Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Returstrømme fra højtaleren (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 November 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Så fik jeg også lige testet om man kan lave spænding på udgangsklemmerne.

Med min monsteramp tilsluttet og et herresløvt digitalt voltmeter over HT klemmerne, kan jeg så nemt som ingenting lave 20 mV med lidt fingertapping.
Så kom ikke her og fortæl mig, at der ingen spænding findes over klemmerne fra HTén. Det gør der, også selv om open loop dæmpningsfaktoren er 400 eller højere.

Det der simulationsprogram bør vist være meget billigt.

Med et rimeligt hårdt dask på membranen siger den 10 mV, hvis jeg i stedet laver hurtige og lette påvirkninger, så ryger denmeget hurtigtover 20 mV.

Hvis der skal foretages målinger der blot lugter lidt af troværdighed, og kan bruges til noget, er du nødt til at smide et ok oscilloscop over terminalerne, basta!!!!

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 10 November 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

Er du helt sikker på at du vil høre præcis hvad der er på indspilningerne?
Det er ikke sikkert at du bliver et gladere menneske af det.

Se det er et begavet udsagn.

I studierne er de ofte helt og aldeles på glat is.
Så hvis man har studie mix som primær musikkilde, så bør man ikke efterstræbe reproduktion. Ofte hører de slet ikke, hvad de selv laver, så i princippet er alle udfald mulige.
2 mikrofonoptagelser uden efterfølgende indblanding er det eneste puritanske kildemateriale der findes - sorry, men sådan er det altså.
Nice at det stadig findes.

Ja f.eks. Opus har lavet mange gode indspilninger med bare 2 mikrofoner.

Mvh Sören

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 November 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Med min monsteramp tilsluttet og et herresløvt digitalt voltmeter over HT klemmerne, kan jeg så nemt som ingenting lave 20 mV med lidt fingertapping.
Så kom ikke her og fortæl mig, at der ingen spænding findes over klemmerne fra HTén. Det gør der, også selv om open loop dæmpningsfaktoren er 400 eller højere.

Med et rimeligt hårdt dask på membranen siger den 10 mV, hvis jeg i stedet laver hurtige og lette påvirkninger, så ryger denmeget hurtigtover 20 mV.

Hvis der skal foretages målinger der blot lugter lidt af troværdighed, og kan bruges til noget, er du nødt til at smide et ok oscilloscop over terminalerne, basta!!!!

Mvh/Mik112

Hejsa MIKMAK 5sneseogetdusin!

Mine målinger er absolut ikke troværdige, hvilket slet heller ikke var meningen.
Idéen var alene,om der overhovedet kunne eksistere en spænding, der ikke kommer fra ampen selv.
Min amp har ikkemindre end 16 transistorer pr.kanal - altså 8 par.
Emittermodstanden er 0,22 Ohm, hele herligheden er umodkoblet og kører i klasse A med bias sat til 100mV over en emittermodstand. (7,5A).

På den kan man sagtens lave spænding, der ville påvirke ethvert NFB kredsløb.

Resultatet heraf er, at jeg tror 0 og en prut på simulationssoftwaren.
For de returstrømme ER DER BARE. Man har målt dem for 30 år siden, og man kan måle dem d.d.

Et oscilloscop ville være dejligt, men nu ved vi jo at de er der.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 November 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Mr.EntryLevel skrev:

Ja f.eks. Opus har lavet mange gode indspilninger med bare 2 mikrofoner.

Mvh Sören

Dorian, Erato og specielt Denon har lavet rigtig mange af slagsen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Mik112 skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Mvh/Mik112

Hejsa MIKMAK 5sneseogetdusin!

Mine målinger er absolut ikke troværdige, hvilket slet heller ikke var meningen.
Idéen var alene,om der overhovedet kunne eksistere en spænding, der ikke kommer fra ampen selv.
Min amp har ikkemindre end 16 transistorer pr.kanal - altså 8 par.
Emittermodstanden er 0,22 Ohm, hele herligheden er umodkoblet og kører i klasse A med bias sat til 100mV over en emittermodstand. (7,5A).

På den kan man sagtens lave spænding, der ville påvirke ethvert NFB kredsløb.

Resultatet heraf er, at jeg tror 0 og en prut på simulationssoftwaren.
For de returstrømme ER DER BARE. Man har målt dem for 30 år siden, og man kan måle dem d.d.

Et oscilloscop ville være dejligt, men nu ved vi jo at de er der.

halløj Galop-rytter;-)

Jaja og min amp har 36 30MHz udg. transer, men det ændrer ikke en prut ved at en ht. virker som generator når du "mekanisk" påvirker membranen - det ER en motor, eller mega-mikrofon om du vil.

Mvh/Mik112

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 November 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen citat "Men hvad er det der bestemmer udgangsimpedansen? Det er emittermodstanden parallelt med transistorens re, re bestemmes af 0.025/Tværstrømmen, altså vil spændingen som tidligere nævnt ligge over disse, og ikke på udgangen. " Hvorfor have en emitter modtand når du alligevel kobler transistoren paralelet med? NEJ emittermodstanden er i serie med re.

Ja rigtig. Feedback er en spænding. MEN strømmen konverteres til en spænding af udgangstrinnets umodkoblede udgangsimpedans. Og da en højttaler jo som sagt før ikke altid reagere som en nice ren ohms modstand, er fasen mellem strøm og spænding ikke i fase. Det giver problemer ISÆR vej besværlige delefiltre og træge højttaler. Det er især når udgangstrin køre i klasse B bieffekterne kommer.

Jeg vil også mene at en strømbegrænser i et udgangstrin er en skurk.

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Min amp har ikkemindre end 16 transistorer pr.kanal - altså 8 par.Emittermodstanden er 0,22 Ohm, hele herligheden er umodkoblet og kører i klasse A med bias sat til 100mV over en emittermodstand. (7,5A).På den kan man sagtens lave spænding, der ville påvirke ethvert NFB kredsløb.Resultatet heraf er, at jeg tror 0 og en prut på simulationssoftwaren.For de returstrømme ER DER BARE. Man har målt dem for 30 år siden, og man kan måle dem d.d.Et oscilloscop ville være dejligt, men nu ved vi jo at de er der.

Pas på , Hr. KViK, for du er ikke færdig. Det er rigtigt, at der vil blivere genereret en spænding, og at denne vil blive opfanget af NFB. Men hvad vil der så ske? NFB vil generere en modspænding, som vil blive sendt til udgangen, som meget hurtigt vil sænke spændingen igen til 0 volt - eller rettere; til den egentlig genererede spænding divideret mod modkoblingsfaktoren SVJH (correct me if I'm wrong).

Så vi skal have en til at lave samme test - bare med en effektforstærker med modkobling. Lars har målt strømmen, men ikke spændingen.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 November 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
det ER en motor, eller mega-mikrofon om du vil.

Ups - kom nogen til at sige ordet mikrofon her?

Gad vide om den lille mikrofonforstærker, som sidder ved stortrommens mikrofon, kan bremse mikrofonens membran hurtigt nok? Hmm - det er jo det første led, så måske skulle vi også tage fat her?

EDIT: Ved studieoptagelser bruges mikrofoner som er rettet specielt imod de instrumenter/stemmer der skal optages.

De mikrofontyper der bruges ved to-mikrofonoptagelser er allround typer, som ikke er lige gode til alle instrumenttyper.

Hvor ligger så muligheden for den bedste simulation af virkeligheden?
'Live i studiet' måske?

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Her står noget om back electro motive force = modelektromotoriskekrafter.Det er godt nok skrevet på en motor.Men det er en basenhed jo også .

http://www.chilternweb.co.uk/physics/emag/backe.html

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

boholm. Det er det der er problemet. Feedbacken korigere for en spænding fra en kilde som ikke bør have indflydelse på hvad der kommer ud af en forstærker. Det må ikke ske. SÅ er udgangssignallet ikke det samme som det der kommer ind.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Og her er lidt mere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Back_emf

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Goe ting Andre

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Et tankeeksperiment:

Hvis høj dæmpningsfaktor i bassen er vigtigt, så må PWM-forstærkere vel være at foretrække i basområdet?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
boholm. Det er det der er problemet. Feedbacken korigere for en spænding fra en kilde som ikke bør have indflydelse på hvad der kommer ud af en forstærker.

Netop: "bør". For mig at se, er det lige omvendt: Hvis den ikke prøver at kompensere, bliver det værre. Derfor er det interessant at se forskellen på den generede spænding mellem en modkoblet og en ikke-modkoblet effektforstærker ved "tryk-en højttaler"-testen.

FHWac skrev:
Det må ikke ske.

sh*t. Så skal vi til at bruge højttalere uden almindelige højttalerenheder . . . vent . . . Bånd?

Med almindelige højttalere kan du ikke undgå det. Det ligger i enhedernes konstruktion, en spole i et magnetfelt ophængt i en fjeder.

FHWac skrev:
SÅ er udgangssignallet ikke det samme som det der kommer ind.

Nej, men skal det jo helst være, ikke? Nå ja Okey, ganget med forstærkningen

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Endnu mere interessant stuff:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=57 995&highlight=
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=60 302&highlight=

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Problemet er når der kommer et fase drejet spænding (strøm) fra højttaleren. Det lyder ikke godt. Det er vel ikke værre end der er en del der ikke ligger mærke til det. Men alligevel. Det er et fænomen som umodkoblede forstærkere ikke reagere på. Men det er lidt pest eller kolera. Umodkoblede ulemper fremfor modkoblede ulember. Hvad kan man lide. Hvorfor er der forskel på højttaler kabler alt efter hvilken udgang de bliver drevet af?

Dette fænomen har ikke noget at gøre med STORRE strømme i højtaleren. Det er mere et strømbegrænser problem som kan give en tam lyd, fordi strømbegrænseren gør at udgangen ikke kan kortslutte de store strømme der kan komme fra højttalere.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Monsieur KvK

Du må gå til din højt estimerede Hifi-ven igen og bede ham lave forsøget igen. Og denne gang skal det dokumenteres.

For jeg er stadig nysgerrig efter at finde ud af, hvordan de 100 ampere er opstået.

Please . . .

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 November 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
Hvorfor er der forskel på højttaler kabler alt efter hvilken udgang de bliver drevet af?

Avs - så er der det med MIT-kabler, og hvorfor nogle foretrækker lyden fra dem?

Der er vist noget i den box der ændrer på symmetrien i signalet, eller hvordan er det nu? Hvad er det lige de MIT-kabler gør ved signalet?

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hvorfor reagere forstærkere ikke ens på det? Der er jo feedbsck og ideelle udgange der sluger alt.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvad er problemet?

Spørgsmål nr:

1) Virker en HT som generator og mikrofon? Svar = ja

2) Ryger strømmen tilbage i udgangstrinnet? Svar = ja

3 Hvor mange Ampere returneres? Svar = mål ved en fast given frekvens og brug et oscilloscop, alt andet er  I kan jo teste to ens eksv. 4" enheder. Den ene er passiv, holdes i hånden og med et osc.scop over terminalerne. Den anden er aktiv og fødes med eks.vis 1 KHz og 1W; og holdes nu op mod den passive enhed, hvad ser vi nu på oscilloscopet????????? Noget der ligner 1KHz ?????

Bingo

Mvh/Mik/5sneseogetdusin

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum