| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo vældig interessant, alt det her med balanceret og ubalanceret drift, men jeg kan kun se en egentlig ide i det, hvis det er 100% gennemført på alle signalkilder, lige fra CD-afspiller til sluttrin.
Dette er for at undertrykke støj og brum - men balanceret i udgangstrinnet, er vel kun for at skabe symmetri lige før højttaleren?
Her giver det ikke så meget logik - mener jeg. Grunden til det, er at basenheder alligevel ikke er symmetriske i deres måde at behandle den negative og positive halvperiode af signalet på.
Centreringsfjederen er gerne mere træg i den ene retning, end den anden, og der er også lige det med luftmodstanden.
Det jeg syntes kan have relevans til netop denne tråd vi er i, er om en brokoblet/balanceret forstærker, eller hvad vi nu kalder det, er bedre til at håndtere de store returstrømme der er på højttalerklemmerne.
Er den det? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Nu er det jo vældig interessant, alt det her med balanceret og ubalanceret drift, men jeg kan kun se en egentlig ide i det, hvis det er 100% gennemført på alle signalkilder, lige fra CD-afspiller til sluttrin.
Dette er for at undertrykke støj og brum - men balanceret i udgangstrinnet, er vel kun for at skabe symmetri lige før højttaleren?
Her giver det ikke så meget logik - mener jeg. Grunden til det, er at basenheder alligevel ikke er symmetriske i deres måde at behandle den negative og positive halvperiode af signalet på.
Centreringsfjederen er gerne mere træg i den ene retning, end den anden, og der er også lige det med luftmodstanden.
Det jeg syntes kan have relevans til netop denne tråd vi er i, er om en brokoblet/balanceret forstærker, eller hvad vi nu kalder det, er bedre til at håndtere de store returstrømme der er på højttalerklemmerne.
Er den det? |
|
|
Jeg tror ikke man kan sige noget generelt om det, men jeg skulle mene det er mere konstruktionsbetinget. Stelveje er noget vigtigere end man måske tror, men hvis man viser dette hensyn, så kan jeg ikke umiddelbart se fordelen ved ballanceret drift, som det kan udføres i praksis. Bal. drift fordrer jo 2 forstærkere der er 100% ens men i modfase. Hvordan laver man lige sådan et hold? Selv udmålte komponenter udviser forskelle i f.eks. liniaritet m.m.
|
| Til top |
|
| |
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Icepower og lign. De har en uendelig dæmpningsfaktor i bassen, og så vidt jeg ved ingen modkobling... Er det godt eller skidt i forhold til den strøm, der bliver sparket tilbage fra enhederne????
__________________ Mvh
Malbjerg
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
|
Er den det?
|
|
|
Jeg tror ikke man kan sige noget generelt om det, men jeg skulle mene det er mere konstruktionsbetinget. Stelveje er noget vigtigere end man måske tror, men hvis man viser dette hensyn, så kan jeg ikke umiddelbart se fordelen ved ballanceret drift, som det kan udføres i praksis. Bal. drift fordrer jo 2 forstærkere der er 100% ens men i modfase. Hvordan laver man lige sådan et hold? Selv udmålte komponenter udviser forskelle i f.eks. liniaritet m.m. |
|
|
Det kan nu godt lade sig gøre. Man skal bare lave en forstærker der er lavet symetrisk. Ikke to ens udgangstrin. 
Ved ubalanceret drift har power vejen længere pga stel power vej gennem ladelytterne. Ved symetrisk drift går power gennem udgangstrinnets trnasistorer. 
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hmm!
Om man synes man har stram bund, der kan ryste pudset løs, så vil jeg da lige slå et slag for naturligheden. Det er vist sjældent, at pudset ryger ned, når nogen knipser en bas. Så den lyd må være udslag af et misforhold af én eller anden art.
|
|
|
Så sandt så sandt, jeg kan desværre ikke engang ryste støvet løst. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har engang haft LC Audio's ZAP Solute kl. A amp. Den er rigtigt nok balanceret i indgangstrinnet, men i udgangen er den IKKE. Så med mindre miju's ZAP Pulse er en eller anden specialudgave så er den det heller ikke!
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Møj i køre godtnok i højt gear herinde .
Men et kan jeg sige alle de amps jeg har prøvet brokobling med har aldrig været godt .
Nå hvad forstærker køre så rigtig BAL ifølge de kloge ??
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Men et kan jeg sige alle de amps jeg har prøvet brokobling med har aldrig været godt .
|
|
|
Næe - lidt sjovt det med amps. Jeg snakkede med en selvbygger på et tidspunkt, der ville bygge en rørforstærker med en udgangseffekt på 1W (han nævnte ikke noget om brokobling). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 06:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Ronin:
"I brugsanvisningen til en No. 332 er der beskrevet brokobling på en balanceret forstærker og illustreret et eksempel. Uanset om den er balanceret eller ej, indeholder den stadig to udgangstrin - det ændrer ordkløveri ikke på!"
Det passer ikke... Jeg har lige læst den, og der står at den har et fuld balanceret indgangstrin.
http://www.marklevinson.com/downloads/manuals/no332.pdf
No. 332 er heller ikke balanceret...
Undskyld mig, men hvorfor får jeg altid at vide at jeg ikke har ret, og når det så viser sig at jeg har ret, så bliver folk sure på mig?
|
|
|
Jamen, kære ven - jeg er skam ikke sur på dig!
Well, jeg gjorde hvad der må betragtes som det eneste rigtige i en tvivls-situation - jeg skrev simpelthen til dem der må vide det allerbedst, nemlig Madrigal, og du har ganske ret, Neeper. Jeg beklager ildhu´en, men sådan er det når der bliver varmt i køkkenet og man bestemt mener at det man "ved" er rigtigt - her er svaret:
Ronni,
All power amplifiers consist of a voltage and a current gain stage. In the No. 331, 332, 333, 334, 335 and 336 amplifiers the voltage gain stage is fully balanced, the current gain stage is not. The No. 33 and 33H amplifiers are fully balanced from input to output.
Richard Krehmeyer Senior Technical Support Representative Customer Support Technical Services Harman Specialty Group
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
 så kan vi sove trygt om natten igen  .
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Neeper skrev:
Ronin:
"I brugsanvisningen til en No. 332 er der beskrevet brokobling på en balanceret forstærker og illustreret et eksempel. Uanset om den er balanceret eller ej, indeholder den stadig to udgangstrin - det ændrer ordkløveri ikke på!"
Det passer ikke... Jeg har lige læst den, og der står at den har et fuld balanceret indgangstrin.
http://www.marklevinson.com/downloads/manuals/no332.pdf
No. 332 er heller ikke balanceret...
Undskyld mig, men hvorfor får jeg altid at vide at jeg ikke har ret, og når det så viser sig at jeg har ret, så bliver folk sure på mig?
|
|
|
Jamen, kære ven - jeg er skam ikke sur på dig!
Well, jeg gjorde hvad der må betragtes som det eneste rigtige i en tvivls-situation - jeg skrev simpelthen til dem der må vide det allerbedst, nemlig Madrigal, og du har ganske ret, Neeper. Jeg beklager ildhu´en, men sådan er det når der bliver varmt i køkkenet og man bestemt mener at det man "ved" er rigtigt - her er svaret:
Ronni,All power amplifiers consist of a voltage and a current gain stage. In the No. 331, 332, 333, 334, 335 and 336 amplifiers the voltage gain stage is fully balanced, the current gain stage is not. The No. 33 and 33H amplifiers are fully balanced from input to output.Richard KrehmeyerSenior Technical Support RepresentativeCustomer Support Technical ServicesHarman Specialty Group |
|
|
Og det blev de meget dårliger af .
Nå så må alle dem der har ML nok heller købe ..... for de er rigtig lavet .
Til neeper hvis du har laver forstærker i så mange år så lav noget der er bedre .
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
arh Jensen nu er du ikk helt fair , snakken gik jo ikke på om det var en god forstærker, blot om den var fuldt balanceret, og der havde Neeper ret .
|
| Til top |
|
| |
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Halløj der!
Han har målt retustrømme fra sin HT.
En 4 vejs ht, med en 12" bas i refleksafstemning og med 1. ordens filtrering.
Der er blevet målt op til 100 Ampere.
|
|
|
Hvad mener du med "returstrømme", er det strømmen der løber tilbage i "minus" ledningen fra højttaleren?
/Lars
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
| Hvad mener du med "returstrømme", er det strømmen der løber tilbage i "minus" ledningen fra højttaleren?
/Lars |
|
|
det er den strøm der bliver genereret af enheden når denne bevæger sig retur til sin udgangs position.
dvs. energi produceret af højttaleren på baggrund af den fra forstærkeren tilførte energi.
håber at det gav mening
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Nå hvad forstærker køre så rigtig BAL ifølge de kloge ??
|
|
|
Nu ikke så nedladende. Jeg betragter mig ikke som en af de kloge, da jeg ikke har en døjt forstand på at konstruere en forstærker.
En ægte balanceret forstærker, er dog meget nem at forklare.
Et balanceret signal består af 2 ledere i indbyrdes modfase, samt nul. Dette signal skal behandles balanceret i hele signalvejen. Dvs. forforstærker såvel som effektforstærker. Dog ses det ofte, det kun er i forforstærkeren der arbejdes balanceret. Nå effektforstærkeren også balanceres, kræves der naturligvis et forstærkende led for hver leder - dvs. 2x2 = 4 monoforstærkere for et stereotrin.
|
| Til top |
|
| |
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Lars Nielsen skrev:
| Hvad mener du med "returstrømme", er det strømmen der løber tilbage i "minus" ledningen fra højttaleren?
/Lars |
|
|
det er den strøm der bliver genereret af enheden når denne bevæger sig retur til sin udgangs position.
dvs. energi produceret af højttaleren på baggrund af den fra forstærkeren tilførte energi.
håber at det gav mening
|
|
|
Okay, det giver "måske" mening... men kræver lidt mere forklaring.
Jeg vil gerne vide hvordan dette er målt? Hvilket instrument er benyttet og hvordan? I min grundlæggene elektronik teori er det forstærkeren der bestemmer enhedens position, og enheden bevæger sig kun tilbage såfremt forstærkeren beder den om det.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
arh Jensen nu er du ikk helt fair , snakken gik jo ikke på om det var en god forstærker, blot om den var fuldt balanceret, og der havde Neeper ret .
|
|
|
Ja ved jeg godt , det opdatet jeg for mange år siden da jeg ville bro mine ML 29 , men går ikke så meget op i det , bare det spiller .
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
kyhn skrev:
Lars Nielsen skrev:
/Lars |
|
|
håber at det gav mening |
|
|
Jeg vil gerne vide hvordan dette er målt? Hvilket instrument er benyttet og hvordan? I min grundlæggene elektronik teori er det forstærkeren der bestemmer enhedens position, og enheden bevæger sig kun tilbage såfremt forstærkeren beder den om det. |
|
|
OK energien fra forstærkeren sender membranen ud i maxpos. kabinnettet og ophæng vil så tvinge enheden retur til 0 pos. dvs at der nu tilføres energi fra højttalen til forstærkeren. selvom forstærkeren "burde bestemme" så vil det kræve at den skal modstå denne energi.
hvis du bevæger membranen genereres der energi i svingspolen , denne sendes retur til forstærkeren.
KvK må hellere svare ang måling.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
kyhn skrev:
Lars Nielsen skrev:
/Lars |
|
|
håber at det gav mening
|
|
|
Jeg vil gerne vide hvordan dette er målt? Hvilket instrument er benyttet og hvordan? I min grundlæggene elektronik teori er det forstærkeren der bestemmer enhedens position, og enheden bevæger sig kun tilbage såfremt forstærkeren beder den om det.
|
|
|
Enheden har en hvilestilling, som det kræver energi at bringe den væk fra. En enhed+luft er et svingende system med en egenresonans, hvorfor den sender energi tilbage til forstærkeren, som skal dæmpes væk. Jo tungere enhed+luft, jo større energi kommer der retur. Jo bedre enhederne koblertil den omkringliggende luft,jo større krav stilles der til ampen. Målemetoden går typiskud på, at sende impulser ind i HTén, for derefter at stoppe og måle strømmen i et millisek. eller lign.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Jo tungere enhed+luft, jo større energi kommer der retur. |
|
|
tung luft, så man skal passe på "afgasningen" i lutterummet!
men det skal man jo selvfølgelig når man har Kl.A alligevel (pga brandfaren )
|
| Til top |
|
| |