Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Mere smæk i højtalerne! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hehe... jeps... tror også virkelig at den vil give max mere gas, men ville lige høre med det andet også!

Happy day to you to :D

Til top Vis Bagger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagger

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Om man ikke har et par altfor gode højtalere kan det være en god ide at købe en subwoofer fremfor en effektforsterker. Jeg tror det er begrenset hvor meget et par højtalere i den billige ende kan udnytte den ekstra effekten. Om man tilføjer en sub, og lar højtalerene slippe for at spille bass vil det både ha relativt mere effekt at bruge af, og de vil forvrenge mindre.

Min forstærker er målt til at afgive en pen mengde effekt, og har rimelig godt styr på basselementene. Aligevel så lar jeg min sub spille all bass under 80hz fordi den stikker dybere, og fordi den ikke blander sammen basslyder på samme måde som mine Evidence 470 kan gøre nogle ganger.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

McAllan: Jeg tror du er inde på noget af det rigtige, Jeg har aldrig tænkt over det som sådan, men når jeg spiller MP3 fra pcen til forstærkeren så laver equleizeren det om til den "genre" som dén mener at nummeret er i. Det er nok deri at det ligger tror jeg.

Jeg ved ikke om min cd spiller har en "tynd" lyd, det har jeg ikke sådan spekuleret i, men det er en arcam lige som forstærker delen, så det kunne måske også hænge lidt sammen?

I alle tilfælde har jeg altid skulle skrue godt op for bassen for at der "skete" noget. Det skal jeg ikke mere, nu står den på neutral på forstærkeren.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes du skal kigge på følgende effekttrin.

Harman Kardon Signature 1.3
Harman Kardon Signature 1.5
Harman Kardon Signature 2.1
NAD 218
NAD 208
NAD 216
Rotel RB-985

Og dertil en masse andre.

Priserne er fra 2000-5000kr.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 November 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Jeg syntes du skal kigge på følgende effekttrin.

Harman Kardon Signature 1.3
Harman Kardon Signature 1.5
Harman Kardon Signature 2.1
NAD 218
NAD 208
NAD 216
Rotel RB-985

Og dertil en masse andre.

Priserne er fra 2000-5000kr.

Gode forslag  - men som konstateret længere oppe i tråden, så har hans receiver slet ikke pre-out -> altså ingen mulighed for effektforstærker

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 November 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

@rattanhuset

Ahh, så er det derfor
Må indrømme at jeg har det lidt på samme måde med min surround receiver (Marantz SR5400). Jeg synes også den er lidt tynd i det, specielt til stereo (den er ellers blevet rost for... - netop sin stereo!). Det er uanset om jeg analogt eller digitalt. Og hvis den ikke får en +3 til +5 i bass-indstillingen, så er det slemt.

Helt anderledes er det hvis jeg stadig bruger samme CD afspiller og højttalere, men en anden forstærker - Det være sig Bofa'erne, div. rør, Aura VA40, Nikko 3035, Quad 303 eller Thule IA50. Det er ikke fordi jeg tror der som sådan er væsentlig mere bass, men det hele har ligesom en væsentlig mere fyldigere "tramp foden i takt"-lyd, men uden at farve lyden væsentlig - svært at forklare, men det lyder bare ikke så fladt og livløst som på SR5400'eren.
At skrue op for bassen er jo lidt krydderi, der egentlig ikke retter fejlen - kun gør den mere udholdelig

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

Nej er der ikke, og har der aldrig været på denons mindste, det er fra 2105 og opefter...

Det du søger vil jeg umiddelbart heller ikke tro er en effekt, men måske nærmere en god subwoofer? Har selv lyttet til concept 6, og der er ikke "ubegrænset" meget smæk i dem, og så længe det er Denon der er spændt foran, specielt den model der, så får du altså ikke meget ud af concept.

I dit tilfælde hvor effekt ikke kan benyttes, og budgettet ikke rækker til en større forstærker, vil jeg nok mere kigge på concept subben, som vist nok koster det beløb du nævner=? Den kan sætte skub i perspektivet, nu gik du vist også fra Dali Blue 8008 til det du har nu? Der skal du altså også huske, at der er "enorm" forskel på hvor potente de to højttalere er...

Jo, det har der. På Denons første AVR serie var der faktisk preout på 1800'eren, som var en af de mindre. Men nok om det :]

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Der er jo også den mulighed at skifte Recieveren ud?! Ved ikke helt hvad i siger til den ide?

Overvejer: Yamaha RX-V1500, nogen der kender noget til den, har læst testen herinde!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 November 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en RX-V1500, og nettopp bass er hvad den kunne haft noget mere af

Den er ellers en udmerket receiver, men den vil ikke gøre en lige stor forskel som en subwoofer.

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Nå ok... men er der nogen anden der kan være en anden mulighed?

Til top Vis Bagger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagger

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 November 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Jeg erstattet RX-V1500en med en Pioneer VSX2014i. Når jeg kører biampet har den rimelig gode bassresurser. Men om du ser min post lengre op kan du se at selv om den alene har styr på basselementene, så står mine fronter til small, og subben spiller all bass.

Det gelder både film, og musik. Til film findes der selvfølgelig ikke en eneste højtaler for menneskepenger der kan følge med.

Når du aflaster din receiver med at la subben spille all bass er der mere effekt tilbage til midbass, mellemtone, og diskant.

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Ok... Jamen så er det jo stadigvæk ved SVS PB10 ISD subben :)

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

powda skrev:
wamba skrev:

Nej er der ikke, og har der aldrig været på denons mindste, det er fra 2105 og opefter...

Det du søger vil jeg umiddelbart heller ikke tro er en effekt, men måske nærmere en god subwoofer? Har selv lyttet til concept 6, og der er ikke "ubegrænset" meget smæk i dem, og så længe det er Denon der er spændt foran, specielt den model der, så får du altså ikke meget ud af concept.

I dit tilfælde hvor effekt ikke kan benyttes, og budgettet ikke rækker til en større forstærker, vil jeg nok mere kigge på concept subben, som vist nok koster det beløb du nævner=? Den kan sætte skub i perspektivet, nu gik du vist også fra Dali Blue 8008 til det du har nu? Der skal du altså også huske, at der er "enorm" forskel på hvor potente de to højttalere er...

Jo, det har der. På Denons første AVR serie var der faktisk preout på 1800'eren, som var en af de mindre. Men nok om det :]

Hva faen, der er da ikke preout på min 1803??? Er det fordi de stoppede med det igen?

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 November 2005 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
powda skrev:
wamba skrev:

Hva faen, der er da ikke preout på min 1803??? Er det fordi de stoppede med det igen?

Yes. Det var ret sært, men vel ment som en motivation for, at man skulle købe de større modeller, who knows. Latterligt var det i hvert fald.

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hej igen allesammen

Tråden kom lidt væk fra tropic sidst jeg skrev, men nu har jeg også fundet en løsning, som jég da lige ville fortælle jer om!

Den 10 December kører jeg et smut til Norge for at hente mig en dejlig SVS PB-10 subwoofer, glæder mig så super meget til at få den hjem, tror virkelig at det bliver godt! Når jeg så for den hjem, er der så noget bestemt jeg skal tænke på? Altså tænker på tilslutning osv?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jamen tillykke!

Tilslutning? Du skal bruge et signalkabel fra sub-pre-out på receiveren til en linieindgang på subben: L eller R (eller LFE, hvis der er en sådan).

Se evt. her hvis du skal lave lange kabeltræk (kig efter M1 special edition)

http://www.av-connection.com/Functions/ProductView.asp?Group ID=75&ClassID=227

Jeg fik mit lavet på mål for 2 år siden, kablet koster ikke alverden og jeg bruger selv et på 12m uden problemer.

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Takker

Jeg har pre-out i min forstærker, så er det vel bare at smide dette kabel i? http://www.lsound.se/index.php?side=info&id=1393 Mener ligeså godt at jeg kan købe et af ham i 5 meter, det er nemlig rigeligt til mig!

Regner med at subben kommer til at stå mellem mine to front højtalere, men det er vel også ok? Hvilken frekvens skal jeg dele ved? Regnede med omkring de 100 Hz, eller er det dumt?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jaja tag du bare det kabel med - så stor forskel er der ikke på sub-kabler: det gælder om ikke at samle brum op.

Delefrekvensen afhænger af om subben skal spille med i stereo og ikke mindst om dine fronter er sat til "small" og hvad delefekvensen på receiveren er sat til (f.eks. 80Hz).

Det gælder om ikke at få for meget overlap mellem højttalere og subwoofer, så visse frekvenser bliver forstærket...

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Ok... så tror jeg nu bare at jeg snupper sådan et kabel med!

Jeg havde overvejet at sætte forstærkeren til at dele ved 100 Hz, og så sætte HT'erne til "small", ville det være ok? Skal jeg egentlig også sætte frekvensen bagpå subben?

Subben skal bruges bare til musik(stereo) og film(surround), er der da meget forskel på det?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

PB10 har ikke et indebygget delefilter, og det er heller ikke meningen at man skal bruge mere enn ett af gangen, så det i din receiver er nok. Delefrekvensen finder du nemmest ved at bruge ørene, jeg kører mine høytalere som small, og deler ved 80hz. Den eneste endringen jeg gør når jeg ser film er å justere niveauet på subudgangen op med 2-3db

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes