!

mvh

Ougaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 November 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

For kort at ridse op:

Det er ulovligt at lave digitale kopier af lånt materiale. Den højere pris, bibliotekerne betaler, dækker rettighedshavernes tab ved udlånet, men ikke ved kopiering. Man kan mene om dette, hvad man vil, navnlig når det betænkes, at kunstnerne får del i blankmedieafgiften på CD'er, som man altså ikke må kopiere materiale til, hvis man ikke allerede ejer originalen, men sådan er det altså.

Man må derimod gerne lave analoge kopier af lånt materiale.

Hvis man er i tvivl, kan der også henvises til www.antipiratgruppen.dk, der faktisk har en udemærket - men ikke fuldstændig dækkende - FAQ.

Til top Vis Ougaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ougaard

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 November 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Må jeg så også lige henvise til denne side:

http://www.piratgruppen.org/article.php3?id_article=108

Jeg skal så lige lave følgende disclaimer:

Alt det musik jeg er i besiddelse af er originalt. Der er ingen hjemmebrændte eller kopierede cd'er i min samling. Jeg mener at folk skal købe musikken, og støtte musikerne.

Jeg mener dog også at pladebranchen tager nogle ublu priser for CD'er, når nu julesalget skal i gang, og de bruger 100 millioner kroner på tv-reklamer, som de ikke får ind igen. SÆLG KVALITETS MUSIK. Så skal det nok gå alt sammen.

Men ellers er biblioteket en kanon idé at tjekke ud, for at undgå senere fejlkøb.

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 03 November 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:
Det har været lovligt at kopiere digitalt materiale fra biblioteket til eget forbrug, det "hul" i loven er dog blevet lukket - så Admin har ret

Ganske korrekt, frem til december 2003 var det lovligt, at kopier cd'er lånt på biblioteket - digitalt eller ej. Nu gælder der (desværre) andre regler. Fra Kulturministeriets hjemmeside:

Lovligt

Du må gerne:
 • Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
 • Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
 • Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
 • Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
 • Kopiere en lånt cd/dvd, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kassettebånd)
 • Kopiere  værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
 • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
 • Bryde en dvd-regionskode

Ulovligt

Du må ikke:

• Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien fra andre
 • Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
 • Kopiere en original cd/dvd lånt på biblioteket
 • Kopiere en original dvd lejet i en videobutik
 • Kopiere værker hentet på nettet, når værket er lagt ud uden ophavsmandens samtykke
 • Forære kopien af en cd/dvd væk
 • Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
 • Sende en digital kopi via din e-mail
 • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 November 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

...må kopieres på et analogt medie eks. vis et kassette-bånd...

Det er der nok ikke mange "audiophile" som benytter sig af!

(Blæret nummer, det der. Hvem har skrevet det? Øh, jeg har altså kun kopieret CD´en, ikke teksthæftet!)

Til biblioteket: Hvad med en cirkulær stregkodemærkat eller er det "rocket science"?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes