| Forfatter |
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
En fejlrate på 5%... det er jo næsten som at køre i Peugeot eller Citroen!!!
Som elektronikkonstruktør må jeg tage mig til hovedet når jeg ser den slags! Det er jo helt vildt. Sådan et produkt, kan man da ikke sende på markedet. En ting er, at man ombytter fra dag til dag, når produkterne trækker splitten. Men alligevel... Som forbruger kan man da ikke leve med denne utryghed, hvor man aldrig ved om forstærkeren virker eller ej. Og hvad nu når garantien er udløbet?? Så står man stadig med et potentielt ustabilt produkt... Gad vide om man så stadig får det ombyttet??
Jeg ville ikke turde satse 
|
|
|
hvad er det lige du har konstrueret? såvidt jeg er orienteret er du stadigvæk studerende...
det er vel som med rør, der skal være modstand, ellers futter det af. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, med rør er det anderledes.
De må ikke være ubelastede af den simple årsag, at skulle der ske ét
eller andet som gør at der kommer signal på, risikerer man at trafoen
kortvarigt får så stor spænding over sig, at det slår gennem
isoleringen internt i trafoen og dermed ødelækker den.
I praksis skal man dog være uheldig at ødelægge en rørforstærker, men
nogen skal jo være uheldige - men er det en uheldig konstruktion, enten
trafo eller designmæssigt, kan det altså ske.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahh... på den måde.. hvad med klasse A forstærkere? synes de bliver sindsygt varme når der ikke er tilsluttet højttalere
Nu må vi hellere være lidt konstruktive....
ordentlig effekt, 13k= En Crown Powertech (2.1)-
den gennembanker de hidtilnævnte med ufattelige længder. så må du bare leve med at den er grim som bare pokker. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
ahh... på den måde.. hvad med klasse A forstærkere? synes de bliver sindsygt varme når der ikke er tilsluttet højttalere
den gennemb
anker de hidtilnævnte med ufattelige længder. så må du bare leve med at den er grim som bare pokker.
|
|
|
Du har sandsynligvis hverken hørt samtlige nævnte modeller eller i så fald sammenlignet dem direkte med din Crown, så det skal vist tages med et gran salt 
Her er et andet bud på en seriøs lille dåse - smid ham et bud :
http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=51610 __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
De har slet ikke spillet, men bare stået tændtuden højtalere tilkoblet. Og nej... det er ikke hos mig selv.
|
|
|
Dette er kendetegnet for switchmode forstærkere. De må ikke stå ubelastede, da der er risiko for selvsving.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Kim Olsen: Dine efterretninger er ikke ret gode... Jeg er IKKE studerende, og det er efterhånden noget tid siden. Jeg afsluttede i øvrigt med speciale indenfor digital audio og D/A-convertering til audiobrug. Ummiddelbart efter jeg afsluttede mine studier, blev jeg ansat som elektronikudvikler hos Bang&Olufsen. Konkret hvilke projekter jeg har været involveret i, kan jeg af hensyn til min tavshedspligt ikke komme ind på. Nogle af dem er stadig under vejs (Ja, man rider ikke altid samme dag som man putter gummiet på!). Senere har jeg lavet en lille opgave i forbindelse med en CD-afspiller, for et lille dansk High End firma (Tavshedspligt igen => Ingen navne, men gæt bare).
Sidenhen har jeg forladt elektronikbranchen, til fordel for en karriere som prof. soldat, hvilket har været en FED oplevelse, der har bragt mig til ganske spændende dele af verden, som jeg med garanti ALDRIG havde set ellers!!
Men efter nogle super fede år, har jeg forladt forsvaret, og er tilbage i elektronikbranchen. Ikke hos B&O..... Jeg er i en ganske anden branche, men stadig som elektronikudvikler.
Så skule der vist ikke være mere tvivl på dette område.
Ang klasse-A forstærkere, så er det korrekt, at de bliver meget varme uden højtalere spændt for. Men det gør de også når den er spændt for. Faktisk er strømforbruget i en klasse-A forstærker ideelt set 100% konstant, uanset hvor højt du spiller, eller om du slet ikke spiller. En typisk klasse-A forstærker på 2x100 watt, bruger ca. 600 watt af i tomgang. Det gør den også hvis du skruer helt op. Så leder den bare noget af effekten ud i højtaleren. Af samme årsag falder temperaturen i en ægte klasse-A forstærker jo højere du spiller!! Lidt som at køre bil med speederen helt i bund hele tiden, og så regulere farten med koblingen. Det reagerer lynhurtigt, men er håbløs ineffektivt. Sådan er det også med en klasse-A forstærker. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Hurtig skrev:
De har slet ikke spillet, men bare stået tændtuden højtalere tilkoblet. Og nej... det er ikke hos mig selv.
|
|
|
Dette er kendetegnet for switchmode forstærkere. De må ikke stå ubelastede, da der er risiko for selvsving.
|
|
|
Jeg ved godt hvorfor en klasse-D ikke må stå ubelastet.... Det skyldes til dels selvsving, hvis konstruktøren ikke har formået at lave konstruktionen ubetinget stabil, uanset load på udgangen. Hvis ikke man formår dette, burde man ikke slå sig ned som konstruktør af sådanne konstruktioner. Tænk hvis du købte en bil, er brændte sammen hver gang du trådte på speederen mens den var i frigear!!! Her kan selv ikke Peugeot eller Citroen være med når det gælder antallet af værkstedsbesøg!!
Værre er det, at en ubelastet udgang med et LC filter, meget let kan komme til at generere højspænding, der tager livet af forstærkeren. Dette er dog forholdsvis let at fjerne, som eks LC har gjort det med en VDR. Ganske smart! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
kim olsen skrev:
|
den gennemb
anker de hidtilnævnte med ufattelige længder. så må du bare leve med at den er grim som bare pokker.
|
|
|
Du har sandsynligvis hverken hørt samtlige nævnte modeller eller i så fald sammenlignet dem direkte med din Crown, så det skal vist tages med et gran salt 
Her er et andet bud på en seriøs lille dåse - smid ham et bud :
http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;am p;am p;am p;iAd=51610
|
|
|
kun et par stykker har jeg a/b testet direkte mod Crown'en, det er korrekt.
nu beder manden om bud på hvad det kan være han skal vælge, ikke konkrete a/b tests.
desuden vil jeg opfordre dig til at få lyttet på en, de er ikke så slemme som de ser ud
så vil du måske kunne forstå min begejstring for netop denne maskine __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
@ Kim Olsen: Dine efterretninger er ikke ret gode... Jeg er IKKE studerende, og det er efterhånden noget tid siden. Jeg afsluttede i øvrigt med speciale indenfor digital audio og D/A-convertering til audiobrug. Ummiddelbart efter jeg afsluttede mine studier, blev jeg ansat som elektronikudvikler hos Bang&Olufsen. Konkret hvilke projekter jeg har været involveret i, kan jeg af hensyn til min tavshedspligt ikke komme ind på. Nogle af dem er stadig under vejs (Ja, man rider ikke altid samme dag som man putter gummiet på!). Senere har jeg lavet en lille opgave i forbindelse med en CD-afspiller, for et lille dansk High End firma (Tavshedspligt igen => Ingen navne, men gæt bare).
Sidenhen har jeg forladt elektronikbranchen, til fordel for en karriere som prof. soldat, hvilket har været en FED oplevelse, der har bragt mig til ganske spændende dele af verden, som jeg med garanti ALDRIG havde set ellers!!
Men efter nogle super fede år, har jeg forladt forsvaret, og er tilbage i elektronikbranchen. Ikke hos B&O..... Jeg er i en ganske anden branche, men stadig som elektronikudvikler.
Så skule der vist ikke være mere tvivl på dette område.
Ang klasse-A forstærkere, så er det korrekt, at de bliver meget varme uden højtalere spændt for. Men det gør de også når den er spændt for. Faktisk er strømforbruget i en klasse-A forstærker ideelt set 100% konstant, uanset hvor højt du spiller, eller om du slet ikke spiller. En typisk klasse-A forstærker på 2x100 watt, bruger ca. 600 watt af i tomgang. Det gør den også hvis du skruer helt op. Så leder den bare noget af effekten ud i højtaleren. Af samme årsag falder temperaturen i en ægte klasse-A forstærker jo højere du spiller!! Lidt som at køre bil med speederen helt i bund hele tiden, og så regulere farten med koblingen. Det reagerer lynhurtigt, men er håbløs ineffektivt. Sådan er det også med en klasse-A forstærker.
|
|
|
Helt kanon
har tidligere haft spurgt til det, men det må du have haft overset.
tillykke med karrierervalget. og velkommen tilbage uden trøje på
og ja, jeg ved godt hvad tavshedspligten indebærer, så ikke et pip mere fra mig omkring det '
dine pædagogsike evner er skam også vokset betragteligt, nu kan selv jeg forstå dine tekniske forklaringer __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Jeg ved godt hvorfor en klasse-D ikke må stå ubelastet.... Det skyldes til dels selvsving, hvis konstruktøren ikke har formået at lave konstruktionen ubetinget stabil, uanset load på udgangen. Hvis ikke man formår dette, burde man ikke slå sig ned som konstruktør af sådanne konstruktioner.
|
|
|
Well, som førnævnt så er de nye forstærkere overophedningssikret og lukker selv ned hvis de bliver for varme.........
Der er så også nogle konstruktører der går så meget amok med diverse sikringsanordninger at det kvæler lyden totalt, det er heller ikke så heldigt.
Jeg vil bestemt mene at Tranh Nguyen er en kompetent konstruktør, der er ikke mange forstærkere der har fået så mange "rave reviews" og udmærkelser på så kort tid, som NuForce.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå.
i videnskabens navn skal det da afprøves. studiosound har indvilligt i at sende et sæt af den nyeste version af nuforce, så kan de blive testet op imod Crown Studio ReferenceII. den er godt nok en del bedre end powertech'en men meget lig i lyden.
så kan den også få en tur imod en gammel sirius der vist lå på de 13-14 k i 98
mine erfaringer med den sidste udgave af nuforce er lidt blandet, nu må vi se om det ændre sig med den nye version.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Nu er jeg ikke tilhænger af digitalforstærkere, jeg syntes lyden er 'kold'..
- så mit bud på en effektforstærker til ca. 13k brugt må være en Holfi Power NB250 (nypris 27k), jeg har den selv og er meget glad for den... den har virkelig nosser, flot lækker analog lyd med masser af overskud... evt. Holfi Power 150 (nypris 15k)
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifijan skrev:
Hej...
Nu er jeg ikke tilhænger af digitalforstærkere, jeg syntes lyden er 'kold'..
- så mit bud på en effektforstærker til ca. 13k brugt må være en
Holfi Power NB250 (nypris 27k), jeg har den selv og er meget glad for
den... den har virkelig nosser, flot lækker analog lyd med masser af overskud... evt. Holfi Power 150 (nypris 15k)
mvh. Jan |
|
|
Bare lige for en god ordens skyld: NUforce er ikke en såkaldt digital forstærker, hvis det er det du hentyder til.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nope! Uanset hvad NUforce vælger at kalde deres teknologi, så er det en
afart at en "switching amplifier" eller digital forstærker.
Jeg har selv en PWM forstærker, og kan ikke genkende det kolde. Den
nævnte Holfi har jeg hørt sammen med en Tact Millenium (digital).
Holfien lyder indelukket IMO, hvilket kan opfattes som varm lyd.
En umiddelbart anbefaling kan være Cayin klasse A, eller Cyrus monoblokke. Begge skal findes på brugtmarkedet.
Cayin er charmerende med en let varm klang, hvor Cyrus er mere korrekt, men stadig musikalsk (hvad der så end måtte ligge i det)
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
NuForce selv kalder det "Analog Switching Amplifier" Det er naturligvis PWM, det unikke ved dette design er måden der moduleres på (Beskrevet i detaljer på deres hjemmeside)
Switching teknologien byder naturligvis på sine problemer, primært hvordan RF støj bekæmpes uden det går ud over lyden. NuForce giver lidt støj i 80 og 150 MHz båndene, under grænseværdierne for CE men nok til at give problemer hvis en FM tuner bruges i umiddelbar nærhed. Desuden kan højfrekvent støj give nogle intermodulations-relaterede problemer som sus m.m. afhængigt af hvilken "jordings/stelvejs-metode" der er brugt i det tilsluttede udstyr.
Det der så alligevel gør det interessant, er at i et setup der er kompatibelt med/ optimeret til disse forstærkere, er lydkvaliteten uhyggeligt tæt på det bedste indenfor lineær teknologi.
Som man siger "There is no free lunch" 
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
tchav Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 181
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikker meget der er sket siden sidtst jeg var på .
Ville være rart hvis folk skriver hvorfor de anbefaler netop den effekt. __________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 02 November 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville anbefale dig at kigge lidt på den plinius der er til salg på brugt markedet... virker som et rigtigt fornuftigt tilbud... og lyden fra de lidt større modeller er IMO rigtig rigtig god.
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
THX1138 Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 02 November 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Hvis man skal bedømme ud fra messen i Odense, så var det godt nok en tynd lyd Densen lavede der. Jeg ved så ikke om det var dem eller højttaleren, men der var ingen bas overhovedet i deres opsætning.
|
|
|
På messen i Kbh spillede Densen sammen med Audiovector og der blev de på hifi4all nærmest beskyldt for at have cerwin vega bas. Så mon ikke Densen er forholdsvis neutral og det ikke har noget med rummet og det nummer de spillede at gøre..
Desuden virker det som om herinde at Densen nærmest blev udråbt som messen bedste lyd på KT messen...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
NuForce selv kalder det "Analog Switching Amplifier" Det er naturligvis PWM, det unikke ved dette design er måden der moduleres på (Beskrevet i detaljer på deres hjemmeside) |
|
|
Mig bekendt er der intet unikt ved den måde der moduleres på hos NuForce. Hvis ikke jeg tager meget fejl, er det præcis samme måde LC AUdio, ICEPower osv benytter sig af, med et selvoscillerende design, der er baseret på en kontrolleret ustabilitet. Det kan bare tyde på, at NuForce måske ikke har så meget kontrol over ustabiliteten....  __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|