| Forfatter |
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas
Ved at læse anmeldelserne angående Valhalla ht.-kabler i "Absolute sound" , "Hi-Fi+", og vores hjemlige "HF", får man en solid rettesnor angående - et stort plus for lydbilledet..
Jeg har, ligesom du formentlig har, mine favoritfelter, og var slet ikke i tvivl om den positive effekt da jeg stiftede bekendtskab med Valhalla ht.-kablet.
Angående netkabler fra Nordost, syntes jeg demonstrationen på KT-messen taler for sig selv.
P.S. prisen fik vi oplyst efter demonstrationen.
Mvh.
Gl.Jas
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:
|
Dette forhold giver en hel speciel virkning under lytning, specielt den øvre ende bliver dejlig sprød og lækker.
|
|
|
Er dette et fakta ? jeg vil hellerer sige at der ikke er hul igennem samt melodien er begrænset i toppen. Hvis det passer det du siger så er kablet jo ikke neutralt da det altid tilføjer musikken "noget" kunstigt altså det sprøde som du kalder det ?
Jeg griner hver gang jeg ser disse kabler folk vil snydes, men oki vil man ikke HIFI og det neutrale men hellere tilføje eller fjerne noget fra musikken så er det fint for mig BARE man indrømmer dette.
|
|
|
Hej Jonas!
Prøv selv at øge modstanden, bare meget lidt ad gangen. Alternativt så gå ned i tværsnit med den samme kabeltype. Så vil du opdage, som mange nok vil med tiden, at NordOst er én af de større og dyrere misforståelser der har ramt markedet i nyere tid.
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
Jeg har lige et spørgsmål ang powerkabel. Vil det give noget lydmæssigt at skifte power kablet ud i en Harman Kardon HK 3470? Jeg tænkte på at montere han stik fra en PC strømforsyning, og derefter bruge et data kabel. Hvor skal jeg evt forbinde min jord forbindelse til? Kunne også være meget sjovt at lave sit egent. Jeg har en masse 6mm2 Oxygen frit kobber kabel tilbage fra mit højttalere kabel projekt, kan dette evt bruges til noget DIY?
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
|
Hejsa!
Nu kan jeg med fare for liv lemmer og andet godt, ikke dy mig længere.
De hårde facts omkring Nordost kablerne kan du finde lige her nedenfor.
Det drejer sig i dette tilfælde om Valhalla HT kabler.
speaker cable insulation High purity class 1 extruded Teflon® conductor x 40 optimized diameter material 78 microns of extruded silver over 99.999999 OFC capacitance 11.8pF/ft inductance 0.096uH/ft DC Resistance 2.6ohms/1000ft/304M speed 96% speed of light. dimensions 2 1/8 inches or 5.5cm wide and 0.039 inches or 0.1mm thick.
Det der falder en gammel tvær skiderik som mig i øjnene omgående, er den meget høje DC modstand på 8,5 Ohm pr. kilometer, hvilket igen skyldes et temmeligt magert tværsnit. Dette forhold giver en hel speciel virkning under lytning, specielt den øvre ende bliver dejlig sprød og lækker.
Kan den sprøde og lækre lyd ikke stamme fra den lave kapacitet i kablet 35 pF/m er ikke meget. Jeg har prøvet det med et signalkabel der havde 56 pF/m det gav også sprød diskant og der var ikke modstand i det (1mm leder)
Oveni har man så hos Nordost valgt at bruge en Teflon isolering, som ikke rører ret meget ved ledermaterialet. Det betyder omtrent, at lederen er blotlagt, her blot under iltningsmæssige kontrollerede forhold.
Det at isoleringen ikke rører lederen er de nød til for at få kapaciteten så langt ned. Det føromtalte signalkabel brugte samme princip. Midter lederen lå i et plastrør med afstandsstykker ind til lederen så det meste af isoleringen bestod af luft
Det er videnskab, hvilket er det Nordost siger, er det der ligger til grund for deres kabler - videnskab altså.
|
|
|
__________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:
|
Dette forhold giver en hel speciel virkning under lytning, specielt den øvre ende bliver dejlig sprød og lækker.
|
|
|
Er dette et fakta ? jeg vil hellerer sige at der ikke er hul igennem samt melodien er begrænset i toppen. Hvis det passer det du siger så er kablet jo ikke neutralt da det altid tilføjer musikken "noget" kunstigt altså det sprøde som du kalder det ?
Jeg griner hver gang jeg ser disse kabler folk vil snydes, men oki vil man ikke HIFI og det neutrale men hellere tilføje eller fjerne noget fra musikken så er det fint for mig BARE man indrømmer dette.
|
|
|
Hej Jonas!
Prøv selv at øge modstanden, bare meget lidt ad gangen. Alternativt så gå ned i tværsnit med den samme kabeltype. Så vil du opdage, som mange nok vil med tiden, at NordOst er én af de større og dyrere misforståelser der har ramt markedet i nyere tid.
|
|
|
Jammen jeg er enig med dig omkring at NordOst ikke fungere hvis det er HIFI man vil have men vil man male lidt med pensel på musikken efter egen smag så fungere det fint, nogle folk vil jo snydes så lad dem bare, men horfor indrømmer folk ikke blot at det er det de gerne vil have ? Jeg har testet disse kabler på flere anlægstyper og det er samme resultat hver gang, selv på billige anlæg ned til 20.000kr og op til 0.5mill anlæg, kan folk slet ikke høre det er det samme som sker på alle plader og så er det jo en farvning ??? jeg måber blot. "Sprøde" plader skulle gerne blive mere sprøde og ikke "sprøde" plader skulle gerne blive mindre "sprøde". Hvilke plader der er "sprøde" og hvilke der ikke er "sprøde" ved man når man har et anlæg som spiller forskelle.
Men om det er et fakta fordi det er modstanden som øges ved jeg ikke noget om det var derfor jeg spurgtte dig, jeg kan blot høre virkningen når jeg lytter på musikken.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock skrev:
Kurt Kubik skrev:
|
Hejsa!
Nu kan jeg med fare for liv lemmer og andet godt, ikke dy mig længere.
De hårde facts omkring Nordost kablerne kan du finde lige her nedenfor.
Det drejer sig i dette tilfælde om Valhalla HT kabler.
speaker cable insulation High purity class 1 extruded Teflon® conductor x 40 optimized diameter material 78 microns of extruded silver over 99.999999 OFC capacitance 11.8pF/ft inductance 0.096uH/ft DC Resistance 2.6ohms/1000ft/304M speed 96% speed of light. dimensions 2 1/8 inches or 5.5cm wide and 0.039 inches or 0.1mm thick.
Det der falder en gammel tvær skiderik som mig i øjnene omgående, er den meget høje DC modstand på 8,5 Ohm pr. kilometer, hvilket igen skyldes et temmeligt magert tværsnit. Dette forhold giver en hel speciel virkning under lytning, specielt den øvre ende bliver dejlig sprød og lækker.
Kan den sprøde og lækre lyd ikke stamme fra den lave kapacitet i kablet 35 pF/m er ikke meget. Jeg har prøvet det med et signalkabel der havde 56 pF/m det gav også sprød diskant og der var ikke modstand i det (1mm leder)
Oveni har man så hos Nordost valgt at bruge en Teflon isolering, som ikke rører ret meget ved ledermaterialet. Det betyder omtrent, at lederen er blotlagt, her blot under iltningsmæssige kontrollerede forhold.
Det at isoleringen ikke rører lederen er de nød til for at få kapaciteten så langt ned. Det føromtalte signalkabel brugte samme princip. Midter lederen lå i et plastrør med afstandsstykker ind til lederen så det meste af isoleringen bestod af luft
Det er videnskab, hvilket er det Nordost siger, er det der ligger til grund for deres kabler - videnskab altså.
|
|
|
|
|
|
Hej Capslock!
NO kabler har ganske rigtigt, en meget lav kapacitet, hvilket er en vigtig parameter specielt for din forstærker. HT kabler med høj kapacitet, såsom MIT f.eks. kan godt få en mindre heldig power amp til at gå i selvsving. Hvis impedanskurven så samtidig er giftig, så har vi balladen og det er lige præcist det der sker når du hgter en elektrostat med indgangstrafo på dit anlæg. Høj kapacitet og lav impedans i subområdet.
Hvis din forstærker er ligeglad med den slags (det er den ikke og de allerbedste er det kun næsten), så har kapaciteten ikke den store indflydelse. DC modstanden har indflydelse i alle anlæg og i enhver sammenhæng, du mister kontrol over enhedernes bevægelse og sjovt nok, så giver en øget modstand som regel udslag i, at der sker dynamisk undertrykkelse af frekvensafsnittene omkring delefrekvense(n)rne. Lyden bliver tynd og pjevset og blodfattig, hvilket NO kablerne i den grad bidrager med. Det er noget tyndt pis, med sprøde tendenser opefter, så langt de nu rækker. Nedefter er det den rene jammer. Slask og snask i stride strømme, men det er de slet ikke ene om. At finde et HT kabel der hænger sammen er utroligt svært, men NO har dem ikke.
I øvrigt er det alene HT kablerne jeg har omtalt. Signalkabler er meget mere følsomme overfor kapacitet i ledningerne, fordi udgangsimpedansen er meget højere og spændingen meget lavere i linietrin end i effekttrin.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kubik Kurt.
hmm...manglene kontrol og tynd pjeveset og blodfattig lyd.....jeg håber da det er Nordost lyd du hentyder til, for den beskrivelse ligger godt nok langt fra den lyd jeg har derhjemme.
Jeg syntes Nordost og MIT ligger lydmæssigt langt fra hinaden i mine øre, så man kan ikke irigtig sammenligne dem.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Hej Kubik Kurt.
hmm...manglene kontrol og tynd pjeveset og blodfattig lyd.....jeg håber da det er Nordost lyd du hentyder til, for den beskrivelse ligger godt nok langt fra den lyd jeg har derhjemme.
Jeg syntes Nordost og MIT ligger lydmæssigt langt fra hinaden i mine øre, så man kan ikke irigtig sammenligne dem.
|
|
|
Du er da heller ikke til at snyde Slips!
MIT er for det meste lidt til den fede side.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Hej Kubik Kurt.
|
|
|
Du er da heller ikke til at snyde Slips!
MIT er for det meste lidt til den fede side.
|
|
|
Tja, jeg ved snart ikke faktisk, jeg må sige at efter jeg har spændt proceed for dem, så er de langt fra fede i lyden, faktisk lyder de noget nær neutral i den sammenhæng, proceed sættet har ændret klangbalancen i mit anlæg markant, så den meste faving kom før fra Denonen. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Tja, jeg ved snart ikke faktisk, jeg må sige at efter jeg har spændt proceed for dem, så er de langt fra fede i lyden, faktisk lyder de noget nær neutral i den sammenhæng, proceed sættet har ændret klangbalancen i mit anlæg markant, så den meste faving kom før fra Denonen.
|
|
|
wow sjovt at høre men jeg er enig blot Søren N ville læse dette. Den denon du havde er en god gammel maskine men helt neutral og musikalsk er ikke det jeg vil beskrive den som i store vendinger. Hvor ser du de største forbedringer nu i forhold til dengang du have Denon'en
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slips skrev:
Tja, jeg ved snart ikke faktisk, jeg må sige at efter jeg har spændt proceed for dem, så er de langt fra fede i lyden, faktisk lyder de noget nær neutral i den sammenhæng, proceed sættet har ændret klangbalancen i mit anlæg markant, så den meste faving kom før fra Denonen.
Du giver S1 skyld for at farve lyden, det er altså din Proceed der helt og aldeles mangler substans, men nu vil jeg lige sige, at det er set i relation til en S1 uden bimmelimklokke fra LC.
S1 er ikke født lys i klangen, men der mangler tørhed i grundtoneområdet (300-1.000Hz), ringeriet kommer fra løbeværket. Konverteren i den er særdeles neutral faktisk, men du tager nok livet af den med de MIT kabler, det vil den ikke kunne lide.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
wow sjovt at høre men jeg er enig blot Søren N ville læse dette. Den denon du havde er en god gammel maskine men helt neutral og musikalsk er ikke det jeg vil beskrive den som i store vendinger. Hvor ser du de største forbedringer nu i forhold til dengang du have Denon'en
|
|
|
Jamen det gjorde jeg da!
Og du har ganske ret, S1 er ikke fra fødslen helt neutral, men den er faktisk temmelig musikalsk og lettere rund i klangen, men det vurderer jeg som værende lidt af en smagssag. Jeg bruger, som du ved, ikke løbeværket i den, her findes der bedre alternativer med mere magt over tingene, selvom man jo ellers skulle synes, at det var det der ligesom solgte den maskine, men således er det ikke, løbeværket er lidt af en fadæse i mine øjne, men med de kabler der findes på markedet d.d. og som udråbes til reference, så kan det være helt og aldeles ligemeget. Der vil ikke være nogen der opdager det anyway.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
|
men det vurderer jeg som værende lidt af en smagssag.
|
|
|
Nejjj nu tænder du mig igen siden hvornår har neutralitet og HIFI været en smagssag Kubik Kurt ? og ja jeg husker at du har et andet løbeværk. Men dejligt endelig at høre dig sige at du har valgt dit anlæg efter din smag og ikke neutralitet Dette vil jeg huske som med forskellene i RUM.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:
|
|
|
|
Nejjj nu tænder du mig igen siden hvornår har neutralitet og HIFI været en smagssag Kubik Kurt ? og ja jeg husker at du har et andet løbeværk. Men dejligt endelig at høre dig sige at du har valgt dit anlæg efter din smag og ikke neutralitet Dette vil jeg huske som med forskellene i RUM.
|
|
|
Om noget er musikalsk eller ej, må være en smagssag og det er det jeg skriver.
Om det er rigtigt eller forkert er noget helt andet, det er jo benhårde fakta, som baseres på noget der kan måles, vejes og gentages
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Om noget er musikalsk eller ej, må være en smagssag og det er det jeg skriver.
Om det er rigtigt eller forkert er noget helt andet, det er jo benhårde fakta, som baseres på noget der kan måles, vejes og gentages
|
|
|
Du har fået noget galt i halsen for hvis noget er musikalsk er en smagssag hvad skal vi så med undervisere på konservatoriet som lære folk at spille ? noget må da være mere rigtigt end andet ellers kunne de jo ikke lære noget.
Ja hvilken musik du vælger at lytte er en smagssag.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se hvad der sker når man begynder at kalde elektronik "musikalsk"....
At være musikalsk, er en menneskelig egenskab. Den skal sikkert også eksistere hos visse andre dyr, men det har jeg endnu ikke hørt om.
Kurt har ret! - Om det der kommer ud af elektronikken opfattes som musikalsk, er der i den grad kun én der ved. Om det lyder af musik, er noget helt andet, Jonas.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Vi er desværre off topic, men det er nu et godt emne, så det lever i "andet" som "musikalitet"
|
| Til top |
|
| |
duck64 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas : men hvis dit anlæg ikke spiller musik så kan jeg da ikke udelukke at du ikke kan høre en forværrelse med disse netstøjs filtre.

Magen til arogant og nærmest uforskammet selv fed kommentar siger meget om Jonas!
Bortset fra at mine erfaringer siger at net filtre virker på nogle apperater og ikke på ander ( især ikke de der selv allerede har et og andet filter indbygget ) og de fungere slæt ikke godt med effekttrin, medmindre de er gigantisk over dimmensionerede. ( og sådanne netfiltre har jeg ikke stødt på til penge der gør dem interasante for 99,9% af alle hifi entusiaster )
Net kabler? Kabler uanset hvad og hvor fra med et tværsnit over 1.5mm. mekanisk godt stabilt og skærmet, giver en klar forbedring over medfølgende standard kabler.
Om 30000 kr. er nødvendigt for at opnå super resultater? næppe!
Et før omtalt godt skærmet kabel med god mekanisk stabilitet, gode kontakter & stik, samt skærm. og eventuelt med ferit kærner ( RF. stoppere) på, gør jobbet mindst lige så godt, og disse kan man lave MANGE! af for 30000 kr.
Jeg har prøvet et par lavet af mike-J, PKA hedder de og med ferit kærner påsat i hver ende samt et par andre instalations kabler med skærm og ferit kærner, disse lyder lige så godt som mine "super" netkabler der koster 3500 kr. stk. ( og som jeg helt ærligt fortryder bittert at jeg har smidt penge ud på nu)
PKA. kablerne lyder og fungere fint hvis der ingen indstråling eller andet er, ( ingen hørbar forskel mellem de to ) det andet ( ukendt mærke ) lyder bedst hvis der ER problemer med indstråling,,
De er opbygget ens, samme tvær snit ( 1,5mm. ) og med samme stik samt ferit kærner, eneste forskel er skærmen ( alà Supra Lorad )
De koster 100 kr. at lave.
vh.
Morten. __________________ Hifi-Duck
Ducks rule!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
duck64 skrev:
|
Jonas : men hvis dit anlæg ikke spiller musik så kan jeg da ikke udelukke at du ikke kan høre en forværrelse med disse netstøjs filtre.

Magen til arogant og nærmest uforskammet selv fed kommentar siger meget om Jonas!
|
|
|
Hvad kan jeg sige ? hvis jeg kan høre en nedgang i musikaliteten med disse kabler/filtre hvor musikken både bliver kedligere og svære at forstå, så er det jo noget jeg kan HØRE. Hvis den pågællende person ikke kan lytte det kan det jo være fordi hans anlæg ikke spiller det musikalske i musikken i en kvalitet som betyder at der sker en hørbar ændring, altså anlægget ikke spiller så musikalitet, sammen forholder sig med LC udstyr. Jeg har mange plader jeg kan efter vise dette på i en test men forklare det her er svært, men jeg er ikke i tvivl og det er måske derfor i åbenbart står så uforstående for disse aspekter i musikken. Derfor siger jeg at vi kan ikke diskutere mere jeg skal demo for jer så i kan lære noget nyt og det er ikke ment arogant det er ment som en hjælp fordi jeg er flink og meget tålmodig.
|
| Til top |
|
| |