| Forfatter |
|
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
...brugt selvfølgelig, her på hifi4all's markedsplads til kun 5800kr.
Hørte dem MEGET kort hos sælger, hvor jeg bare konstaterede at alle enheder sagde noget. Det syntes at der manglede noget bas - havde ihvertfald forventet mere, men tænkte det var pga. deres placering ude midt i et rum.
Da jeg fik dem sat op derhjemme konstaterede jeg rimeligt hurtigt at diskanten i den ene høttaler have en mislyd, meget lig den jeg konstaterede på min gamle Dali 850, som hifiklubben efter eget udsagn fixede ved at skifte diskantenheden selvom de i det 2 måneder(!) lange forløb forklarede at der måske også var noget galt med delefilteret. Nuvel, mislyden er af forvrængningsagtig karakter som fremtræder kraftigst på fx. en saxofon som får tæsk i de rigtig høje toner, eller en pink floyd guitar solo, ligeledes i de høje toner.
Kan det være andet en enheden? Jeg føler mig overbevist om at det er...
Hvad koster en ny enhed? Jeg har set et indlæg fra sidste år her på forumet hvor prisen ca. 1200 bliver nævnt, men lidt googleri viste at selv samme person havde spurgt på et amerikansk forum (ubesvaret), hvor han efterlyste prisen derovre da den efter hans udsagn kostede $550 dollars her i Danmark.
Noget andet er bassen - selv efter jeg fik dem sat op herhjemme manglede der noget synes jeg. De står ca. 30 cm fra bagvæggen og har ca. det samme til sidevæggene, og jeg synes at der er mindre bas end mine Dali 850. Jeg har en Onkyo M508 effektforstærker, som jeg har forbundet med højttalerne via. et enkelt sæt Taralabs kabel kabler tilsluttet mellemtone/diskant terminalerne på højttalerne (gør det overhovedet nogen forskel hvilke man anvender?)
Håber I kan hjælpe med lidt svar/meninger?
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en M 508 er en dejlig sag ,håber vi får billeder af dit setup på et tidspunkt.
Om du har tilsluttet til disk. mellemtone betyder ikke noget bare der er bøjler eller ledning mellem terminalerne  __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Om du har tilsluttet til disk. mellemtone betyder ikke noget bare der er bøjler eller ledning mellem terminalerne  |
|
|
Der er faktisk nogle der påstår at det er bedst at tilslutte et single-wire kabel til bas-sektionen fremfor diskant-sektionen, det giver en bedre homogenitet. Det er vel op til den enkelte at afprøve det.
Og hvis der er bøjler mellem terminalerne, så skift til et par ordentlige jumpers lavet af højttalerkabel - sådanne bøjler er oftest af messing indeni, og det er vist ikke særlig godt.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
|
Sådan en M 508 er en dejlig sag ,håber vi får billeder af dit setup på et tidspunkt.
Om du har tilsluttet til disk. mellemtone betyder ikke noget bare der er bøjler eller ledning mellem terminalerne 
|
|
|
Det ligner jo mistænktelig en M510 i din avatar.. den sku' være pænt fæl :)
Og ja, selvfølgelig er bøjlerne på ;)
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dine TI 5000. Har selv haft et sæt engang, og jeg var meget glad for dem, de bedste højttalere jeg har haft. Jeg havde på et tidspunkt en kollega der også købte et sæt, og at de skulle mangle bas kan jeg absolut ikke genkende. De havde hvad man kun kunne kalde et "full bodied" lydbillede. Heller ikke skarpe i diskanten, som flere i dette forum har givet udtryk for hos JBLgenerelt.Brugte/bruger Parasound P/LD 1100 / HCA 2200II + dengang en T+A CD afspiller. Min Bekendte bruger rørfoforstærker + Threshold effekttrin. JJ-Teknik kan sikkert hjælpe med din diskant. De har overtaget Quali-Service`s aktiviteter. Quali-Service (Arne Ludvigsen) havde stor ekspertise vedr. JBL. Han modificerede de L96 jeg spiller på nu, og de er IKKE hårde. Håber du finder ud af det, dine TI5000 bør spille rigtig godt, hvis ikke der er noget galt.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din beskrivelse af mislyde fra den ene diskant, tyder på en svingspole der har kontakt til chassiset, magnet eller lignende. Prøv dog lige, at bytte om på højre og venstre signalkabel, fra signalkilde, så du er sikker på, at det er højttaleren, den er gal med. Er det højttaleren, så byt om på de to diskanter, så du er sikker på, at det ikke er delefilteret der er en fejl i.
Bas fra JBL højttalere, er en omdiskuteret sag. Personligt mener jeg ikke, at de fleste JBLere giver nogen dybbas (under 40-50Hz). Derimod rigeligt med "smækbas" (transientrig øvre bas). Jeg kender ikke de Dali 850ere, men er det helt utænkeligt, at de går længere ned end JBLerne? Du er sandsynligvis gået fra EN form for basgengivelse, til en helt anden.
Personligt kan jeg godt lide JBL bas, dejlig ren og transientrig, aldrig komprimeret i dynamikken. Til gengæld mangler de som regel den nederste oktav (eller mere). Et kompromis, som så meget andet ved højttalere.
Tillykke med dem.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
|
Din beskrivelse af mislyde fra den ene diskant, tyder på en svingspole der har kontakt til chassiset, magnet eller lignende. Prøv dog lige, at bytte om på højre og venstre signalkabel, fra signalkilde, så du er sikker på, at det er højttaleren, den er gal med. Er det højttaleren, så byt om på de to diskanter, så du er sikker på, at det ikke er delefilteret der er en fejl i.
|
|
|
Med et mono signal har jeg byttet rundt på højttaler kablet på forstærkeren - og det er stadig samme højttaler der har mislyd. Havde også tænkt på at bytte rundt på enhederne, men da muligheden for at lade handlen gå tilbage muligvis stadig foreligger, har jeg det bedst med ikke at begynde på den slags indgreb endnu.
Vedr. bassen - End anden teori kunne være at delefilteret i den ene TI5000 faktisk er defekt og måske tildeler basenheden for lidt, hvilket kunne forklare at det kombinerede output er for lille. Det er lidt for sent på "dagen" til at teste bas outputtet (bor i lejlighed), så det må vente til i morgen.
Men iøvrigt tak til LOKN for tippet med JJ-Teknik - jeg vil prøve at ringe til dem i morgen for at høre om pris. __________________ Acourate FTW!
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der et sæt diskanter til salg på marked, måske heldigt !!
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har et par selv et par Dali 850 for tiden, men har prøvelyttet et par JBL TI5000 i over en time for et par måneder siden. Der skulle absolut ikke mangle bas i JBL'erne - så må der være noget galt med delefilteret. Jeg syntes umiddelbart, da jeg prøvedelyttede dem, at der måske var lidt mere bund i dem end i Dali 850 (men det var ikke i det samme rum, så sammenligningen er ikke helt reel). På papiret skulle JBL TI5000 gå ned til 30Hz (-3dB) og Dali 850 skulle gå ned til 31Hz (-3dB). Jeg testede dem i øvrigt med noget Rammstein med en god dybbas.
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Vil lige tilslutte mig de øvrige herrers konklusion omkring JBL-bassen; den har på alle måder en "stor" bas, måske ikke den aller-DYBESTE, men der er i den grad smæk i bassen. ( har selv haft fornøjelsen af at eje JBL 112/120/240/3000/5000 - nogen af dem endda over flere omgange )
Og at diskanten skulle være stået af, KAN måske være godt det samme - jeg ville ihvertfald overveje at erstatte titaniums-diskanten med en Scanspeak enhed, da diskanten i TI 3000/5000 er klart "skarpere" end i de gamle TI modeller ( - måske det er et anderledes delefilter i TI 3000/5000d der gør dette - for tror at selve diskanten er den samme )
- Iøvrigt er kr. 5.800 - med def. diskant eller ej - en fornuftig pris for et sæt TI 5000. Men nu har du husket at undersøge bassernes kantophæng ? - de smuldrer nemlig væk med tiden........
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt. erstatning af diskanterne med Scanspeak enheder vil vel også kræve modifikationer på delefilteret?
Umiddelbart virker bassernes kantophæng helt intakte - SÅ hurtigt burde de vel heller ikke smuldre?
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
|
Evt. erstatning af diskanterne med Scanspeak enheder vil vel også kræve modifikationer på delefilteret?
Umiddelbart virker bassernes kantophæng helt intakte - SÅ hurtigt burde de vel heller ikke smuldre?
|
|
|
Erstatning af diskanterne med SS vil klart kræve modifikation af delefilteret.
Jeg har set 5-6 år gamle basser, hvor ophænget var begyndt at smuldre (Dynaudio).
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke råde til modifikationer på en ht du ikke har hørt helt i orden endnu , det kunne jo være dine ører syntes det lyder helt godt, så er det diskanten så led efter originalt, jeg har stødt på JBL diskanter flere gange på hifi markeder, hvilken sidder der i dine ??
Så Deeeet !! smil , det behøves ikke at være besværligt __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. udskiftning af diskanterne til andet mærke. feks. Scan Speak. Pas på med det. Den bekendte jeg omtalte i mit tidligere indlæg, bygger selv højttalere. Også han fik et sæt TI 5000, hvor den ene diskant var defekt. Det var derfor også hans tanke at udskifte til velrenomerde alternativer. Men efter lange eksperimenter måtte han sande at lyden først faldt på plads, da han fik sat en ny original diskant i. Blot til orientering, og for at undgå ærgrelser.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fundet en fin lille tonegenerator utility som jeg vil teste dem af med senere i dag - og viser det sig at fejlens omfang er isoleret til udelukkende at være den ene diskant, vil jeg også gå efter at finde en original enhed som erstatning.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige afslutte historien - Fik afslag fra sælger på 800kr, og købte de to 050TI diskanter der var til salg her på hifi4all for 1200kr, og nu spiller de fint. Jeg har også vænnet mig til bassen :)
Jeg kan godt høre at diskanten kan virke en smule hård i det, men den er langt luftigere og detaljeret end de gamle Dali'er så jeg godt tilfreds.
Nu skal der godt nok lyttes :)
|
| Til top |
|
| |
Wiseguy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 13 November 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at det ordnede sig, tillykke med et par super højttalere!
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super løsning på problemet , glæder mig til billeder under mit hifi hvis du får de lyster .
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte - noget helt andet... lyset er gået i den ene kanals VU meter på Onkyoen - ved du hvilken slags pære det er og hvor man kan få dem? (har ikke åbnet den endnu).
Og har iøvrigt tænkt en smule på at bi-ampe mine Ti5000, men det synes umuligt at opdrive M508 :(
|
| Til top |
|
| |