| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 November 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så er vi da vist ved at være derhenne, hvor vi kan se, at en modkoblet forstærker vil gøre en aktiv indsats for at neutralisere den energi, der måtte blive tilført på udgangen. Otala´s påstand er så, at det giver IM dist. og dif. tone dist. i store mængder. Min påstand ud over det, er ligesom PL i artiklen, at indgangstrin drevet ud i klipning og strømforsyninger der momentant er ude i overdrevet er hverdagskost i NFB amps. I øvrigt vil jeg gerne vide, om du havde en HT sluttet til den kanal, som du har torteret?
|
| Til top |
|
| |
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 11 November 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Jamen så er vi da vist ved at være derhenne, hvor vi kan se, at en modkoblet forstærker vil gøre en aktiv indsats for at neutralisere den energi, der måtte blive tilført på udgangen. |
|
|
Ikke helt...
Kurt von Kubik skrev:
| Min påstand ud over det, er ligesom PL i artiklen, at indgangstrin drevet ud i klipning og strømforsyninger der momentant er ude i overdrevet er hverdagskost i NFB amps. |
|
|
Jeg mener stadig at artiklen er usaglig, fordi der ikke bliver belyst hvor stort dette problem er i virkeligheden, i forhold til konkrete resultater. Jeg mener at de målinger vi her har skabt er mere valide end deres, ubelastede måling.
Da jeg tidligere testede med højttalerne face-to-face, var returstrømmen sølle 1,4mA, og denne situation var allerede en kraftig overdrivelse, i forhold til virkeligheden. Det jeg lavede her med de 2 kanaler, var direkte vildt... og en smule risikabelt...
For at vi kan arbejde vidre kræver det indvendige målinger i forstærkerens kredsløb, men jeg mangler lige et diagram, så alle der lige har et Linn LK100 diagram må gerne lige poste. Jeg er da frisk på yderlige pinsler af dyret.
Kurt von Kubik skrev:
I øvrigt vil jeg gerne vide, om du havde en HT sluttet til den kanal, som du har torteret? 
|
|
|
Ingen HT nogen steder.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 11 November 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars: Jeg tror nu at tråden er åbnet fordi det overrasker at en højttaler kan være krævende. Jeg tror nu ikke at KvK mener at højttaleren kan afgive 100A, men at der kan forekomme en oplagret energi i højttaleren som kan resultere i en meget kortvarig strømspike/afladning/kortslutning hvad ved jeg. I hver til føæde er der blevet målt strømspikes op til 100A ved forskellig former for krævende musik.
Det snakken så kan gå på det er hvor stor indflydelse det kan have på lydkvaliteten. Og måske give en forklaring på hvorfor et højttaler kabel ikke lyder ens på den samme højttaler, hvorfor andre ikke får den samme kvalitetsforbedring på højttalerkabler som andre gør. Bare det at skifte kvalitets højttaler kabel på en forstærker giver en til tider stor lydforskel. Det kan vel kun være fordi forstærkeren ændre sin lyd, ikk. Kablerne er vel ikke så dårlige at det er kablet man lytter på.
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 11 November 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| Det snakken så kan gå på det er hvor stor indflydelse det kan have på lydkvaliteten. Og måske give en forklaring på hvorfor et højttaler kabel ikke lyder ens på den samme højttaler, hvorfor andre ikke får den samme kvalitetsforbedring på højttalerkabler som andre gør. Bare det at skifte kvalitets højttaler kabel på en forstærker giver en til tider stor lydforskel. Det kan vel kun være fordi forstærkeren ændre sin lyd, ikk. Kablerne er vel ikke så dårlige at det er kablet man lytter på. |
|
|
Her kan jeg ikke være mere uenig. Jeg synes at et kabels grundlæggene lyd følger med kablet...
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kan et kabel have en lyd??? Det må være kablet der påvirker højttaler eller forstærker. Kablet er jo ikke en aktiv komponent??
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 11 November 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| Hvordan kan et kabel have en lyd??? Det må være kablet der påvirker højttaler eller forstærker. Kablet er jo ikke en aktiv komponent?? |
|
|
Hvorfor kan et passivt komponent ikke påvirke signalet? Et kabels karakteristiske impedans indeholder både modstande, spoler og kondensatore, som signalet skal igennem?
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men er værdierne så store at det kan høres på lyden? Forstærkeren kan jo ikke blive påvirket. Det har du selv simuleret. Kan du simulere et kabel, hvor man kan se hvad det påvirker signalet med på højtaleren?
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 11 November 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
Ja, men er værdierne så store at det kan høres på lyden?
|
|
|
Er værdierne så store at de kan påvirke forstærker eller højttaler? 
Det ene er ikke mere sandsynligt end det andet...
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 11 November 2005 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naim har lavet en forstærker hvor der medfølger specielle højttalerkabler, som skal bruges sammen med forstærkeren.
Bruges dette kabel, er forstærkeren stabil i alle belastninger.
Kablet er altså en form for beskyttelse imod de returstrømme og belastninger der kan skade forstærkeren, og er en integreret komponent i forstærkeren.
Man kan undre sig over at enhver forstærker ikke har et sæt medfølgende kabler, eller at højttalere ikke har det?!
Et sted burde audiobranchen have lavet en standard, og bestemt en norm for dette.
Med en bil, følger også dæk, men audiobranchen har altså problemer med at placere standarder for kabler.
Ideelt set burde de vel følge med forstærkeren? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Naim har lavet en forstærker hvor der medfølger specielle højttalerkabler, som skal bruges sammen med forstærkeren.
Kablet er altså en form for beskyttelse imod de returstrømme og belastninger der kan skade forstærkeren, og er en integreret komponent i forstærkeren.
Man kan undre sig over at enhver forstærker ikke har et sæt medfølgende kabler, eller at højttalere ikke har det?!
Et sted burde audiobranchen have lavet en standard, og bestemt en norm for dette.
Med en bil, følger også dæk, men audiobranchen har altså problemer med at placere standarder for kabler.
Ideelt set burde de vel følge med forstærkeren?
|
|
|
Kablet har vist bare tilstrækkeligt med kapasitet og induktans til at beskytte forstærkeren mod oscillering, hvis det bruges i den anbefalede længde, jeg mener det er minimum 4 meter.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Spencer skrev:
|
Ideelt set burde de vel følge med forstærkeren?
|
|
|
Kablet har vist bare tilstrækkeligt med kapasitet og induktans til at beskytte forstærkeren mod oscillering, hvis det bruges i den anbefalede længde, jeg mener det er minimum 4 meter.
Mvh,
Karsten |
|
|
Det lyder som en meget fornuftig løsning, at levere et sæt kabler med forstærkeren, som en del af forstærkerens konstruktion!
Vi andre går jo faktisk og leger konstruktører når vi sætter kabler på en forstærker, uden at vide noget som helst om udfaldet (MIT-kabler er et eksempel på dette). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis forstærkeren er bygget ordentligt burde sådan et kabel vel ikke være nødvendigt?
kan de ikke holde til den frembragte mængde emf, så er det en svag forstærker, og dermed ubrugelig til seriøst brug.
(sprogbruget er hentet fra serien "Dolph" www.dr.dk/dolph og skal læses med et glimt i øjet.) __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
hvis forstærkeren er bygget ordentligt burde sådan et kabel vel ikke være nødvendigt?
kan de ikke holde til den frembragte mængde emf, så er det en svag forstærker, og dermed ubrugelig til seriøst brug.
(sprogbruget er hentet fra serien "Dolph" www.dr.dk/dolph og skal læses med et glimt i øjet.)
|
|
|
Nej, du skal se kablet som en del af forstærkerkonstruktionen.
Ellers kan jeg jo også sige at en Formel 1 bil ikke duer uden dæk (hvilket er sandt, og gør den til en l**tebil).
EDIT: Forstærkeren 'ser' først højttalerens belastning for enden af højttalerkablerne, og ikke direkte på forstærkerens udgangsterminaler. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
(sprogbruget er hentet fra serien "Dolph" www.dr.dk/dolph og skal læses med et glimt i øjet.) |
|
|
Forklar lige hvad EMF er, så vi alle kan være med
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
EMF betyder ElectroMotive Force
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
EMF betyder ElectroMotive Force
|
|
|
Ja, men jeg kunne godt tænke mig at Kim Olsen forklarede hvad det ER (ikke hvad det står for)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep.
Du skal tilbage til side 11 for at finde indlægget. Men fint med en opsummering, da der er mange links i tråden efterhånden!  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
(sprogbruget er hentet fra serien "Dolph" www.dr.dk/dolph og skal læses med et glimt i øjet.)
|
|
|
Tilgengæld har Naim ikke LC-led i udgangstrinnet på forstærkeren. Dette kompenseres der for i kablet. Det er da lidt smart! __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |