| Forfatter |
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Så fik jeg også lige testet om man kan lave spænding på udgangsklemmerne.
Med min monsteramp tilsluttet og et herresløvt digitalt voltmeter over HT klemmerne, kan jeg så nemt som ingenting lave 20 mV med lidt fingertapping. Så kom ikke her og fortæl mig, at der ingen spænding findes over klemmerne fra HTén. Det gør der, også selv om open loop dæmpningsfaktoren er 400 eller højere.
Det der simulationsprogram bør vist være meget billigt.
Med et rimeligt hårdt dask på membranen siger den 10 mV, hvis jeg i stedet laver hurtige og lette påvirkninger, så ryger denmeget hurtigtover 20 mV. |
|
|
Hvis der skal foretages målinger der blot lugter lidt af troværdighed, og kan bruges til noget, er du nødt til at smide et ok oscilloscop over terminalerne, basta!!!!
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
Mr.EntryLevel Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 25 September 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
|
Er du helt sikker på at du vil høre præcis hvad der er på indspilningerne? Det er ikke sikkert at du bliver et gladere menneske af det. 
|
|
|
Se det er et begavet udsagn.
I studierne er de ofte helt og aldeles på glat is. Så hvis man har studie mix som primær musikkilde, så bør man ikke efterstræbe reproduktion. Ofte hører de slet ikke, hvad de selv laver, så i princippet er alle udfald mulige. 2 mikrofonoptagelser uden efterfølgende indblanding er det eneste puritanske kildemateriale der findes - sorry, men sådan er det altså. Nice at det stadig findes.
|
|
|
Ja f.eks. Opus har lavet mange gode indspilninger med bare 2 mikrofoner.
Mvh Sören
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Med min monsteramp tilsluttet og et herresløvt digitalt voltmeter over HT klemmerne, kan jeg så nemt som ingenting lave 20 mV med lidt fingertapping. Så kom ikke her og fortæl mig, at der ingen spænding findes over klemmerne fra HTén. Det gør der, også selv om open loop dæmpningsfaktoren er 400 eller højere.
Med et rimeligt hårdt dask på membranen siger den 10 mV, hvis jeg i stedet laver hurtige og lette påvirkninger, så ryger denmeget hurtigtover 20 mV. |
|
|
Hvis der skal foretages målinger der blot lugter lidt af troværdighed, og kan bruges til noget, er du nødt til at smide et ok oscilloscop over terminalerne, basta!!!!
Mvh/Mik112
|
|
|
Hejsa MIKMAK 5sneseogetdusin! Mine målinger er absolut ikke troværdige, hvilket slet heller ikke var meningen. Idéen var alene,om der overhovedet kunne eksistere en spænding, der ikke kommer fra ampen selv. Min amp har ikkemindre end 16 transistorer pr.kanal - altså 8 par. Emittermodstanden er 0,22 Ohm, hele herligheden er umodkoblet og kører i klasse A med bias sat til 100mV over en emittermodstand. (7,5A). På den kan man sagtens lave spænding, der ville påvirke ethvert NFB kredsløb. Resultatet heraf er, at jeg tror 0 og en prut på simulationssoftwaren. For de returstrømme ER DER BARE. Man har målt dem for 30 år siden, og man kan måle dem d.d. Et oscilloscop ville være dejligt, men nu ved vi jo at de er der.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.EntryLevel skrev:
|
Ja f.eks. Opus har lavet mange gode indspilninger med bare 2 mikrofoner.
Mvh Sören |
|
|
Dorian, Erato og specielt Denon har lavet rigtig mange af slagsen.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mik112 skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
Mvh/Mik112
|
|
|
Hejsa MIKMAK 5sneseogetdusin!
Mine målinger er absolut ikke troværdige, hvilket slet heller ikke var meningen. Idéen var alene,om der overhovedet kunne eksistere en spænding, der ikke kommer fra ampen selv. Min amp har ikkemindre end 16 transistorer pr.kanal - altså 8 par. Emittermodstanden er 0,22 Ohm, hele herligheden er umodkoblet og kører i klasse A med bias sat til 100mV over en emittermodstand. (7,5A).
På den kan man sagtens lave spænding, der ville påvirke ethvert NFB kredsløb.
Resultatet heraf er, at jeg tror 0 og en prut på simulationssoftwaren. For de returstrømme ER DER BARE. Man har målt dem for 30 år siden, og man kan måle dem d.d.
Et oscilloscop ville være dejligt, men nu ved vi jo at de er der. |
|
|
halløj Galop-rytter;-)
Jaja og min amp har 36 30MHz udg. transer, men det ændrer ikke en prut ved at en ht. virker som generator når du "mekanisk" påvirker membranen - det ER en motor, eller mega-mikrofon om du vil.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen citat "Men hvad er det der bestemmer udgangsimpedansen? Det er emittermodstanden parallelt med transistorens re, re bestemmes af 0.025/Tværstrømmen, altså vil spændingen som tidligere nævnt ligge over disse, og ikke på udgangen. " Hvorfor have en emitter modtand når du alligevel kobler transistoren paralelet med? NEJ emittermodstanden er i serie med re.
Ja rigtig. Feedback er en spænding. MEN strømmen konverteres til en spænding af udgangstrinnets umodkoblede udgangsimpedans. Og da en højttaler jo som sagt før ikke altid reagere som en nice ren ohms modstand, er fasen mellem strøm og spænding ikke i fase. Det giver problemer ISÆR vej besværlige delefiltre og træge højttaler. Det er især når udgangstrin køre i klasse B bieffekterne kommer.
Jeg vil også mene at en strømbegrænser i et udgangstrin er en skurk.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Min amp har ikkemindre end 16 transistorer pr.kanal - altså 8 par.Emittermodstanden er 0,22 Ohm, hele herligheden er umodkoblet og kører i klasse A med bias sat til 100mV over en emittermodstand. (7,5A).På den kan man sagtens lave spænding, der ville påvirke ethvert NFB kredsløb.Resultatet heraf er, at jeg tror 0 og en prut på simulationssoftwaren.For de returstrømme ER DER BARE. Man har målt dem for 30 år siden, og man kan måle dem d.d.Et oscilloscop ville være dejligt, men nu ved vi jo at de er der. |
|
|
Pas på , Hr. KViK, for du er ikke færdig. Det er rigtigt, at der vil blivere genereret en spænding, og at denne vil blive opfanget af NFB. Men hvad vil der så ske? NFB vil generere en modspænding, som vil blive sendt til udgangen, som meget hurtigt vil sænke spændingen igen til 0 volt - eller rettere; til den egentlig genererede spænding divideret mod modkoblingsfaktoren SVJH (correct me if I'm wrong).
Så vi skal have en til at lave samme test - bare med en effektforstærker med modkobling. Lars har målt strømmen, men ikke spændingen.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
| det ER en motor, eller mega-mikrofon om du vil. |
|
|
Ups - kom nogen til at sige ordet mikrofon her? 
Gad vide om den lille mikrofonforstærker, som sidder ved stortrommens mikrofon, kan bremse mikrofonens membran hurtigt nok? Hmm - det er jo det første led, så måske skulle vi også tage fat her? 
EDIT: Ved studieoptagelser bruges mikrofoner som er rettet specielt imod de instrumenter/stemmer der skal optages.
De mikrofontyper der bruges ved to-mikrofonoptagelser er allround typer, som ikke er lige gode til alle instrumenttyper.
Hvor ligger så muligheden for den bedste simulation af virkeligheden? 'Live i studiet' måske? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm. Det er det der er problemet. Feedbacken korigere for en spænding fra en kilde som ikke bør have indflydelse på hvad der kommer ud af en forstærker. Det må ikke ske. SÅ er udgangssignallet ikke det samme som det der kommer ind.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goe ting Andre
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et tankeeksperiment:
Hvis høj dæmpningsfaktor i bassen er vigtigt, så må PWM-forstærkere vel være at foretrække i basområdet? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| boholm. Det er det der er problemet. Feedbacken korigere for en spænding fra en kilde som ikke bør have indflydelse på hvad der kommer ud af en forstærker. |
|
|
Netop: "bør". For mig at se, er det lige omvendt: Hvis den ikke prøver at kompensere, bliver det værre. Derfor er det interessant at se forskellen på den generede spænding mellem en modkoblet og en ikke-modkoblet effektforstærker ved "tryk-en højttaler"-testen.
sh*t. Så skal vi til at bruge højttalere uden almindelige højttalerenheder . . . vent . . . Bånd?
Med almindelige højttalere kan du ikke undgå det. Det ligger i enhedernes konstruktion, en spole i et magnetfelt ophængt i en fjeder.
FHWac skrev:
SÅ er udgangssignallet ikke det samme som det der kommer ind.  |
|
|
Nej, men skal det jo helst være, ikke? Nå ja Okey, ganget med forstærkningen __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er når der kommer et fase drejet spænding (strøm) fra højttaleren. Det lyder ikke godt. Det er vel ikke værre end der er en del der ikke ligger mærke til det. Men alligevel. Det er et fænomen som umodkoblede forstærkere ikke reagere på. Men det er lidt pest eller kolera. Umodkoblede ulemper fremfor modkoblede ulember. Hvad kan man lide. Hvorfor er der forskel på højttaler kabler alt efter hvilken udgang de bliver drevet af?
Dette fænomen har ikke noget at gøre med STORRE strømme i højtaleren. Det er mere et strømbegrænser problem som kan give en tam lyd, fordi strømbegrænseren gør at udgangen ikke kan kortslutte de store strømme der kan komme fra højttalere.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monsieur KvK
Du må gå til din højt estimerede Hifi-ven igen og bede ham lave forsøget igen. Og denne gang skal det dokumenteres.
For jeg er stadig nysgerrig efter at finde ud af, hvordan de 100 ampere er opstået.
Please . . . __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| Hvorfor er der forskel på højttaler kabler alt efter hvilken udgang de bliver drevet af? |
|
|
Avs - så er der det med MIT-kabler, og hvorfor nogle foretrækker lyden fra dem?
Der er vist noget i den box der ændrer på symmetrien i signalet, eller hvordan er det nu? Hvad er det lige de MIT-kabler gør ved signalet? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor reagere forstærkere ikke ens på det? Der er jo feedbsck og ideelle udgange der sluger alt.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Hvad er problemet?
Spørgsmål nr:
1) Virker en HT som generator og mikrofon? Svar = ja
2) Ryger strømmen tilbage i udgangstrinnet? Svar = ja
3 Hvor mange Ampere returneres? Svar = mål ved en fast given frekvens og brug et oscilloscop, alt andet er I kan jo teste to ens eksv. 4" enheder. Den ene er passiv, holdes i hånden og med et osc.scop over terminalerne. Den anden er aktiv og fødes med eks.vis 1 KHz og 1W; og holdes nu op mod den passive enhed, hvad ser vi nu på oscilloscopet????????? Noget der ligner 1KHz ?????
Bingo
Mvh/Mik/5sneseogetdusin
|
| Til top |
|
| |