| Forfatter |
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Min erfaring med brokobling er at lydkvaliteten falder, mens effekt kvantiteten stiger. Eneste sted hvor brokobling er bedre, er hvor en enkelt amp ganske enkelt er for lidt effekt....
|
|
|
Well... jeg ved ik hvilke amp's du har prøvet med?
MEN! side by side test af broloblede trin mod et ikke brokoblet trin giver klar fordel til de brokoblede! ( I dette tilfælde med ZapZoluterne.) det er så hørbart at selv en blind test afsløre fordelen uden nogen tvivl for samtlige der har lyttet, (hvilket mange gange faktisk er sjældent tilfældet i blind tests!)
Måske er nogle egnede og andre ikke, (selv om de kan brokobles)
Har også hørt Accuphase A60 og her lyder de også MARKANT! bedre brokoblede!..
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
@miju
Hvis det lyder bedre med dobbelt så lang signalvej, så er det kun fordi du har for få watt i ubrokoblet stand.
Hvis du ellers ville presse forstærkerene på grænsen, så har du med brokobling nogle dB ekstra i headroom.
Måske er dine højttalere meget svære at drive, og meget ineffektive?
Ellers giver det ingen mening at en fordobling af signalvejen skulle lyde bedre. Hvis det er tilfældet - hvorfor så ikke firedoble signalvejen?  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Macwerk skrev:
| Kunne man ikke sætte en enhed med dobbeltstrenget svingspole på arbejde via den ene leder og så se hvad sker på den anden leder? |
|
|
Jo, du kunne så måle forskellen på ...... |
|
|
Ville bare måle den nøgne returstrøm - et skridt af gangen når der er så mange faktorer indblandet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
Spencer skrev:
Macwerk skrev:
| Kunne man ikke sætte en enhed med dobbeltstrenget svingspole på arbejde via den ene leder og så se hvad sker på den anden leder? |
|
|
Jo, du kunne så måle forskellen på ...... |
|
|
Ville bare måle den nøgne returstrøm - et skridt af gangen når der er så mange faktorer indblandet. |
|
|
Det kan du ikke gøre på den måde, idet returstrømmen går igennem delefilteret. Du kan ikke blot måle på selve svingspolen. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
..... Du kan ikke blot måle på selve svingspolen. |
|
|
Hvorfor ikke?
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@miju
Hvis det lyder bedre med dobbelt så lang signalvej, så er det kun fordi du har for få watt i ubrokoblet stand.
Hvis du ellers ville presse forstærkerene på grænsen, så har du med brokobling nogle dB ekstra i headroom.
Måske er dine højttalere meget svære at drive, og meget ineffektive?
Ellers giver det ingen mening at en fordobling af signalvejen skulle lyde bedre. Hvis det er tilfældet - hvorfor så ikke firedoble signalvejen? 
|
|
|
Hallo !!!!  Ved brokobling har man IKKE stel med i signalvejen, da den bliver svævende - DERFOR til tider bedre lyd - - - brokobling er stadigvæk, meget meget meget lig balancering - - - - - og "sjovt" nok er ballancering jo altid meget meget meget meget meget meget bedre
Altså kort = Blanceret teknik er SUUUUUUUUUUUPERGODT, men brokobling er MEEEEEEGEEEEEET skidt - - - - - Forklaring udbedes 
|
| Til top |
|
| |
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Halløj der!
Jeg har desværre ikke selv udført målingerne, men det er en gut, som jeg respekterer højt for teknisk indsigt og kunnen, der har gjort det på sine højttalere/amp kombination. |
|
|
Ok, og han har digital scop, strømprobe, pulsgenerator osv. som er nødvendigt for at lave strømpuls målinger?
Citér:
Jeg kenderikkespændingerne der genereres i situationen, men for ganske nyligt læste jeg en artikel i HF fra 1983, hvor Otala tog fat på netop returenergien fra højttalere. Så vidt jeg husker var det en Tandberg monitor, som havde en specielt ondartet returenergi oghertil en HT, som var det modsatte. Også her måtte man konstatere, at det elektrodynamiske miljø der hersker på klemmerne af en amp, er stærkt undervurderet, specielt hvis man ønsker at ampen skal modulere højttaleren og ikke omvendt. |
|
|
I 1983 var der ikke mange der havde den slags udstyr... det glæder jeg mig til at se...
Citér:
| Jeg skalse om jeg kan skaffe lidt flere detaljer omkring den aktuelle måling og artiklen i HF. |
|
|
Gerne, specielt den aktuelle måling kunne være interesant...
Citér:
Med hensyn til modkobledeforstærkere, så tror jeg enormt på, at blodet suges helt og aldeles ud af dem under slige betingelser.
|
|
|
Men hvordan pokker kan det være at almindelige forstærkere ikke brænder af når der løber 100A rundt i modkoblingen? En typisk modkoblings modstand kan være på 10kohm, hvis der løber 100A igennem denne, vil der ligge 1 million volt over den, tror du ikke det vil slå knister? 1 million volt kan springe 1 meter i fri luft!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
|
Altså kort = Blanceret teknik er SUUUUUUUUUUUPERGODT, men brokobling er MEEEEEEGEEEEEET skidt - - - - - Forklaring udbedes  |
|
|
Du forstår da heller ingenting  . Ballanceret er supergodt, fordi man bruger det i studierne. Brokobling duer ikke, fordi de fleste ikke har råd til en ekstra amp
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
Spencer skrev:
..... Du kan ikke blot måle på selve svingspolen. |
|
|
Hvorfor ikke? |
|
|
Fordi vi vil måle det 'inferno' der foregår på klemmerne af forstærkeren, og ikke før delefilteret. Delefilteret består jo ikke altid af nulohms-spoler, men har tit spoler med en vis DC-modstand.
De bliver varme, og beskytter måske i nogen grad både højttaleren og forstærkeren imod kraftige strømpeaks. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
| Hvis det lyder bedre med dobbelt så lang signalvej, så er det kun fordi du har for få watt i ubrokoblet stand. |
|
|
Signalvejen er ikke dobbelt så lang fordi man brokobler, brokobling er det samme som balancering.
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
Spencer skrev:
| Hvis det lyder bedre med dobbelt så lang signalvej, så er det kun fordi du har for få watt i ubrokoblet stand. |
|
|
Signalvejen er ikke dobbelt så lang fordi man brokobler, brokobling er det samme som balancering.
|
|
|
Når du sammenligner en enkelt kanal i en forstærker der kan brokobles, med en brokoblet forstærker, er signalvejen omtrent dobbelt så lang.
Vi antager at stelvejen i den 'singleendede' kanal er 0 Ohm, og ikke udgør en særlig stor modstand, eller forlængelse af signalvejen. (Ønsketænkning)
Dog vil stelvejen opsamle støj, i den singleendede (ikke brokoblede eller balancerede) og dette er en faktor.
Går man efter et støjsvagt signal kan ballancering være fornuftigt. Med brokobling fodres forstærkeren med et støjfyldt signal, med mindre der er XLR-input som giver et ballanceret input. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Fordi vi vil måle det 'inferno' der foregår på klemmerne af forstærkeren, og ikke før delefilteret. Delefilteret består jo ikke altid af nulohms-spoler, men har tit spoler med en vis DC-modstand.
De bliver varme, og beskytter måske i nogen grad både højttaleren og forstærkeren imod kraftige strømpeaks.
|
|
|
Hvis spolerne kan overføre vores musiksignal, vil de også kunne overføre de såkaldte dræbende strømpeaks, spolernes DC modstand har ingen relevans her, strømpeaks er AC.
Hvis dine spoler bliver varme må de være MEGET underdimensioneret, eller også er delefilteret udregnet forkert.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
Spencer skrev:
|
|
Signalvejen er ikke dobbelt så lang fordi man brokobler, brokobling er det samme som balancering. |
|
|
Man kan vel ret beset kalde den dobbelt så bred, eller sammenligne den med Audi´s quatro el deromkring.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
Citér:
|
De bliver varme, og beskytter måske i nogen grad både højttaleren og forstærkeren imod kraftige strømpeaks.
|
|
|
Hvis spolerne kan overføre vores musiksignal, vil de også kunne overføre de såkaldte dræbende strømpeaks, spolernes DC modstand har ingen relevans her, strømpeaks er AC.
Hvis dine spoler bliver varme må de være MEGET underdimensioneret, eller også er delefilteret udregnet forkert. |
|
|
Når jeg har markeret måske, er det fordi du ikke kan udelade delefilteret i dine målinger, blot i den tro at det ingen betydning har. Hvis det ingen betydning har, vil det heller ikke ødelægge din måling - så mål direkte på terminalerne af forstærkeren. (Eller højttalerens klemmer, hvis du ikke vil have kablet med i målingen)
EDIT: Ja, mange delefiltre har også effektmodstande i delefilteret, som tilpasser følsomheden, så man kan ikke udelade delefilteret i den tro at det opfører sig som den perfekte superleder. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Når du sammenligner en enkelt kanal i en forstærker der kan brokobles, med en brokoblet forstærker, er signalvejen omtrent dobbelt så lang.
Vi antager at stelvejen i den 'singleendede' kanal er 0 Ohm, og ikke udgør en særlig stor modstand, eller forlængelse af signalvejen. (Ønsketænkning)
|
|
|
Nu var det ikke så meget antallet af komponenter jeg tænkte på, det var mere virkemåden, men ok, sådan kan man da også betragte det.
Citér:
|
Dog vil stelvejen opsamle støj, i den singleendede (ikke brokoblede eller balancerede) og dette er en faktor.
Går man efter et støjsvagt signal kan ballancering være fornuftigt. Med brokobling fodres forstærkeren med et støjfyldt signal, med mindre der er XLR-input som giver et ballanceret input.
|
|
|
Hvordan brokobler man 2 forstærker trin uden at have et balanceret signal? Det ene trin skal da altid have signalet i modfase.
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Man kan vel ret beset kalde den dobbelt så bred, eller sammenligne den med Audi´s quatro el deromkring. |
|
|
Fantastisk metafor, lige i øjet 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Lars Nielsen
Jeg svarer på dit spørgsmål i det du citerer. 
Jeg skal give et eksempel: Min NAD 2100PE kan brokobles, men vil stadig fodres med et støjfyldt RCA-signal fra mit normale phonokabel. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@Lars Nielsen
Jeg skal give et eksempel: Min NAD 2100PE kan brokobles, men vil stadig fodres med et støjfyldt RCA-signal fra mit normale phonokabel.
|
|
|
Ja, vi har det sjovt... men kig lige i diagrammet på din NAD forstærker, her vil du opdage at signalet blive inverteret inden det sendes vidre til den anden kanal.
Hele grundprincippet i brokobling er at man har 2 effektrin med signaler i modfase. Det giver dobbelt spændingssving, som medfører dobbelt strøm, og dermed 4 dobbelt effekt. (Teoretisk set).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
Spencer skrev:
|
@Lars Nielsen
Jeg skal give et eksempel: Min NAD 2100PE kan brokobles, men vil stadig fodres med et støjfyldt RCA-signal fra mit normale phonokabel.
|
|
|
Ja, vi har det sjovt... men kig lige i diagrammet på din NAD forstærker, her vil du opdage at signalet blive inverteret inden det sendes vidre til den anden kanal.
Hele grundprincippet i brokobling er at man har 2 effektrin med signaler i modfase. |
|
|
Bestemt, men det fjerner ikke støjen fra mit phonokabel - det er min pointe. Vil du have glæde af balancering i hifi, bør det foregå som balanceret signaloverførsel - f.eks. i en hjemmebio hvor der er mange meter til baghøjttalerene.
Fint nok med brokobling, og ekstra effekt, men der er præcis dobbelt så mange komponenter her. Hvis dobbelt så mange komponenter ikke giver en forringelse af lyden, finder jeg det mystisk.
Det er også det mange highend-mærker mener. (Miju mener at det er en forbedring, her har vi vores diskussion)
EDIT: Ja, vi kunne faktisk omforme vores diskussion til sætningen: "en stor forstærker lyder altid bedre end en lille" - Sandt eller falsk? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |