| Forfatter |
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man egenligt ikke sætte filteret på køleskabet? JO, det kan du med fordel gøre. Problemet med køleskabe er det peak, som kommer på nettet når det tænder/slukker. En VDR-modstand (volt density resistor) tager peaks ud over den påtrykte værdi, typisk 250v. Denne komponent burde med lidt snilde kunne indopereres i køleskabets netstik.
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guests skrev:
|
Jonas, jeg taler ikke om højttalere. Heller ikke om Linn. Heller ikke om hvad jeg vil have eller du vil have. Eller størst forskel.
Jeg er ind på en tråd om Nordost kabler - strøm som signal.
Nordost er det kabelmærke som lyder af mindst egenlyd. Det er et faktum, punktum. Så hvad med at tale om det som er, istedet for at tale udenom - eks. som Ronin gør, at tale om hvidvin. Selvfølgelig testes alt da imod en reference, det er da klart. Blindtest er også gjort mange gange og det er en underlig idé, at tro at hvis noget fint bliver blindtestet mod noget knapt så fint, ja så vinder det knapt så fine. Det her handler ikke om Den Grimme Ælling!
Jeg kan se, bl.a. i High Fidelity. at strømkabler byder på meget forskellig lyd. Selvom det kun er den sidste 1,5 meter fra stikket i væggen, ja. Så er det kablerne vi skal tage stilling til, ikke om det hele er "Åndernes magt", for det er det ikke.
Mvh
Jagge
|
|
|
Jamen, de må da meget undskylde min alternative sammenligning, deres højhed! Det skal ikke ske igen, og da slet ikke hvis det støder dem så meget! Tale udenom er nemlig det jeg gør, for jeg er så bange for at diskutere det her, specielt med dem der ejer l**tet!
Siden du ikke fattede sammenligningen med en blindtest for at give et godt eksempel på en fæl blindtest skal jeg nok undlade at kommentere det mere.
At du overfortolker det jeg skriver og persolut tror at i en blindtest så ville det billigste (dårligste???) produkt vinde, tyder jo bare på at du ikke har modet til at hoppe ud i en blindtest med dine Nordost-kabler mod noget, for sæt nu at det var det andet der var bedre!? Det må jo være det endelige resultat du tilsyneladende frygter siden du drager den grimme ælling ind i det - det drejer det sig nemlig ikke om, men kig lige på psykologi-faktoren i det her, for den er nemlig ret så væsentlig. Det endelige resultat ved selvsyn afhænger i allerhøjeste grad af ens indgangsvinkel til testen og er man i forvejen negativt indstillet til halvdelen af kablerne i en test, så bliver resultatet derefter uanset hvad folk siger. Der vil altid være noget der bliver skelet mere til end andet, og heriblandt findes vinderen med 99% sikkerhed altid! Går man ud i en blindtest er resultatet lige pludselig et helt andet, og det er vist med overraskende resultat gang på gang heriblandt også Hifi-produkter!
Hvem sagde den grimme ælling?
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Av for den, har lige læst admins omtale af disse Nordost netkabler og regende lige ud at hvis jeg skulle skifte netkablet ud på samtlige af mine apparater til typen Valhalla, ville det koste den nette sum af Kr. 137.808,00 .
Altså dette lille beskedne beløb for at trække to meter fra min stikdåse i væggen og til apparaturerne.
Hva har de lige gang i ? .
Er jeg den eneste der syntes det er helt gak gak, eller er der virkelig nogen af jer der kunne finde på købe for så mange penge netkabler? __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nordost er dyrt...kvalitet er dyrt!!!
Samtlige førende hi-fi-blade lægger ikke skjul på at Nordost-kabler er et stort plus for hele lydbilledet. Nogle mener at de er verdens bedste, men selvfølgelig er det dine ører/penge der bestemmer.
Efter at have prøvet næsten samtlige mærker gennem de sidste 25 år, må jeg erkende at de bevirker et fantastisk musikalsk løft. Selv de nye power-kabler har en solid indflydelse på lydbilledet, hvilket blev demonstreret ganske fornemt på KT-messen i Odense.
mvh. Gl.jas
|
| Til top |
|
| |
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr
Jeg giver dig (som de fleste andre) 100% ret.
Mvh,
Peter
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til peter og ligesindede
Uenighed er ok, kritisk stillingtagen et must, men en respektløs holdning som sproget antyder er ikke ok.
Findes der netkabler, som du beskriver, er jeg sikker på at vi er mange der gerne høre nærmere.
mvh. Gl.jas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Til peter og ligesindede
Uenighed er ok, kritisk stillingtagen et must, men en respektløs holdning som sproget antyder er ikke ok.
Findes der netkabler, som du beskriver, er jeg sikker på at vi er mange der gerne høre nærmere.
mvh. Gl.jas
|
|
|
En ing har du i hvert fald ret i, det er i hvert tilfælde mine øre der bestemmer og ikke div.hifi blade.
Uanset hvor stor eller lille virkning disse power kabler har, så får du mig aldrig nogensinde til at give over 137.000 kroner som en komplet udskiftning af mine eksistrende netkalber vil koste hvis jeg skal skifte dem ud til valhalla powerkabel, Jeg er sikker på at der også kommer 230 volt frem til mit apperat via mine eksistrende netkabler.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Ikke Sipsefyr
Som du har bemærket lægger jeg også mere vægt på ørerne end målinger. Derfor bekymrer jeg mig naturligvis ikke om du vil investere eller ej.Valget er dit
mvh. Gl.Jas
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
De der NordOst kabler er de dobbelt isolerede ?? det er svært at se ellers kan de jo ikke overholde de danske normer for stærkstrøm for US normen er nemlig forskellig fra de normer vi har i EU og DK ??
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Samtlige førende hi-fi-blade lægger ikke skjul på at Nordost-kabler er et stort plus for hele lydbilledet.
|
|
|
Et plus for lydbilledet det må du gerne forklare for mig for jeg forstår det ikke ? du har måske fasit på hvordan lydbilledet er på dine plader således du kan konkludere at det er et plus. Hvis i høre en ændring i lydbilledet hvordan kan det så være at det ikke er et minus og istedet for et plus ? er det kun prisen på kablet der bestemmer det ? det er jeg nemlig slemt bange for at mange mennesker automatisk tror ?
Send de kabel til mig så skal jeg nok teste det !!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|

gl.jas skrev:
|
Til Ikke Sipsefyr
Som du har bemærket lægger jeg også mere vægt på ørerne end målinger. Derfor bekymrer jeg mig naturligvis ikke om du vil investere eller ej.Valget er dit
mvh. Gl.Jas
|
|
|
Jamen jeg du skal da endelig heller ikke bekymre dig, jeg er fuld ud tilfreds med de netkabler der er fuldt med mit Mark Levison udstyr.
Jeg har ikke den store fidus til virkningen af netkabler, medmindre man køre med nogen tyde standard af slagsen, så er det muligt man kan hente noget på lydsiden, selvom jeg tvivler på det, for hvad er det i grunden man forsøger at rette op på??.
Jeg har også engang kørt med et Netstjøsfilter på min cd-afspiller og det lød jo meget godt lige indtil jeg pillede det af igen i hvert fald, så gik det op for mig hvor meget liv det fjernede i musikken.Det forbedrede mulligvis nogen af alle disse hi-fi normer, men der kom mindre musik ud.
Jeg vil og kan ikke udtale mig om virknigen af af disse nordost netbørger, da jeg ikke har hørt dem, men prisen på dem lugter langt væk af profit og alene af den grund har de overhovedet ikke min interesse.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Nu kan jeg med fare for liv lemmer og andet godt, ikke dy mig længere.
De hårde facts omkring Nordost kablerne kan du finde lige her nedenfor.
Det drejer sig i dette tilfælde om Valhalla HT kabler.
speaker cable insulation High purity class 1 extruded Teflon® conductor x 40 optimized diameter material 78 microns of extruded silver over 99.999999 OFC capacitance 11.8pF/ft inductance 0.096uH/ft DC Resistance 2.6ohms/1000ft/304M speed 96% speed of light. dimensions 2 1/8 inches or 5.5cm wide and 0.039 inches or 0.1mm thick.
Det der falder en gammel tvær skiderik som mig i øjnene omgående, er den meget høje DC modstand på 8,5 Ohm pr. kilometer, hvilket igen skyldes et temmeligt magert tværsnit. Dette forhold giver en hel speciel virkning under lytning, specielt den øvre ende bliver dejlig sprød og lækker.
Oveni har man så hos Nordost valgt at bruge en Teflon isolering, som ikke rører ret meget ved ledermaterialet. Det betyder omtrent, at lederen er blotlagt, her blot under iltningsmæssige kontrollerede forhold.
Det er videnskab, hvilket er det Nordost siger, er det der ligger til grund for deres kabler - videnskab altså.
Hertil har jeg kun at tilføje, at jeg skal ikke have den DC modstand ind i serie med mine højttalere for nogensom helst pris, ligesom jeg ikke er interesseret i, at mit ledermateriale bliver blotlagt, uanset hvad hele koret af anmeldere verden rundt så siger, husk at de har også sagt at MIT kabler og Supra Sword er det eneste rigtige.
Hvis man nærlæser den test der blev lavet i HF af Valhalla, så er det præcist den samme reaktion man får, når man netop øger modstanden i ledermaterialet.
Hvis man kan li´det, så fred være med det, køb jeres Valhalla kabler og elsk dem, men ærlige er de bare ikke.
Tænk dog på, at for få år siden, kunne man ikke seriøst demonstrere hifi uden MIT kabler, nu SKAL det være Nordost. For dem der var på KT messe i week-enden må dette da være sevet ind. Kun enkelte oprørere havde vovet sig til, at anvende Siltech og én stand brugte Kimber - nemlig importøren selv.
KT har som følge heraf nemt ved at sælge Nordost og "money makes the world go round" Længere er den ikke.
Sund fornuft har aldrig været nogen skade til og er det heller ikke, når du skal vælge kabler. Gør det derfor til en vane, at gøre dig bevidst hvad det er du vælger og hvorfor.
Nordost kan sagtens være det du synes bedst om, men lad være med at snyde dig selv til at tro, at det er det bedste kabel i verden fordi nogen der har økonomisk interesse i hifibranchen skriver det.
Fakta er, at det har indbyggede effekter som følge af bl.a. en alt for høj DC modstand - det er ikke ærlig lyd der kommer igennem - det er fysisk umuligt andre steder end i marketingafdelingen - endnu da.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
|
Dette forhold giver en hel speciel virkning under lytning, specielt den øvre ende bliver dejlig sprød og lækker.
|
|
|
Er dette et fakta ? jeg vil hellerer sige at der ikke er hul igennem samt melodien er begrænset i toppen. Hvis det passer det du siger så er kablet jo ikke neutralt da det altid tilføjer musikken "noget" kunstigt altså det sprøde som du kalder det ?
Jeg griner hver gang jeg ser disse kabler folk vil snydes, men oki vil man ikke HIFI og det neutrale men hellere tilføje eller fjerne noget fra musikken så er det fint for mig BARE man indrømmer dette.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver igen nød til at spørge dumt
Men hvordan kan et netkabel dog have den negative/positive effekt på lyden på et lille stk. kabel der bare skal føde mit apperat med dejlig dansk/svensk strøm
De der Mega dyre Nordost valhalle netkabler, virker de også ved strømafbrydelse mon?? __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Men hvordan kan et netkabel dog have den negative/positive effekt på lyden på et lille stk. kabel der bare skal føde mit apperat med dejlig dansk/svensk strøm
De der Mega dyre Nordost valhalle netkabler, virker de også ved strømafbrydelse mon??
|
|
|
Der er sku forskelle på netkabler hvorfor ved jeg ikke. De kloge siger at det har noget med tværsnit, materiale og afskærmning at gøre. Jeg har oplevet at de bedste kabler er de helstøbte men hvad type de er vil jeg da lige finde udaf.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
De der Mega dyre Nordost valhalle netkabler, virker de også ved strømafbrydelse mon??
|
|
|
Der er sku forskelle på netkabler hvorfor ved jeg ikke. De kloge siger at det har noget med tværsnit, materiale og afskærmning at gøre. Jeg har oplevet at de bedste kabler er de helstøbte men hvad type de er vil jeg da lige finde udaf.
|
|
|
Hvad forstår jeg ved et helstøbt kabel, et af dem man ikke kan lukke op?? __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Slips!
Jeg vil lige kort henlede din opmærksomhed på, at der blev gjort et forsøg tidligere på, at komme en forklaring på netkabelproblematikken nærmere.
Det er vist i emnet andet, mere husker jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
|
Hej Slips!
Jeg vil lige kort henlede din opmærksomhed på, at der blev gjort et forsøg tidligere på, at komme en forklaring på netkabelproblematikken nærmere.
Det er vist i emnet andet, mere husker jeg ikke.
|
|
|
Tak tak, har vidst nok læst den tråd, jeg er bare i det munter hjørne i dag, men jeg forstår ikke hvad der får folk til at give 22.000 kroner for et netkabel der sikkert bare bliver stukket ned i en stikdåse fra bilka. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
|
|
Jeg skal ikke gøre mig klog på emnet, for det lader til at være svært, men husk nu at den strøm der kommer ind i apparatet jo indgår i musiksignalet - strømmen konverteres til musik. Hvis nu vejen frem til stikdåsen er ok, så er det synd ikke at sørge for de sidste par meter Jeg tænker her på at det medleverede standardkabel måske er væsentligt ringere end det der løber i væggen.
Den billige stikdåse har også jeg, men er p.t. ved at få fat på en "seriøs" stikfordeler. Jeg er spændt på om den kan have en effekt, og i så fald i hvilket omfang.
Og lige til sidst, til alle: Jeg synes der er for mange der bare råber "der kan altså ikke være forskel", uden selv at have prøvet. Hvad med bare at prøve? Det er den eneste måde at finde ud af det, men så også kun for sig selv, ikke på vegne af alle andre. Vi kan hurtigt blive enige om at så dyre kabler som Nordost's top-of-the-line er noget der er forbeholdt de få rige svin ( ) der findes, og at materialebruget ikke retfærdiggør prisen, men så skal man altså heller ikke lægge mere i det end det. Dem der vil ofre så meget kan da bare gøre det, det bringer ikke mit pis i kog. Prøv selv med noget mindre, indenfor den prisramme man sætter for sig selv, og se om det har nogen effekt. Hvis ikke, så returneres varen indenfor returperioden.
|
| Til top |
|
| |